US-DE-FR-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije dnevni pregled br.3 7. siječnja 2003. GLAS AMERIKE - VOA6. I. 2003.TisakPredsjednik George Bush sutra objavljuje paket zakonskih
prijedloga kojem je cilj pokrenuti gospodarski rast. U središtu ove zakonodavne inicijative su promjene u poreznom sustavu, jedna od njih odnosi se na ukidanje poreza na dividende od dionica. Evo što o tome pišu uvodničari vodećih američkih dnevnika.Washington Post: Pomaže se onima kojima pomoć nije potrebna, piše uvodničar Washington Posta i smatra da će najnoviji gospodarski paket pomoći gotovo isključivo najbogatijim Amerikancima, kojima državna pomoć ionako nije potrebna. Osim toga, ukidanjem poreza na dividende od dionica državni se proračun osiromašuje za milijarde dolara kojih će ? tvrdi Washington Post ? vjerojatno biti lišene škole, nacionalni parkovi ili službe za održavanje auto-cesta.Protivnici poreza na dividende od dionica tvrde da se taj oblik prihoda oporezuje dva puta, što je nepravedno: prvi put kad korporacija zaradi profit, a drugi put kad se dio tog profita podijeli dioničarima. Ova tvrdnja ima vlastitu logiku, smatra uvodničar Washington Posta. Međutim, u ovom trenutku treba odlučiti je li opravdano stalno mijenjati poreznu politike u korist
GLAS AMERIKE - VOA
6. I. 2003.
Tisak
Predsjednik George Bush sutra objavljuje paket zakonskih
prijedloga kojem je cilj pokrenuti gospodarski rast. U središtu ove
zakonodavne inicijative su promjene u poreznom sustavu, jedna od
njih odnosi se na ukidanje poreza na dividende od dionica. Evo što o
tome pišu uvodničari vodećih američkih dnevnika.
Washington Post: Pomaže se onima kojima pomoć nije potrebna, piše
uvodničar Washington Posta i smatra da će najnoviji gospodarski
paket pomoći gotovo isključivo najbogatijim Amerikancima, kojima
državna pomoć ionako nije potrebna. Osim toga, ukidanjem poreza na
dividende od dionica državni se proračun osiromašuje za milijarde
dolara kojih će ? tvrdi Washington Post ? vjerojatno biti lišene
škole, nacionalni parkovi ili službe za održavanje auto-cesta.
Protivnici poreza na dividende od dionica tvrde da se taj oblik
prihoda oporezuje dva puta, što je nepravedno: prvi put kad
korporacija zaradi profit, a drugi put kad se dio tog profita
podijeli dioničarima. Ova tvrdnja ima vlastitu logiku, smatra
uvodničar Washington Posta. Međutim, u ovom trenutku treba
odlučiti je li opravdano stalno mijenjati poreznu politike u korist
bogatih, te u korist korporacija koje isplaćuju dividende, a na
štetu onih koje to ne čine.
Washington Times: Uvodničar Washington Timesa podupire ukidanje
ovog poreza. ?Kao što je smanjenje poreza bila pravilna politika
prije dvije godine, u prvim danima recesije, tako je to i sada, kada
ekonomski rast ponovno dobiva na zamahu? ? navodi se u uvodniku.
Predsjedniku se poručuje da ?slijedi vlastiti instinkt, koji mu je
donio pobjedu na izborima.?
?Oni koji najviše zarađuju plaćaju i najveći dio ukupnog poreza? ?
nastavlja uvodničar Washington Timesa. ?Najbogatiji su i najveći
investitori. Ako im se dopusti da zadrže veći dio prihoda, povećat
će se investicije, što će dovesti do otvaranje novih radnih mjesta ?
što predstavlja opću korist za cijelu ekonomiju.?
Christian Science Monitor: Bijelu kuću podupire i bostonski
Christian Science Monitor. Ukidanje poreza na dividende od dionica
predstavljalo bi naime ?dugoročni korektiv kada je u pitanju
poslovanje korporacija?, koje su posljednjih godina često znale
šokirati javnost nepravilnim vođenjem poslovnih knjiga.
Bostonski dnevnik napominje da se ova mjera ne treba kritizirati
kao ?nepotrebna i neopravdana pomoć najbogatijima?. Naime, i
američka srednja klasa investira u dionice. Osim toga, u ubrzanju
gospodarskog rasta i otvaranju novih radnih mjesta glavnu će ulogu
imati investitori, a ne vlada ? piše Christian Science Monitor.
Prvog ponedjeljka 2003.godine, među temama koje privlače najveću
pozornost medija je mogući rat s Irakom. Pod naslovom ?Američki
operativci aktivni unutar Iraka? Boston Globe piše da su na iračkom
teritoriju aktivne manje skupine pripadnika američkih Specijalnih
snaga ? njih ukupno oko 100, kao i više od 50 agenata CIA-E.
Već više od četiri mjeseca oni tragaju za lanserima projektila tipa
Scud, promatraju naftna polja, ucrtavaju u karte minska polja, te
laserima pomaži američkim pilotima bombardiranje iračkih
protuzračnih sustava ? tvrdi list, pozivajući se na obavještajne
izvore. U tim operacijama, uz američke, sudjeluje i manji broj
jordanskih, britanskih i australskih komandosa, što mnogi
analitičari tumače kao uvodnu fazu u rat protiv Iraka ? piše Boston
Globe.
Današnji USA Today kao ilustraciju ?eskalacije vojnih priprema?
tumači odluku Pentagona da u najviši stupanj pripravnosti stavi
najmanje 275 pričuvnih jedinica kopnenih snaga. Tim je postrojbama
diljem zemlje rečeno da budu spremne za put u inozemstvo možda već
ovog tjedna, ali sigurno u razdoblju od 10.siječnja do 15.veljače ?
piše najtiražniji američki list koji dodaje da se zapovijed odnosi
na oko 10 tisuća pripadnika pričuvnog sastava. Uz pričuvu, već je
aktivirano 9 tisuća pripadnika Nacionalne Garde, a ukupni broj
vojnika ?zajedno sa savezničkim snagama ? trebao bi dostići oko 250
tisuća prije nego što rat protiv Iraka započne, navodi USA Today.
Usporedo s vojnim pripremama, ?Sjedinjene Države dovršavaju plan o
promicanju demokratskog Iraka? piše u naslovu današnjeg New York
Timesa. Prema tom planu, koji podrazumijeva zbacivanje
predsjednika Saddama Husseina s vlasti, američke bi oružane snage
ostale u Iraku najmanje 18 mjeseci. Predviđena su suđenja najvišim
iračkim čelnicima, a planirano je i munjevito preuzimanje naftnih
polja kako bi se podmirili troškovi obnavljanja Iraka ? navodi
newyorški list, uspoređujući poslijeratni Irak s okupacijom i
rekonstrukcijom Japana i Njemačke nakon Drugog svjetskog rata.
5. I. 2003.
Tisak
Iz današnjeg američkog tiska izdvajamo pisanje Boston Globea o sve
češćem okretanju azilanata ka Kanadi. Stotine Pakistanaca i Arapa
bez putovnica, od kojih su mnogi godinama boravili u Sjedinjenim
Državama, nagrnuli su ovih dana na kanadsku granicu. Na graničnim
prijelazima traže azil, nakon što su američke vlasti, u okviru rata
protiv terorizma, odlučile stati na put ilegalnim useljenicima.
Naglo povećanje broja stranaca na prijelazima u pokrajine Quebec,
Ontario i British Columbia posljedica je rastućeg straha koji u
Sjedinjenim Državama osjećaju stranci bez urednih dokumenata,
posebno oni sa Srednjeg istoka, iz Sjeverne Afrike i jugoistočne
Azije ? piše bostonski list, koji ukazuje na strah koji ilegalni
useljenici osjećaju zbog mogućnosti uhićenja i deportacije.
Te osobe imaju puno veće izglede dobiti izbjeglički status, a time i
pravo boravka, a kasnije možda i državljanstvo, u Kanadi nego u
Sjedinjenim Državama. Primjera radi, u Kanadi je 2001. godine
izbjeglički status dobilo više od 44 tisuće ljudi koji su u tu
zemlju ušli iz Sjedinjenih Država. Dok je do nedavno broj stranaca
koji je na graničnom prijelazu Lacolle u Quebecu tražio azil
iznosio tek desetak dnevno, ovih dana taj broj dostiže i 250 i to
uglavnom Pakistanaca, piše Boston Globe.
Najtiražniji američki list USA Today skupio je podatke o sredstvima
koja su potrošili pretendenti na 435 mjesta u Zastupničkom domu
Kongresa. Svi skupa su za svoje predizborne kampanje potrošili
gotovo pola milijarde dolara. Taj iznos čak je za 34 posto bio veći
nego na kongresnim izborima prije četiri godine ? navodi USA
Today.
4. I. 2003.
Tisak
Američka vlada predlaže vođenje detaljne evidencije o svakom
pojedincu koji ulazi u Sjedinjene Države ? piše današnji Denver
Post. Listajući jutrošnji tisak u denverskom listu nalazimo
izvještaj iz Washingtona u kojem se tvrdi da bi čak i američki
državljani ubuduće trebali popunjavati formulare u kojima bi do
pojedinosti trebali upisati gdje putuju ili odakle se vraćaju.
Tako prikupljeni podaci elektronski bi se upućivali u vladine urede
s ciljem njihove usporedbe s postojećim sigurnosnim podacima ? piše
Denver Post, koji prenosi i sljedeću izjavu predstavnice Službe za
useljavanje i naturalizaciju: ?Na taj će se način povećati
sigurnost samih putnika?. Udruge za zaštitu građanskih prava
upozoravaju, međutim, da novi propisi ne bi smjeli ugroziti zakonom
zaštićeni privatni život ljudi.
Prema pisanju Denver Posta, predloženim je zakonom predviđeno
zaoštravanje kriterija za izdavanje ulaznih viza studentima i
drugima koji posjećuju Sjedinjene Države. A na koliko veliki broj
ljudi će se pravila odnositi ilustrirajmo podatkom da je u prvih
devet mjeseci 2002.godine u Sjedinjene Države doputovalo 29
milijuna putnika.
Današnji Washington Post na naslovnoj strani izvješćuje da će
predsjednik Bush sljedećeg tjedna predložiti paket mjera kojima bi
se potaklo gospodarski rast ? u vrijednosti od 600 milijardi
dolara. Američki bi predsjednik mogao predložiti smanjenje poreza
i povećanje izdvajanja u proračune saveznih država u razdoblju od
10 godina.
Prema ocjeni washingtonskog lista paket mjera stimulacije
gospodarstva dvostruko je vrjedniji od onoga što su očekivali
republikanci na Capitol hillu. Dio sredstava će ? kako se navodi ?
pomoći oporavku proračuna u saveznim državama, gdje je u zadnje
dvije godine proračunski manjak počeo stvarati sve više problema.
(VOA)
NJEMAČKA
DER SPIEGEL
6. I. 2003.
Mirovni zbor
"Jacques Chirac širio je među svojim ministrima mračno
raspoloženje. Prije odlaska na kratak božićni odmor u Maroko,
francuski je predsjednik jasno dao do znanja da se priprema za
najgore. 'Nalazimo se u izuzetno teškoj fazi', analizirao je
Chirac. 'George Bush bezuvjetno želi pobijediti Irak. Aktivirao je
mehanizam koji će teško dopustiti povlačenje Amerikanca', ustvrdio
je on.
Nazočni su dobro shvatili poruku. Šef francuske države smatra da
samo jedan čovjek može nagovoriti Busha da se predomisli: riječ je o
Jacquesu Chiracu.
Od Nove godine Pariz će - prije Nijemaca - na mjesec dana preduzeti
dužnost predsjedatelja u Vijeću sigurnosti UN. Chirac je odlučio
što bolje iskoristiti tu priliku kako bi privremeno spriječio
početak rata u Perzijskom zaljevu, nastupio u ulozi državnika s
osjećajem za mjeru i odgovornost i napokon podario Europi zasada
nepostojeću težinu i priželjkivanu samostalnost u međunarodnoj
politici.
'Francuska će morati stupiti u prve redove kako bi obranila mir',
izjavio je predsjednik u svojoj novogodišnjoj poruci, prožimajući
je dramatičnim patosom. Premijer Jean-Pierre Raffarin, koji je u
cijelosti nastupio kao odjek svoga gospodara, potvrdio je: 'Rat je
ono što preostaje kada poduzmete sve što je u vašoj moći a mi želimo
poduzeti sve što je u našoj moći kako bismo ga izbjegli'.
Predsjednik i premijer znaju da ni u Francuskoj javno mnijenje nije
spremno za udar na Irak - vez zbog starih povijesnih interesa
Francuske u arapskom svijetu.
Zato Chirac upadljivo često ističe da 'Francuska ima slobodu da
sama prosuđuje te da je želi i zadržati do samog kraja'. Treba se
prestati ponašati kao da rat samo što nije izbio, napominje Chirac.
Ministrica obrane Michele Alliot-Marie, koja dobro poznaje
Chiracov način razmišljanja, reagira na isti način: 'Rat je uvijek
nagore od svih rješenja - treba učiniti sve kako bi ga se
spriječilo'.
Usprkos naglašenom pesimizmu, mnogoglasni pariški mirovni zbor ne
predstavlja tek puko umirivanje vlastite savjesti. Chirac je
uvjeren da ima možda sićušnu ali ipak realnu šansu da zaustavi
Georgea Busha.
Nakon rezolucije o Iraku br. 1441, jednoglasno promijenjene pod
francuskim pritiskom 8. studenog 2002. gl, američki predsjednik ne
može više sam krenuti u vojnu akciju izvan okvira Ujedinjenih
naroda, vjeruju pariški diplomati. Teoretski gledano, Washingtonu
nije potrebna nova rezolucija; u slučaju iračkog eklatantnog
kršenja strogih zadaća, vezanih za kontrolu, Bush bi se mogao
osjetiti ovlaštenim pokrenuti američku ratnu mašineriju,
napominju oni.
No, gledano iz praktično-političke perspektive, ta je mogućnost u
međuvremenu blokirana, smatra Chirac - u prvom redu zahvaljujući
francuskoj nepopustljivosti.
Sljedeći kritičan dan bit će 27. siječnja, kada će glavni inspektor
UN Hans Blix podnijeti Vijeću sigurnosti izvješće o aktualnom
stanju iračkog naoružanja - a Francuska je čvrsto odlučila
iskoristiti predsjedateljsku funkciju u tom tijelu kako bi
iznudila novu raspravu i novu odluku - odgovaralo to Washingtonu
ili ne.
Po toj strategiji SAD ne smiju dobiti isključivu ovlast za
tumačenje izvješća. Amerikanci ne smiju jednostavno izvlačiti
vlastite zaključke koji možda neće biti utemeljeni na činjenicama,
naglašavaju u Elizejskoj palači: 'Ne treba srljati u rat ako ocjena
situacije nije kristalno jasna - svakome', ističu u Parizu.
Hoće li, dakle, Vijeće sigurnosti ponovno morati jednoglasno
usvajati odluku? Takav se stav bliži implicitnoj prijetnji da
Francuska po potrebi može iskoristiti i svoje pravo na veto. Čelnik
socijalističke oporbe u Narodnoj skupštini Jean-Marc Ayrault već
je često pozivao predsjednika da razmotri tu mogućnost.
Doduše, Chirac zasada ne želi toliko zaoštravati stvari. Sve ovisi
o dobrom ponašanju Iraka, Sadam Husein ne smije Bushu dati
odgovarajuću izliku, upozorava francuski predsjednik. Francuzi su
navodno Iračanima diskretnim kanalima već poslali dobre savjete
kako skroman povod ne bi prerastao u veliki požar.
U svojim mirovnim planovima Chirac se oslanja na potporu saveznika
koji je Francuzima tek nevoljko omogućio da steknu ulogu
povlaštenog partnera i protivnika američkog predsjednika: riječ je
o njemačkom kancelaru Gerhardu Schroederu.
Pad temperature u odnosima Washingtona i Berlina bio je više nego
dobrodošao za Chiraca. Naime, upravo on - a ne Gerhard Schroeder -
utjelovljuje sada kritički a ipak pouzdani glas europskog
kontinenta u dijalogu sa SAD. Njemačkom pak kancelaru ne preostaje
ništa drugo nego da se nada neograničenom uspjehu državnika iz
Pariza. Samo će se u tom slučaju izvući iz škripca, utjelovljenog u
izboru između ustrajanja na krutom negativnom odgovoru u Vijeću
sigurnosti UN odnosno izlaganja pogrdama zbog promjene stava. Time
se u Europskoj uniji odnos snaga preokrenuo naglavce u roku od samo
nekoliko mjeseci. Francuz vodi a Nijemac slijedi - kao u
nekadašnjim vremenima slavne gaullističke dominacije prije 40
godina.
Predsjednik je uočio priliku da iskoristi klonulost njemačkog
partnera i progura vlastitu viziju Europske unije - bilo
zajedničkim prijedlozima u ustavnom Konventu u Bruxellesu, bilo u
procesu formiranja vjerodostojne protuteže 'hipersili SAD' (izraz
je skovao bivši francuski ministar vanjskih poslova Hubert
Vedrine). EU možda još nije odlučila hoće li u budućnosti
instalirati vlastitog predsjednika - Chirac pak faktički već jest
predsjednik europske zajednice.
Jedna od zadaća koje ta dužnost obuhvaća jest i pokazati
Amerikancima da Europa može samo ako hoće. Krajem siječnja nosač
zrakoplova na nuklearni pogon 'Charles de Gaulle', koji je
sudjelovao već u ratu u Afganistanu', krenut će u novu akciju,
doznaje se u Parizu. 'To je snažan signal, koji pokazuje da ne
uzmičemo pred našom odgovornošću', radosno izjavljuje
gaullistički političar specijaliziran za pitanja obrane Pierre
Lellouche.
Chirac možda sanja o miru ali dođe li do rata, protivno njegovom
uvjerenju ali sukladno pravilima koja je sam definirao, on će - samo
se po sebi razumije - u njemu sudjelovati. Već samo zato da bi mogao
podići glas u ime Europe i Francuske u procesu oblikovanja
poslijeratnog poretka u Iraku i na Bliskom Istoku", zaključuje na
kraju članka Romain Leick.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
4./5./6. I. 2003.
Rat je previsoka cijena
"Odnos između njemačkih kancelara i američkih predsjednika nikada
nije bio lošiji no u aktualnom slučaju Gerharda Schroedera i
Georgea W. Busha. U Washingtonu Schroederu trajno zamjeraju što je
svojom antiratnom predizbornom borbom iznova potaknuo i resantiman
onih Nijemaca koji Ameriku smatraju imperijalističkim,
neokolonijalnim, gotovo nekulturnim Behemotom. Osim toga, Busha su
ozbiljno uvrijedile i analogije njemačkih povjesničara-amatera sa
stranačkom knjižicom SPD-a ali i Schroederova izjava o
'pustolovini'.
Schroeder je pak s odobravanjem uključio u svoju računicu mogući ne
baš pljesak ali svakako glasove antiameričkog bloka, koji nema
nikakve veze s ljevicom odnosno desnicom i obuhvaća u Njemačkoj
političke snage u rasponu od radikalnih protivnika globalizacije
preko ostarjelih demonstranata protiv rata u Vijetnamu do
desničarske scene.
Valja istaknuti da je sudjelovanje u ratu protiv Huseinova Iraka
moguće odbiti uz valjane argumente i istodobno spriječiti da glavna
pokretačka snaga tog stava bude tupi resantiman. Uzrok eskalacije
napetosti oko Iraka valja tražiti u prvom redu u razvoju događaja u
samoj Americi koji netko izvan te zemlje može objasniti ali ih ne
mora nužno i odobravati. Nakon 11. rujna 2001. glavni prioritet
Bushove vlade bila je borba protiv sivih eminencija terora kao i
protiv talibana koji su bin Ladenovoj organizaciji pružili
utočište u Afganistanu. Potom se već na početku netom minule godine
u žarištu američke politike osvete i prevencije našao Irak. Doduše,
nema dokaza pa ni jasnih indicija o vezi između Al-Qa'ide i Bagdada
ali Irak je za brojne pripadnike političke klase u Washingtonu kao i
za jako mnogo Amerikanaca simbol mnogo toga što je 11. rujna
kulminiralo napadom na Ameriku.
Sadam Husein beskrupulozan je diktator koji na svojoj savjesti nosi
stotine tisuća ljudi. Politiku smatra nastavkom rata drugim
sredstvima. Upotrijebio je otrovni plin protiv Iranaca i Kurda a
Iračani su iz Kuvajta otjerani isključivo primjenom sile. Otada
Bagdad ignorira gotovo sve odgovarajuće rezolucije Ujedinjenih
naroda. Sve te činjenice pretvaraju Sadama u neprijatelja
međunarodne zajednice. Osim toga, Amerikanci smatraju da Sadam
ugrožava i egzistencijalne gospodarske interese, povezane u prvom
redu s tek napola sigurnom opskrbom naftom, u kojoj vodeće mjesto
zauzimaju američki koncerni.
Nema sumnje da su svi ti čimbenici bili aktualni i prije 11. rujna
2001. ali u međuvremenu se u Americi rodila ne samo želja za
odmazdom već i još jedno uvjerenje koje određuje američku politiku.
Naime, Bush i njegovi vjeruju da je propao pokušaj ograničavanja
štetnog djelovanja Sadama i talibana relativno miroljubivim
sredstvima i njihove eventualne izolacije. Gledano iz te
perspektive, već je intervencija u Afganistanu bila usmjerena,
između ostalog, i na smjenu režima. Tako je i u slučaju Iraka. Zato
je vrlo malo vjerojatno da će Washington povući svoje postrojbe iz
regije Perzijskog zaljeva prije no što ih uistinu i upotrijebi - čak
i ako inspektori UN za oružje zaključe da nema dokaza o skrivenom
iračkom oružju za masovno uništenje.
Washington teži svrgavanju Sadama Huseina i u tom kontekstu misiju
inspektora UN ne smatra ciljem već sredstvom. No, vojna
intervencija usmjerena na svrgavanje Sadama Huseina odnijet će u
Iraku desetke tisuća ljudskih života i podmetnuti u najmanju ruku
politički požar u cijeloj regiji na potezu od Maghreba do
Pakistana, prouzročiti eskalaciju nasilja u Palestini i
rezultirati dugotrajnim, skupim angažmanom inozemnih postrojbi i
humanitarnih organizacija u Iraku. To je previsoka cijena za
provedbu politike prevencije, razvijene za predsjednikovanja
Georgea W. Busha u razdoblju nakon 11. rujna.
No, nije li takav rasplet u skladu i sa stajalištem njemačkog
kancelara koji od kolovoza prošle godine u javnosti odbija svaki
oblik njemačkog sudjelovanja u vojnoj intervenciji? Istina, u
razdoblju do vruće faze predizborne kampanje Schroeder se u
javnosti nijednom riječju nije usprotivio tada već mjesecima
poznatom cilju Washingtona da Sadama svrgne između ostalog i ratom.
Sve dok je ocjenjivao da unutarpolitička korist takvog stava neće
biti veća od vanjskopolitičke štete, Schroeder je izbjegavao
raspravu o tom pitanju. Pritom valja napomenuti da ona baš i ne bi
bila pretjerano teška. Naime, odluka Bundestaga iz studenog 2001.
g. o pripremi njemačkog kontingenta za borbu protiv terora određuje
tako jasne granice da je Schroeder mogao pravodobno zastupati taj
stav i u odnosu prema Bushu i bez oštrine viteza predizborne
kampanje. Takav bi nastup ublažio šutnju u odnosima američkog
predsjednika i njemačkog kancelara.
Nadalje, sukob između kancelarova ureda i Bijele Kuće dodatno
zaoštrava dilema u kojoj bi se Njemačka ionako našla u funkciji nove
članice Vijeća sigurnosti UN. Nakon što povjerenstvo UN za kontrolu
naoružanja podnese svoje izvješće, otvorit će se dvije mogućnosti:
po prvoj inspektori će ipak naći povoda da Irak optuže za nastavak
kršenja rezolucija UN. U tom će slučaju gledano iz perspektive
međunarodnih zakona biti legitimna i vojna akcija protiv Bagdada
sukladno postojećim odlukama UN. Kada bi Washington i ostali u tom
slučaju ustrajali na novoj rezoluciji koja će uključiti i primjenu
sile, nitko im ne bi mogao uskratiti pristanak - osim ako sumnja u
rad inspektora. Dakle, i Njemačka bi u krajnjoj konzekvenci morala
odobriti rat - čak i ako bi ga SAD kao zemlja s najbrojnijim
kontingentom tek u drugom redu vodile radi razoružanja Iraka. Nota
bene, takvo odobravanje ni u kom slučaju ne bi podrazumijevalo da
svaka država koja odobri rezoluciju mora angažirati i vojnike.
Povijest UN ne poznaje takav mehanizam.
Sve bi bilo puno teže kada inspektori UN uz dostatnu suradnju
Bagdada ne bi pronašli dokaze za postojanje oružja za masovno
uništenje. Ako bi Amerika usprkos tome ustrajala na novoj
rezoluciji koja će obuhvatiti i upotrebu sile, otvorila bi se
mogućnost sukoba u Vijeću sigurnosti. Mogući tijek tog sukoba danas
je još u domeni spekulacija. Mogući su svi zamislivi scenariji - u
rasponu od izolacije Njemačke do suzdržanosti Nijemaca, koja tek uz
velike napore čuva dostojanstvo (možda u suradnji s drugim
članicama Vijeća sigurnosti), do odgode rezolucije. U tom bi
slučaju za Berlin moralno ispravan potez bilo odbijanje a politički
mudriji potez suzdržanost.
Sve to neće odvratiti Washington od njegova nauma ako ga je čvrsto
odlučio provesti u djelo kao što se čini. Od veljače 1991. g.
Amerika smatra Irak i njegova žilavog diktatora nedovršenim poslom
('unfinished business'). U vlastitoj percepciji Amerike i svijeta
Bush mlađi raspolaže od 11. rujna 2001. povodom, političkim
kormilom i postrojbama koji mu omogućuju da dovrši očev posao",
zaključuje Kurt Kister.
DPA *
6. I. 2003.
Manevarski prostor Izraela ostaje ograničen i nakon najnovijeg
terorističkog napada
"Bio je to najstrašniji teroristički napad koji je obalna metropola
Tel Aviv doživjela od početka palestinske pobune prije više od
dvije godine. Više nego dobro poznate slike užasa i razaranja
ponovno su početkom večeri zatreperile na zaslonima televizijskih
aparata u izraelskim dnevnim sobama: osakaćeni leševi na tlu,
krvlju obliveni teški ranjenici, uspaničeni ljudi. U nedjelju su se
u razmaku od nekoliko sekundi usred siromašne gradske četvrti,
nastanjene uglavnom radnicima na privremenom radu, eksplozivom
raznijela dva napadača-samoubojice. Krvava bilanca njihova čina:
24 poginule i deseci dijelom teško ranjenih žrtava. Mnogi poginuli
i ranjeni bili su stranci.
Novi dvostruki napad predstavlja opomenu onim Izraelcima koji su
zbog nastavljenih vojnih operacija u ponovno zaposjednutim
palestinskim područjima podlegli zabludi da su sigurni. Posrijedi
je novi dokaz da takve napade nije u cijelosti moguće spriječiti
potpunom blokadom palestinskih područja.
Palestinski izvori danas navode da su napadači, koji su sa sobom
nosili neuobičajeno veliku količinu eksploziva, bili pripadnici
odmetničke skupine vojnog krila Fataha, 'Brigada Al Akse' iz
Nablusa. Upravo u tom gradu vojska neprekidno pretresa kuće i
uhićuje osumnjičene. Pokret Fatah pod vodstvom palestinskog
predsjednika Jasera Arafata i njegova autonomna uprava hitro su se
ogradili od strašnog čina. Zabunu su izazvale radikalne skupine
Hamas i Islamski džihad, koje su također preuzele odgovornost za
napad.
Za vrijeme hitno zakazane sjednice kabineta Sharon je morao
obuzdavati uzrujane desničarske ministre koji su ponovno
zahtijevali trenutno izbacivanje Jasera Arafata iz Izraela.
Izraelsko ratno zrakoplovstvo ponovno je nakon napada bombardiralo
ciljeve u pojasu Gaze. Kabinet zadužen za sigurnost najavio je nove
vojne i političke mjere, usmjerene protiv Palestinaca: vojska bi
trebala još više pojačati akcije ciljanog ubijanja mogućih
ekstremista a palestinski političari neće smjeti - kao što je
planirano - otputovati sredinom siječnja u London kako bi tamo
razgovarali o reformama autonomne uprave.
No, manevarski prostor izraelske vlade zapravo je jako ograničen -
posebno s obzirom na očekivani američki vojni udar na Irak i na
skore parlamentarne izbore. List Jediot Ahronot napisao je u
ponedjeljak da i Sharon i njegovi ministri znaju 'da bi izbacivanje
Arafata iz Izraela u aktualnom trenutku, neposredno uoči napada na
Irak, sve dok nema indicija o izravnoj povezanosti autonomne uprave
i napada, bilo identično objavi rata Bushovu kabinetu'.
Izraelski komentatori polazili su u ponedjeljak od pretpostavke da
će - kada je riječ o predizbornoj borbi - krvavi napad više
koristiti Sharonu, koji se našao u nevolji zbog skandala s
kupovinom glasova u okviru izbora kandidata u vlastitoj stranci
Likud. 'Sharon je sada ponovno u svom elementu', napisao je u
ponedjeljak list Haaretz. Doduše, i stranka rada Amram Miznas
pokušat će upregnuti napad u rudo vlastitih ciljeva i prije izbora,
zakazanih za 28. siječnja, ponovno istaknuti potrebu za odvajanjem
od Palestinaca.
Sljedeći faktor koji dodatno ograničava izraelski vojni manevarski
prostor čisto je gospodarske prirode. U ponedjeljak se iz vojnih
krugova doznalo da usprkos izazovnom napadu ne treba očekivati novu
veliku ofenzivu na palestinskim područjima. S obzirom na tešku
gospodarsku krizu u Izraelu jednostavno nema novca za plaćanje
većeg broja rezervista, izjavio je za novinsku agenciju y-net vojni
dužnosnik čije ime nije spomenuto. 'Tko sada pita hoće li biti
pokrenuta nova vojna ofenziva, očigledno nije živio ovdje s nama
protekle dvije godine', dodaje on.
Komentator Jediot Achronota smatra da će se mogućnost za istinsko
zaoštravanje izraelske politike prema Palestincima ukazati tek
nakon očekivane jasne izborne pobjede Sharonova desnog bloka.
Geslo tako ojačane vlade glasilo bi: 'Donesite nam Arafatovu glavu
- cijena nije važna!'", prenosi na kraju priloga Sara Lemel.
DPA *
5. I. 2003.
U sukobu sa Sjevernom Korejom Bush šalje na bojišnicu diplomate
"Za razliku od okupljanja postrojbi u Perzijskom zaljevu radi
akcije protiv Iraka američki predsjednik George W. Bush šalje u
atomskom sukobu sa Sjevernom Korejom na bojišnicu svoje diplomate.
'Različite okolnosti zahtijevaju različite strategije',
objavljuje američki predsjednik. No, kratko uoči današnjeg početka
ciklusa konzultacija američka je vlada jasno dala do znanja da ne
namjerava voditi dijalog sa Sjevernokoreancima te da prijetnje i
povrede sporazuma neće uroditi plodom. Ako ne popusti,
komunistički režim suočit će se s pritiskom i izolacijom,
najavljuju Amerikanci.
Kritičari Bushove uzimaju danas na zub opisanu oštru poziciju
Washingtona u najmanju ruku u istoj mjeri kao i obrazloženje da Irak
predstavlja veću opasnost za SAD nego Sjeverna Koreja te da zato po
potrebi mora biti razoružan i silom. Novoizabrani južnokorejski
predsjednik Roh Moon Hyun već je najavio pokušaj posredovanja
između Pjongjanga i Washingtona. Južnokoreanci smatraju da je
politika 'izolacije' Sjeverne Koreje nepoželjna iz nacionalnih
razloga i unaprijed osuđena na neuspjeh.
S obzirom na jasne razlike Bush je opomenuo: 'Svijet mora i dalje
jedinstveno nastupati kako bi odvratio (sjevernokorejski) režim od
njegovih nuklearnih ambicija'. U Washingtonu bi ovog ponedjeljka i
utorka saveznici iz Japana i Južne Koreje trebali na sastanku na
razini visokih dužnosnika u vladi službeno očitovati načelo
usklađene politike. Nakon toga dva visoka američka diplomata
trebala bi otputovat u regiju a zatim i u Kinu, koja Sjevernu Koreju
smatra svojim štićenikom i dosada nije pokazivala nikakve znakove
spremnosti da je ostavi na cjedilu.
Doduše, stručnjaci smatraju da Kina kao atomska sila nije
zainteresirana za širenje nuklearnog oružja u Aziju. Zato SAD
navodno raspolažu 'adutom' koji će im pomoći da potaknu Peking na
suradnju, napisao je kolumnist Washington Posta Charles
Krauthammer: riječ je o prijetnji opskrbljivanjem Japana atomskim
oružjem. No, Washington neće odigrati tu kartu. 'Ne, ne, ne',
odgovorio je izričito glasnogovornik ministarstva vanjskih
poslova Richard Boucher na pitanje razmatra li Washington
mogućnost prodaje nuklearnog oružja ili tehnologije Japanu ili
Južnoj Koreji radi uspostave protuteže Sjevernoj Koreji.
U Washingtonu se spekulira da američka vlada iza kulisa povlači
daleko manje oštre poteze no što sugeriraju javna priopćenja.
Ministar vanjskih poslova Colin Powell potvrdio je da su
komunikacijski kanali s Pjongjangom otvoreni. No, dužnosnici
službeno izjavljuju da je politika Bushova prethodnika Billa
Clintona doživjela neuspjeh. Clinton je želio uključiti Pjongjang
u međunarodnu zajednicu kombinacijom ustupaka i zahtjeva.
Clintonov pak blok svaljuje krivnju za sukob sa Sjevernom Korejom
isključivo na Bushova leđa, tvrdeći da je republikanac za čelu
države odmah nakon preuzimanja predsjedničke dužnosti napustio put
pregovora i uvrijedio vlastodršce u Pjongjangu. Dokazi koji po
njima potkrepljuju tu tvrdnju: Bush je izjavio da vrhovni
vlastodržac Kim Jong Il zaslužuje prezir i proglasio ga 'pigmejcem'
a sjevernokorejsku državu uvrstio je zajedno s Irakom i Iranom u
'osovinu zla'.
Novom doktrinom preventivnih udara na neprijatelje Bush je po
njihovu tumačenju pretvorio Sjevernu Koreju u 'potencijalni cilj',
ocijenio je kolumnist New York Timesa Paul Krugman. No, čini se da
je predsjednik usprkos navedenim kategoričnim tonovima spreman
napasti tek vojno slabe države poput Iraka, ali ne i do zuba
naoružanu Sjevernu Koreju s milijun vojnika i najmanje dvije
atomske bombe, napominje Krugman. Zato Sjeverna Koreja nema
poticaja 'da bude pristojna. Takav nastup ne donosi ni pomoć ni
sigurnost', napominje on" na kraju priloga Herberta Winklera.
JUNGE FREIHEIT
br. 51/XII. 2002.
'Svijet je izgubio svoju ravnotežu'
"Interview: Bivši hrvatski šef vojne tajne službe Davor Domazet-
Lošo o svojoj zemlji kao lopti među svjetskim silama
- Gospodine admirale Domazet, prošlog ste mjeseca objavili svoju
knjigu 'Hrvatska i veliko ratište'. Kako definirate sadašnji
geopolitičko-strategijski položaj svoje zemlje?
= Sedam godina poslije Domovinskoga rata Hrvatska je izložena jakom
pritisku jer se, kako sam predočio u svojoj knjizi, nalazi u stanju
rata bez rata i mira bez mira. Hrvatska geostrategijski leži na
prednjim vratima puta prema Euroaziji. On vodi od Hrvatske kroz
jugoistočnu Europu preko Crnoga mora, Kavkaza, Kaspijskog mora do
Kazahstana i dalje do Filipina. Na tom se prostoru odlučuje o vlasti
u svijetu. Tko zavlada tim prostorom, vladat će zemaljskom kuglom.
- Zašto je taj prostor tako važan?
= Prvi razlog je nafta. Ali možda je još važnija pitka voda.
Hrvatska je jedna od malobrojnih zemalja u Europi koja raspolaže s
dovoljno i po kakvoći dobre pitke vode. No postoje inozemne snage u
čijem je interesu političko slabljenje Hrvatske. Tako bi
primjerice hrvatsku radnu snagu u pogledu plaća trebalo
izjednačiti s onom u drugim jugoistočnim zemljama (Makedonija,
Albanija, Kosovo i Srbija). U cijelom tom prostoru treba prema tome
prosječna mjesečna plaća biti 150 eura. Nakana je u Hrvatskoj sve
jeftino kupiti i tako zavladati infrastrukturom zemlje. Na to
ukazuje više činjenica: prvo, 94 posto našeg bankarskog sustava u
rukama je stranaca - to je najviši udio među svim tranzicijskim
zemljama. A drugo, telekomunikacijski sustav kod kojega je slično.
Treći element je energetski sustav. Ako se i on proda strancima,
Hrvatskoj će teško išta ostati. No budući da je Stabilizacijskim
sporazumom utvrđeno da se i tlo i zemljište, nacionalni parkovi kao
otoci u Jadranu mogu slobodno prodavati, to praktički znači da
Hrvatskoj ništa ne preostaje.
- Što to znači za hrvatsku politiku?
= U takvoj konstelaciji snaga Hrvatska, koja se nalazi u procesu
unutarnjeg kuhanja i nemira, ne raspolaže političkom opcijom koja
bi snažno mogla artikulirati i zastupati hrvatske nacionalne
interese.
- Vaš prvi predsjednik Franjo Tuđman koji je preminuo 1999. jasno je
formulirao hrvatske nacionalne interese: da Hrvatska ne smije biti
dio Balkana, da pripada srednjoj Europi i Sredozemlju i da se mora
orijentirati srednjoeuropski i sredozemno.
= U članku 125 hrvatskoga Ustava stoji da je zabranjeno svako
udruživanje ili priključivanje zemlje bilo kojoj balkanskoj ili
zapadnobalkanskoj asocijaciji, jer je Hrvatska kulturalno i
civilizacijski - a i strategijski gledano - srednjoeuropska
zemlja. Samo je u tom kulturnom krugu kadra ostvarivati svoje
nacionalne interese. To nipošto ne znači da Hrvatska ne smije
težiti bilateralnoj suradnji sa svojim susjedima. Ponajprije to
mora nastojati s Bosnom i Hercegovinom gdje živi hrvatska
narodnosna skupina na čiju je zaštitu obvezana svaka hrvatska
vlada. Sadašnja je hrvatska vlada Tuđmanovu eru obilježila kao
desetljeće mraka, pljačke i zločina. Tuđman je imao dva cilja:
samostalnu državu Hrvatsku i europsku suradnju te države koja
samouvjereno čuva svoj identitet i aktivno surađuje u Europi - ali
istodobno održava dobre odnose sa svojim istočnim i jugoistočnim
susjedima.
= Zašto se sadašnja hrvatska lijeva vlada pod predsjednikom vlade
Ivicom Račanom protivi toj srednjoeuropskoj orijentaciji? S druge
pak strane promiče europeizaciju i svršetak tako zvane izolacije
zemlje?
= Tu najprije treba sagledati u čijem je interesu tako zvani
'zapadni Balkan'. Postoje sile na Zapadu koje teško podnose što je
Hrvatska postala neovisna i što je osim toga iz rata (1991.-1995.)
izišla kao pobjednik. Kad je tako, Hrvatsku treba iznova
disciplinirati i iznova prisiliti da se vrati na 'zapadni Balkan'.
No na njemu bi ponovno ojačale Srbiju - a preko Srbije bi se tada
moglo nadzirati cijeli Balkan. Tako žele ući u borbu za prevlast u
XXI. stoljeću. Sadašnju je vladu doduše izabrao narod, ali uz
upletanje znatnih stranih središta utjecaja i promidžbe. Sadašnja
vlada uništava sve državne institucije, od obavještajnih služba
preko policije do vojske, koja je bila pobjednička vojska.
Kriminalizacija se ne provodi samo u vojsci. Širi se teza da je
hrvatska država nastala kroz zločine - i prema tomu ta država nema
pravo na potpunu neovisnost. Stoga ju treba uključiti u neku vrstu
'Euro-Slavije'. Za mene je to primjer političke igre nekih
europskih država.
- U susjednoj Sloveniji također ima silovitih unutarnjopolitičkih
proturječja. No istodobno u svim politički strankama postoji
jedinstvo u obrani nacionalnih interesa. Zašto je u Hrvatskoj
drukčije?
= Slovenija nema jednako geostrategijsko značenje. Hrvatska drži u
svojim rukama istočnu obalu Jadrana. Ona ima veliku
geostrategijsku težinu. Zato je Hrvatska izložena 'determiniranom
kaosu' koji sam opisao u svojoj knjizi.
- Za sada se puno raspravlja o širenju EU-a na istok. Spominje se
deset zemalja kandidata, uključujući Sloveniju. Čak se govori o
kasnijem članstvu Bugarske, Rumunjske i Turske. Samo se Hrvatska
uopće ne spominje. Zašto?
= Bugarska i Rumunjska će, kako je nedavno odlučeno u Pragu, biti
primljene u NATO - još prije članstva u EU. Za to postoji
jednostavan geostrategijski razlog: obje zemlje graniče s Crnim
morem. A sada Hrvatska: ako pomislite na poznatu formulu 'pet plus
jedan minus jedan' - znači na rješenje u kojemu ispada Slovenija ali
se povezuju republike bivše Jugoslavije bez Slovenije, ali zajedno
s Albanijom, tada je jasno da se cijelu istočnu obalu Jadrana želi
povezati sa Srbijom koja se sa svoje strane oslanja na Bugarsku i
Rumunjsku. Time bi se ostvario potpuni nadzor prostora. Zašto je to
tako? Jer veliki igrači Europe s jedne strane i SAD s druge strane
nisu definirali i podijelili svoje interese. Zbog toga žele to
izjednačavanje na crti najmanjeg otpora. Prema tomu, u NATO-u ćemo
dakle vidjeti Rumunjsku, Bugarsku i baltičke države. O ostatku će
se zatim dogovoriti ili se počupati - ali države bivše Jugoslavije
moraju biti primljene zajedno u paketu. No to je za Hrvatsku
neprihvatljivo. Očekujem u bliskoj budućnosti pritisak iz vana da
Hrvatska već spomenuti članak 135 Ustava u kojem je riječ o zabrani
balkanskog udruživanja, stavi izvan snage. Najvažnije sile još
nisu jasno definirale svoje interese na tom prostoru.
- Koji su najvažniji suigrači u tom prostoru?
= To je s jedne strane SAD, s druge strane Francuska i Velika
Britanija. Držim da se njihovi interesi uzajamno ne poklapaju.
Američki se interes usredotočuje na južnoeuropsku inicijativu,
koja obuhvaća Mađarsku, Rumunjsku i Bugarsku - i postoji 'zapadni
Balkan'. Potonji je više europski projekt.
- Kako biste definirali ciljeve američke politike na tom prostoru?
= Amerika je u taj prostor - Bosna, Kosovo i Makedonija -
razmjestila svoje postrojbe. Grčka i Turska su članovi NATO-a.
Svjetska sila Amerika i dalje će čuvati svoje interese. Ali
američka će se težina premještati na istočno područje 'novog puta
svile', kako sam ga nazvao u svojoj knjizi - dakle na središnju
Aziju.
- Koji cilj slijede Britanci i Francuzi?
= Da bi ostali u igri, moraju stvoriti bilo kakvu novu
'Jugoslaviju'. U budućoj diobi vlasti postojat će Europa - tu
mislim na srednji i istočni dio kontinenta, zatim Rusija i SAD. Na
drugoj će strani biti Rusija, Kina i srednjoazijske zemlje, kao i
Indija. Zatim je tu još Latinska Amerika. Danas je svijet izgubio
svoju ravnotežu. Nju treba ponovno uspostaviti. Ali Engleska i
Francuska mogu uopće ostati u igri samo preko 'zapadnog Balkana'.
- Jeste li pristaša Huntingtonove teze o 'ratu civilizacija'?
= Ne u smislu klasičnog rata civilizacija. Vjerujem u novu diobu
vlasti.
= Kad se pogleda Bliski istok ili u novije vrijeme Čečeniju, ne čini
li se da se ipak ostvaruje sukob koji je Huntington predvidio?
= Uzmimo Čečeniju: tamo se križaju dva transportna naftna puta -
jedan ruski i jedan europski. Tamo živući narodi pripadaju
različitim kulturama, ali to nije glavni razlog. Glavni razlog je
nafta. Predstavlja se kao da je to sukob kultura - ali to nije
istina. Radi se o resursima moći: nafta - a zatim pitka voda.
Sadašnje približavanje Rusije i Amerike potvrđuje moju tezu o novoj
diobi svijeta - ovaj put tako da će Amerikanci i Rusi biti na istoj
strani. Dioba prije pada Berlinskoga zida bila je između Zapada i
Istoka po zemljopisnoj dužini. Sada će biti po zemljopisnoj širini:
dakle Sjever - Jug.
- Kakvu ulogu može igrati Europa?
= Europa može biti bitan suoblikovatelj ako očuva šarolikost svojih
nacija. Europa nikada ne može biti savezna država, nego samo savez
različitih država. Ali takvu Europu do sada još ne vidim.
Globalizam razara raznolikost i bogatstvo Europe. Stari je
kontinent uništen kad je uništeno njegovo srce, njegovo središte -
upravo srednja Europa - najprije Prvim a zatim Drugim svjetskim
ratom. Mora dakle doći do tog europskog zbližavanja - ali ne smije
ga se nametati. Jednostavno se mora spoznati nužnost očuvanja
identiteta svakog pojedinca u zajednici.
- Hrvatska je neposredan susjed s islamskim svijetom. Predstavlja
li islam opasnost ili prijetnju?
= O tomu bi zapadni Europljani trebali više razmišljati negoli
Hrvati, pomislite samo na problem sjevernih Afrikanaca u
Francuskoj ili Turaka u Njemačkoj. Danas je problem što je Europa u
opasnosti da izgubi svoj identitet.
- Što znači hrvatski nacionalizam?
= Jedna od najvećih bolesti Hrvatske je 'hrvatska šutnja'. Nastala
je 1971. godine kad je Tito ugušio 'Hrvatsko proljeće'. Ta se šutnja
danas ponavlja. Naš 'Domovinski rat' se kriminalizira. Hrvatska
dugo vremena nije imala vlastitu državu i možda je naš problem što
naša intelektualna elita ponekad ne nalazi pristup vlastitoj
državi jer je tijekom mnogih naraštaja navikla služiti tuđim
interesima. Trebat će jedan do dva naraštaja dok nastane
intelektualna elita koja će raditi u duhu hrvatske neovisnosti. No
na prvom mjestu treba stajati definicija naših nacionalnih
interesa."
Razgovor je vodio Carl Gustaf Stroehm.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
3. I. 2003.
Tamna strana tržišta između SAD-a i Europe
"Čitajući komentare i specijalizirane rubrike, koje postoje i u
ovom listu, ozbiljno se treba uzeti u obzir pretpostavka propadanja
američkog carstva. Uništene teškim zaduživanjem, tvrtke i obitelji
nalazili bi se zapravo u tako osjetljivom položaju da bi trebalo
mnogo vremena prije no što bi se oporavilo od ludih devedesetih
godina. Europi bi dakle preostalo samo da računa na samu sebe kako
bi izašla iz nemirnih voda u kojima se nalazi. Iza ekstatičnog
divljenja američkom (gospodarskom) modelu slijedi najironičniji
skepticizam, ako ne i odlučno odbacivanje. Gospodin Greenspan,
svojevremeno smatran dirigentom produljenja američke ekspanzije
devedesetih godina, danas je optužen da je jedini odgovoran za
financijski balon od sapunice i njegovo pucanje. Kao da je on jednim
jedinim instrumentom, kamatno stopom, mogao učinkovito odrediti
tri različita cilja: stabilnost cijena, punu zaposlenost i
ravnotežu financijskih tržišta! Onda se hvale vrijednosti Europe,
njeno oprezno upravljanje kamatnim stopama kao i njeno
ograničavanje samonametnutih proračuna, koje sprječavaju vlade u
provedbi kratkovidnih politika ili u pribjegavaju koječemu kako bi
olakšale položaj svojih stanovništava. Čak se i optužuju oni koji
si među njima žele uzeti slobodu spram tih ograničenja da
ugrožavaju cijelu europsku građevinu.
No potrebno je do kraja protumačiti razloge europske stagnacije.
Prevladavajuća teza je da Europa ima puno pravo na planu
makroekonomskog upravljanja i da je u potpunosti u krivu glede
strukturalnog upravljanja.
Za Sjedinjene Države, međutim, vrijedi upravo suprotno. Dok u
Europi vlade imaju hrabrosti provoditi strogu makroekonomsku
politiku, nemaju međutim hrabrosti provesti strukturalne reforme
potrebne za uravnoteženo funkcioniranje privatnog sektora.(...)
Uvijek se može iznijeti pretpostavka da Sjedinjene Države neće dugo
moći izdržati puštanje krvi njihovog gospodarstva, i da će prije
ili kasnije platiti svoja pretjerivanja, jučer ona u privatnom
sektoru, danas ona javnih politika. Bila bi to skromna utjeha ako bi
europski problemi ostali ili ako bi američki račun pridonio
otežavanju stagnacije našeg kontinenta.
Trebalo bi dakle doslovno uzeti tezu koja prevladava u Europi: ako
naše vlade iskreno vjeruju u prednosti strukturalne reforme, onda
bi trebale prijeći na djela. Doista se predugo o njoj govori
općenito, čemu svatko može pridodati ono što mu se sviđa: 'ne ostaje
ništa drugo nego provesti reforme', zamijenio je izraz 'ne ostaje
ništa drugo nego pokrenuti'. (...)
Trebalo bi dakle staviti karte na stol, odrediti vrstu reforme koja
izgleda najprikladnijom za rješavanje problema nezaposlenosti,
živo o njoj raspravljati, ako radi ničeg drugog onda radi toga da bi
se vidjelo koliko ona može uvjeriti pojedine vlade u prednosti
reforme. (...)
Protivno prevladavajućoj tezi u tom pitanju ne postoji
odgovarajući američki primjer: reforme se moraju provesti po
mjeri, a ne serijski. Već sam kazao, slabljenje tržišta, poglavito
u Sjedinjenim Državama, odigralo je odlučujuću ulogu u razvoju
sadašnje krize. Nedvojbeno će se gledati prema devedesetim
godinama kao godinama najdulje faze ekspanzije koju su proživjele
Sjedinjen Države od kraja Drugog svjetskog rata. Njih će se
smatrati, međutim, i jednim od razdoblja najveće neravnopravnosti
koje je ta zemlja proživjela. I nedavnoj studiji, slikovitog
podnaslova - 'Retour a Marie Antoinette'- Edward Wolf zaključuje da
je od 1983. do 1998. 50 posto viška bogatstva stvorenog u
Sjedinjenim Državama otišlo u korist 1 posto najbogatijih
obitelji, a 90 posto tog istog bogatstva otišlo je u korist 20 posto
uvjerljivo najbolje stojećih obitelji. To znači da se općenito
većina Amerikanaca našla isključena iz tog novog bogatstva, mada je
istina da su imali zaposlenje. Na isti način nam posljednjih
dvadeset godina otkrili su nam dva lica tržišnog gospodarstva, onaj
blistavi dio nove ekonomije, i tamnu stranu teških nedostataka i
pretjeranih neravnopravnosti. Prečesto se zaboravlja na tu mračnu
stranu u kojoj se, kako bilo, nalazimo u ovom razdoblju. Bit će
potrebno toga se sjetiti u programu strukturalnih reformi koje
treba pokrenuti u Europi, a istovremeno se treba uvjeriti da su
makroekonomske politike u stanju riješiti slabljenje tržišta samo
onda kada se i provode. Uloga države nikada nije bila toliko
odlučujuća u izbjegavanju ili smanjivanju utjecaja tih politika na
život ljudi", Jean-Paul Fitoussi.
LA STAMPA
6. I. 2003.
Za Europu zajednička fronta zemalja utemeljitelja
"Oni koji s njime razgovaraju kažu da je Silvio Berlusconi gotovo
više usredotočen na talijansko polugodište predsjedanja Europskom
Unijom, koje počinje u srpnju, nego na teške probleme unutarnje
politike koji su na vratima, te su ih štoviše i prošli. Je li to znak
sklonosti, možda nesvjesne, da ih se otkloni, ili barem odgodi?
Konkretan i stvaran, međutim izgleda interes na talijansko
polugodište u kojemu Berlusconi (opravdano) vidi mogućnost
stavljanja pečata na zaključne radove 'velike reforme' pomoću koje
će se Europa suočiti s novim stoljećem. A možda će taj uspjeh, ako će
biti uspjeh, imati svoju težinu i u unutarnjoj politici. Pošto je to
rečeno, manje jasno izgleda metoda kojom će se taj uspjeh
ostvarivati, pa i radi ustrajne rezerviranosti novog ministra
vanjskih poslova Franca Frattinija, do koje dolazi, osim radi
vrijednih osobnih karakteristika novog čelnika Farnesine, i
uslijed svijesti da će se u Palazzu Chigi određivati smjer marša.
No nije još dato do znanja koji su, ili mogu biti, ti smjerovi, ne na
planu općih želja, već na onome ključnih pitanja. Sada jedan članak
Giuliana Amata, u jučerašnjem broju lista Il Sole 24 Ore, otvara
specifičnu raspravu o ulozi Italije u Europi. Amato koji je
dopredsjednik bruxelleske konvencije u, recimo, nadnacionalnom,
svojstvu, iznosi neka opažanja i uobličuje jedna prijedlog.
Opažanja se odnose na dva iskušenja kojima je često podlegla
talijanska diplomacija u Europi: iskušenju posredovanja pod svaku
cijenu i iskušenju alternativne osovine (prvo s Velikom
Britanijom, a potom sa Španjolskom) onoj francusko-njemačkoj. Oba
su proizvela slabe rezultate. Može se dodati da su, kao što je
nedavno podsjetio Mario Monti, važni rezultati postignuti tijekom
talijanskih turnusnih predsjedavanja 1985. i 1990. (pokretanje
zajedničkog tržišta, a potom zajedničke valute) odlučnim
'korištenjem' francusko-njemačke osovine, dakle izbjegavajući
gore navedena iskušenja u koja se potom u više navrata ponovno palo,
posebice u posljednje vrijeme. No eto Amatovog prijedloga. Ako želi
snažan položaj, pred drugim i ključnim europskim polugodištem,
talijanska vlada treba odustati (osim od privida tehničkog i
formalnog posredovanja) od 'traganja za teško ostvarivim
alternativama francusko-njemačkoj osovini', te je radije treba
nastojati preusmjeriti 'zajedničkom stajalištu koje bi u
konstitutivnoj fazi vezanoj uz širenje bez presedana imalo snažnu
simboličku i političku vrijednost; zajedničkom stajalištu šest
zemalja utemeljitelja'. Ako bi se Francuska, Njemačka, Italija,
Belgija, Nizozemska i Luksemburg jedinstveno istupili na
konferenciji između vlada nakon Konvencije, glede odlučujućih
pitanja o onome što ostaje i onome što se treba mijenjati kako bi
Europa ovog stoljeća bila prava politička stvarnost, a kojoj bi one
možebitno bili avangarda, to bi imalo veliki utjecaj na ostatak EU-
a, kao što bi i snažniji bio poziv, i gotovo nužnost, da se u Rimu
zaključi, gdje je i rođen, ovaj izvanredni povijesni proces.", piše
Aldo Rizzo.
FRANCUSKA
LIBERATION
3. I. 2003.
Nezaustavljivi rast novog američkog carstva
Prije ili kasnije Europa se mora usprotiviti politici Georga Busha,
piše list.
(...) U Parizu, paradoksalno, antiamerikanizam, koji je tijekom
dva stoljeća bio sitan grijeh francuske inteligencije, bilo lijeve
bilo desne, dobrim dijelom je i kriv za to nerazumijevanje. Za
ljevicu je Amerika oduvijek bila premalo jakobinska, a previše
buržujska, pluralistička i materijalistička. Nasuprot tome, za
desnicu, ona je bila previše demokratska i previše vulgarna u svom
ponašanju, svojim idejama, svom životu i u svom materijalizmu. Iz
svega toga, bilo je (a još je uvijek) teško shvatiti u Parizu što je
bit Amerike. Potreban je bio genij Tocquevillea da bi se shvatilo,
jednom povijesnom ironijom, da upravo iz te narodne i demokratske
zemlje proizlaze liberalne političke vrijednosti (snaga pojedinca
nasuprot države, poštivanje društvenih i političkih prava, i prava
koja su izmislile francuske i engleske aristokracije).
Te stare antiameričke sheme nemaju danas nikakvu aktualnost. Gdje
se nalaze prva sveučilišta i najveći muzeji na svijetu? U kojoj se
zemlji na planetu može nabrojati među glavnim ministrima jednog
Židova, jednu ženu i jednog crnca? Znači, treba zaboraviti
tradicionalne postavke antiamerikanizma u Francuskoj, bilo kod
ljevice bilo kod desnice, jer ne može se više kritizirati samo jednu
i jedinstvenu Ameriku. Apsurdno je da niti ljevičari niti desničari
ne uočavaju prednosti te Amerike koja je u isto vrijeme
progresivna, liberalna i buržujska - što je u pravom smislu
fasciniralo Tocquevillea. Ali, bitno je također shvatiti da danas
postoje dvije Amerike - radikalno drukčije jedna od druge.
S jedne strane postoji Amerika "New Deala" Jimmyija Cartera, a čak i
donekle Georgea Herberta Busha, koja bi možda bila Amerika koju je
nekoć upoznao Jacques Chirac, kada je bio student na Harvardu - ima
tome već četiri desetljeća. Ali postoji danas jedna nova i sumorna
Amerika, Amerika Georgea W. Busha, t.j. Amerika Imperij. Američki
"goodness", naspram američkog "power-a" . Ako popustimo pred ovom
drugom, znači napraviti veoma lošu računicu.
(...) No što to sve znači za Europu? Bush i njegovu suita - nemojmo
se tu nimalo zavaravati - ne ciljaju samo na Irak, već i na Europu
nad kojom je potrebno dominirati, jer su odnosi snaga sa starim
kontinentom uvijek isplativi (carinske pristojbe na europski
čelik, masovne subvencije agro-businessu u Americi, itd.) Znači li
to dakle pokušati umiriti Ameriku putem suradnje s njom? Treba li
dakle slijediti put ponašanja koji obilježavaju dvoje bezuvjetnih
saveznika Georga Busha u Europi, t.j. Engleska i Rumunjska? Ili
pak, treba li, kao što je to učinio kancelar Gerhard Schr?der,
odbiti se prikloniti zahtjevima Busha, Chenyija, Tom Dalaya,
Wolfowitza itd.? Upravo tu leži cijela srž debate u Ujedinjenim
narodima. Čemu dakle kolaboracija Francuske s vladom Georgea W.
Busha, ako to znači prihvatiti nezaustavljiv tandem pokornog konja
i ratobornog jahača? Pametni stratezi govore nam da je danas
Francuska u puno boljoj poziciji za sporazum s Washingtonom, nego
što je to servilna Engleska ili neprijateljski raspoložena
Njemačka. Taj put prema suradnji je stupica. "Hic Rhodus, hic
salta": Prije ili kasnije Europa će se trebati rastati od te nove
Amerike. Ali bolje je to učiniti jasno, hrabro, i ponosno.
(...) Što dakle učiniti ? Za sada, odbiti kategorički vojno i
financijsko sudjelovanje u ratu, što je francuska diplomacija već i
učinila i što se ne smije poreći. A u mjesecima koje nadolaze, treba
učiniti da Europa bude jača i da se nju bolje sluša. Nadajmo se da će
se u toj domeni nezainteresiranost, pa čak i prezir Busha i njegove
ekipe naspram Europe, te osobito naspram Francuske, okrenuti
protiv novog američkog carstva, piše Patrice Higonnet profesor s
Harvarda.
VELIKA BRITANIJA
THE FINANCIAL TIMES
3. I. 2003.
Američko carstvo: stvarnosti i posljedice američke diplomacije
Od 11. rujna 2001. i širenju američke vojne snage koja je
uslijedila, Amerikanci su se počeli osjećati ugodnije s idejom o
tome da je njihova zemlja carstvo - nešto što su prije vrlo gorljivo
poricali. Govor o Americi kao "novom Rimu" uobičajen je u novinskim
komentarima. Istodobno, Amerikanci su uvijek bili skloni
vjerovanju da je njihovo carstvo novoga kova i jedinstveno
blagotvorno, piše list.
Prema riječima Elihu Roota, ministra rata, "američki se vojnik
razlikuje od svih drugih vojnika iz ostalih zemalja otkad je
svijeta i vijeka. On je napredni čuvar slobode i pravde, zakona i
reda te mira i sreće". Root je to izjavio 1899., ali bi se moglo
zamisliti kako te iste riječi izlaze iz usta Georgea W. Busha. Kao
rezultat ovog uvjerenja u američku isključivost i jedinstvenu
dobrohotnost, američkoj vanjskoj politici i sigurnosti ne ide od
ruke izvlačenje pouka iz iskustva negdašnjih carstava.
Andrew J. Bacevich, bivši istaknuti američki dužnosnik, razmatra
ovaj manjak s neviđenim uspjehom. On raskrinkava pojam da su SAD
povijesno bile protiv primjene oružanih snaga radi širenja svoje
snage i vrijednosti - a ta su snaga i te vrijednosti obično
identične.
Ali carstva imaju različite oblike, a snaga SAD-a se očituje ne
izravnim pravilom, već neizravnim utjecajem kojem kada je to
potrebno potporu pruža vojna sila. Kako Bacevich ističe u poglavlju
naslovljenom "Topovnjače i Gurke" (op. ur. engleski vojnici
nepalskog porijekla, poznati kao dobri i poslušni vojnici), ovo
slijedi jednu staru imperijalnu tradiciju. Kao i Amerika danas, i
većina europskih carstava u prošlosti je barem pokušavalo
upravljati što jeftinije.
To je osobito istinito nakon pojave opće demokratske tendencije u
politici u Europi 19. stoljeća, kada je postalo politički nemoguće
poslati novake da umru u dalekim ratnim operacijama u mjestima za
koja njihove obitelji nisu niti čule. Američki projektili i
skriveni bombarderi suvremeni su ekvivalent topovnjačama iz 19.
stoljeća.
Drugi način uštede novca i izbjegavanja domaćeg prosvjedovanja
jest uporaba ne vlastitih postrojbi, već naivnih pomoćnika kao što
su bili Gurke. Kako ističe Bacevich, to je u osnovi američka
strategija u Jugoslaviji i Afganistanu, pomoću Hrvatske vojske,
Oslobodilačke vojske Kosova i Sjevernog afganistanskog saveza.
Pitanje je mogu li SAD i dalje voditi ratove na ovaj način ili će
morati uvesti vlastite snage u dugotrajnim ratovima osvajanja i
okupacije; te, ukoliko do toga dođe, hoće li to američki narod
tolerirati.
Iza ovog krije se šire pitanje - mogu li SAD i dalje hegemonijski
djelovati neizravnim sredstvima, ili će se nesmiljeno uvući u posao
izravnog imperijalnog vladanja. Jer je do sada jedan od razloga što
je tako malo stvarne oporbe američkoj hegemoniji u većem dijelu
svijeta bio taj što je ta hegemonija daleka i neizravna.
SAD nemaju stvarne teritorijalne ambicije u bilo kojoj drugoj
zemlji, iako možda koji put podupiru secesionističke pokrete. Ovo
je od velike važnosti za otklanjanje masovnog neprijateljstva.
Naravno, radikalni islamisti preziru čak i neizravnu američku
hegemoniju; ali za veliku većinu Arapa, uistinu razbješnjujuća
stvar kod SAD-a jest njihova bliska identifikacija s Izraelom, koji
je izravno okupirao arapski teritorij te je u položaju izravnog
vojnog upravljanja nad arapskim stanovništvom.
Na prvi pogled čini se da SAD vjerojatno mogu nastaviti s vođenjem
neizravnog carstva po niskoj cijeni u žrtvama. U stvari,
zahvaljujući razini zaštite koju uživaju moderni američki vojnici,
nesrazmjer se razvio između vojnih žrtava i civilnih pogibija zbog
terorističkih napada. A dok ti napadi mogu dugoročno iscrpiti volju
američkog naroda da intervenira bilo gdje u svijetu, još će ih dugo
vremena vjerojatnije poticati na osvetu.
Međutim, dvije stvari moramo imati na umu. Prva je da dok suvremeno
američko ratništvo jeftino prolazi u smislu američkih života, ono
zasigurno nije jeftino u američkom novcu (...).
Drugi je problem da neizravna carstva trebaju države-klijente te,
kako su Britanci otkrili u 19. stoljeću, da je ovaj odnos kroz
vrijeme teško održati. Zahtjevi postavljeni režimu-klijentu od
strane imperijalne sile mogu biti tako veliki da on kolabira.
Carstvo može ili potpuno povući ili zakoračiti te upravljati
zemljom izravno. Ovo je američka dvojba koja polako klija u
Afganistanu - te će vjerojatno buknuti na vidjelo kao posljedica
rata u Iraku, ističe Andrew J. Bacevich.
THE GUARDIAN
6. I. 2003.
Vrijeme je da Europa iskoristi svoj potencijal i postane
gospodarski div
"Europa, uključujući i Veliku Britaniju, hitno treba smanjiti
kamate kako bi se spriječila nova recesija gospodarstva EU-a.
Najnoviji dokazi o usporavanju gospodarstva u Velikoj Britaniji-
uključujući i smanjenje potrošnje i novu recesiju proizvodnje-
javljaju se istovremeno sa sve brojnijim znacima recesije u
eurozoni, Japanu pa i Sjedinjenim Državama. Prošlogodišnji porast
vrijednosti eura u odnosu na dolar, od 18 posto- koji je uzrokovan
više slabošću dolara nego jačanjem gospodarstva u Europi- smanjit
će očekivanu inflaciju. Ovo će, pak, Europskoj središnjoj banci
dati priliku da smanji kamate za barem 0.5 posto dok drugi budu
pokušavali riješiti kaos koji je nastao kao rezultat mazohističke
fiskalne politike eurozone. Ako Europska središnja banka ne smanji
kamate, Njemačkoj- drugom najjačem gospodarstvu u svijetu koje već
posrće pod teretom precijenjene valute- bit će još teže i neće moći
naći izlaz iz proračunskog deficita koji već za 3 posto prekoračuje
granice Maastrichta.
Pitanje s kojim je suočena Europa jest želi li nastaviti oslanjati
se na rast gospodarstva SAD-a ili se želi početi ponašati kao
gospodarski div, što su se njeni osnivači nadali da će postati.
Gospodarstvo SAD-a, mora se priznati, preneražava svoje kritičare
već nekoliko godina ostvarujući solidan rast unatoč korporacijskim
dugovima, deficitu nacionalnog proračuna i ogromnom trgovačkom
deficitu koji su veoma lako mogli gurnuti gospodarstvo u novu
recesiju. Sposobnost gospodarstva SAD-a da naraste za 3 posto u
prva tri kvartala godine unatoč korporacijskim skandalima kao što
je Enron, kolapsa tržišta dionica, unatoč očekivanom ratu i
telekomunikacijskom debaklu, Wall Street Journal je nazvao
'senzacionalnom pričom o kojoj se prošle godine najmanje
izvješćivalo'. Wall Street Journal je upravu, iako bi slabosti
gospodarstva SAD-a, uključujući i još uvijek precijenjeno tržište
dionica i nestabilnu valutu, mogli potaknuti destabilizirajuće
promjene u bilo kojem trenutku. Očekuje se da će Bushova vlada ovoga
tjedna obznaniti smanjenje poreza za bogate kako bi se stvorili
'stimulansi', kao da se ništa nije naučilo od pretjeranih
stimulansa iz razdoblja Enrona. Ako, i to veliko 'ako', bude
prostora za smanjenje poreza, smanjenje poreza bi trebalo uvesti za
siromašnije ljude koji ih više zaslužuju. Osim toga, vjerojatnije
je da bi smanjenja poreza siromašne potaknulo na veću potrošnju, a
ne štednju.
Zanimljivo je to da, ako danas želite pronaći gospodarstva koja
brzo rastu, treba se okrenuti istoku, zemljama u koje je preseljena
proizvodnja robe toliko zapadnih tvrtki. Među njima su Kina
(godišnji rast gospodarstva od 8.1 posto), Tajland (6 posto),
Malezija (5.6 posto) i Indija (5.8 posto). Gospodarstvo najbliže
Europskoj Uniji koje najbrže raste je Turska (7.9 posto). Svijetla
točka turskog gospodarstva prošle godine bio je rast industrijske
proizvodnje od 12 posto, a najslabija točka bila je inflacija. Uz
inflaciju od 32%, da je Turska bila uključena u europske službene
statistike, pokvarila bi europski prosjek.
Sada je vrijeme da Europa iskoristi svoje skrivene snage. Eurozona
još uvijek ima višak vrijednosti nastao trgovinom, od 94 milijarde
dolara. Više od 90 posto njene trgovine odvija se s drugim europskim
zemljama, a velika obostrana korist trebala bi nastati i kao
rezultat industrijalizacije zemalja aplikantica na istoku.
Vrijeme je da Europa počne o sebi razmišljati kao o gospodarskom
divu koji može tako lako postati, i da prestane živjeti od mrvica
gospodarskog širenja Sjedinjenih Država", stoji u uvodniku lista.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
6. I. 2003.
Da, jedan od razloga za rat je i nafta
"Dok sam bio na odmoru u Coloradu, jednoga sam dana vidio dvije žene
kako pored žičare u Aspenu drže transparente, protestirajući
protiv rata u Iraku. Na jednom je transparentu pisalo: 'Samo rat ili
samo nafta'?
Dok sam promatrao ovu demonstraciju dviju žena, zamijetio sam
automobile koji su u punoj brzini prolazili pored njih: jedan za
drugim, džipovi i sportski automobili koji troše najviše benzina.
Čitava scena potaknula me da se zapitam ne postavljaju li te dvije
žene zaista pravo pitanje: je li rat u Iraku, za koji se Bushova
ekipa priprema, zaista rat za naftu?
Moj kratki odgovor je- jest. Kakav god rat SAD otpočeo u Iraku,
jedan od razloga će sigurno biti nafta. Ovo se ne može poreći. No
hoće li se kao motiv za rat smatrati isključivo nafta ovisit će o
tome kako se Amerika bude ponašala prije invazije i što bude
pokušala učiniti u Iraku nakon nje.
Tvrdim da je jedan od razloga za mogući rat protiv Iraka nafta jer je
nemoguće drugačije objasniti ponašanje Bushove ekipe. Zbog čega
proganjaju Sadama Huseina a prema Sjevernoj Koreji se ponašaju
diplomatski i uglađeno kada Sjeverna Koreja već ima nuklearno
oružje, rakete za njihovo lansiranje, kada je poznato da je u
prošlosti prodavala opasno oružje bilo kome tko za njega daje
gotovinu, ima 100.000 američkih vojnika na nišanu i ima čelnika
koji je još opakiji prema vlastitom narodu od Sadama?
Jedan od razloga je, naravno, taj što je lakše progoniti Sadama. No
drugi je razlog nafta- čak iako to George W. Bush ne želi priznati.
(Bushov nedavni pokušaj da napuše prijetnju koju predstavlja Irak
tvrdeći kako bi napad Iraka na Ameriku- koji je veoma malo
vjerojatan- 'uvelike naštetio našem gospodarstvu' bio je upravo
neugodan. Nakon te izjave, veoma je lako zaključiti kako
predsjednik očajnički traži bilo kakvu izliku za početak rata, kada
već nema prave razloge i dokaze.)
Osnovni razlog zbog kojeg je Bushova ekipa usredotočenija na Sadama
jest taj da, u slučaju da Sadam dođe do oružja masovnog uništenja,
to bi mu moglo poslužiti kao sredstvo za širenje njegovog utjecaja,
koji je dugo tražio, nad područjem u kojem se nalaze najveće zalihe
nafte na svijetu, Zaljevom.
U zabrinutosti SAD-a zbog mogućnosti da bi zli, megalomanični
diktator mogao ostvariti preveliki utjecaj nad područjem prirodnih
zaliha nafte koja pokreće svjetsku industrijsku bazu nema ničeg
nelegitimnog ili nemoralnog.
'Bi li žene koje su protestirale u Aspenu više voljele da Sadam
Husein kontrolira naftu', pita Michael Mandelbaum, stručnjak za
vanjsku politiku pri sveučilištu Johns Hopskins, i autor knjige
'Ideje koje su osvojile svijet'. Za sada, Sadam svoje bogatstvo
stečeno trgovanjem naftom nije koristio za dobrobit vlastitog
naroda, nego za vođenje rata protiv njegovih susjeda, za izgradnju
raskošnih palača i izgradnju oružja masovnog uništenja.'
Mandelbaum postavlja dobro pitanje, no Bushova ekipa bi imala više
podrške za rat kojem je jedan od ciljeva kontrola nad iračkom naftom
da svojim ponašanjem da do znanja kako djeluje u korist planeta, ne
samo Amerike.
Nemam prigovora ratu za naftu- ako je popraćen istinskim programom
za očuvanje energije. No kada Amerika obznani svijetu kako ju nije
briga za promjenu klime, da Amerikanci smatraju kako imaju pravo
voziti koje god automobile požele, da misle kako imaju pravo
trošiti onoliko nafte koliko im se prohtije, onda je poruka ta da
rat za naftu u Zaljevu nije rat koji za cilj ima zaštititi pravo
svijeta na gospodarski opstanak nego pravo Amerikanaca na luksuz.
Takva poruka sigurno će biti smatrana nemoralnom. U slučaju da
Amerika na kraju okupira Irak, a prva stvar koju učini bude to da
isključivo američkim naftnim tvrtkama da koncesije na vađenje
nafte, ovakav će utisak biti zapečaćen.
U slučaju da Sjedinjene Države okupiraju Irak a Sadama jednostavno
zamijene autokratom sklonijem SAD-u, i postave ga na čelo iračke
naftne postaje (kao što je SAD to učinio u drugim arapskim naftnim
državama), onda bi ovaj rat također bio nemoralan.
Ako se, s druge strane, pokaže da su Bushova ekipa i američki narod
voljni da ostanu u Iraku i plate punu cijenu, i novčano i u ljudstvu,
koja je potrebna da bi se pomoglo Iračanima da izgrade napredniju,
demokratičniju arapsku državu- koja bi naftu koristila za korist
svoga naroda i koja bi služila kao uzor svojim susjedima- u tom bi
slučaju rat kojem je jedan od ciljeva nafta bio legitiman. Dapače,
bio bi to ključni korak prema izgradnji boljeg Bliskog Istoka",
piše Thomas L. Friedman.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST *
6. I. 2003.
Kostelići postavili rekord
"To je bio poseban dan za obitelj Kostelić. Ivica i Janica Kostelić
postali su prvi brat i sestra koji su osvojili prvo mjesto Svjetskog
kupa u alpskom skijanju u istom danu.
Janica je osvojila prvo mjesto u slalomu, na svoj 21. rođendan, u
Bormiu, u Italiji, a zatim je zajedno sa svojim ocem na televiziji
gledala pobjedu svog brata u slalomu u Kranjskoj Gori, u Sloveniji,
manje od sat vremena kasnije.
'Ovo je izuzetan dan za moju obitelj', kazala je Janica. 'To je
zaista neobičan rekord, ali sam vrlo zadovoljna zbog njega. To što
je napravio Ivica mnogo mi znači jer već godinama govorimo o
osvajanju utrke u istom danu.
'Izvrsno je što se ovo dogodilo upravo na moj rođendan. Nije mi
mogao dati bolji poklon.'
Hrvatski premijer, Ivica Račan, uputio je čestitke i Janici i
Ivici, hvaleći njihov 'duh i motiviranost.'
Nekoliko tisuća hrvatskih navijača otputovalo je u susjedne
Sloveniju i Italiju. Kod kuće, tisuće Hrvata gledalo je pobjede
Kostelićevih na televizijskim ekranima.
Kostelići su u Hrvatskoj ikone. Njihov uspon iz siromaštva
nadahnjuje ovu zemlju sa 4.5 milijuna stanovnika koja se počinje
oporavljati nakon ratnih pustošenja, koja su uslijedila nakon
proglašenja neovisnosti od Jugoslavije, 1991. godine.
Prošle godine, Kostelići su pobijedili istog vikenda, u završnici
Svjetskog kupa u Flachau-u, u Austriji.
Od početka Svjetskog kupa, prije gotovo 40 godina, petnaestero
parova braće i sestara je osvojilo utrke, ali nikada u istom danu.
Najbliže tome bila su braća Mahre iz SAD-a.
Ivica je slalom odvozio za 1 minutu, 44 sekunde i 71 stotinku i tako
utvrdio svoje vodstvo u slalomu. Bila je to njegova druga pobjeda za
redom.
Austrijanac Rainer Schoenfelder bio je drugi sa 1 minutom, 44
sekunde i 98 stotinki a olimpijski šampion u slalomu, Jean- Piere
Vidal iz Francuske bio je treći, s 1 minutom, 45 sekundi i tri
stotinke. Tom Rothrock bio je najbrži američki skijaš, na 12.
mjestu.
Šveđanka Anja Paerson je bila treća a Kristina Koznick je bila
najbrža Amerikanka, s osvojenim desetim mjestom", piše Associated
Press a prenosi list.
RUSIJA
ITOGI
6. I. 2003.
Globalizacija sigurnosti
Rusija planira stvoriti unutrašnju protuterorističku vojsku na
jedinstvenoj obrambenoj vertikali, piše Oleg Odnokolenko
Amerika je na terorizam 11. rujna odgovorila stvaranjem
superslužbe koja je dobila ime ministarstva državne sigurnosti uz
dobitak proračuna od 40 milijarda dolara. Ruske su vlasti na izazov
terorista, koji su uhitili taoce na predstavi musicala 'Nord-Ost',
odlučile odgovoriti po američkom ključu. Prvo, u novoj godini
počinje radikalna reforma Ministarstva unutrašnjih poslova, a
jedan od sastavnih elemenata bit će stvaranje unutrašnje
protuterorističke vojske. Drugo, u Državnoj Dumi se očekuje
početkom 2003. godine pokretanje predsjednikove zakonodavne
inicijative o stvaranju Vijeća obrane (VO), strukture koja će
koordinirati rad cijeloga obrambenog kompleksa zemlje.
Kako smo doznali, ovih je dana MVP razaslao zainteresiranim
adresama - Kremlju, vladi, Vijeću Federacije, Dumi - prijedlog o
stvaranju Snaga za specijalne operacije (SSO), a potpisao ga je
Rašid Nurgaliev, nekadašnji zamjenik direktora FSB-a (Federalne
sigurnosne službe). Vidi se da je termin 'snage za specijalne
operacije', kao i sama ideja globalizacije struktura koje čuvaju
sigurnost, posuđen od Amerikanaca, ali im je praktični smisao u
Rusiji ponešto drukčiji. Na primjer, ako američke SSO služe kao
glavni instrument radi pojačanja vojnog i političkog utjecaja
prvenstveno u inozemstvu, dotle je domaći SSO - izum za unutrašnje
potrebe.
Po zamisli generala Nurgalieva, razni OMON-i, SOBR-i, OMSN-i i SOM-
i (sve razne policije za specijalne zadatke) moraju što brže biti
svedeni na zajedničku strukturu s jedinstvenom upravom. Ako se uzme
da takvih postrojba ima više od 120 (tako OMON ima postrojbu u
svakom gradu sa 300 tisuća i više stanovnika), onda će buduće snage
imati više od 20 tisuća ljudi. I to do Kalinjingrada do
Vladivostoka. (...)
Snage za specijalne operacije primjenjivat će se ponajprije u
Čečeniji, gdje će protuteroristička operacija preći pod nadzor
Ministarstva unutrašnjih poslova u proljeće 2003. Po našim
saznanjima, u bližoj će perspektivi SSO, kao i vojne postrojbe
drugih jakih služba, preći pod nadzor nove strukture - Vijeća
obrane.
Poslije događaja na Dubrovki postalo posve jasno da su SAD i Rusija
za međunarodni terorizam - istovrsne mete, zato su i odgovori na
nove izazove u objema državama nekako slični. I u Moskvi i u
Washingtonu radi se o stvaranju globalne službe za pitanja
sigurnosti. Jedino što ruski financijski resursi za stvaranje
novih struktura nimalo ne sliče američkima. Na primjer, za
Ministarstvo obrane u novoj je financijskoj godini dobilo tri puta
manje sredstava, nego isto američko koje se uopće dosad nije
proslavilo. Pa ipak su ruski vojnici dali sve do sebe za
globalizaciju. (...)
Nova upravljačka struktura, po nekim informacijama, stvara se i s
namjerom da joj na čelo stane sadašnji ministar obrane Sergej
Ivanov, koji sebe preporučuje za odličnog analitičara. A kako nova
struktura nema vremena čekati na vojne reforme, predviđene za 2010.
godinu, nego mora uključiti ne samo vojna nego i gospodarska
pitanja (proizvodnju oružja i drugu vojnu produkciju),
pretpostavlja se da će tajnik Vijeća obrane dobiti mjesto zamjenika
vlade i u tom statusu preuzeti odgovornost za cijelu obrambenu
vertikalu zemlje."
AUSTRIJA
APA *
6. I. 2003.
Srbija: slučaj Milutinović vjerojatno će ovog tjedna dobiti na
dinamici
"Sudski postupak za izručenje nekadašnjeg srpskog predsjednika
Milana Milutinovića sudu UN za ratne zločince, gdje bi se
Milutinović trebao braniti od optužbi da snosi odgovornost za
zločine počinjene na Kosovu u proljeće 1999. g., vjerojatno će od
sredine predstojećeg tjedna poprimiti dinamičniji tijek. Naime, na
zahtjev okružnog suda u Beogradu, pred kojim se vodi postupak za
izručenje, vladin odbor za suradnju s haaškim sudom pod vodstvom
ministra vanjskih poslova Gorana Svilanovića trebao bi očitovati
svoje mišljenje bi li izručenje - nakon Slobodana Miloševića - već
drugog po redu bivšeg srpskog predsjednika ugrozilo državne
sigurnosne interese.
Tek nakon što dobije mišljenje spomenutog vladinog odbora,
istražni sudac okružnog suda Milan Dilparić pozvat će na sud i samog
Milutinovića. Tom će prilikom bivši šef države biti upoznat s
optužnicom i zahtjevom haaškog suda za njegovim izručenjem. Po
zakonu kojim je službeni Beograd prošle godine regulirao suradnju s
haaškim sudom, sudski postupak pred okružnim sudom ne bi trebao
trajati dulje od dva tjedna. Nakon što okružni sud utvrdi da postoje
uvjeti za izručenje, savezno ministarstvo pravosuđa sročit će
odgovarajuću odluku o tom postupku. Doduše, za njegovu provedbu
nadležna je srpska policija.
U razgovoru za državnu televiziju u subotu navečer Milutinović je
isključio mogućnost otpora uhićenju ali je izjavio da će njegov
boravak u zatvoru vjerojatno imati 'kobne posljedice' zbog njegova
narušenog zdravlja (prije dvije godine ugrađena su mu tri
bypassa).
Ni u subotu Milutinović nije potvrdio spekulacije po kojima se
vjerojatno odlučio sam predati sudu. Taj potez osigurao bi mu blju
poziciju pred sudom UN. Dosadašnji srpski predsjednik branit će se
pred sudom UN zajedno s nekadašnjim načelnikom glavnog stožera
oružanih snaga Dragoljubom Ojdanićem i bivšim potpredsjednikom
jugoslavenske vlade Nikolom Šajnovićem. Milutinović će se
pridružiti jugoslavenskom vojnom vodstvu koje će se gotovo u punom
sastavu naći u pritvoru haaškog suda. Naime, za vrijeme NATO-vih
zračnih napada u proljeće 1999. tadašnji crnogorski predsjednik
Milo Đukanović nije pozivan na sjednice najvišeg vojnog vodstva
čiji je član bio zajedno s Miloševićem i Milutinovićem.
Doduše, Milutinović neće u pritvoru imati mogućnost uspostave
kontakte sa suoptuženicima. Suđenje trojici najbližih
Miloševićevih suradnika vjerojatno će sukladno najavama početi
najranije u rujnu ove a možda i tek početkom sljedeće godine.
Ojdanić i Šajnović već su pred sudom UN izjavili da su nevini a
Milutinović je dosada opetovano tvrdio da tijekom rata nije bio
nadležan ni za vojsku ni za policiju. No, njegova nazočnost na
sjednicama Vrhovnog vijeća obrane, zakazanim za vrijeme rata na
Kosovu, upućuje na zaključak na bivši srpski predsjednik laže.
Doduše, za predsjednikovanja Slobodana Miloševića Milutinović
sasvim sigurno nije imao glavnu riječ ali nije smogao ni snage da se
suprotstavio odlukama svoga 'bossa', kako je Miloševića običavao
nazivati već tijekom mirovnih pregovora o Bosni, vođenih u studenom
1995. g. u američkom gradu Daytonu", napominje na kraju priloga
Breda Ozim.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk