ZAGREB/LONDON, 5. veljače (Hina) - Djela nekih od najvećih europskih slikara 19. stoljeća okupljena su na izložbi "Constable to Delacroix", koja se u srijedu otvara u londonskom muzeju Tate Britain, javlja BBC.
ZAGREB/LONDON, 5. veljače (Hina) - Djela nekih od najvećih
europskih slikara 19. stoljeća okupljena su na izložbi "Constable
to Delacroix", koja se u srijedu otvara u londonskom muzeju Tate
Britain, javlja BBC. #L#
Izložba proučava jedinstvenu umjetničku razmjenu između Francuske
i Britanije tijekom romantizma, a prvi je takav pokušaj uopće.
Britanci i Francuzi poznati su po svojim teškim međusobnim odnosima
pa je organizacija izložbe "Constable to Delacroix" ugodna iznimka
od pravila. Izložba okuplja zadivljujući spektar od više od 100
slika koje predstavljaju snažnu kulturnu razmjenu koja se u 19.
stoljeću odvijala između dvije zemlje.
Britanci su dijelili ateljee s francuskim kolegama i surađivali s
pariškim tiskarama, a posjet Londonu postao je ritualno putovanje
za progresivne francuske slikare.
Theodore Gericault rekao je Horaceu Vernetu 1821. godine: "Jedino
što nedostaje tvojem talentu jest da se osnaži u engleskoj školi...
boja i efekti razumiju se i osjećaju samo ovdje".
Djela Johna Constablea, Theodorea Gericaulta i Richarda Parkesa
Boningtona, izložena u muzeju Tate Britain, svjedoče o tom
jedinstvenom odnosu. Dijalog između dva naroda može se najbolje
osjetiti u pejzažima, književnim temama i portretima, koji su
savršeno predstavljeni na izložbi.
Osovina izložbe je djelo Eugenea Delacroixa, "Splav s Meduze",
jedna od najupečatljivijih i najkontroverznijih slika u povijesti
umjetnosti, koja predstavlja tragičnu scenu iz francuske
povijesti, brodolom francuskog broda Meduza uz zapadnu obalu
Afrike 1816. godine. Oko 150 osoba je preživjelo brodolom na
splavi, no samo ih je 15 bilo spašeno nakon tjedana pobuna, smrti,
kanibalizma i užasa.
Delacroixova brutalna slika možda je ključno djelo romantizma,
koje na jednom platnu spaja dvije krajnosti ljudskih osjećaja - od
oca koji oplakuje mrtvog sina do grupe koja histerično maše na
drugom kraju splavi.
Slika na izložbi u muzeju Tate Modern je kopija, ali zato ništa
manje upečatljiva. Muzej je smjestio djelo u vlastiti prostor kako
bi dočarao ugođaj malog privatnog salona. Prostorija je
zatamnjena, s crnim zidovima, tako da je jedina točka koja privlači
oko sama slika. Ideja je jednostavna, a rezultat oduzima dah.
(Hina) pgo bnš