US-GB-DE-RU-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije dnevni pregled br.6 10. siječnja 2003. BRITANSKI RADIO - BBC9. I. 2003."Je li moguća balkanska federacija?"Nekoliko hrvatskih
političkih stranaka za sljedeće dane zakazalo je tiskovne konferencije na kojima će njihovi predstavnici govoriti o navodnim novim inicijativama da se stvori neka balkanska unija, što je tema koja svaki puta iznova uzbuđuje hrvatsku političku pozornicu.Prvu je takvu konferenciju za tisa na temu "Je li moguća balkanska federacija?" sazvao predsjednik Demokratskog centra Mate Granić, a za očekivati je da će se o istoj temi govoriti i na nekim drugim sazvanim stranačkim tiskovnim konferencijama. Svaki puta kada negdje u Europskoj uniji netko spomene mogućnost bilo kakvog balkanskog približavanja ili udruživanja to u Hrvatskoj izaziva brojne reakcije, posebno među oporbenim strankama, ali i od nekih političara i stranaka vladajuće koalicije. Sada je sva ta stranačka buka nastala zbog jedne dosta neprecizno izrečene izjave Georgiosa Papandreua, ministra vanjskih poslova Grčke, koja je ovih dana preuzela predsjedavanje Europskom unijom, izjave za koju se već iz krugova grčke diplomacije tvrdi da je
BRITANSKI RADIO - BBC
9. I. 2003.
"Je li moguća balkanska federacija?"
Nekoliko hrvatskih političkih stranaka za sljedeće dane zakazalo
je tiskovne konferencije na kojima će njihovi predstavnici
govoriti o navodnim novim inicijativama da se stvori neka balkanska
unija, što je tema koja svaki puta iznova uzbuđuje hrvatsku
političku pozornicu.
Prvu je takvu konferenciju za tisa na temu "Je li moguća balkanska
federacija?" sazvao predsjednik Demokratskog centra Mate Granić, a
za očekivati je da će se o istoj temi govoriti i na nekim drugim
sazvanim stranačkim tiskovnim konferencijama.
Svaki puta kada negdje u Europskoj uniji netko spomene mogućnost
bilo kakvog balkanskog približavanja ili udruživanja to u
Hrvatskoj izaziva brojne reakcije, posebno među oporbenim
strankama, ali i od nekih političara i stranaka vladajuće
koalicije.
Sada je sva ta stranačka buka nastala zbog jedne dosta neprecizno
izrečene izjave Georgiosa Papandreua, ministra vanjskih poslova
Grčke, koja je ovih dana preuzela predsjedavanje Europskom unijom,
izjave za koju se već iz krugova grčke diplomacije tvrdi da je
sasvim krivo protumačena kao grčko zalaganje za balkansku
federaciju, za što se Grčka ne zalaže.
Te se stranačke reakcije ne stišavaju, iako su već u hrvatskim
medijima objavljena autoritativna objašnjenja kako Europska unija
niti sada ne mijenja svoju dosadašnju politiku prema području bivše
Jugoslavije poticanja stabilnosti i pridruživanja, koja ne
predviđa niti ne potiče nikakvo stvaranje neke balkanske
asocijacije, te iako su neki europski diplomati ponovili
posljednjih dana poruku Hrvatskoj kako će Europska unija prema
njenim naporima da se pridruži Uniji kao prioritet imati
individualni pristup.
Sve to govori da ovo dizanje političkih tenzija na tom pitanju ima
svoje korijene i motive ne u stvarnim vanjskopolitičkim
opasnostima po Hrvatsku, nego isključivo u unutrašnjopolitičkim
motivima međustranačkog predizbornog nadmetanja.
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
9. I. 2003.
Tisak
Dvije teme i danas privlače posebnu pozornost američkog tiska: na
vanjskom planu ? pripreme za eventualni rat s Irakom, a na domaćem ?
gospodarska politika Bijele kuće. Najtiražniji USA Today prenosi
zabrinutost humanitarnih organizacija zbog posljedica koje bi
irački civili osjetili u slučaju američkog napada.
Stotine tisuća stambenih zgrada i kuća ostat će bez vode u roku od 12
sati, uslijedit će nestašica hrane, a opasnost od epidemija
nastupila bi ako bi se otpad iz kanalizacije uslijed bombardiranja
izmiješao s vodovodom. Takva upozorenja humanitarnih agencija CARE
International i Architects for People in Need pobijaju
predstavnici Pentagona ? piše USA Today.
Predstavnici ministarstva obrane navode da će iskustva iz
bombardiranja Bagdada 1991.godine pomoći da se minimiziraju štete
i civilni gubitci. ?Ako se budu gađali infrastrukturni ciljevi,
vodit će se računa o tome da posljedice po civile budu minimalne? ?
kaže, prema pisanju lista, pukovnik David Lapan. To će biti lakše
izvesti sada nego 91.godine, jer su tada samo u 10 posto slučajeva
rabljene bombe s preciznim navođenjem, dok bi ovog puta u 80 posto
napada bile korištene takozvane ?pametne bombe?.
Christian Science Monitor piše da se na domaćoj političkoj
pozornici pojavila nova tema: ?klasni rat?. Čak i prije no što je
objelodanio svoj paket poticajnih gopspodarskih mjera,
predsjednik Bush je izveo ?preventivni napad? na kritičare koji su
? kako je rekao ? ?željeli ovo pretvoriti u klasni rat?. Neki su
demokrati prihvatili bačenu rukavicu, nastavlja bostonski list i
dodaje da je predsjednik Bush ?bio u pravu, ali je on taj koji je
pokrenuo rat protiv siromašnih?.
Demokratski kongresmen Charles Rangle je tome dodao da se ?nikada
nije dogodilo da se u vrijeme rata daju porezne olakšice onima koji
imaju najveće povlastice, a da se u isto vrijeme u rat šalje
nerazmjerno veliki broj mladića iz nižeg i srednjeg staleža.? To
jeste klasni rat rekao je ? prema pisanju Christian Science
Monitora ? kongresmen Rangle, upitavši pri tom ?Tko ga je
započeo?"
Saddam u egzilu - 'posljednja šansa za očuvanje mira'? Prilog Nicka
Simeonea
Neka novinska izvješća u Sjedinjenim Državama i Europi sugeriraju
da su možda u tijeku diplomatske inicijative kako bi se uvjerilo
iračkog predsjednika Saddama Husseina da siđe s vlasti. Američki
dužnosnici podupiru ovakvo rješenje, smatrajući da se radi o načinu
za izbjegavanje oružanog sukoba. Neki irački susjedi skloni su ovoj
ideji, iako gotovo nitko ne vjeruje da bi je irački predsjednik
ikada prihvatio.
Dužnosnici vlade predsjednika Busha ističu da je rat protiv Iraka
posljednja opcija, te da bi se odlaskom Saddama Husseina s vlasti
ostvario američki cilj promjene iračkog režima i to bez ispaljenog
metka. Američki ministar obrane Donald Rumsfeld u svezi s time
nedavno je izjavio da bi prva opcija bila da Saddam Hussein odstupi
s vlasti i već večeras ode iz Iraka."
Samo dan nakon te izjave, američki dnevnik Christian Science
Monitor prenio je da je Saudijska Arabija, prošli mjesec, tajno
uputila izaslanika u Bagdad kako bi uvjerio iračkog čelnika da
preda vlast i ode u prognanstvo. Irački susjedi naime smatraju da bi
eventualni ulazak Sjedinjenih Država i međunarodne zajednice u rat
protiv Bagdada mogao biti poguban za čitavu regiju. Jedan od
američkih dužnosnika izjavio je da mu nije poznato da se vode takvi
pregovori.
Međutim, bivši američki veleposlanik David Mack, koji je bio na
dužnosti u Iraku te potom vodio srednjoistočni odjel u Državnom
tajništvu tijekom Zaljevskog rata 1991. godine kaže: "Vjerojatno
je da se vode pregovori. Međutim, vrlo je mala vjerojatnost da će
Saddam Hussein prihvatiti zahtjev da odstupi s vlasti."
Saudijski ministar vanjskih poslova Saud al-Faisal izjavio je
prije neki dan da je njegova vlada voljna ponuditi - kako je to
formulirao, a da nije ulazio u potankosti - "posljednu priliku za
očuvanje mira". Izvor unutar saudijske vlade izjavio je Glasu
Amerike da je saudijska kraljevina spremna razmotriti sve što je
potrebno kako bi se izbjegao novi rat. To bi uključivalo i pomoć
iračkom čelniku da sačuvana obraza mirnim putem preda vlast te
dobije azil u nekoj trećoj zemlji. Diplomati iz dvije Iraku
susjedne zemlje kažu da bi to bilo najbolje rješenje, iako o tome ne
govore javno.
Khaled al-Maeena, glavni i odgovorni urednik saudijskog lista Arab
News smatra da bi irački vođa možda bio voljan razmotriti ovakav
prijedlog, ukoliko mu ga predaju predstavnici arapskih vlada:
"Bilo je špekulacija da bi to mogli učiniti arapski izaslanici. Ja
mislim da, ako se iznese prava ponuda, Saddam možda i ode. On zna da
ovaj put, za razliku od prošlosti, Sjedinjene Države misle ozbiljno
te da nema mjesta gdje bi se mogao skriti."
Međutim, bivši veleposlanik David Mack smatra da će se predsjednik
Saddam Hussein boriti do samog kraja, umjesto da prihvati poraz
pred očima cijelog svijeta: "Ukoliko treba birati između sramotnog
prognanstva i uglednog mjesta u svjetskoj povijesti koja bi ga
pamtila kao nekog tko se suprotstavio Sjedinjenim Državama ? mislim
da bi on izabrao ovo potonje."
Francuska izvještajna agencija prenijela je izjavu jednog od
najviših iračkih dužnosnika koji je rekao da Saddam Hussein nema
namjeru otići u progonstvo. Jedan dugogodišnji arapski diplomat
koji radi u Washingtonu kaže da bi sporazum o mirnom uzmaku s vlasti
iračkog predsjednika bio najbolje rješenje za sve. Međutim, nitko
ne može davati savjete Saddamu Husseinu, kaže ovaj diplomat, čak i
ako se radi o savjetu koji bi sačuvao Irak od još jednog rata.
U odnosu na euro, dolar nikad slabiji
Američki dolar pao je danas na najnižu razinu u odnosu na euro u
protekle tri godine.
Na londonskoj burzi, dolar se mijenjao za 1.05 eura.
S druge strane, cijena zlata dostigla je najvišu razinu u proteklih
šest godina, a cijena nafte ostala je iznad 30 dolara po barelu.
Gospodarski stručnjaci pripisuju ova kretanja novim znakovima
slabosti na Wall Streetu i strahu od mogućeg rata u Iraku.
Haaški tužitelji pregovaraju o uvjetima za svjedočenje Richarda
Holbrookea
U den Haagu - prvi ovogodišnji radni dan na suđenju bivšem vođi
Jugoslavije i Srbije. Nova dva svjedoka ponovno su iskazima
potvrdila neke od navoda otpužnice protiv Slobodana Miloševića.
Budući da suđenje napreduje ritmom sporijim od očekivanoga, kako bi
se do maksimuma zaštitilo Miloševićevo zdravlje, Tužiteljstvo
namjerava zatražiti produženje roka davanja iskaza svjedoka -
preko limita koji istječe sredinom svibnja.
U sudu se saznaje da su u tijeku intenzivni pregovori Tužiteljstva i
Washingtona o uvjetima svjedočenja Richarda Holbrookea.
Zanimljivo je da na Holbrookea kao na ozbiljnog svjedoka - radi
potvrde vlastite mirotvorne uloge - računa i Milošević u trenutku
kada, kako je obećao, osobno preuzme vlastitu obranu.
Na današnjoj raspravi, još jedan svjedok, pripadnik po zlu znanih
srpskih paramilitaraca "Crvenih beretki" potvrdio je tezu
Tužiteljstva o umiješanosti Miloševića i skupine oko njega ? ili
pripadnika "zajedničkog kriminalnog pothvata" - u zbivanja u
Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i na Kosovu.
"Crvene beretke" nastale su u Kninu gdje im je bio centar,
djelovanjem elemenata srpske Službe državne sigurnosti na čelu s
pripadnicima Miloševićevog najužeg kruga, Stanišićem i
Simatovićem, i punom suradnjom s lokalnim srpskim vlastima, o čemu
je nedavno govorio i krunski svjedok optužbe Milan Babić.
Svjedok K2 zatražio je zaštitu identiteta tako da su o razlozima
zašto se odlučio svjedočiti čuli samo suci iako je Miloševiću pri
dosta mlakom unakrsnom ispitivanju uspjelo od zaštićenog svjedoka
dobiti priznanje da je bio osobno umiješan u ubojstvo
paramilitarnog vođe Ražnatovića ? Arkana i da to spada u razloge
svjedokove želje za anonimnošću.
Na zatvorenoj je sjednici svjedok također imenovao pripadnike
Službe državne sigurnosti nazočne u kosovskom selu Račak za vrijeme
masakra ? ovo je na red došlo tek kada je Milošević zanijekao
umiješanost službenog Beograda u zbivanja na Kosovu.
Nakon zaštićenog svedoka K2 na red je došao Dubrovčanin Robert
Hausvička iz Stare Mokošice, koji je opisao zajedničke akcije JNA i
paramilitaraca te pružio vlastiti doživljaj njihove kampanje
terora i zastrašivanja na dubrovačkom području.
8. I. 2003.
Haaški Tribunal: Ante Gotovina je u Bosni i Hercegovini
Haški sud je danas nastavio rad nakon pauze za božićne i
novogodišnje praznike. Na konferenciji za tisak u Tribunalu
priopće je da se, po Tribunalovim podacima, bjegunac pred pravdom
Ante Gotovina skriva u Bosni i Hercegovini, dakle na SFOR-ovom
području.
Tužiteljstvo se i dalje angažira kako bi osiguralo Gotovinino
izručenje Haagu, kazala je glasnogovornica Florence Hartmman.
Drugog optuženog hrvatskog građanina, Janka Bobetka, na traženje
će Tužiteljstva pregledati nezavisni liječnički tim kao bi
potvrdio ili zanijekao nemogućnost umirovljenog generala HV-a da
se pojavi pred sudom ili prisustvuje sudskom procesu.
Sudsko vijeće koje vodi slučaj Bobetko u ovome je smislu donijelo
rješenje čiji je sadržaj "povjerljiv", kazala je predstavnica
Tužiteljstva.
Glasnogovornik suda je pak podsjetio da u Tribunalu imaju većih
briga s optuženima nego što im to stvaraju dva trenutna hrvatska
"slučaja". Čak i da izruči Milana Milutinovića ? o čemu se naveliko
priča - Beograd ni izdaleka nije ispunio obaveze jer je, po
podatcima Tribunala, u Srbiji najmanje 12 bjegunaca s haaškom
otpužnicom.
(VOA)
BiH
MONITOR
9. I. 2003.
Uoči dočeka Nove Godine stizale brojne anonimne prijetnje
Na adresu organizatora dočeka Nove godine na otvorenom u Mostaru -
Hrvatske turističke zajednice Mostar stizale su brojne anonimne
prijetnje da će taj doček biti spriječen.
Prijetnje su stizali i vokalnoinstrumentalnome sastavu "Colonia"
iz Hrvatske, koji je gostovao na dočeku, ali sve je prošlo bez
ijednog izgreda, kazao je direktor te zajednice Mladen Čizmić na
današnjoj konferenciji za novinare u Mostaru.
"Prijetnje su bile ciljane, okrenute protiv cijelog naroda, ali se
pokazalo da narod uopće nema želju za izgredima. Narod želi život",
istaknuo je Čizmić. "Ne možemo prihvatiti hipotezu da će mo živjeti
stalno s tim problemima. To mora nestati s ovih područja. Ovdje
treba živjeti europski način života i mislim da to žele svi ljudi
ovog grada", dodao je Čizmic.
On je zahvalio građđjanima na dostojanstvenom ponašanju te
istaknuo da se te noći cjelokupni grad izdigao iznad svih
negativnosti koje se dogadjaju u zadnje vrijeme. Također, zahvalio
je Županijskom MUP-u, Policijskoj upravi Centar, zasšitarskim
tvrtkama te svim sponzorima i pokroviteljima te manifestacije.
Govoreći o samom dočeku, koji je organizirala Turistička zajednica
i mostarske općine s hrvatskom većinom, zajedno s Modnom agencijom
"Glamour fashion" iz Mostara, Čizmic je istaknuo da se to
organizira treću godinu zaredom te da su na zadnjem dočeku
sudjelovali ljudi iz cijelog Mostara i susjednih gradova, pa čak i
iz Hrvatske.
Vlasnik Modne agencije "Glamour fashion" Vladislav Jurić Kuba
govorio je detaljnije o samoj organizaciji dočeka, istaknuvši da je
i hrvatska skupina "Colonia" bila oduševljena publikom i samom
organizacijom dočeka, iako je za novogodišnji večer padala jaka
kiša.
Cijela organizacija bila je na zavidnoj razini, što i priliči gradu
kao što je Mostar", zaključio je Jurić.
8. I. 2003.
Odvjetnicima iz slučaja Leutar prijeti suspenzija
Već neko vrijeme u pojedinim medjunarodnim krugovima, pa i onim
odvjetničkima, procurila je priča o mogućoj suspenziji uglednih
odvjetnika u BiH. Navodno, Ured visokog predstavnika u Sarajevu
želio je, paralelno s najavljenom reformom pravosudja, provesti i
"reformu odvjetnika".
Prema informacijama bliskim OHR-u, riječ je o dvadesetorici
odvjetnika koje je trebalo suspendirati i oduzeti im dozvolu za rad
jer su navodno prekršili kodekse i zakone. U sarajevskom OHR-u o
svemu tome šute, a popis nepodobnih odvjetnika ipak je stavljen u ad
acta, nakon što su stigle oštre reakcije iz Vijeća Europe, s
posebnom napomenom kako je takav čin kršenje temeljnog ljudskog
prava na rad.
Prema informacijama, na popisu nepodobnih odvjetnika našla su se i
neka zvučna imena kao što su Josip Muselimović, inače prvi čovjek
Odvjetničke komore Federacije BiH, te Faruk Balijagić, sarajevski
odvjetnik Fahrija Karkin, Gavrilo Gunjak i Zoran Buntić.
Spekuliralo se i s imenima odvjetnika koji su branili optužene u
slučaju Leutar.
Iako sarajevski odvjetnici izbjegavaju bilo kakav razgovor o ovoj
temi, Josip Muselimović nije želio šutjeti o ovom slučaju.
? Držim kako nitko razuman i ne pomislja na takvo što, pa ni visoki
predstavnik Paddy Ashdown. No, ne isključujem da netko ima interesa
i za takvo što, jer koliko je meni poznato postoje snage koje bi
željele uništiti ljude koji se samo bave svojom profesijom.
Odvjetniku se ne može oduzeti licencija zbog dobro obavljenog posla
kada je u pitanju sam čin obrane.
Koliko je meni poznato na tom popisu nalazila su se imena svih
odvjetnika koji su branili optužene u slučaju Leutar.
Držim da u pozadini cijelog slučaja djeluju mračne sile kojima je na
neki način krivo i to što smo odvjetnik Žarko Bulić i ja izveli
uspješnu obranu u slučajevima vezanim uz Edhema Bičakčića i Dragana
Čovićaa ? kazao nam je odvjetnik Josip Muselimović.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
9. I. 2003.
Ključno pitanje preskoka i raskoraka
"George W. Bush trebao je proučiti govore svog prethodnika Woodrowa
Wilsona, s kojim ga njegovi štovatelji i dvorjani rado uspoređuju.
'Prijateljstvo funkcionira samo na načelu jednakosti', izjavio je
Wilson 1913. g., točno na prvu godišnjicu svog predsjedničkog
mandata. Bush sada upravlja Sjedinjenim Državama dvije godine i ako
malo bolje oslušne, razabrat će gunđanje svojih neravnopravnih
prijatelja.
Američkog predsjednika posebno će zaboljeti što gunđanje stiže iz
kuta, rezerviranog za onog koga je Bush dosada mogao smatrati
svojim vjernim pudlom. Tony Blair, britanski premijer kojeg
povremeno - i to ne samo zbog frizure - uspoređuju s psićem
iskoristio je konferenciju veleposlanika kako bi ulogu Velike
Britanije u svijetu oslikao blistavim bojama. U najboljoj dikciji
istočne obale premijer je pritom poručio američkom predsjedniku da
i on povremeno mora saslušati druge. Izvorni je izraz 'listen
back', što je zapravo identično vrlo mrzovoljnoj opomeni: budi
dobar, George, prestani sa svojim prodikama i saslušaj druge. BBC
je kasnije govorio o 'deklaraciji neovisnosti u odnosu na SAD'.
Na kraju poruka ipak nije trebala ispasti baš tako žestoka. No,
pokušaj emancipacije britanskog premijera nadovezao se na niz
tihih i manje tihih opomena saveznika na adresu Washingtona, koji
scenarij prijetnje, namijenjen Bagdadu, promatraju sa sve većom
primjesom nelagode.
U Turskoj, najvažnijoj i Americi posebno bliskoj državi na samoj
crti bojišnice prema Iraku, nova umjereno islamska vlada suočava se
s ogromnim unutrašnjim pritiskom. Državni vrh iznosi tu činjenicu
manje ili više glasno u razgovorima s američkim izaslanicima. U
Jordanu, uz Egipat možda najvažnijem američkom uporištu na Bliskom
Istoku, umjereni kralj Abdulah II. suočava se s bijesom običnih
ljudi. Broj protuzapadnih napada nalazi se u zastrašujućem
porastu. Irački susjedi na arapskom poluotoku - ponajprije krhko
saudijsko kraljevstvo - nadaju se brzom i jasnom toku rata kako bi
se mogli brzo prilagoditi novim odnosima snaga. Podređuju se
Americi iz razloga koji leže u domeni hegemonijalne politike i
istodobno gaje nadu da oporba unutar njihovih država neće ojačati.
Uzrok prosvjeda protiv američke politike u većini je slučajeva
isti: izostaje uvjerenje da je rat nužan a time i potpora javnosti
ratnoj operaciji. Taj problem poprima sve ozbiljnije razmjere
ponajprije u europskim demokracijama - na čelu s Njemačkom. Vlada s
demokratskom legitimacijom ne može preuzeti odgovornost za rat,
protivan volji stanovništva. Takva bi odluka bila identična
političkom samoubojstvu.
Radikalnom retorikom u razdoblju predizborne kampanje Gerhard
Schroeder sam se katapultirao u tu klopku, vezanu za demokratsku
legitimaciju. Tonyju Blairu prijeti nevolja jer je dosada slijedi
drugi ekstrem: britanski premijer predugo se udaljavao od vlastite
stranke i naroda. Govorom pred veleposlanicima želi se ponovno
približiti običnim ljudima i zadržati pod kontrolom kritičnu masu u
vlastitoj kući. No, preskok preko kozlića bit će uspješan samo ako
raskorak ne bude prevelik. Jacques Chirac pravi je majstor za tu
gimnastičku vježbu - njegova vanjskopolitička samostalnost
uštedjela mu je probleme u samoj Francuskoj. U slučaju Gerharda
Schroedera prijeti opasnost da preskok neće proći bez pucanja
mišića.
Treba li Bush brinuti zbog toga? Otpor još nije dovoljno snažan ali
predsjednik ne smije podcijeniti signale. Saveznici trenutno traže
police političkog osiguranja u slučaju da se kulisa prijetnje uruši
i završi neobuzdanim i dugotrajnim ratom. U tom će slučaju Bush
konstatirati da njegov sustav savezništva uključuje i neka jako
krhka prijateljstva", smatra Stefan Kornelius.
DIE TAGESZEITUNG
9. I. 2003.
Izlaz u Pjongjangu
"Pruža li sukob sa Sjevernom Korejom Bushovu kabinetu mogućnost
dostojanstvenog izlaska iz slijepe ulice u vidu rata protiv Iraka?
Jesu li vlade u Bagdadu i Pjongjangu proteklih mjeseci čak
koordinirale svoju politiku kako bi iskonstruirale upravo takvu
situaciju?
O toj se mogućnosti puno spekulira ali dokaza je zasada još manje
nego kada je u pitanju novo iračko oružje za masovno uništenje.
Naravno, ozbiljne analize ne trebaju u potpunosti isključiti ni
mogućnost koordinacije između Bagdada i Pjongjanga. Moguće je
krenuti od pretpostavke da se u oba glavna grada u najmanju ruku
potajno raduju dilemi u kojoj se trenutno nalazi Bushov kabinet.
Naime, Washington sada mora pokusati što je sam skuhao.
U protekle je dvije godine Bushov kabinet paušalno, bez ikakvih
nijansi i dokaza stigmatizirao Sjevernu Koreju, Irak i neke druge
države kao 'sile osovine zla' odnosno kao 'države-nitkove', koje
teroristima isporučuju sredstva za masovno uništenje. U svojoj
novoj 'Nacionalnoj sigurnosnoj strategiji' Bushov je kabinet
izričite prijetnje po potrebi čak i 'preventivnom' upotrebom
atomskog oružja protiv 'država-nitkova' uzdigao na razinu službene
politike Sjedinjenih Država. Takva američka politika grubo krši
međunarodne zakone i dosada je kod Njemačke i ostalih zapadnih
saveznika nailazila samo na postiđujuću šutnju.
No, u Pjongjangu tumače prijetnje Washingtona kao povlačenje
sigurnosnih jamstava koje je Clintonov kabinet ponudio Sjevernoj
Koreji u - do danas tajnim - dodatnim protokolima sporazumu iz 1994.
g. Takva je percepcija u Pjongjangu vrlo razumljiva ali nije
razumljiva reakcija, koja obuhvaća odustajanje od sporazuma i
nastavak nabavke vlastitog atomskog naoružanja. Vlade u
Washingtonu 'kronično su nesposobne' usredotočiti se na više od
jedne vanjskopolitičke krize istodobno, konstatirao je ovih dana
nekadašnji ministar vanjskih poslova Warren Christopher,
pozivajući predsjednika Busha da posveti punu pozornost mirnom
rješavanju sukoba sa Sjevernom Korejom. Prihvati li Bush tu
sugestiju, mogao bi jednog dana biti prisiljen zahvaliti se
vlastodršcima u Pjongjangu što su ga sačuvali iračke pustolovine",
zaključuje Andreas Zumach.
DPA *
9. I. 2003.
Austrija stenje pod teretom poreza i nepovoljnom konjunkturom u
Njemačkoj
"Na prvi pogled Austrijanci optimistično ulaze u novu godinu. U
tradicionalnoj anketi na Silvestrovo 43 posto ispitanika izrazilo
je samopouzdanje a samo njih 18 posto zabrinuto dočekuje dolazak
2003. g. U razdoblju od početka novog stoljeća te se vrijednosti
praktički nisu mijenjale - i to usprkos aktualnom klonuću
privrede.
Doduše, u podrobnostima anketa pokazuje diferenciraniju sliku.
Naime, nije nimalo čudno što upravo skupina građana iznad 50-godina
s natprosječnom zabrinutošću gleda u budućnost: nikad dosad nije u
toj dobnoj skupini bilo toliko puno nezaposlenih. Sve manje
poduzeća zapošljava starije radnike. I država je pojačano
nastojala 'zlatnom zahvalom' zasladiti toj dobnoj skupini što
skoriji završetak aktivnog profesionalnog angažmana u javnim
službama.
Istodobno je vlada drastično pooštrila pravila za odlazak u
prijevremenu mirovinu. Taj je potez proteklih mjeseci rezultirao i
novom raspravom o mogućnosti osiguranja državnih mirovina. U
predizbornoj kampanji i nakon parlamentarnih izbora održanih
prošle jeseni stranke su se složile da hitno potrebna velika
reforma mirovinskog i sustava zdravstva. No, put prema toj reformi
krajnje je sporan, što baš i ne prigušuje strahove ljudi od
smanjenja mirovina.
Zauzvrat se Austrija može pohvaliti da je bar donekle zauzdala
deficit u državnom proračunu. Prošle je godine nakon uravnoteženog
proračuna za 2001. uslijedio deficit, procijenjen na oko 1,5 posto
BDP-a, koji je, dakle, ostao jasno unutar granica definiranih
Paktom za stabilnost eura. Doduše, cijena tog postignuća bila je
visoka: zbog najvišeg kvote poreznih nameta u razdoblju od 1945. g.
poduzetnici i radnici u podjednakoj mjeri stenju pod teškim teretom
poreza.
Zato je deklarirani cilj svih stranaka reforma poreznog sustava,
koja bi trebala rasteretiti bar slojeve stanovništva s nižim
primanjima. No, nijedna vlada nije dosada uspjela donijeti i
odgovarajuće odluke. Podijeljena su i mišljenja parlamentarnih
zastupnika i ekonomskih stručnjaka oko toga kada bi so rasterećenje
trebalo stupiti na snagu. Dok ga jedni smatraju prilikom za
poticanje slabašne konjunkture kroz privatnu potrošnju, drugi
strahuju da će posljedični izostanak prihoda od poreza pretjerano
povećati rupu u državnom proračunu.
Kad smo već kod konjunkture, valja napomenuti da slab razvoj
privrede u svijetu a u prvom redu u Njemačkoj trenutno ne remeti san
Austrijancima. No, stanje kod velikog susjeda ipak izaziva bore
uzrokovane brigom. U tom kontekstu nisu toliko važni nekoć vrlo
bliski i tijesno isprepleteni međusobni gospodarski odnosi. Naime,
austrijska poduzeća angažiraju se danas s velikim uspjehom u
zemljama srednje i istočne Europe, koje će pristupom u EU sljedeće
godine potisnuti Njemačku s rubnog u središnji položaj u europskoj
zajednici.
Daleko je gora okolnost što Nijemci imaju manje novca u blagajni
predviđenoj za odmor. Napokon, Austrija dobrim dijelom živi od
prihoda od turizma a oni uglavnom stižu iz džepova njemačkih
gostiju. Mađari, Česi i Rusi, koji sve češće dolaze u Austriju, ne
mogu nadoknaditi izostanak tih prihoda (...)", ističe na kraju
priloga dopisnik Sascha Schrems.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
9. I. 2003.
Inozemne podzemne struje globalizma
"Joseph Stiglitz, akademski ekonomist pri Sveučilištu Columbia i
nedavni dobitnik Nobelove nagrade, udaljio se od uvriježenog
stajališta svojih kolega u pogledu koristi globalizma. Čini se kako
se slaže da je SAD imao koristi od globalizma, no tvrdi kako su
siromašne zemlje pretrpjele štetu nakon što su na njihova tržišta
ušli napredniji proizvođači, jer je nestalo sustava socijalnog
osiguranja za radnike koji izgube svoja radna mjesta zbog uvoza.
Ako Stiglitz može učiniti to da je dopustivo dovoditi u pitanje to
imaju li od globalizma koristi siromašne zemlje, možda će se neko
usuditi postaviti pitanje funkcionira li globalizam i za SAD, bez
da ga se naziva protekcionističkim glupanom. Napokon, ako je Adam
Smith u pravu kada govori o koristima trgovine, liberalizacija
trgovine bi trebala biti djelotvorna za sve zemlje.
Adam Smith je uvjerio ekonomiste da, umjesto da svaka zemlja
proizvodi sve što joj je potrebno, sve bi imale koristi da se svaka
zemlja specijalizira u proizvodnim područjima u kojima određena
zemlja ima najviše koristi ili najmanje štete i da međusobno trguju
robom. Ovaj je prijedlog iznesen je 1776., godine kada je potpisana
Deklaracija o neovisnosti, a Smithov je prijedlog prihvaćen
izvanredno dobro.
Prema Smithovom prijedlogu, roba proizvedena unutar svake zemlje
bila bi izvezena kako bi se zaradio novac za uvoz robe iz drugih
zemalja. Smith u svom modelu ne predviđa slučaj s kojim smo suočeni
danas, kada tvrtke SAD-a premještaju svoj kapital i tehnologiju u
Kinu i Indiju i zapošljavaju radnu snagu tih zemalja kao bi
proizveli robu koju američke firme prodaju na američkom tržištu.
Ovo nije trgovina u Smithovom smislu, i nije jasno koju korist ima
SAD. Dioničari i direktori globalnih tvrtki imaju koristi od viših
profita a američki potrošači plaćaju niže cijene sve dok ne padne
vrijednost dolara zbog povećanja trgovačkog deficita. Posljedica
nižih cijena su otpuštanja odnosno gubitak radnih mjesta zbog
proizvodnje koja se premiješta van SAD-a.
Smith nije analizirao slučaj globalno mobilnog kapitala,
tehnologije i tvornica. Kada američke tvrtke premjeste svoju
proizvodnju robe za tržišta SAD-a u inozemstvo, kako bi profitirali
od niže cijene rada, gdje je u svemu korist za Sjedinjene Države?
Kada globalne tvrtke za cilj imaju najnižu cijenu proizvodnje - u
ovom slučaju rad - korist imaju zemlje sa najnižim cijenama rada.
SAD ne trguje s Kinom, koristi kinesku radnu snagu za proizvodnju
robe za američka tržišta.
Roba koju američke tvrtke proizvode u Kini računa se kao uvezena
roba kada ulazi u SAD, no mi ne plaćamo za taj uvoz prodajući robu
proizvedenu u SAD-u Kini.
SAD, navodno supersila, ima skoro 100 milijardi dolara trgovačkog
deficita u proizvedenoj robi s Kinom, zemljom Trećeg svijeta.
Sve veći trgovački višak vrijednosti dobiven trgovinom u Kini
pokazatelj je kako je kineska valuta precijenjena. Uobičajeno bi
bilo da brokeri dignu cijenu dolara u odnosu na kinesku valutu, ili
da Uncle Sam računa kako će Kina sama revalorizirati svoju valutu,
tako povećavajući cijenu robe proizvedene u Kini u dolarima.
Međutim, to se nije dogodilo, što je potaklo spekulacije da
američke tvrtke koje su svoju proizvodnju preselile u Kinu, a koje
profitiraju od podcijenjene kineske valute, lobiraju protiv
revalorizacije. Vlada SAD-a sretna je sve dok Kina svoj višak
vrijednosti dobiven trgovinom pretvara u obveznice američke
federalne pričuve.
Ekonomisti mogu tvrditi da će, dugoročno, proizvodnja u inozemstvu
rezultirati višim plaćama za Kineze i snižavanjem onih u SAD-u, i da
će se plaće u jednom trenutku izjednačiti. No u međuvremenu, SAD bi
mogao pretrpjeti pad životnog standarda a uspon ljudi na društvenoj
ljestvici bi mogao biti blokiran, dok se poslovi proizvodnje i
visoke tehnologije preseljavaju u zemlje s nižom cijenom rada.
Ogromni trgovinski deficit SAD-a dolar su doveli u opasno osjetljiv
položaj. Pad njegove vrijednosti mogao bi se dogoditi istovremeno s
ratom na Bliskom Istoku. Smanjenje vrijednosti dolara moglo bi
naštetiti i tržištu dionica i obveznica i tako otežati gospodarski
oporavak. Gospodarska previranja kod kuće mogu zasjeniti pobjedu
nad Sadamom Huseinom.
Proizvodnja u zemljama trećeg svijeta za domaća tržišta ima
drugačije posljedice od trgovačke liberalizacije, koja znači to da
zemlje otvaraju svoja tržišta za svoju robu. Proizvodnja u
inozemstvu znači pad vrijednosti dolara. Američki potrošači nemaju
koristi od smanjene potrošačke moći", piše Paul Craig Roberts.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
9. I. 2003.
Pravda nakon prestanka borbi
"Oružane sukobe unatoč odredbama humanitarnog zakona, obično
obilježava bezakonje. Moderni sukobi često su puni razbojništva,
dok različite zločinačke skupine pokušavaju iskoristiti kaos kako
bi profitirale i došle na utjecajne položaje. Bosna i Demokratska
republika Kongo akutni su primjeri.
Kada borbe prestanu, jedina učinkovita, dugoročna mjera za
sprječavanje obnavljanja nasilja i sukoba hitno je utvrđivanje
učinkovitog sustava pravosuđa.
Pravda, u svojim različitim dimenzijama, od civilne policije do
nepristranog sudstva, ključ je za podupiranje demokracije i
kvalitetne uprave. Bez režima zakonodavne države, neizbježno je da
vladaju razbojnici. Izbori su samo dio ovog procesa; sami po sebi ne
utvrđuju demokraciju, unatoč tome što se upravo to od njih često
očekuje.
Ako se želi utvrditi istinski učinkovite poslijeratne sisteme,
moramo hitno osigurati opsežne transnacionalne 'pravosudne
pakete'. Ljudstvo i resursi koji su potrebni za te pakete trebali bi
početi pristizati od prvog dana, zajedno s procesom rehabilitacije
i rekonstrukcije.
Bilo kakva odgađanja mogu imati katastrofalne posljedice, kao što
smo to imali prilike vidjeti na Kosovu, na kojem su osvetnički
napadi povratničkih kosovskih Albanaca na Srbe i Rome, na koje se
nije pravodobno reagiralo, doveli do još više ubijenih civila i još
250.000 izbjeglica.
Kako većina društava koja izlaze iz dugačkih razdoblja sukoba
nemaju čak ni najnosnovnije stručno osoblje i strukture koje su
potrebne za ponovno utvrđivanje vladavine zakona, ti
transnacionalni paketi pravosuđa moraju biti opsežni. U pojedinim
slučajevima moraju uključivati kvalificiranu policiju, suce,
tužitelje, branitelje, sudsku administraciju i prevoditelje, kao i
osoblje za zatvore. Ujedinjeni Narodi nemaju na raspolaganju svo
ovo osoblje. Ono se mora osigurati posebnim sporazumima s vladama i
drugim organizacijama.
Jedna karika koja bi u tom lancu pravosudne strukture nedostajala,
utjecala bi na sveukupnu učinkovitost pravosuđa. Piromani koje su
na Kosovu uhitili vojnici NATO-a zbog paleža domova etničkih
manjina morali su biti pušteni na slobodu zbog nedostatka prostora
u zatvorima. U Kambodži, poznatim ubojicama koje je tražio UN nije
se moglo suditi jer su lokalni sudci bili zastrašivani, a rezultate
izbora koje je vodio UN vladajuća je stranka ignorirala. Sudovi u
Istočnom Timoru su prestali funkcionirati zbog nedostatka
kvalificiranog osoblja i administracije.
Vojska, uključujući i mirotvorce UN-a, može uvesti i održavati
određenu razinu reda, ali ne i zakon i red koji su potrebni
dugoročno. Da bi osigurao održavanje reda u svojim mirotvornim
operacijama, UN bi uvijek trebao imati barem 100 viših dužnosnika s
iskustvom uspostave pravne države u pričuvi, zajedno s ostalim
pomoćnim osobljem. Bez dodatanog i bolje obučenog policijskog
osoblja koje bi bilo dostupno na početku misija, UN-ove mirotvorne
operacije ne mogu implementirati vladavinu zakona niti obučiti
lokalno osoblje da sami budu sposobni održavati zakonodavnu
državu. Utvrđivanje okvira za vladavinu zakona nakon dugog sukoba
može biti dugotrajan, složen zadatak bez brzo vidljivih rezultata.
Može trajati godinama, ali je apsolutno ključan.
Iskustvo u proteklih deset godina pokazalo nam je kako novi
pravosudni sistemi ne funkcioniraju u slučaju da velike nepravde iz
prošlosti nisu sudski procesuirane. Zvjerstva počnjena u prošlosti
mora se procesuirati, barem u slučajevima u kojima su glavni
počinitelji pznati. Žrtve i njihove obitelji to zaslužuju i
zahtijevaju, a to predstavlja i katarzu koja je nužna za buduću
stabilnost.
Sve ovo treba snažnu političku podršku da bi uspjelo. U Istočnom
Timoru, mlaka podrška političkog čelništva procesuiranju
zvjerskih zločina koji su počinjeni 1999. predstavljala je veliki
hendikep za ovaj proces. Isto kao i nevoljkost Džakarte da ozbiljno
progoni dobro poznate indonežanske vojne organizatore nasilja.
U proteklih deset godina, mnogo smo puta naučili kako su pravda i
zakon u mirovnim operacijama od ključne važnosti. Izazov je i dalje
prevesti ove teško naučene lekcije u političku i praktičnu
realnost. To znači usredotočeniju, dugoročniju podršku Vijeća
Sigurnosti za rješavanje ovog problema. Znači i to da se pravda i
vladavina zakona moraju smatrati istinskim prioritetom od prvog
dana mirovnih operacija. Ikakvi međunarodni napori s ciljem
pomaganja složene tranzicije, iz razdoblja nasilja i kaosa u ono
civilne demokracije i stabilnosti mora početi ovdje. U protivnom
neće funkcionirati", piše Dennis McNamara, viši član ureda UN-ovog
visokog povjerenika za izbjeglice. Sudjelovao je u mirotvornim
operacijama UN-a u Kambodži, na Kosovu i u Istočnom Timoru.
SLOVENIJA
DELO
9. I. 2003.
Nuklearni ping-pong
"Službena ponuda hrvatskog elektrogospodarstva za otkup
hrvatskoga udjela koja je po svoj prilici na putu u Ljubljanu, ni
izdaleka još ne znači da je NE Krško već kupljena. To je samo još
jedan pokušaj da se riješi međudržavni spor koji se vuče još od
kraja srpnja 1998. kad je slovenska vlada odlučila Hrvatima
isključiti dalekovode, jer nisu plaćali račune za energiju.
Pregovori o otkupu neće biti ništa manje zamršeni nego što su bili
pregovori o sporazumu, iako Hrvati sada Sloveniji nude upravo ono
što su njezini pregovarači cijelo vrijeme zahtijevali, ali uvijek
bez uspjeha. Po izjavama slovenskih pregovarača, Hrvati sada o
prodaji nisu htjeli ni razgovarati, iako su predstavnici njihovoga
elektrogospodarstva po novinama svoj udio cijelo vrijeme nudili na
prodaju. Upravo zato bi bilo dobro pored službene ponude hrvatskoga
elektrogospodarstva dobiti i službenu potvrdu hrvatske vlade da se
slaže s prijedlogom. Odluka o dogovoru za otkup krške nuklearke
zacijelo neće biti manje politička nego što je bila odluka o
potpisivanju sporazuma koji bi obje strane sada najradije
zaboravile.
Stoga su posve jednake mogućnosti da će se pregovori o otkupu
završiti jednako. Hrvati se mogu svakog trena sjetiti da je
dogovorena cijena preniska, a Slovenci da nuklearku nipošto ne mogu
preplatiti. Razlika između slovenske cijene (150 milijuna dolara)
i hrvatske ponude (720 milijuna dolara) uistinu je prikladna za
takve, ponajprije političke igrice.
U pregovorima o prodaji i kupnji svatko mora ponešto popustiti,
inače se o cijeni nikad neće moći dogovoriti. Zna se kako se dolazi
do prihvatljive cijene za obje strane, zato potpis kupoprodajnog
ugovora ovisi ponajprije o tomu žele li kupac i prodavatelj uistinu
sklopiti posao. Na posljetku Krško neće biti ni prva ni zadnja
nuklearna elektrana koja se prodaje. Modeli za procjenu takvih
objekata su dakle poznati i već više puta iskušani.
Pregovori o otkupu bili bi lakši kad bi obje strane prihvatile
dogovor o podmirenju obveza dospjelih 30. lipnja 2002. koji je
postignut u okviru sporazuma. U tom paketu se naime radi o više od
stotinu, čak i dvadeset godina starim stavkama potražnje i
dugovanja obiju strana. Hrvati nude i arbitražu preko tajništva o
energetskoj povelji. Ta bi mogućnost došla u obzir samo u krajnjoj
nuždi, jer je postupak vrlo dug i zamršen, a nije baš ni jeftin.
Dakle, izvrstan je izgovor onima koji se sporova prihvaćaju s figom
u džepu", piše Darja Kocbek u rubrici Tema dana.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
9. I. 2003.
Panika oko pristupa
"U engleskoj verziji naziv filma glasio je 'Runaway Bride'
('Odbjegla nevjesta'). (...) Julia Roberts glumila je mladu ženu
koja redovito bježi pred oltarom - u posljednjem trenutku
upropaštava čitavu ceremoniju. Malta, maleni otok na Sredozemlju,
mogla bi na sličan način uskratiti svoj pristanak kada je u pitanju
njezin veliki korak u smjeru EU. I ne bi to bio prvi put da se
ustručava prije 'sklapanja braka'. Naime, jednom je već povukla
status kandidata. Samo nekoliko mjeseci uoči odlučujućeg
referenduma pristaše pristupa EU tek su u minimalnom vodstvu u
odnosu na protivnike. Nitko danas ne može reći kakvu će odluku u
posljednjem trenutku donijeti neobično simpatično stanovništvo te
otočne države.
Dosada smo se u Austriji neprekidno pitali možemo li prihvatiti
proširenje EU u datim okolnostima. Obrnuto pitanje nikada nije
postavljeno: žele li nas uopće zemlje-kandidati?
Od velike euforije koja je obavijala priključivanje europskoj
kolijevci tržišne privrede EU ostalo je vrlo malo. U zemljama poput
Malte, Letonije, Litve ali i Poljske pristup danas izaziva neku
vrstu panike, koja je u Varšavi već rezultirala time da je premijer
Leszek Miller povezao svoju osobnu političku budućnost s uspjehom
referenduma o proširenju EU. Posrijedi je odlučan potez koji bi na
kraju mogao polučiti kontraproduktivan efekt. Nitko ne može
predvidjeti hoće li koja nevjesta u posljednjem trenutku možda
zaista pobjeći od oltara. U gotovo svim zemljama-kandidatima
mobilizaciju pristaša provode danas protivnici EU. Riječ je o
skupinama na lijevom i desnom rubu političkog spektra. Neprekidnom
kritikom na račun uvjeta za pristup i Europske unije podupiru ih
populisti poput bivšeg mađarskog premijera Viktora Orbana kao i
politički individualisti poput češkog oporbenog kritičara Vaclava
Klausa. Obojica su se iz predizborno-taktičkih razloga preobrazili
iz deklariranih Europljana u provincijalne nacionaliste.
Na referendumima koji će ovog proljeća biti održani u najmanje
devet od ukupono deset zemalja-kandidata za pristup ne treba
isključiti ni mogućnost iznenađenja. U tom kontekstu valja
napomenuti da u pojedinačnom slučaju nije čak potrebno da većina
građana glasa protiv pristupa - dovoljno je da odaziv građana bude
preslab, što će rezultirati poništavanjem referenduma. Razlozi za
jenjavanje oduševljena raznoliki su: valja spomenuti pretjerano
visoka očekivanja u vezi sa zlatnim Zapadom, koja se ne mogu mjeriti
sa stvarnim stanjem; zatim valja spomenuti i razočaranje
pregovorima o pristupu koji su pokazali da dosadašnje članice EU
nisu pretjerano spremne preuzeti na svoja leđa veliku
preraspodjelu financijskih sredstava na korist novih članica.
Zatim valja spomenut i realne strahove nekih profesionalnih
skupina poput seljaka, koji se moraju izložiti novoj borbi za
nadjačavanje konkurencije i opstanak. Nadalje, valja spomenuti i
povijesne i aktualne emocije koje, primjerice, neki Poljaci
povezuju s nekadašnjim okupacijskim silama.
Budući da su strahovi i emocije oduvijek bili i najjeftiniji
kapital politike, političari željni isticanja zloupotrebljavaju
ih upravo u takvoj situaciji - neposredno uoči donošenja povijesne
odluke. U prošlom krugu proširenja EU tako je bilo i u Austriji,
Švedskoj, Finskoj i Norveškoj.
U tom su krugu priključenje u posljednjem trenutku izbjegli
Norvežani. Jedina je razlika u odnosu na kandidate iz srednje i
istočne Europe što si je Norveška mogla priuštiti takvo ponašanje.
Zemlje poput baltičkih republika, Poljske, Češke i Mađarske
trebale bi prihvatiti bračnu ponudu EU - koliko god im se miraz
činio skromnim", zaključuje Wolfgang Boehm.
APA *
9. I. 2002.
Bošnjačko-hrvatska federacija protiv povrata vojnih stanova
"Vlasti bošnjačko-hrvatske federacije (pored Srpske republike
drugi dio Bosne i Hercegovine) žele promjenom zakona o imovini
spriječiti povrat oko 800 stanova u vlasništvu bivših
jugoslavenskih vojnika bivšim najmoprimcima. Pozivajući se na
tiskovnu agenciju SRNA, beogradski je dnevnik Glas javnosti u
četvrtak izvijestio da se pravo najma onemogućuje onim bivšim
jugoslavenskim časnicima koji su poslije 19. svibnja 1992.
(službeno povlačenje jugoslavenskih oružanih snaga iz Bosne),
stupili u vojnu službu oružanih snaga izvan Bosne.
Pravo najma treba onemogućiti i članovima obitelji bivših časnika
koji su u međuvremenu stekli pravo najma vojnoga stana u drugim
republikama bivše Jugoslavije. Odredbe novoga zakona ipak se ne bi
odnosile na one osobe koje su prije svršetka rata 14. prosinca 1995.
stekle status izbjeglica izvan područja bivše Jugoslavije. U
federaciji je do sada vraćeno 1200 bivših vojnih stanova predratnim
najmoprimcima. To predstavlja oko 60 posto svih nekadašnjih vojnih
stanova na području federacije."
APA *
9. I. 2003.
Bivši pisac Bushovih govora: zemlje na 'osovini zla' su slučajne
"Činjenica da se Irak, Iran i Sjeverna Koreja nalaze na 'osovini
zla' američkog predsjednika Georgea W. Busha, po mišljenju
njegovog bivšeg pisca govora Davida Fruma, rezultat je slučaja.
Kako izvješćuje španjolski dnevnik El Pais (od četvrtka), Frum u
svojoj nedavno objavljenoj knjizi 'The right man' opisuje povijest
nastanka najglasovitije rečenice iz govora o stanju nacije u
siječnju 2002. Sjeverna je Koreja prihvaćena u osovinu zla tek u
zadnjoj minuti, kaže Frum.
U siječnju 2002. bio je zadužen pronaći izraz koji bi sugerirao
povezanost Iraka i terorističke mreže Al Kaida, kaže Frum po El
Paisu. Pri tomu mu je na pamet pao pojam 'osovina' koji je podsjećao
na Njemačku, Italiju i Japan, protivnike SAD-a u Drugom svjetskom
ratu. Bush je u svojem govoru mogao naglasiti da Irak i Al Kaida
predstavljaju 'osovinu mržnje' (prvotna formulacija), bez potrebe
predočenja dokaza za stvarno postojanje saveza.
Nacionalnoj savjetnici za sigurnost Condoleezzi Rice izraz se
svidio, kaže Frum. Predložila je da se u tu osovinu uzme i Iran kako
bi se naglasio i oštriji postupak Washingtona prema Teheranu.
Teroristička mreža Al Kaida, koja sad više nije pristajala u
osovinu, po kratkom je postupku gurnuta u drugi dio govora.
Napokon je savjetnici za komunikacije američkog predsjednika Karen
Hughes sinulo da je nekadašnjih sila osovine bilo tri (Berlin-Rim-
Tokio). Zašto se u osovinu ne bi stoga prihvatilo još i Pjongjang?
Da je Sjeverna Koreja naime diktatura i ima nuklearni program. Osim
toga da Sjeverni Korejci nisu muslimani, pa bi se time moglo odbiti
kritike da se osovina zla sastoji samo od muslimanskih država.
Frum koji slovi kao konzervativac, u svojoj knjizi ni inače ne
prikazuje laskavu sliku američkog predsjednika. Da njegov značaj
'nije sladak nego kiseo'. Da privatno 'nije simpatičan i
jednostavan čovjek kakav se čini u javnosti'. Da je 'nestrpljiv i
brzo se naljuti', što se može razumjeti zbog njegovog ranijeg
problema s alkoholom: 'Svakog jutra ustaje svjestan da će to opet
biti jedan dan bez alkohola'. Osim toga najmoćnijem čovjeku svijeta
nedostaje znatiželje. Da je 'loše obaviješten' i da su njegove
misli 'previše konvencionalne za vođu'.
Budući da se Bush ravna po svojim instinktima a ne po načelima i
svojim suradnicima prepušta konkretiziranje svojih političkih
nadahnuća, došlo je i do čudnog sastava 'osovine zla' kojim je Bush
iznenadio ne samo protivnike nego i bliske osobe poput američkog
ministra vanjskih poslova Colina Powella".
RUSIJA
IZVESTIJA
9. I. 2003.
Amerika može izgubiti ulogu super-države
Prošle godine se bilo nekoliko propusta: prvi, nije postignuto
jedinstvo velikih država u okvirima protuterorističkog rata, Reklo
bi se, da je zajednički neprijatelj trebao ujediniti saveznike, ali
su naprotiv odnosi ostali daleko od harmonije. U Zapadnoj Europi je
čak naraslo nezadovoljstvo time što je Washington više pozornosti
udijelio Rusiji i Kini nego europskim saveznicima. Ljubomorni
Europljani su uzvratili svome prekooceanskom bratu eksplozijom
protuamerikanizma i prispodobama Busha s Hitlerom.
Drugo, nije se ništa promijenilo u odnosima bogatog Sjevera i
siromašnoga Juga, i Istoka koji živi od prelijevanja nafte. Umjesto
da se poslije 11. rujna svjetski vođe uozbilje, naprotiv je došlo i
do religijsko-entičkih sukoba.
Treće, unatoč naporima mnogih zemalja oružje za masovno
uništavanje i tehnologija za njegovu proizvodnju u prošloj su se
godini još više izmakli nadzoru. Tu je nedavno priznanje Sjeverne
Koreje o nuklearnom programu, kao i iračko ometanje inspektora UN-
a, što oboje dokazuje slabost međunarodnoga sustava nadzora na tom
polju.
Četvrto, gdje god živjeli, u Washingtonu, Moskvi, Tokiju, Buenos
Airesu, u svojim smo džepovima osjetili krizu svjetskog
gospodarstva.
Peto, vodeća država svijeta, SAD, još je više pokazala svoju
jednostranost. Nisu se pokazala opravdanim ni očekivanja u
stvarnoj internacionalizaciji pristupa u međunarodnoj politici.
Stvara se dojam kako se Amerikanci brinu samo za vlastitu
sigurnost, što je vrlo opasna tendencija. Ako jedina superdržava
planski reducira svoju odgovornost u svjetskim poslovima, stanje
bi se ozbiljno moglo pogoršati. (...)
Treba priznati kako priroda međunarodnog terorizma pomaže
jednostranosti uzvratnih djelovanja. Premda teroristi prijete
svjetskom miru, oni ipak napadaju određenu zemlju. Te zemlje, u
pravilu, zauzimaju oštrije stavove protiv terorizma, dok se druge
postavljaju više filozofski-refleksivno, t.j. uzimaju akademsku
ulogu. Zato su Francuska i Rusija, te Izrael i Engleska ostale bez
općeg odobravanja za svoju borbu, već su morale izraditi vlastitu
protuterorističku strategiju. Amerika je tim putem krenula
nedavno, i odmah osjetila kritiku za jednostranost.
Washington je za to i sam djelomice kriv. Zastupnici teorije
predaha, u administraciji Busha-starijeg, svojedobno su
zanemarili stari zakon - superdržava mora stalno pojačavati svoju
vodeću ulogu u svijetu. Ako George Bush ne bude stvarao svjetski
poredak, računajući u tome na Blaira i Putina, onda će se toga
prihvatiti Osama bin Laden, Saddam Hussein ili netko iz te branše.
Amerika je u XX. stoljeću dokazala svoju privrženost kolektivnoj
akciji. Na svemu što čini osnovu svjetskog poretka - bio to UN, ili
MMF, ili WTO - stoji pečat "Made in USA". Ali je rat protiv
terorizma, tako dugo ignoriran, ostavio američku elitu u
nedoumici. Ruski znameniti princip 'nek voda nosi', nije se ovdje
pokazao dobrim. Sada se Amerika razbuđuje i zapravo nalazi pred
izborom: ponašati se kao superdržava sa svim značajkama toga
položaja ili izgraditi sustav proturaketne obrane (PRO), ukinuti
pogodnosti viznog režima i zatvoriti se u vlastite granice.
Prošlu godinu treba realno ocijeniti. Ipak nije došlo do globalne
katastrofe, svjetski rat nije počeo. Je li to bio tek predah pred
buru 2003. godine? U novogodišnjoj su noći mnogi Amerikanci
stiskali palčeve u nadi za sigurnu budućnost", piše Nikolaj Zlobin,
direktor ruskih i azijskih programa Centra za obrambenu
informaciju SAD-a.
KOMMERSANT
9. I. 2003.
OPEC odlučio brzo proliti naftu
Jučer je OPEC izjavio da će u nedjelju na bečkoj sjednici objaviti
hitno povećanje proizvodnje nafte za 1-1,5 milijun barela dnevno.
Zato što su međunarodne cijene nafte radi mogućeg rata u Iraku i
štrajka u Venezueli nedopustivo visoke. Kao i obično, kartel moli
Rusiju i Norvešku da se tome pridruže: Norveška je odbila, a Rusija
se suglasila, piše Sergej Minaev.
Kada je u rujnu prošle godine cijena nafte poskupjela do 30$ za
barel, zapadne su zemlje optužile OPEC da se želi okoristiti
budućim ratom, a članice kartela su se branile time da SAD snose
odgovornost za počinjanje rata. Međutim, na prosinačkoj sjednici
ipak su povećane kvote za 1,3 milijuna barela na dan - do 23 milijuna
barela dnevno (dok su stvarno kvote bile nadilažene za 2-3 milijuna
barela na dan).
U slučaju iračkog rata, svjetsko tržište će ostati bez 2 milijuna
barela dnevno, dok je venezuleanski štrajk smanjivao proizvodnju
za 2,7 milijuna (dnevni zahtjevi u svijetu iznose 77 milijuna
barela). I sad je OPEC objavio da će još povećati kvote, samo ne kaže
koliko. Saudijska Arabija predlaže 1,5 milijun, Alžir i Libija - za
jedan milijun, a Kuvajt isto, makar bi pristao i na 1,5 milijun.
Jedini što zapadni stručnjaci tvrde da članice OPEC-a proizvode i
tako najviše što mogu. Zapravo, proizvodnju mogu povećati samo
Saudijska Arabija, Ujedinjeni Emirati, Iran i Nigerija.
Samo je norveška ministrica energetike i nafte Sissel Edvardsen
izjavila kako Norveška 'nema neiskorištenih potencijala'. A Rusija
ima, po ocjeni stručnjaka. Ruski ministar energetike Igor Jusufov
suglasio se u Rijadu sa saudijskim kolegom kako proizvodnju treba
povećati samo za manjak venezuelanske nafte, kako bi se cijene
održale u razumnim granicama. Tako se Rusija pokazuje spremnom da
se s OPEC-om udruži u brzoj zaradi petrodolara i osvajanju novih
tržišta. Ipak je OPEC oprezan u tim predviđanjima, već zbog
nepredvidljivosti ratnih posljedica i mogućnosti prestanka
venezuelanskog štrajka. Zato ipak treba brzo djelovati kako bi se
ipak iskoristio trenutak, dok se sve to loše ne dogodi".
ITALIJA
L'UNITA
8. I. 2003.
Bush razbija Ameriku
"Predsjednik svoj plan naziva planom za 'zapošljavanje i rast', no
on ne služi ni za jedno ni za drugo. Nedavni prijedlog smanjenja
poreza neće stvoriti zaposlenost i neće potaknuti rast
gospodarstva. Samo će postići cilj njegovog prethodnog poteza:
učiniti bogate još bogatijim.
U sadašnjem stanju problem gospodarstva je u prevelikoj ponudi u
odnosu na potražnju. Previše je tvornica neiskorišteno, previše se
strojeva ne rabi, previše je osoba nezaposleno. Zemlja nailazi na
teškoće pri izvlačenju iz recesije jer nema dovoljno kupaca za sva
dobra i usluge koje je američko gospodarstvo u stanju proizvesti.
No postoji i jedan dugoročni problem, socijalan koliko i
gospodarski: razbijamo se na tri odvojena društva.
Na vrhu se nalazi jedna kraljevska klasa, s većim bogatstvom i
prihodima nego što je imala bilo koja aristokracija. A sada
dobivaju i najveći komad američkog dohotka u posljednjih 60 godina.
U sredini je jedna zabrinuta klasa kojoj je nešto malo bolje nego
prije deset godina, no koja još uvijek s teškoćom uspijeva srediti
svoje proračune. U bazi piramide nalazi se jedna velika pod-klasa
čiji su se prihodi i ionako malo bogatstvo smanjivali tijekom
osamdesetih godina sve do sredine devedesetih, uz oporavak krajem
devedesetih kada je nacionalna stopa nezaposlenosti pala na 4
posto, a poduzetnici su teško nalazili radnu snagu. (...)
Sva dobra i usluge koji se danas mogu proizvesti netko mora kupiti.
Pojedinačni potrošači kupuju dvije trećine svega što se proda u
zemlji. A radi revolucije produktivnosti mnogi se proizvodi mogu
proizvesti po nižim cijenama. No iako su ekonomičniji, ne mogu si
svi potrošači, čija je platna vrećica praktički ostala ista kao
prije koje godine, priuštiti kupiti ih.
Jedine osobe čiji se prihod vrtoglavo povećao su one koje se nalaze
na vrhu piramide. Oni troše prinčevske svote za egzotične odmore,
luksuzne vile u Hamptonu i pulovere od kašmira. No unatoč toga troše
samo jedan dio onoga što imaju. Srednja klasa je mnogo brojnija i
nema veliki prihod na raspolaganju nakon što plati račune, obavi
osnovnu kupovinu i plati najam. Pod-klasa praktički nema prihoda na
raspolaganju. (...)
Od kuda bi trebala doći potražnja za sva dobra i usluge koje SAD može
proizvesti? Stranci ne žele i ne mogu kupiti ono što ostane na
tržištu. Drugo gospodarstvo po veličini, Japan je prizemljeno,
treće, Njemačka, kliže u recesiju. Veliki dio ostatka svijeta
sigurno nije u stanju kupiti američke proizvodne viškove. I eto
toliko veličanog Bushovog gospodarskog plana. Plan se u osnovi
ograničava na smanjenje poreza kraljevskoj klasi. Najveći dio
dionica je u rukama tih povlaštenih, što je razlog zašto se
smanjivanjem nameta na dioničarske dividende njima čini još jedan
poklon. Prema IRS-u, više od 60 posto sveukupne vrijednosti
dividendi isplaćenih pojedincima 1999. je otišlo u džepove 10 posto
poreznih obveznika koji se nalaze na vrhu piramide.(...) Uz to tim
istim obveznicima ide gotova sva korist od trajnog ukidanja davanja
na nasljeđa u nekretninama koje se odnosi na nekretnine u
vrijednosti većoj od milijun dolara. No članovi kraljevske klase
troše samo onoliko koliko žele trošiti. Nikakav poklon za njihove
dobro napunjene novčanike ne može ih navesti da troše mnogo više.
To nije plan za 'zapošljavanje i rast'.To je plan da se nagrade
bogati u trenutku kada gospodarstvu treba veća potrošnja od strane
osoba koje raspolažu sa skromnim sredstvima. Osim toga taj potez
samo dodatno koncentrira bogatstvo i moć u trenutku kada su
bogatstvo i moć u rukama sve manjeg broja ljudi.', piše Robert
Riech, bivši ministar rada pod Clintonovim predsjedništvom od
1993. do 1997, danas profesor gospodarske i društvene politike na
sveučilištu Brandeis.
CORRIERE DELLA SERA
9. I. 2003.
Pravo stanje Unije
"Raznolika raspoloženja, na početku ove godinu, odražavaju stanja
i perspektive 'kuće Europe', dok je EU upravo jučer ponovno pozvala
najveće vlade da bez odgoda poštuju sporazum o financijskoj
stabilnosti. Među proturječnim pitanjima, može se sjetiti i
nestabilnosti cijena nakon zamjene tradicionalnih valuta u euro,
veličanstvenog, a i pustolovnog, otvaranja EU-a za još deset
država, djelovanja takozvane 'eurokracije', kuđene ili cijenjene,
već prema slučaju.
Jedno ispitivanje koje je provela bruxelleska komisija u studenom,
već je ukazivalo da 84 posto Europljana za povećanje cijena
optužuju euro. Potom je, nakon iskustva prve godine, sam
predsjednik središnje europske banke Wim Duisenberg odlučio
priznati da je euro pridonio inflaciji. Sigurno ne kao uzrok, već
kao dodatni čimbenik. U kojoj mjeri? To je pitanje o kojemu se može
raspravljati, uzimajući u obzir razliku između uočene inflacije i
one za sada službene (...).
U Italiji gdje je inflacija veća nego u Francuskoj i Njemačkoj,
razmjer cijena zaokruženih na više je u trgovini dostigao primjetnu
razinu, ne zaboravljajući međutim i povećanje cijena javnih usluga
koje još uvijek traje. No je li istina da smo danas s eurom 'svi
siromašniji'? Da je lira ostala izvan zajedničke valute, potresi
financijskih tržišta nanijeli bi nam veće štete, od tečaja do
cijene novca, od javnog duga do poreznog pritiska. A i kakvog bi
smisla imalo sačuvati nacionalnu monetarnu jedinicu kada već dugo u
Italiji više ne postoje kovanice od jedne, pet ili deset lira?
Kovanica od jednoga eura je, ako ništa drugo, opipljiva.
Različita raspoloženja i mišljenja iskazuju se i glede predviđenog
ulaska, od 2004., još deset država u EU. Pošto će uskoro biti 25
nacija predodređenih živjeti pod istim zakonima, sa svojim
jezicima, starim povijestima, društvenim običajima, i različitim
uvjeta gospodarskog razvoja, ako i nećemo imati Babilon nećemo
imati niti 'melting pot' kao Sjedinjene Države.
Koliko bi mogla koštati otvorena vrata Poljacima i Mađarima, Česima
i Slovacima, Slovencima i baltičkim narodima? Prema jednom
ispitivanju po narudžbi parlamenta u Strasbourgu, 40 posto
Europljana predviđa, i prije svega se plaši, veće nezaposlenosti, a
najveća je uzbuna među Nizozemcima a najmanja među Šveđanima. Pa
ipak EU nije mogao uskratiti utočište ni najudaljenijim među
baltičkim narodima, Estoncima. U Tallinu i Tartuu lako je
primijetiti da je i tamo gore povijesna Europa, prepoznatljiva po
srednjovjekovnim zgradama koji nose natpise na latinskom,
nedirnutim četvrtima iz hanzeatskog doba, sveučilišnim ustanovama
koje potiču iz švedskog razdoblja Gustafa Adolfa. No sigurno neće
biti mali posao prihvatiti tako veliku siromašnu rodbinu, koja je
velikim dijelom stoljećima bila pod carističkim imperijom koji se
protezao na dva kontinenta, a potom pod onim sovjetskim.
Na kraju, u proturječjima 'kuće Europe' česte su primjedbe na
takozvanu eurokraciju. Zašto je ona sklona tolikoj maniji
propisivanja u vezi bilo kojeg pitanja, umjesto da svoju pozornost
ograniči na bitne probleme? Najnoviji 'naputak', onaj koja poziva
vlade da preciziraju koji je tjedni dan odmora u svakoj državi,
izgled kao apsurdna revnost makar to bilo i 'iz poštovanja vjerskog
pluralizma'. Je li netko mogao navesti muslimanski petak, koji nije
dan odmora od rada ni u Turskoj? U Sjedinjenim Državama, koje su
više multireligijsko društvo od EU-a, nitko ne postavlja takva
pitanja. Epizoda o kojoj se govori mogla bi biti zanemarena. No u
Europi zbir 'naputaka' dostigao je abnormalne razmjere, već 80.000
stranica", piše Alberto Ronchey.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk