E-IQ-DE-FR-EUROPA-UN-IRAK-Organizacije/savezi-Diplomacija-Ratovi-Vojna industrija nj 5. II. SZ: atomizacija europskih interesa NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG5. II. 2003.O europskom snu"Današnje Fischerovo otvaranje sjednice Vijeća
sigurnosti UN-a moglo je postati velikim trenutkom u povijesti njemačke - ne: europske - vanjske politike. Iako Njemačka preuzima tek rotirajuću predsjedateljsku dužnost - dakle, nema status stalne članice - te iako nema pravo na veto, Fischer je u tom trenutku mogao utjeloviti simbiozu dvije najvažnije vanjskopolitičke tendencije u Saveznoj Republici Njemačkoj. U tom bi se slučaju ispunio njegov politički credo.Prije samo nekoliko godina vizija o europskoj vanjskoj politici, usidrenoj u najmoćnijem tijelu međunarodne zajednice, nije bila potpuno besmislena. Dok se raspravljalo o reformi Vijeća sigurnosti UN-a i razmatralo mogućnost da se Europljanima dodijeli jedinstveno pravo na veto, Berlin je smatran uzorom za budućnost u svojoj ulozi poštenog posrednika i sa svojom oblikovnom snagom u Europi i svojim temeljnim razumijevanjem vanjske politike, duboko ukorijenjenim u međunarodnom pravu. Zastarjela je nekadašnja igra nacija koje su dio svog autoriteta ustupile skupini sila iz 1945.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
5. II. 2003.
O europskom snu
"Današnje Fischerovo otvaranje sjednice Vijeća sigurnosti UN-a
moglo je postati velikim trenutkom u povijesti njemačke - ne:
europske - vanjske politike. Iako Njemačka preuzima tek rotirajuću
predsjedateljsku dužnost - dakle, nema status stalne članice - te
iako nema pravo na veto, Fischer je u tom trenutku mogao utjeloviti
simbiozu dvije najvažnije vanjskopolitičke tendencije u Saveznoj
Republici Njemačkoj. U tom bi se slučaju ispunio njegov politički
credo.
Prije samo nekoliko godina vizija o europskoj vanjskoj politici,
usidrenoj u najmoćnijem tijelu međunarodne zajednice, nije bila
potpuno besmislena. Dok se raspravljalo o reformi Vijeća
sigurnosti UN-a i razmatralo mogućnost da se Europljanima dodijeli
jedinstveno pravo na veto, Berlin je smatran uzorom za budućnost u
svojoj ulozi poštenog posrednika i sa svojom oblikovnom snagom u
Europi i svojim temeljnim razumijevanjem vanjske politike, duboko
ukorijenjenim u međunarodnom pravu. Zastarjela je nekadašnja igra
nacija koje su dio svog autoriteta ustupile skupini sila iz 1945.
g.
Fischer je ove srijede mogao oživotvoriti viziju u kojoj Njemačka u
Vijeću sigurnosti usmjerava strategiju političkog izlaska iz
iračke dvojbe. Ujedinjeni narodi sami su odredili put - moguće ga je
iščitati iz rezolucije 1441, koja je usvojena jednoglasno. Irak
mora smanjiti svoj arsenal oružja i nitko drugi ne mora
podastrijeti dokaz o toj žrtvi do samog režima u Bagdadu. Irak je
pozvan da sam zasluži svoju vjerodostojnost - fotografijama,
dokumentima, svjedocima. Taj posao ne može obaviti desetak
inspektora u bijelim jeepovima.
Dakle, da je ove srijede postavljena poput stijene čvrsta kulisa
prijetnje, i Gerhard Schroeder nedvosmisleno bi osudio Sadama
Huseina i njegovo kršenje 16 obvezujućih rezolucija VS-a, a režim u
Bagdadu možda bi uistinu bio uzdrman u temeljima i možda bi popustio
pritisku vlastitog stanovništva. U tom bi trenutku političku
inicijativu mogla preuzeti Europa - slično kao u političkoj fazi
nakon svrgavanja talibana odnosno pri obnovi Kosova. I nitko ne bi
mogao vjerodostojnije odigrati tu ulogu od njemačke vlade, koja
zahvaljujući mješavini političkog utjecaja i gospodarske snage
predstavlja privlačnog kuma za brojne neuspjele nacije u dašanjem
svijetu.
Bilo bi, moglo je, trebali su - vanjskom politikom vlada konjunktiv
a u njezinoj europskoj varijanti valja istaknuti njegovu funkciju
izražavanja irealnog. U Bruxellesu još uvijek kipte od bijesa zbog
pisma osmerice, diktiranog i potpisanog u stilu Bismarckove tajne
diplomacije. Još uvijek vlada zaprepaštenje zbog vanjskopolitičke
drskosti istočnoeuropskih novajlija u EU-u, koji su u znak
zahvalnosti za prijem u europski klub podmetnuli eksploziv pod
nježni potporanj zajedničke vanjske i sigurnosne politike EU.
Ponovno je na cijeni igra sila a ne savjet vijeća, čiji su
predstavnici - bilo da je riječ o ministrima vanjskih poslova ili o
premijerima - svojedobno razvili svoju udarnu moć upravo nastupom u
savezu.
Pritom valja napomenuti da proces razgradnje nije započeo na dan
sklapanja njemačko-francuskog saveza u Versaillesu niti pismom
osmerice. Početak europske katastrofe u Iraku moguće je slijediti
godinama unatrag. Povezan je s odbijanjem Europe da napusti
okoštali sigurnosnopolitički svijet hladnog rata. Povezan je s
intelektualnim propustom, slijedom kojeg zakoni sve manjeg svijeta
nisu prošireni i izvan granica tržišta, na politiku - s obzirom na
nove opasnosti na zemaljskoj kugli. I na kraju, povezan je s
nesposobnošću izvoza sigurnosti i europskog modela stabilnosti.
Dakle, umjesto toga uslijedila je igra nacija: Chirac sa
Schroederom, Berlusconi s Putinom, Aznar s Barrosom, Blair s
Millerom. Pritom valja napomenuti da fronte uopće nisu toliko jasne
kao što se čini - gledano iz iskrivljene perspektive Washingtona
(stara i nova Europa). Primjer Chiraca: u odbijanju američke
politike francuski je predsjednik oduvijek zadržavao malu
mogućnost promjene stava. Za razliku od njemačkog kancelara, može
još uvijek napraviti zaokret i prihvatiti politiku Vijeća
sigurnosti - primjerice, ako britanska prodornost uistinu
rezultira novom rezolucijom.
Francuska neće uložiti svoj veto i smatra se prešutnim dogovorom da
će Chirac sudjelovati u ratu - ako ni zbog čeg drugog, onda zbog
stjecanja prava na sudjelovanje u oblikovanju poslijeratnog Iraka.
Nosač zrakoplova Charles de Gaulle već je krenuo put Perzijskog
zaljeva.
U toj fazi atomizacije europskih interesa izgubljena je snaga koja
je mogla poslužiti za oblikovanje političke alternative, za
utvrđivanje srednjeg rješenja - između rata i njegova odbijanja.
Grčko predsjedateljstvo u EU neće smoći snage za to čak i ako uspije
održati izvanredni sastanak na vrhu. Svojedobni pošteni posrednik
Njemačka također igra svoju posebnu ulogu - iako ministar vanjskih
poslova priželjkuje nešto drugo. Na stolici rezerviranoj za
predsjedatelja u New Yorku moći će samo sanjati o svojim
nekadašnjim vizijama", zaključuje na kraju uvodnika Stefan
Kornelius.