RU-E-integracije-Glasila/mediji-Politika ru-pravda-21.I. europa kao superdržava RUSIJAPRAVDA21. I. 2003.Hoće li Europa postati superdržava?U sljedećih nekoliko godina na europskom zemljovidu može se pojaviti nova država. Istina, nije
sasvim jasno, kako će se ona zvati. Naime, trebaju se ujediniti bivši suparnici: Njemačka i Francuska.S inicijativom ujedinjenja nastupili su povjerenici EU Verheugen i Pascal Lamue. U članku, objavljenom u njemačkom i francuskom tisku, oni pozivaju na utemeljenje zajedničkih upravnih institucija, zajedničke vojske, jedinstvene vanjske politike itd.Naravno, odmah se pojavljuje pitanje, kome je potrebniji sličan savez, tko od njega više dobiva? S jedne strane, njemačko je gospodarstvo, u biti, kičma cijeloga europskoga gospodarstva. Francuskoj bi pak bilo dobro ujediniti se s tako jakim partnerom. A s druge strane, ujedinjenje bi Njemačkoj omogućilo, da postane stalna članica VS UN-a, što znači, da bi znatno povećala svoj utjecaj na međunarodna zbivanja. Tako je dobitak očit za obje strane. No uopće nije činjenica, da će politička elita obiju država pognuvši glavu hrliti k ujedinjenju: naime, u tom slučaju bi
RUSIJA
PRAVDA
21. I. 2003.
Hoće li Europa postati superdržava?
U sljedećih nekoliko godina na europskom zemljovidu može se
pojaviti nova država. Istina, nije sasvim jasno, kako će se ona
zvati. Naime, trebaju se ujediniti bivši suparnici: Njemačka i
Francuska.
S inicijativom ujedinjenja nastupili su povjerenici EU Verheugen i
Pascal Lamue. U članku, objavljenom u njemačkom i francuskom tisku,
oni pozivaju na utemeljenje zajedničkih upravnih institucija,
zajedničke vojske, jedinstvene vanjske politike itd.
Naravno, odmah se pojavljuje pitanje, kome je potrebniji sličan
savez, tko od njega više dobiva? S jedne strane, njemačko je
gospodarstvo, u biti, kičma cijeloga europskoga gospodarstva.
Francuskoj bi pak bilo dobro ujediniti se s tako jakim partnerom. A
s druge strane, ujedinjenje bi Njemačkoj omogućilo, da postane
stalna članica VS UN-a, što znači, da bi znatno povećala svoj
utjecaj na međunarodna zbivanja. Tako je dobitak očit za obje
strane. No uopće nije činjenica, da će politička elita obiju država
pognuvši glavu hrliti k ujedinjenju: naime, u tom slučaju bi
svakako morali žrtvovati dio svojih ovlasti.
Inače, na ujedinjenje se pozivaju i druge države. Ali kasnije - tek
nakon 1. svibnja 2004. godine, kada će se Europi priključiti još
deset država-kandidata. Sada je pak red na "starim" članicama
organizacije.
Teško je reći, hoće li oživjeti francusko-njemačka savezna država.
A čak i da hoće, upitno je, kako će se ono povezivati s idejom
jedinstvene Europe. U biti, spomenuti povjerenici svoje države
predlažu u ulozi lokomotive (što znači, i bezuvjetnih čelnika)
europske integracije. No tu se pojavljuje pitanje: dopada li se to
drugim državama, čije je mišljenje vrlo važno za jedinstvenu
Europu? Kako će reagirati u Londonu ili Rimu na izjavu, da bez
francusko-njemačkog saveza procesu europske integracije prijeti
"plitkost". (...)
No, taj spomenuti prijedlog ipak ima davne povijesne korijene. Po
krajnjoj mjeri, još 20-ih godina prošlog stoljeća pojavila se ideja
ne samo o formiranju "Sjedinjenih Europskih Država", nego i
francusko-njemačke savezne države. Istina, tada su i ciljevi bili
puno prihvatljiviji: zajednička protimba britanskom hegemonizmu i
"prijetnji s Istoka". Danas se slični prijedlozi serviraju pod
umakom "bržeg kretanja prema europskom jedinstvu".
No, povijesne perspektive jedinstvene Europe još su dovoljno
zamagljene. Bez obzira na očite uspjehe integracije postoji
mnoštvo problema: političkih, gospodarskih, socijalnih. I još
uvijek nije jamačno, je li Europa prošla "mrtvu točku" i je li
proces ujedinjenja postao nepovratan. Pa tko bi uopće danas mogao
reći, što će biti s Europskom unijom čak i za deset godina, piše Oleg
Artjukov.