US-KRIZA-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Energetika-Organizacije/savezi-Ratovi IHT 22. I. Osovina nafte SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE22. I. 2003.Osovina nafte"Uz svo dužno poštovanje prema predsjedniku Georgeu W.
Bushu i njegovim kongresnim demokratima, najistaknutiji plan za poticaj američkom gospdoarstvu ovoga mjeseca nije stigao iz Washingtona nego iz Beča. Nedavna odluka Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEC) da osiguraju 1.5 milijuna barela nafte dnevno za svjetsko tržište trebala bi nadomjestiti deficit nafte koji je nastao blokadom naftne industrije u Venezueli, zemlji koja osigurava 13 posto američke uvezene nafte. Ova odluka signalizira i voljnost Saudijske Arabije da osigura dovoljno sirove nafte po prihvatljivim cijenama u slučaju rata s Irakom. Osim očitih koristi, odluka Saudijaca još jednom podsjeća na to koliko je Amerika još uvijek ovisna o najvećim proizvođačima nafte, tri desetljeća nakon naftnog šoka, 1970-tih. Činjenica da su Saudijci i drugi bliskoistočni proizvođači morali priteći u pomoć Americi tijekom političke krize u Venezueli veoma je ironična. Računalo se da će Venezuela odigrati ulogu amortizera u slučaju da dođe do prekida opskrbe naftom iz Zaljeva.
i
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
22. I. 2003.
Osovina nafte
"Uz svo dužno poštovanje prema predsjedniku Georgeu W. Bushu i
njegovim kongresnim demokratima, najistaknutiji plan za poticaj
američkom gospdoarstvu ovoga mjeseca nije stigao iz Washingtona
nego iz Beča. Nedavna odluka Organizacije zemalja izvoznica nafte
(OPEC) da osiguraju 1.5 milijuna barela nafte dnevno za svjetsko
tržište trebala bi nadomjestiti deficit nafte koji je nastao
blokadom naftne industrije u Venezueli, zemlji koja osigurava 13
posto američke uvezene nafte. Ova odluka signalizira i voljnost
Saudijske Arabije da osigura dovoljno sirove nafte po
prihvatljivim cijenama u slučaju rata s Irakom.
Osim očitih koristi, odluka Saudijaca još jednom podsjeća na to
koliko je Amerika još uvijek ovisna o najvećim proizvođačima nafte,
tri desetljeća nakon naftnog šoka, 1970-tih. Činjenica da su
Saudijci i drugi bliskoistočni proizvođači morali priteći u pomoć
Americi tijekom političke krize u Venezueli veoma je ironična.
Računalo se da će Venezuela odigrati ulogu amortizera u slučaju da
dođe do prekida opskrbe naftom iz Zaljeva.
Američki sadašnji problem- suočena je s mogućnosti da istovremeno
izgubi i venezuelansku i iračku naftu- stoga je dvostruko poučan.
Prvo, predstavlja još jedan uvjerljivi poticaj, ako su novi
poticaji uopće potrebni, da se ojačaju standardi za učinkovitost i
da se agresivnije radi na dugoročnom razvoju alternativnih goriva.
Kako Sjedinjene Države imaju manje od 3 posto svjetskih rezervi
nafte, jedini siguran put do veće samodostatnosti u pogledu goriva
jesu smanjenje potrošnje i nove tehnologije.
Druga lekcija je ta da se važnost velikih proizvođača nafte iz
Zaljeva, posebice Saudijaca, nije smanjila, koliko god Amerikanci
vole smatrati da su 'osigurani' meksičkom, venezuelanskom ili čak
naftom Rusije i drugih sovjetskih republika. Sviđalo se to nama ili
ne, Saudijci imaju jednaki utjecaj na globalna tržišta nafte.
Njihova se proizvodnja trenutno smanjila, no zemlje Zaljeva još
uvijek posjeduju dvije trećine svih svjetskih rezervi. A kako
posjeduje najveće zalihe, Saudijska Arabija ima ulogu središnjeg
bankara kada je posrijedi nafta, i tako određuje likvidnost
tržišta.
Za sada, OPEC pokušava zadržati cijenu nafte između 22 i 28 dolara
po barelu. Zna da bi cijene koje bi premašile 30 dolara kočile
globalni gospodarski rast. No, s obzirom na potrebe Amerike, čak ni
kartel ne može u potpunosti osigurati gospodarski oporavak Amerike
zbog velike neizvjesnosti koju Venezuela i iračka kriza unose na
tržišta goriva. Cijene goriva utječu na najveći segment
gospodarstva, tako da u razdoblju kada nitko sa sigurnošću ne može
ustvrditi hoće li za šest mjeseci cijena barela iznositi 20 ili 60
dolara, previše tvrtki jednostavno odgađa odluke o potrošnji i
ulaganju.
Ako rat bude izbjegnut, cijena nafte će sigurno pasti, možda čak i
dramatično, kada se riješi venezuelanska kriza. Brzi rat koji će
iračkih 2 milijuna barela nafte dnevno na neko vrijeme ukloniti sa
tržišta mogao bi rezultirati kratkoročnim dramatičnim povećanjem
cijena, nakon čega bi cijene jednako dramatično pale kada Irak, u
kojem se nalaze druge po redu najveće svjetske rezerve nafte,
poveća svoju proizvodnju nakon rata. Dulji sukob u kojem bi Irak
vjerojatno napao naftna polja svojih susjednih zemalja vjerojatno
bi potaknuo još jednu gospodarsku recesiju, a cijena nafte
premašila bi 50 dolara po barelu.
Ovo nije problem samo za Zapad. Kina, koja ima sve veće potrebe za
bliskoistočnom naftom koja pokreće njen gospodarski rast, mogla bi
izgubiti jednako mnogo kao i Zapad. Činjenica da će ova zemlja, koja
je nekoć sama podmirivala svoje potrebe za gorivom, uskoro postati
drugi najveći uvoznik nafte na svijetu interese Washingtona i
Pekinga, kao i Moskve i Pekinga čini sličnijima nego ikad.
Jedan pozitivni aspekt postojeće neizvjesnosti jest taj da jača
potrebu da Washington i njegovi hladnoratovski neprijatelji,
Rusija i Kina, blisko surađuju u pogledu energetske politike. Kod
kuće, ovo bi trebalo potaknuti Bushovu vladu da počne krojiti
razumne političke mjere koje bi za cilj trebale imati poticanje
učinkovitosti", stoji u uvodniku lista.