US-E-KRIZA -Glasila/mediji-Obrana-Diplomacija-Ratovi WP 19. I. Navike saveza SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST19. I. 2003.Navike saveza"Slobodno tražite pomoć, ali ne govorite o tome ništa u javnosti. Činjenica da su Amerikanci
zatražili pomoć od NATO-a u ratu protiv Iraka prošlog je tjedna potaknula gore navedenu reakciju nekih ključnih Američkih saveznika u Europi. Europljani nisu bili iznenađeni zahtjevima da NATO pomogne štititi američke brodove u Mediteranu, niti da Turskoj pošalju izvidničke zrakoplove i raketnu obranu. Pentagon je u prosincu najavio da će im poslati listu onoga što im treba. Ipak, Europljani nisu željeli da činjenica kako razmatraju mogućnost ispunjavanja tih zahtjeva bude obznanjena u javnosti dok inspektori UN-a još uvijek obavljaju svoj zadatak. To bi njihove političke čelnike dovelo u središte zanimanja. Za sada je bolje odgoditi javno iznošenje detaljnih planova. Taj je savjet očito ignoriran jer su vijesti o američkim zahtjevima u Washingtonu procurile gotovo odmah. Napokon, prijedlozi da se Europa priključi vojnoj kampanji dijelom su za cilj imali i umiriti Tursku i ojačati pritisak na Irak. Da su ostali tajni, ne bi imali
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
19. I. 2003.
Navike saveza
"Slobodno tražite pomoć, ali ne govorite o tome ništa u javnosti.
Činjenica da su Amerikanci zatražili pomoć od NATO-a u ratu protiv
Iraka prošlog je tjedna potaknula gore navedenu reakciju nekih
ključnih Američkih saveznika u Europi. Europljani nisu bili
iznenađeni zahtjevima da NATO pomogne štititi američke brodove u
Mediteranu, niti da Turskoj pošalju izvidničke zrakoplove i
raketnu obranu. Pentagon je u prosincu najavio da će im poslati
listu onoga što im treba.
Ipak, Europljani nisu željeli da činjenica kako razmatraju
mogućnost ispunjavanja tih zahtjeva bude obznanjena u javnosti dok
inspektori UN-a još uvijek obavljaju svoj zadatak. To bi njihove
političke čelnike dovelo u središte zanimanja. Za sada je bolje
odgoditi javno iznošenje detaljnih planova.
Taj je savjet očito ignoriran jer su vijesti o američkim zahtjevima
u Washingtonu procurile gotovo odmah. Napokon, prijedlozi da se
Europa priključi vojnoj kampanji dijelom su za cilj imali i umiriti
Tursku i ojačati pritisak na Irak. Da su ostali tajni, ne bi imali
niti jedan od ta dva učinka.
Želja za tajnošću u pogledu transatlantske solidarnosti pokazuje
koliko Europljani iračko pitanje smatraju osjetljivim.
No činjenica da Amerikanci traže pomoć pa zatim to obznanjuju
pokazuje nešto još važnije: američki partneri iz NATO-a bit će
voljni pomoći više nego što to sada priznaju. (Opetovane obznane
Njemačke o tome kako ni u kom slučaju neće pomoći SAD-u čine ju
očitim izuzetkom.) Većina Europljana zapravo je sumnjičava prema
posljedicama, čak i motivima američkog napada na Irak. No njihove
vlade znaju da bi američka vojna katastrofa, u kojoj bi stajali po
strani, bila katastrofa i za NATO i za njih.
Pariz i druge prijestolnice brinu i zbog mogućnosti da bi
Washington i London mogli uspjeti zauzeti Irak bez njih. U tom bi
slučaju bili izostavljeni iz Iraka, a možda i bliskoistočnog
mirovnog rješenja koje bi uslijedilo.
Najintrigantniji aspekt svega bio je američki prijedlog da NATO
obnaša mirotvornu ulogu u poslijeratnom Iraku. Ovaj neodređeni
prijedlog nije dodatno pojašnjen. No on odražava situaciju koja se
razvija: Sjedinjene Države i Europa redefiniraju prirodu i obveze
saveza svojom uključenosti u nedovršenim sukobima Balkana,
Afganistana, a vjerojatno i Iraka.
Razmatranje mogućnosti u pogledu mirotvorstva u Iraku uslijedilo
je nakon odluke da europski vojnici preuzmu punu vojnu odgovornost
za Bosnu u slijedećoj godini, kako bi omogućili američkim vojnicima
da se povuku. Rasprave o mirotvornoj iračkoj misiji dolaze i nakon
početnih pregovora u Bruxellesu o mogućnosti da NATO upravlja
međunarodnim mirotvornim snagama u Afganistanu, počevši od ovog
ljeta. NATO već neformalno sudjeluje u afganistanskoj mirotvornoj
misiji, pomažući u logistici i u zapovjednim strukturama
postojećih multinacionalnih snaga koje u Afganistanu surađuju s
američkim snagama.
'NATO je prešao Rubikon', kazao je George Robertson, glavni tajnik
saveza, govoreći o odluci da se pomogne koaliciji van uobičajenog
područja operacija. 'Svima je danas jasno da je NATO jedina
organizacija koja je sposobna oformiti učinkovite multinacionalne
snage i rasporediti ih na terenu u veoma kratkom roku."
Robertson, koji uskoro mora donijeti odluku o tome hoće li se
složiti sa zahtjevom zemalja članica NATO-a da na vlasti ostane još
godinu dana, pomogao je Bushovoj vladi i njenim europskim
partnerima da svladaju početne neizvjesnosti korištenja sile nakon
razdoblja hladnog rata.
Ministar obrane, Donald Rumsfeld, među europskim je dužnosnicima
ostavio utisak kako se zalaže za brzo povlačenje, u razgovorima
koji su vođeni nedugo nakon 11. rujna. No kao što je to učinio na
Balkanu, Rumsfeld je američkim vojnicima u Afganistanu dozvolio da
sudjeluju u rekonstrukciji zemlje i civilnim zadatcima- u sklopu
misije 'izgradnje države' koje je Bushova vlada prethodno bila
prezrela.
Ovo ne znači da je Rumsfeld postao graditelj imperija u inozemstvu.
Zapovjednici su ga mjesecima molili da odobri povećanje broja
američkih vojnika u Afganistanu, kojih sada ima približno 9.000.
Međutim, ovo znači uspostavu nove ravnoteže unutar saveza i
umanjuje vjerodostojnost onih koji tvrde kako je NATO u
egzistencijalnoj krizi, dok napušta hladnoratovsku izvjesnost i
ulazi u neizvjesno razdoblje misija u zemljama Trećeg svijeta i
pomaganja američkom ratu protiv terorizma.
Transatlantska sumnjičavost i nesporazumi opstaju i dalje, zbog
neizvjesnosti početka rata. Napetosti koje su se razbuktale zbog
Balkana i Afganistana, posebice kada je Pentagon odbacio ponude
pomoći NATO-a tijekom afganistanske krize, za sobom su ostavile
ožiljke. No njihovo postupno jenjavanje upućuje na to da će
ukorijenjene navike unutar saveza prevladati kada u Iraku počne rat
i, što je možda još važnije, u nepredvidljivoj situaciji koja će
nastati nakon rata", piše Jim Hoagland.