FR-DE-ustav-Parlament-Diplomacija-Vlada franc-liberation od 14.1.03. francusko-njemačka svađa oko budućeg eu ustava FRANCUSKALIBERATION14.I.2003.Francuska i Njemačka se svađaju oko budućeg europskog Ustava"Tjedan dana prije velike
proslave četrdesete obljetnice ugovora o francusko-njemačkom prijateljstvu, Nijemci i Francuzi imaju velikih teškoća u usklađivanju svojih stajališta o budućnosti Europe. Jučer su Gerhard Schroeder i Jacques Chirac sa svojim ministrima vanjskih poslova večerali u Elizejskoj palači, kako bi pokušali utvrditi zajednički prijedlog o ustanovama Unije. Nema puno vremena, budući da u ponedjeljak s njime treba upoznati europski Konvent kojim predsjeda Valery Giscard d'Estaing. Francusko-njemački dogovor očito bi presudno utjecao na izradu budućeg Ustava.Berlin i Pariz već su se uspjeli dogovoriti o nekolikim pitanjima u svezi s proširenjem Europe: obrani, pravosuđu i unutarnjim poslovima, 'gospodarskoj vladi' područja eura. No institucijska je tema puno osjetljivija: žestoko su se sukobili oko sporazuma iz Nice zaključenog u prosincu 2000., ali se nisu uspjeli nagoditi. Stvari su krenule nabolje tek prije dvije godine. Jer, sadržaj raspre nije se mijenjao zadnjih pedeset godina. Francuzi su
FRANCUSKA
LIBERATION
14.I.2003.
Francuska i Njemačka se svađaju oko budućeg europskog Ustava
"Tjedan dana prije velike proslave četrdesete obljetnice ugovora o
francusko-njemačkom prijateljstvu, Nijemci i Francuzi imaju
velikih teškoća u usklađivanju svojih stajališta o budućnosti
Europe. Jučer su Gerhard Schroeder i Jacques Chirac sa svojim
ministrima vanjskih poslova večerali u Elizejskoj palači, kako bi
pokušali utvrditi zajednički prijedlog o ustanovama Unije. Nema
puno vremena, budući da u ponedjeljak s njime treba upoznati
europski Konvent kojim predsjeda Valery Giscard d'Estaing.
Francusko-njemački dogovor očito bi presudno utjecao na izradu
budućeg Ustava.
Berlin i Pariz već su se uspjeli dogovoriti o nekolikim pitanjima u
svezi s proširenjem Europe: obrani, pravosuđu i unutarnjim
poslovima, 'gospodarskoj vladi' područja eura. No institucijska je
tema puno osjetljivija: žestoko su se sukobili oko sporazuma iz
Nice zaključenog u prosincu 2000., ali se nisu uspjeli nagoditi.
Stvari su krenule nabolje tek prije dvije godine. Jer, sadržaj
raspre nije se mijenjao zadnjih pedeset godina. Francuzi su
tradicionalno skloni europskom vijeću šefova država i vlada kao
vrhovnoj instanci Unije i vijeću ministara, dvjema ustanovama u
kojima sjede države kao takve. One su, po mišljenju Pariza, jedini
nositelji 'demokratske zakonitosti' u izvršnoj vlasti Unije.
Njemačka, naprotiv, vjerna federalističkom pristupu, misli da
buduća 'vlada' EU-a može biti samo Europsko povjerenstvo.
Ministarsko bi vijeće bilo neka vrsta 'državnog senata' koji bi
zasjedao uz Europski parlament. Berlinu smeta sve što kvari njihovu
zamisao o 'Sjedinjenim Europskim Državama'.
Prijedlog Jacquesa Chiraca o imenovanju predsjednika Europskog
vijeća - kojeg bi birali 'šefovi' na više godina - nema dobar prijam
preko Rajne. Jer, budući bi 'europski predsjednik' zasjenio sve
druge ustanove. Berlin je, dakle, dao do znanja da neće to
prihvatiti ako se, zauzvrat, ne pojača legitimnost predsjednika
Povjerenstva tako da ga biraju europski zastupnici (umjesto da ga
imenuju šefovi država i vlada). No to se Parizu ne sviđa. Povrh
toga, Nijemci žele da se taj stalni predsjednik koji će ukinuti
'rotirajuće polugodišnje predsjedanje' imenuje iz redova
predsjednika na dužnosti: 'Drugim riječima, to ne bi bio posao s
punim radnim vremenom kao što mi želimo', žali francuski diplomat.
Nijemci misle da se tako smanjuje utjecaj tog mjesta, ako se ono
jednom uvede.
Šef njemačke diplomacije Joschka Fischer, kojemu Schroder pušta na
volju u pregovaranju, ima u glavi svoj plan, 'svoju veliku
teoriju', kaže jedan diplomat. Bio bi spreman prihvatiti
predsjednika 'a la francaise', uz uvjet da on ujedno bude
predsjednik Povjerenstva. To spajanje dviju dužnosti u početku je
zagovarao Pierre Lequiller, zastupnik UMP-a koji u Konventu
zastupa Narodnu skupštinu. Za Fischera bi to bila mogućnost da se
stvori jaka 'europska vlada' koju on priželjkuje. Zasad se ta
mogućnost malo sviđa Elizejskoj palači: 'Francuska želi sačuvati
postojeći institucijski trokut (Povjerenstvo-Ministarsko vijeće-
Europski parlament)', kaže diplomat.
Napokon, Berlin i Pariz se ne slažu oko vanjske i sigurnosne
politike. I tu Nijemci žele da je na koncu vodi Povjerenstvo,
federalna instanca, dok Pariz ostaje pri svojoj zamisli da se svi
instrumenti vanjske politike stave na raspolaganje Ministarskom
vijeću...
Naprotiv, o drugim pitanjima nije bilo teško dogovoriti se,
primjerice o nužnom proširenju glasovanja na temelju kvalificirane
većine u Ministarskom vijeću i o jačanju ovlasti Europskog
parlamenta koji bi se u donošenju europskih zakona izjednačio s
Ministarskim vijećem. No Berlin i Pariz nisu se očitovali o tome
kako će se odrediti kvalificirana većina. Radije su zaobišli
problem prevelikog broja njemačkih zastupnika u Europskom
parlamentu. Ionako ima dosta osjetljivih tema", piše Jean
Qatremer.