ZAGREB, 29. siječnja (Hina) - Financijska agencija (FINA) obavila je sve pripreme za uspostavljanje i vođenje registra godišnjih financijskih izvješća kojim se uspostavlja nacionalna baza financijskih podataka o svakom poslovnom
subjektu, organizirana kao "elektronička knjižica", izvješćeno je iz FINA-e.
ZAGREB, 29. siječnja (Hina) - Financijska agencija (FINA) obavila
je sve pripreme za uspostavljanje i vođenje registra godišnjih
financijskih izvješća kojim se uspostavlja nacionalna baza
financijskih podataka o svakom poslovnom subjektu, organizirana
kao "elektronička knjižica", izvješćeno je iz FINA-e.#L#
Hrvatska je Vlada na svojoj prvoj ovogodišnjoj sjednici, 3.
siječnja, odlučila osnovati registar godišnjih financijskih
izvješća, a zakonski prijedlog koji bi uredio osnivanje tog
registra u saborskoj je proceduri.
Registar će voditi FINA, koja će za potrebe državnih tijela i
institucija obavljati obradu podataka po raznim kriterijima, što
će omogućiti analizu gospodarskih kretanja, a nositeljima vlasti
donošenje odluka temeljenih na tim podacima.
Osnivanje Registra godišnjih financijskih izvještaja temelji se na
odredbi Zakona o Financijskoj agenciji, prema kojoj Agencija vodi
javne i komercijalne registre, a projekt je financijski poduprlo
Ministarstvo vanjskih poslova Norveške.
U Hrvatskoj do sada nije postojao registar koji bi sadržavao sve
financijske izvještaje na jednome mjestu već su se, osim trgovačkim
sudovima, financijski izvještaji dostavljali i Poreznoj upravi i
FINA-i, što je obveznicima povećavalo troškove. Istodobno, zbog
malih kaznenih odredbi za nepodnošenje statističkog izvještaja,
svi poslovni subjekti nisu predavali svoje godišnje statističke
izvještaje.
Tako bi, prema podacima Porezne uprave, umjesto 80 tisuća
obveznika, koji su prošle godine predali izvještaje FINA-i, njihov
broj porastao na oko 170 tisuća. Obveznici predaje godišnjih
financijskih izvještaja Registru su, naime, sve pravne i fizičke
osobe koje su obveznici poreza na dobit.
Zakonskim je prijedlogom predviđeno da obveznici svoje godišnje
financijske izvještaje Registru predaju najkasnije do 31. ožujka
tekuće godine za prethodnu godinu, s izuzetkom prve godine rada
Registra - ove će godine obveznici svoje financijske izvještaje za
2002. godinu predavati 30. travnja.
Ustrojem Registra uvodi se i novina odnosu na dosadašnje propise, a
to je da u pojedinim slučajevima (različitih promjena) obveza
podnošenja financijskih izvještaja postoji i tijekom poslovne
godine.
Registri financijskih izvještaja već postoje u državama Europske
unije, a objedinjavanjem podataka na jednom mjestu, Registar će
omogućiti uključivanje europskih standarda i u nacionalni pravni
sustav Hrvatske, čime će se pridonijeti i ispunjenju uvjeta za
integraciju Hrvatske u EU.
Prvi put se uvodi i sankcija za nepoštivanje rokova u predaji
financijskih izvještaja Registru, u obliku zakasnine.
Financijski izvještaji moći će se predavati na papirnatom i
elektroničkom mediju. Tako će predaja izvještaja biti omogućena na
disketi, CD-u i putem Interneta (WEB i elektronička pošta).
Obveznici će Registru morati podnositi godišnji financijski
izvještaj koji se sastoji od bilance, računa dobiti i gubitka i
dodatnih podataka, zatim odluku glavne skupštine o usvajanju
financijskog izvještaja, kao i izvješće revizora, ako je propisano
posebnim zakonom.
(Hina) rub ds