DE-US-SMRTNA KAZNA-Politika-Kriminal nj 13.I.-die welt-guvernerova odluka NJEMAČKADIE WELT13. I. 2003.Nada iz Illinoisa"'Noćas ću dobro spavati jer znam da sam ispravno postupio', rekao je George Ryan nakon što je iskoristio svoje
ovlasti guvernera Illinoisa i posljednjim službenim potezom od smrti otrovnom injekcijom spasio 167 ubojica. Ono što izgleda poput donkihoterije, bilo je dosljedna akcija čovjeka koji je na najteži zamislivi način od zagovaratelja smrtne kazne postao njezin protivnik: kao političar pokušao je mašineriju smrti reformirati iznutra.Smrtna kazna je neamerička jer postulira nepogrešivost državne institucije. Ona je neamerička jer u praksi protuustavno diskriminira Crnce, Latinoamerikance i siromahe svih rasa. Američka se demokracija temelji na nepovjerenju prema državi, na mogućnosti promjena svih odluka. Smrtna je kazna nedjelotvorna kao zastrašivanje a rođacima žrtava unatoč svim tvrdnjama, rijetko donosi željeni mir.Amerika s nasiljem postupa drukčije nego Europa: kulturalna razlika koja često izaziva nezadovoljstvo. Tamo gdje je vjera u
NJEMAČKA
DIE WELT
13. I. 2003.
Nada iz Illinoisa
"'Noćas ću dobro spavati jer znam da sam ispravno postupio', rekao
je George Ryan nakon što je iskoristio svoje ovlasti guvernera
Illinoisa i posljednjim službenim potezom od smrti otrovnom
injekcijom spasio 167 ubojica. Ono što izgleda poput
donkihoterije, bilo je dosljedna akcija čovjeka koji je na najteži
zamislivi način od zagovaratelja smrtne kazne postao njezin
protivnik: kao političar pokušao je mašineriju smrti reformirati
iznutra.
Smrtna kazna je neamerička jer postulira nepogrešivost državne
institucije. Ona je neamerička jer u praksi protuustavno
diskriminira Crnce, Latinoamerikance i siromahe svih rasa.
Američka se demokracija temelji na nepovjerenju prema državi, na
mogućnosti promjena svih odluka. Smrtna je kazna nedjelotvorna kao
zastrašivanje a rođacima žrtava unatoč svim tvrdnjama, rijetko
donosi željeni mir.
Amerika s nasiljem postupa drukčije nego Europa: kulturalna
razlika koja često izaziva nezadovoljstvo. Tamo gdje je vjera u
odgovornost individue za vlastitu sudbinu u dobru i zlu od dana
protestantsko-fundamentalističkog početka očuvala svoju moć,
malo je mjesta za suosjećajnu perspektivu počinitelja. To vrijedi i
u duši i prema drugima. Stoga protivnici smrtne kazne u SAD-u više
ne argumentiraju, poput Vrhovnoga suda 1972. da je ona u duhu ustava
'strašna i neobična smrt' i da ju stoga treba zabraniti. Štoviše,
ukazuju na više od sto slučajeva od 1977. u kojima su kasnije
otkriveni dokazi već osuđene spasili od smrti. Tako govori i
guverner Ryan: 'Demon pogrješke kao sablast obilazi naš sustav'.
Nadati se da će ponos i smisao za pravdu američkih građana uspjeti
ono što suosjećanje nije postiglo: ukidanje smrtne kazne. Odahnuli
bi i prijatelji Amerike u Europi. Guverner Ryan u svakom je slučaju
poslije povijesnog koraka zaslužio san pravednika", zaključuje
Alan Posener.