ZAGREB, 19. siječnja (Hina) - Zagrebački Teatar ITD večeras je proslavio dvostruki jubilej - 35 godina postojanja i 35 godina izvođenja predstave "Stilske vježbe".
ZAGREB, 19. siječnja (Hina) - Zagrebački Teatar ITD večeras je
proslavio dvostruki jubilej - 35 godina postojanja i 35 godina
izvođenja predstave "Stilske vježbe". #L#
Riječ je o najstarijoj od svih predstava koje trenutačno igraju na
hrvatskim pozornicama, a čija je premijera bila na današnji dan
godine 1968.
"Stilske vježbe" najpoznatije je djelo vodećeg francuskog pjesnika
i romanopisca Raymonda Queneaua.
Prijevod i adaptaciju "Stilskih vježbi" obavili su Tonko Maroević i
Tomislava Radić koji je i redatelj te dugovječne predstave. Uz njih
dvojicu velika zasluga za njezin kontinuitet pripada prvacima
hrvatskog glumišta - Peri Vrgić i Leli Margitić. Inače, prve dvije
godine u predstavi je igrala Mija Oremović.
Uz večerašnju jubilarnu 35. obljetnicu izvođenja predstave
povjesničar umjetnosti Tonko Maroević u katalogu predstave
naglasio je kako su "Stilske vježbe" neka vrst "kolumbova jajeta".
"To je ono što mislimo kad kažemo da je R. Queneau pronašao
najjednostavniji književni oblik u kojem bi se pokazala sva
ograničenja književnog oblika uopće. Predstava na 99 načina od -
najsloženijeg do telegrafskog stila - parodira banalne prizore u
autobusu. U tom djelu Queneau je ujedinio stilske lingvističke i
poetske akrobacije, klasičnu tradiciju i poetski realizam prožet
humorom, stoga, ovo djelo po pisanju književne kritike zauzima
posebno mjesto u književnosti 20. stoljeća", ističe Maroević.
A, kako dodaje, kada je riječ o toj kultnoj predstavi, hrvatski
priređivači su dopustili izvjesnu slobodu smjestivši radnju u
domaću sredinu da bi je približili publici. Na taj način, naglasio
je, uveli su jednu moguću liniju interpretacije događaja koja
prelazi preko svih pokušaja uobličavanja, da bi završila u
neartikuliranom".
Maroević napominje da se ovdje mogu dovesti u zajedničku blizinu
"Stilske vježbe" s iskustvima pisanja "Ćelave pjevačice", E.
Ionesca.
"'Stilske vježbe' šire su kao igra čak i od Ionescova teatra, a već
po namjeni sasvim su oslobođene ikakvog odnosa prema kazališnim
konvencijama", ističe Tonko Maroević.
Večerašnja jubilarna predstava okupila je, uz autore predstave i
njezine glavne protagoniste, brojne suradnike i glumce toga
popularnog zagrebačkog kazališta.
U Teatru ITD naglašavaju da kod publike i dalje postoji interes za
ovu dugovječnu predstavu.
(Hina) ta sp