FR-US-UN-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Ratovi franc-le figaro od 2.1.03. francuska predsjeda vijećem sigurnosti FRANCUSKALE FIGARO2. I. 2003.UN: Francuska za kormilom"Abecedni red i poklapanje kalendara htjeli su da bude tako:
Francuska 2003. godinu počinje kao predsjedateljica UN-ova Vijeća sigurnosti. Događaj je jako simboličan, jer predsjedateljstvo UN-ova 'direktorija' ima ograničenu ulogu. Ipak, zaslužuje da ga zabilježimo. Francuska će biti za kormilom čitav siječanj u kojemu bi se moglo odlučivati o sudbini rata i mira.To što smo se pomirili sa 'stvarčicom' kakva je mogao biti UN, skopčano je s činjenicom da je, s ukidanjem ravnoteže blokova, naša uloga tu znatno veća od našeg stvarnog utjecaja na svjetska pitanja. Više od bilo koje raspre nakon Hladnog rata, iračko je pitanje pokazalo kako Pariz može izvući korist iz svoje pripadnosti malenom klubu stalnih članova Vijeća sigurnosti s pravom veta.Francuska se u rujnu nametnula kao glavni sugovornik Sjedinjenih Država. Tjednima se odlučno borila za poštovanje UN-ovih ovlasti i da se ništa ne poduzme protiv Iraka bez jasnog mandata Vijeća sigurnosti. Prihvativši UN-ovo posredovanje Amerikanci su se morali pokoriti pravilima staklene kuće. No prijetnja nipošto nije
FRANCUSKA
LE FIGARO
2. I. 2003.
UN: Francuska za kormilom
"Abecedni red i poklapanje kalendara htjeli su da bude tako:
Francuska 2003. godinu počinje kao predsjedateljica UN-ova Vijeća
sigurnosti. Događaj je jako simboličan, jer predsjedateljstvo UN-
ova 'direktorija' ima ograničenu ulogu. Ipak, zaslužuje da ga
zabilježimo. Francuska će biti za kormilom čitav siječanj u kojemu
bi se moglo odlučivati o sudbini rata i mira.
To što smo se pomirili sa 'stvarčicom' kakva je mogao biti UN,
skopčano je s činjenicom da je, s ukidanjem ravnoteže blokova, naša
uloga tu znatno veća od našeg stvarnog utjecaja na svjetska
pitanja. Više od bilo koje raspre nakon Hladnog rata, iračko je
pitanje pokazalo kako Pariz može izvući korist iz svoje pripadnosti
malenom klubu stalnih članova Vijeća sigurnosti s pravom veta.
Francuska se u rujnu nametnula kao glavni sugovornik Sjedinjenih
Država. Tjednima se odlučno borila za poštovanje UN-ovih ovlasti i
da se ništa ne poduzme protiv Iraka bez jasnog mandata Vijeća
sigurnosti. Prihvativši UN-ovo posredovanje Amerikanci su se
morali pokoriti pravilima staklene kuće. No prijetnja nipošto nije
uklonjena. Ništa nam ne omogućuje da povjerujemo kako je George W.
Bush doista odustao od zamisli da Iraku nametne 'preventivni rat'
čiji bi krajnji cilj bio 'promjena vlasti' u Bagdadu.
Rezolucija 1441 koju je jednoglasno donijelo Vijeće sigurnosti 8.
studenog 2002, preusmjerila je raspru na pitanje iračkog oružja za
masovno uništavanje i na inspekcije koje UN u ovom času provodi na
licu mjesta. Francuska traži da se o primjeni sile može odlučivati
tek kada Vijeće sigurnosti utvrdi da Bagdad nije ispunio svoje
obveze.
Uspjeh koji je Pariz postigao donošenjem rezolucije 1441 još uvijek
je nesiguran. Francuski se zahtjev u svakom času može dovesti u
pitanje, budući da SAD već upozorava na 'očite povrede', tj.
propuste u prošlomjesečnom izvješću Bagdada o oružju. Washington
najednom može odlučiti da to iskoristi i da započne sukob. Dakle,
nije loše da Francuska može nadzirati raspre u Vijeću sigurnosti
kada se primakne 27. siječanj, rok za predaju prosudba UN-ovih
inspektora.
To je dobra prilika, ali i velik izazov. Jer, po mišljenju sviju,
Francuska treba stalno opravdavati svoje traženje vodećeg mjesta u
UN-u. SAD, ponajprije, mora biti siguran da nipošto ne želimo
štetiti njegovim interesima. Može li ozbiljno razmišljati o
početku rata i zatim se bez mandata UN-a sučeliti s razdobljem nakon
Saddama Husseina?", u uvodniku lista pita se Pierre Rousselin.