US-IQ-DE-FR-SAD-NJEMAČKA-IRAK-Diplomacija-Ratovi-Organizacije/savezi nj 30. I. SZ perle: njemačka je postala irelevantna NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG30. I. 2003.Richard Perle: "Njemačka je postala irelevantna""Richard Perle
predsjedatelj je Defence Policy Board-a, skupine nezavisnih savjetnika američkog ministarstva obrane. Osim toga, Perle je i član American Enterprise Institutea sa sjedištem u Washingtonu i član uprave Firma Hollinger Digital, koja obuhvaća listove poput Daily Telegrapha i Chicago Sun Timesa. Ne obavlja nikakvu službenu dUžnost već je 'blizak vladi iako nije njezin član'. Naglašava da ne zastupa stav američke vlade te da zato ne mora ni usklađivati svoje izjave s onima Washingtona. Tvrdi da očituje samo svoje osobno mišljenje.- Što mislite o dosadašnjem tijeku inspekcija iračkog oružja?= Smatram da je Hans Blix bio previše stidljiv u odnosu prema Saddamu Huseinu. Usprkos Huseinovu tvrdoglavom odbijanju suradnje, Blix je bio toliko pristojan da to već graniči s poniznošću. Konstatacija da je Saddam Husein surađivao zato što inspektorima nije onemogućio pristup određenim postrojenjima potpuno je besmislena. Takve stvari samo stvaraju zabunu. Saddam, naravno, nije onemogućio pristup inspektorima jer zna da u tim
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
30. I. 2003.
Richard Perle: "Njemačka je postala irelevantna"
"Richard Perle predsjedatelj je Defence Policy Board-a, skupine
nezavisnih savjetnika američkog ministarstva obrane. Osim toga,
Perle je i član American Enterprise Institutea sa sjedištem u
Washingtonu i član uprave Firma Hollinger Digital, koja obuhvaća
listove poput Daily Telegrapha i Chicago Sun Timesa. Ne obavlja
nikakvu službenu dUžnost već je 'blizak vladi iako nije njezin
član'. Naglašava da ne zastupa stav američke vlade te da zato ne
mora ni usklađivati svoje izjave s onima Washingtona. Tvrdi da
očituje samo svoje osobno mišljenje.
- Što mislite o dosadašnjem tijeku inspekcija iračkog oružja?
= Smatram da je Hans Blix bio previše stidljiv u odnosu prema
Saddamu Huseinu. Usprkos Huseinovu tvrdoglavom odbijanju
suradnje, Blix je bio toliko pristojan da to već graniči s
poniznošću. Konstatacija da je Saddam Husein surađivao zato što
inspektorima nije onemogućio pristup određenim postrojenjima
potpuno je besmislena. Takve stvari samo stvaraju zabunu. Saddam,
naravno, nije onemogućio pristup inspektorima jer zna da u tim
postrojenjima nemaju što naći budući da je sve za čim su inspektori
tragali odavno uklonjeno. Pomnija analiza pokazuje da je temelj za
donošenje ocjene o Huseinovoj suradnji, njegova izjava od 7.
prosinca, zapravo laž. Husein nije podnio račune o oružju za koje
Ujedinjeni narodi znaju da ga ima.
- Treba li, dakle, produljiti inspekcije oružja?
= Produljivanje inspekcija nema baš nikakvog smisla budući da
ionako ništa neće biti pronađeno. Ako inspektori posjećuju
postrojenja za koja Saddam Husein zna da će biti pretražena, tada je
sve to puka šarada. Rade to zato što nemaju što drugo raditi. Što bi,
uostalom, i trebali raditi? Ne znaju čak ni gdje bi trebali tražiti.
Zato odlaze onamo gdje su već bili, iako je Saddam imao četiri
godine vremena da isprazni ta mjesta. Ako pak u zemlji veličine
Iraka ne znaju točno gdje trebaju tražiti, neće ništa ni naći.
- Treba li, dakle, odmah prionuti izradi nove rezolucije?
= Čini mi se besmislenim i dalje moliti Ujedinjene narode za
potporu. To bi samo odgodilo stvari. Poznata su nam stajališta
francuske i njemačke vlade. Francuzi pak imaju pravo veta. Nećemo
ih ni moći uvjeriti jer je njihovo mišljenje o interesima Francuske
sasvim drugačije a još nikada nisam doživo da Francuska postupi u
skladu s bilo čijim osim s vlastitim interesom.
- Kakvi su francuski interesi?
= S jedne strane Francuzi žele umanjiti utjecaj SAD u svijetu.
Francuzi slijede taj cilj već jako dugo samo što za vrijeme Hladnog
rata nisu mogli puno postići. S druge pak strane žele zaštititi
svoje gospodarske interese u Iraku.
- Koji su pak po Vašem mišljenju njemački interesi u kontekstu
sprečavanja vojnog udara na Irak?
= To mi se pitanje čini nešto složenijim. Njemački kancelar osjetio
je u pitanju Iraka općenitu nelagodu i želio je taj osjećaj
politički iskoristiti. Zato je u predizbornoj kampanji zastupao
poziciju na koju se u međuvremenu službeno obvezao. Doduše, najavom
da neće poduprijeti čak ni vojnu operaciju Ujedinjenih naroda
zauzeo je tako ekstreman stav da je time Njemačku i samog sebe
isključio iz rasprave. Njemačka je postala irelevantna. Pritom
valja napomenuti da jednom njemačkom kancelaru uopće nije lako
otjerati svoju zemlju u irelevantan položaj.
- Kakvu je ulogu Njemačka trebala ili mogla igrati u slučaju udara
na Irak?
= Držim da ne postoji nikakva uloga za Njemačku u toj priči.
Kancelar je očitovao svoju poziciju iako nitko nije zatražio od
Njemačke da u nečem sudjeluje.
- Sada Europa ima ogroman problem u odnosu s Amerikom.
= Ne, ne, baš suprotno. Sjedinjene Države imaju problem s kojim se
suočava i čitav svijet - kako bismo trebali nastupiti prema Saddamu
Huseinu? No, čini se da su Francuska i Njemačka, koje nemaju baš
nikakve vlastite zamisli na tu temu, čvrsto odlučile blokirati sve
što SAD poduzimaju kako bi stale na kraj tom problemu.
- Je li taj jaz između Europe i SAD čisto političke prirode? Ili je
na pomolu jaz u sferi kulture, kakav je u eseju 'Moć i slabost'
opisao Robert Kagan te kakav je i Donald Rumsfeld najavio u svom
sada već legendarnom prošlotjednom citatu?
= Ne bih rekao da je posrijedi jaz u sferi kulture. Nedvojbeno
postoje razlike u filozofskim razmišljanjima između konzervativne
američke i socijalističke njemačke odnosno gaullističke francuske
vlade. Te su razlike čak značajne ali ne bi ugrozile savez koji je
podjednako važan za obje strane. Od završetka Hladnog rata Njemačka
i Francuska više ne promišljaju svoju sigurnost u ovisnosti o
Sjedinjenim Državama - obje zemlje idu vlastitim putem. To je
sasvim prirodno i ne bi trebalo nikog iznenaditi. To čak ne mora ni
predstavljati problem.
- Trebaju li, dakle, Sjedinjene Države same provesti u djelo svoje
planove za Irak i nijedna od strana ne bi to trebala smatrati
problemom?
= U svakom slučaju, nećemo dopustiti da njemački kancelar odlučuje
o našim nacionalnim sigurnosnim interesima. Nijedan predsjednik ne
bi to dopustio.
- Bi li uopće bilo moguće povući odluku o okupljanju oružanih snaga
u Perzijskom zaljevu?
= Ne vjerujem da je to još moguće učiniti. Kakvu bi poruku
predsjednik time odaslao - 'Eto, predomislio sam se. Mislim da
Saddam ipak ne predstavlja tako veliku prijetnju'? Kako bi objasnio
zašto je u regiju poslao tolike ljude, zatim ih vratio kućama i time
dokončao sve rasprave? Takav bi potez nanio SAD veliku štetu. U tom
bismo slučaju izgubili i posljednji trag vjerodostojnosti.
Apsurdna je zamisao da bismo mogli jednostavno dići ruke od toga.
Bilo bi to loše i za sve one zemlje koje u prilično opasnom svijetu
ovise o snazi Amerike. U tom se kontekstu čovjek pita na koji način
francuska i njemačka vlada analiziraju tu situaciju. Što žele
postići? Misle li da mogu povući sve svoje stavove? A ako ih ne
povuku, kakvu će im prednost oni donijeti? Ja bar ne nazirem nikakve
koristi.
- Zar diplomatska rješenja ili protjerivanje Sadama Huseina u egzil
ne smatrate opcijama?
= Ja bar ne znam kako ćete Saddama Huseina dobiti u egzil ako se
suprotstavljate naporima Sjedinjenih Državama. Ne znam također o
kakvoj diplomaciji govorite. U tom pitanju ne postoji europska
diplomacija. Europa nije dala nikakav doprinos - izuzmemo li
zahtjev da inspektori dobiju više vremena. Vremena za što? Da ništa
ne pronađu?
- Dakle, ne postoji alternativa razoružavanju Iraka, koja ne bi
obuhvaćala smjenu vlasti?
= Ne vjerujem da je tako nešto moguće jer će Saddam Husein i dalje
skrivati svoje oružje. To može ostvariti samo iračka vlada koja bi
bila spremna predati to oružje; koja bi otkrila gdje se ono nalazi i
tamo odvela inspektore. Tako je glasio prvobitni koncept -
inspektori su trebali verificirati Sadamovo izvješće. Ako pak
izvješće nije istinito, sve je to besmisleno. Irak je ogromna
zemlja. Svaka nada da će 100 inspektora, koji kruže po zemlji
veličine Francuske, išta pronaći, jednostavno je smiješna.
- Kako bi izgledala učinkovita vojna strategija koja bi postigla
promjenu režima?
= To prepuštam stratezima.
- Je li nakon promjene režima uopće moguće stabilizirati zemlju
poput Iraka?
= Naravno, neće biti lako ali ne vjerujem da je nemoguće. Tu je
oporba koja djeluje već dugo vremena. U prošlosti je Njemačka bila
na čelu oporbe Francu u Španjolskoj i Salazaru u Portugalu. Nitko
tada nije rekao da nije moguće nakon brojnih godina diktature
ostvariti promjene ili čak uspostaviti demokraciju.
- No, rat nije bio uključen u planove. Osim toga, Španjolska i
Portugal zemlje su koje su se razvijale stoljećima. Irak se pak
sastoji od tri različite etničke skupine koje je u jedinstvenu
naciju ujedinio tek britanski mandat.
= A u Španjolskoj ne postoje razlike? Što je s Kataloncima? Naravno
da ima sukoba između šiita i sunita. Kurdi također imaju vlastite
ciljeve. No, ne vidim razloga da se ti sukobi ne riješe. Postoji
Irački nacionalni kongres u kojem su zastupljeni predstavnici svih
skupina. Čini se da oni mogu surađivati jedni s drugima - usprkos
sporovima i raspravama.
- Kakva bi bila konzekvenca odgode ili otkazivanja vojnih operacija
protiv Iraka?
= To se neće dogoditi. Ne vjerujem čak ni da će doći do novih
odgoda.
- Dobro - ali ako samo na razini teorije pođemo od takve
pretpostavke.
= Kada bi se odustalo od operacija te kada bi se Saddam trijumfalno
izvukao i bio uzdignut od statusa jednog od najokrutnijih diktatora
današnjice u status čovjeka koji je prkosio SAD-u i čitavoj
zapadnog međunarodnoj zajednici, bila bi to prava katastrofa za
interese zapadnih demokratskih država. U tom bismo slučaju na
vodećoj poziciji u arapskom svijetu imali čovjeka koji raspolaže
oružjem za masovno uništenje i poručuje međunarodnoj zajednici da
ide k vragu nakon što je ova usvajala jednu rezoluciju za drugom.
Bio bi to istodobno i kraj Ujedinjenih naroda, koji bi bili
ocijenjeni podjednako slabima i neučinkovitima kao i Liga naroda.
Apsolutno je nezamislivo da dopustimo situaciju u kojoj će Saddam
prkositi cijelom svijetu. Dogodi li se to zato što Francuska i
Njemačka predvode politiku toleriranja Saddama Huseina, to bi
predstavljalo politički bankrot Francuske i Njemačke, čiji bi
razmjeri bili strahoviti.