RU-US-GB-IT-MEDIJI-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Ratovi-Terorizam DNEVNI PREGLED br. 248. za 2. 1. 2003. DEUTSCHE WELLE - DW30. XII. 2002Njemačko-američki odnosiPogibija sedmorice vojnika u Kabulu posljednja opomena:
modernizacija i bolje opremanje Bundeswehra mora se odlučnije provoditi, piše Bernd RiegertKomemoracijom i misom zadušnicom održanom u stolnoj crkvi u Bonnu jučer su se obitelji, prijatelji i javnost oprostili od sedmorice Bundeswehrovih vojnika koji su 21. prosinca poginuli nakon što se u blizini Kabula tijekom izvidačkoga leta srušio njemački vojni helikopter. Nije to prvi put da su njemački vojnici poginuli u nekoj akciji u inozemstvu, ali nikada ih nije bilo toliko puno u jednoj nesreći - ukupno sedam. Zbog toga je i sućut njemačkih političara i Nijemaca i njihovo sudjelovanje u komemoraciji i bilo veće nego što je uobičajeno. K tomu još Afganistan kao žarište rata protiv terorizma plijeni posebnu pozornost svjetske javnosti. Pad helikoptera kod Kabula nameće niz pitanja na koja se na središnjoj komemoraciji u Bonnu nije odgovorilo, ali o kojima se mora raspravljati. Isplati li se angažman njemačkih vojnikinja i vojnika u akcijama izgradnje sigurnosnih sustava poput ovih u Afganistanu, na Kosovu ili u
DEUTSCHE WELLE - DW
30. XII. 2002
Njemačko-američki odnosi
Pogibija sedmorice vojnika u Kabulu posljednja opomena:
modernizacija i bolje opremanje Bundeswehra mora se odlučnije
provoditi, piše Bernd Riegert
Komemoracijom i misom zadušnicom održanom u stolnoj crkvi u Bonnu
jučer su se obitelji, prijatelji i javnost oprostili od sedmorice
Bundeswehrovih vojnika koji su 21. prosinca poginuli nakon što se u
blizini Kabula tijekom izvidačkoga leta srušio njemački vojni
helikopter.
Nije to prvi put da su njemački vojnici poginuli u nekoj akciji u
inozemstvu, ali nikada ih nije bilo toliko puno u jednoj nesreći -
ukupno sedam. Zbog toga je i sućut njemačkih političara i Nijemaca i
njihovo sudjelovanje u komemoraciji i bilo veće nego što je
uobičajeno. K tomu još Afganistan kao žarište rata protiv terorizma
plijeni posebnu pozornost svjetske javnosti. Pad helikoptera kod
Kabula nameće niz pitanja na koja se na središnjoj komemoraciji u
Bonnu nije odgovorilo, ali o kojima se mora raspravljati. Isplati
li se angažman njemačkih vojnikinja i vojnika u akcijama izgradnje
sigurnosnih sustava poput ovih u Afganistanu, na Kosovu ili u
Bosni? Je li predmnijevani razultat UN-ovih misija vrijedan
gubitaka ljudskih života? Što su zapravo tamo naši sinovi i kceri
uopće tražili - stalno će se pitati obitelji i prijatelji
poginulih?
Savezni predsjednik Johannes Rau u svom je govoru pokušao
odgovoriti na ta središnja pitanja. Bez njemačkog se prinosa miru i
slobodi ne može. Bundeswehr svojim angažmanom u inozemstvu štiti i
sigurnosne interese Njemacke. Pretežita većina njemačkog puka
stoji iza tih akcija, s pravom je naglasio Rau.
Ako njemačka država vojnike šalje u smislene akcije, mora se
brinuti za optimalnu opremu, koja ne predstavlja nikakvu opasnost.
Ima li Bundeswehr u Kabulu uistinu to što treba? To pitanje koje ne
prestaje mučiti mora se razjasniti. Još od sredine devedesetih, no
poglavito otkako je Gerhard Schr?der preuzeo dužnost saveznoga
kancelara, Bundeswehr se koristi kao instrument vanjske politike -
samo onaj tko u međunarodnim postrojbama ima vojnike, može nešto
reci i suodlučivati. A Bundeswehr je predugo oklijevao učiniti
korak od vojske ustrojene za teritorijalnu obranu prema vrlo
mobilnim postrojbama za akcije. Već godinama je poznato da
Bundeswehr treba suvremene transportne zrakoplove, helikoptere,
protuzralne i druge sustave, međutim aparat je bio previše trom.
Ministar obrane Rudolf Scharping i njegov konzervativni prethodnik
Volker R?he štedjeli su na pogrešnom kraju.
Smrt sedmorice vojnika trebala bi biti posljednja opomena da se
modernizacija i opremanje Bundeswehra počne odlučnije i brže
provoditi. Ako politika to nije u stanju učiniti, onda ne smije više
vojnike slati u rizične akcije. U tom je slučaju politika moralni
sukrivac. Savezni je predsjednik s pravom ukazao na to da svoje
zdravlje i svoj život za dobru stvar u kriznim regijama ne riskiraju
samo vojnici, nego i redarstvenici, vatrogasci i oni koji pružaju
tehničku pomoć. Svake godine na vojnim vježbama ili u prometnim
nesrećama u zemlji pogine više Bundeswehrovih vojnika nego u
inozemstvu. Ali te žrtve nisu spektakularne. Ni obiteljima žrtava
najnovije nesreće nije nikakva utjeha konstatacija kako je to rizik
koji dolazi s pozivom.
Riječi saveznoga predsjednika brzo su prestale odzvanjati. Strašna
praznina obiteljima poginulih ostaje".
Pregled tiska
Posljednjeg dana u ovoj godini komentatori većine njemačkih
dnevnih listova rezimiraju kakva je ova godina bila u unutrašnje-
političkom i gospodarskom smislu. Većina ih se slaže kako je to bila
teška godina, no komentator "General Anzeigera" iz Bonna ipak
pokušava naći mjesta i za optimizam:
"Iako je 2002. godina bila loša godina, na samom njenom kraju ipak
postoji nada da će dobre namjere, s kojima ulazimo u Novu godinu,
biti ozbiljno provedene. Jedna od tih mjera je i reforma sustava
socijalnog osiguranja. Bit će jošs teže, ali tu nema pomoći - više
"socijalne države" ne znači automatski više socijalne sigurnosti
građana. Povišenje socijalnih davanja može dovesti do još veće
nezaposlenosti. U svakom slučaju treba povećati osobnu
odgovornost. Onaj tko u tom području želi provesti reforme treba
dobiti snažnu podršku, a ne kritike. Iako se to mnogima ne sviđa,
svima je jasno da nema drugog puta. Neprestano kukanje i
kritiziranje negativno su obilježili proteklu godinu, i nemojmo ga
ponijeti u i Novu, već to ostavimo u staroj godini," poručuje
"General Anzeiger".
"M?nchener Merkur" iz M?nchena svoj komentar ipak zapocinje
zalopojkama:
"Najprije loša vijest: nikada do sada građani Njemačke nisu u Novu
godinu ulazili s manje nade. To su utvrdili demografi koji od 1949.
godine prate raspoloženje Nijemaca. Povjerujemo li tim
ispitivanjima, trebamo zaključiti kako se naša zemlja nalazi na
samom dnu krivulje. Pesimizam očito ima visoku konjukturu. Možda
ćemo time razljutiti pesimiste, ali u tim se lošim vijestima krije i
jedna dobra vijest: kada je, naime, raspoloženje toliko loše, da
jedva može biti lošije, na pomolu je - poboljšanje. To ne znači da
stanje u zemlji daje puno povoda za slavlje, ili da su se brojke o
gospodarskom rastu znatno promijenile, a kamoli pitanje ratne
prijetnje Iraku. Ali svatko može i sam po sebi suditi kako u osobnom
suočavanju s negativnim može proklijati i klica nečeg pozitivnog,"
naglasava "M?nchener Merkur."
"Nordwest-Zeitung" iz Oldenburga rezimira kakva je za Nijemce bila
2002. godina :
"Za Nijemce je 2002. godina bila puna uzbuđenja. Morali smo se
oprostiti od njemačke marke, najvažnijeg simbola gospodarske moći,
odlučivati o nastavku ili kraju crveno-zelene koalicije i primiti
na znanje pad gospodarstva, koji je popraćen sve lošijim podacima s
tržišta rada. Bilanca posljednjih mjeseci je prilično losa. Na
koncu 2002. godine građane ne muci sentimentalna kuknjava, kao šsto
to misli kancelar, vec razočaranost. Za 2003. godinu ostaje nada u
reforme i uviđavnost tarifnih partnera, pri čemu će javne službe
odigrati ključnu ulogu," napominje "Nordwest-Zeitung" iz
Oldenburga.
BRITANSKI RADIO - BBC
31. XII. 2002.
Britanski dnevnici
U trenutku kada su SAD na rubu rata s Irakom, Kosovo podsjeća da
izazovi ne nestanu onda kada ih svijet prestane gledati, piše Johnn
Loyd u feljtonu o "problematičnim zemljama" u Financial Timesu.
Ono što su UN izgradile na Kosovu jest vrst čistog i dobronamjernog
autoritarizma - čistijeg i dobronamjernijeg nego u bilo kojoj
drugoj operaciji koju su UN ikada pokrenule. Najveći košmar šefa
UNMIK-a Michaela Steinera jest međutim to da će biti primorani
otići prerano: da se impuls za intervencije smanjuje dok
desničarske vlade u Europi i Americi gledaju sa skepsom na zadatak
izgrađivanja državnosti.
"Jednom kada se UN umiješa, on postaje snaga za sebe u društvu. Kada
jednom donesete takvu odluku, morate ići do kraja," kaže Steiner.
Problem je odlučiti kada je kraj, i tko će tu odluku donijeti,
zaključuje Loyd u Financial Timesu.
Zapovijed Pentagona o slanju velikog broja borbenih postrojba,
ratnih zrakoplova i bolničkog broda u Perzijski zaljev stvorila je
skoro nezaustavljivi zalet prema ratu u Iraku, rekli su američki
vojni analitičari za Guardian.
"Ništa nije neizbježno ali logika situacije ukazuje na rat negdje u
veljači," rekao je Gary Schmit, dikektor Projekta za novo američko
stoljeće, konzervativnog centra bliskog vladi. "Veoma je teško
nekum zemlju mobilizirati za rat, a onda odustati ez veoma
ozbiljnog razloga. Ako šaljete signal svijetu da ste ozbiljna
zemlja i onda ne učinite ništa, time pokazujete da ste neozbiljni,"
kaže Schmit z Guardian.
Financial Times pokušava odgovoriti na nekoliko pitanja o tome što
nova 2003. godina može donijeti. Na pitanje hoće li pasti Saddam
Hussein, list odgovara potvrdno: ako ne na proljeće, onda
vjerojatno na jesen.
Napad na Irak donosi rizike, naročito zato što Hussein i njegovi
ljudi, dovedeni u ćorsokak i suočeni s vlastitim padom, mogu
pokušati s kemijskim ili biološkim oružjem. Nema sumnje, međutim,
da Sjedinjene Države mogu oboriti režim u Bagdadu i sve manje sumnje
da je to ono što kane učiniti. Hoće se poboljšati odnosi Amerike i
Europe, pita se dalje Financial Times. Američka hegemonija i očita
želja Bushove administracije da je primjenjuje, dovela je
partnerstvo do kritične točke.
Bilo je znakova u drugoj polovini 2002. godine da i SAD i Zapadna
Europa pokušavaju smanjiti napetost. Nestabilni sporazum
odnedavno se primjećuje na pitanjima Iraka, rata protiv terorizma,
međunarodne ekološke politike i Bliskog istoka.
Ali mnogo toga će ovisiti o Iraku. Ako pristup Colina Powela, "prvo
diplomacija" nastavi nevoljno gurati Europljane u američkom
smjeru, ima izgleda da se nestabilni sporazum održi. Ali Europa će
tražiti veći napredak na Bliskom istoku i uvjerljivije izjave od
gospodina Busha o multilateralnom globalnom sistemu, predviđa
Financial Times.
01.1.2003
Policija EU zamjenjuje UN-ove policajce u BiH
U Bosni je danas formalno počela djelovati prva samostalna
policijska misija Europske unije, koja je na terenu zamenmila
dosadašnju međunarodnu policiju pod zastavom Ujedinjenih naroda.
Policijska misija EU-a brojat će nešto više od petsto ljudi, što je
skoro dva puta manje od policije UN-a koja je u Bosni djelovala od
potpisivanja Daytonskog sporazuma do danas. EU-misiju preuzima u
okviru nastojanja da igra značajniju ulogu na međunarodnoj sceni i
da bude u stanju da, u skladu sa svojom ekonomskom snagom, doprinese
mirovnim operacijama. Na tu dimenziju današnje smjene policije u
razgovoru za BBC ukazuje i Visoki predstavnik međunarodne
zajednice u BiH Paddy Ashdown.
"Ovo je važno i za Bosnu i za Europu. Za Bosnu je to prvi veliki korak
u pravcu kojega međunarodna zajednica više neće raditi poslove
Bosanaca, nego će to Bosanci raditi za sebe", rekao je g. Ashdown.
On je istaknuo da je dolazak policajaca EU u Bosnu od velikog
značenja i za Europu.
"Ovo je prvi veliki konkretni projekt zajedničke europske vanjske i
sigurnosne politike. Ukoliko EU želi izgraditi uspješne snage koje
bi mogla slati u humanitarne i mirovne operacije, onda najprije
mora uspjeti europska policijska misija u Bosni", smatra Visoki
predstavnik.
G. Ashdown je objasnio i razlike izmedju mandata policije UN-a i
snaga EU-a: "UN je ovamo došao da bi obučio lokalnu policiju,
osigurao da lokalna policija radi svoj posao. Policija UN je,
međutim, veoma često u prošlosti morala i obučavati i raditi na
terenu. Bosanska policija je sada prošla obuku i policijska misija
EU-a neće obavljati policijske poslove, već će nadgledati na koji
način djeluje lokalna policija, objasnio je u razgovoru za BBC
Visoki predstavnik međunarodne zajednice u Bosni i Hercegovini
Paddy Ashdown.
Ashdown obećava hvatanje Karadžića
Visoki predstavnik međunarodne zajednice Paddy Ashdown izjavio je
kako vjeruje da će bivši čelnik bosanskih Srba Radovan Karadžić
biti uhvaćen i da će mu se suditi. Lord Ashdown je to izjavio kao
odgovor na kritiku Jacquesa Kleina, koji je jučer izjavio da
Karadžić još uvijek nije uhvaćen zbog nedostatka političke volje
međunarodne zajednice.
Jacques Klein je bio čelnik misije Ujedinjenih naroda, čiji posao
od danas preuzima Europska unija. To će biti prva sigurnosna
operacija u povijesti Unije u sklopu koje će u Bosni i Hercegovini
biti raspoređeno 500 policajaca.
Visoki predstavnik Paddy Ashdown kaže kako je misija jako važna za
Bosnu ali i za Europu. "Za Europu to je veliki pothvat u okviru
Europskog sigurnosnog i obrambenog projekta. Mislim da neću
pogriješiti ako kažem da taj projekt neće uspjeti ako ne uspije prva
misija novih europskih policijskih snaga. To je važan korak kako za
Bosnu - tako i za Europu", rekao je Lord Ashdown.
O važnosti novih policijskih snaga govorio je i povjerenik Europske
unije za vanjsku politiku Javier Solana, a ovako je odgovorio na
pitanje hoće li nova policija tragati za Radovanom Karadžićem.
"To nije prioritet ovih policijskih snaga, njihov najvažniji
zadatak je nadgledanje i pripremanje bosanskohercegovačke
policije. Hapšenje Karadžića vjerojatno najviše ovisi o vojnim
snagam, SFOR-u. Svakako da mi možemo surađivati s njima, to ćemo i
raditi ali odgovornost je na njima", rekao je gospodin Solana.
VOICE OF AMERICA - VOA
30. XII. 2002.
Vlada SAD: Rješenje krize mirnim putem ovisi o Bagdadu
Jedan od ključnih uvjeta za primirje nakon Zaljevskog rata 1991.
godine bila je verifikacija razoružavanja Iraka od oružja za
masovno uništavanje. No 1998. godine Irak je faktički prisilio
inspektore Ujedinjenih naroda da napuste zemlju. U studenom ove
godine Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda usvojilo je rezoluciju
1441. U njoj se traži od Iraka da ponovno primi inspektore i podnese
točnu, punu i cjelovitu deklaraciju programa oružja za masovno
uništavanje. Irak je odgovorio podnošenjem kataloga recikliranih
informacija i flagrantnih izostavljanja.
Kao što je rekao američki državni tajnik Colin Powell, ?Razočarani
smo, ali ne i prevareni. Ova deklaracija je u skladu s dosadašnjim
ponašanjem iračkog režima. Ovu igru smo vidjeli više puta, da Irak
pokušava unijeti konfuziju i dobiti na vremenu nadajući se da će
svijet izgubiti zanimanje." ?Ovaj put?, rekao je gospodin Powell,
?njihova igra neće uspjeti. Ovaj put međunarodna zajednica
koncentrira svoju pozornost i povećava odlučnost dok prava priroda
iračkog režima ponovno izlazi na vidjelo?. Državni tajnik Powell je
rekao: ?Naš put u nadolazećim tjednima je jasan?. Prvo moramo
nastaviti s proučavanjem deklaracije i utvrditi prave razmjere
propusta iračkog režima da ispuni svoju obvezu o objavljivanju
svojih programa oružja. "Drugo", kazao je gospodin Powell, "glavni
prioritet inspektora treba biti intervjuiranje iračkih
znanstvenika i drugih znanstvenika izvan Iraka, gdje mogu slobodno
govoriti?.
Pod uvjetima rezolucije Ujedinjenih naroda 1441 Irak mora
osigurati trenutan, nesmetan, neograničen i osoban kontakt s
dužnosnicima i drugim važnim pojedincima koji, na diskreciju
inspektora za oružje, mogu biti intervjuirani u Iraku i izvan te
zemlje. Treće, inspektori Ujedinjenih naroda trebaju
intenzivirati svoje napore unutar Iraka i četvrto, Sjedinjene
Države će se nastaviti savjetovati sa saveznicima i drugim
članovima Vijeća sigurnosti oko načina kako navesti Irak da
ispoštuje traženo. Kao što je rekao državni tajnik Powell,
?nedvojbeno je da Irak nastavlja sa nesuradnjom, varanjem,
izigravanjem i laganjem. Ako tako nastave i u narednim tjednima
onda nećemo doći do mirnog rješenja ovog problema.?
Američki tisak
Pripremila Andrea Tadić
Tjednik ?Newsweek? izdvaja najvažnije događaje 2002. Međunarodnu
javnost zaokupljali su, između ostaloga, lov na al-Qaidu i Osamu
bin Ladena, kriza oko Iraka, nasilje na Srednjem istoku, ?osovina
zla? i ekonomski i politički potresi u Južnoj Americi. Diljem
svijeta, civili su bili mete napada ? u Pakistanu je ubijen američki
novinar Daniel Pearl, a na Baliju, u terorističkom je napadu,
stradalo preko 200 osoba ? uglavnom Australaca. U Afganistanu je
zaživljavala nova prijelazna vlada
U američkoj politici, 2002. Bila je ? kako piše ?Newsweek? ? godina
predsjednika, koji i dalje uživa veliku popularnost u američkoj
javnosti. Tijekom godine, republikanci su osvojili kontrolu nad
oba doma Kongresa, a demokrati su ostali podijeljeni i bez
uvjerljivog čelnika. Javnost je burno reagirala i na kontroverzu
oko senatora Trenta Lotta i njegove izjave kojom je, kako se čini,
podržao rasnu segregaciju.
Na poslovnom planu, godina je za Amerikance ? podsjeća ?Newsweek? ?
bila loša. Milijuni Amerikanaca dobili su otkaze, mnoge su
kompanije bankrotirale, a poslovni skandali potresli su Wall
Street. Zbog pada vrijednosti dionica, mnogi ulagači ostali su bez
svoje uštede za mirovinu.
Što se tiče javnog zdravlja, Amerikanci su strahovali od
bioterorizma i smrtonosnog sjevernonilskog virusa, a Treći svijet
potresala je sve jača epidemija AIDS-a. U Sjedinjenim Državama
zapamćeni su ostali i pojedini zločini ? od washingtonskih
snajperista, koji su u tri tjedna ubili deset nasumično izabranih
žrtava, do skandala oko svećenika-pedofila u američkoj katoličkoj
Crkvi.
Tjednik ?Times? posvećuje cijelo izdanje ?najboljem i najgorem u
protekloj godini?. Primjerice tu je popis najboljih izuma u
protekloj godini. Na polju komunikacije posebno su, primjerice
izdvojeni rukavica, koja pretvara jezik gluhonijemih u govor i
?telefonski zub?, odnosno, naprava, koja ugrađena u zub, omogućava
primanje telefonskih poziva. U svijetu medicine, 2002. dala je prvo
kontraceptivno sredstvo za žene u obliku flastera, zatim cjepivo od
rajčice i napravu za ultrazvuk, koja budućem roditelju daje sliku
djeteta.
Oni koji nestrpljivo očekuju sljedeću godinu mogu se radovati i
ovim novitetima: robotu za deminiranje, koji može otkriti i
deaktivirati mine uz pomoć mlaza vode; usisavaču sa senzorima, koji
sam usisava cijelu kuću; odjeći od vlakana koja odbijaju mrlje i
?pametnim skijama?.
I za kraj ? izdvajamo i dva od ?citata godine? u izboru časopisa
?Time?. Prvi pripada američkoj poduzetnici, televizijskoj
kuharici i domaćici Marthi Stewart, koja je optužena za financijske
malverzacije, kazala: ?Želim se usredotočiti na svoju salatu?.
Drugi je pak, citat bivšeg predsjednika i Jimmya Cartera, koji je,
primajući Nobelovu nagradu za mir, izjavio: ?Rat ponekad može biti
nužno zlo. No, bez obzira koliko je nužan, uvijek je zlo.?
VELIKA BRITANIJA
INDEPENDENT
1. I. 2002.
Ujediniti suverenost
"Ovo bi trebala biti godina odluka. Odluke o tome otići u rat protiv
Iraka ili ne. Odluke da li provesti referendum u Britaniji u pogledu
eura. I sada, odluke o tome što učiniti u pogledu odlučnosti
Sjeverne Koreje da nastavi svoj program razvoja nuklearnog
oružja.
Naravno, neće nas iznenaditi to ako većina tih odluka, ako ne i sve,
budu donesene šeprtljavo. Šeprtljanje je prirođeno čovjeku. A
svijet je često zbog toga bolji, posebice kada je rat posrijedi.
Svijet je pola stoljeća uživao u gotovo neviđeno dugačkom razdoblju
mira i napretka. Hladni rat je vjerojatno održavao disciplinu veći
dio vremena, a tehnologija je poticala gospodarski rast, no glavni
faktor je zasigurno bila globalizacija gospodarstva i
internacionalizacija politike.
Upravo su ti faktori sada najugroženiji. Ironija situacije u kojoj
Amerika zahtijeva rat sa zemljom koja je prihvatila inspektore
oružja, dok prihvaća mir s drugom koja je upravo izbacila
inspektore nije promakla javnosti. No Washington se barem složio da
u oba slučaja postupa u dogovoru sa svojim saveznicima i
Ujedinjenim Narodima.
Veliko pitanje ove godine bit će to u kojem će smjeru jedina
svjetska supersila krenuti. Hoće li, kao što to retorika
republikanske vlade upućuje, upotrijebiti prijetnju terorizma
kako bi djelovala unilateralno? Ili će se približiti, bez da to
obznani, internacionalističkom pristupu.
Radi se o raspravi koja je mijenjala svoj tijek čitave prošle godine
u washingtonskim koridorima moći. Konačne odluke koje bi nastale
kao rezultat tih rasprava neće nužno biti donešene ove godine,
došlo ili ne do invazije na Irak. No na kocki su pitanja u kojima
američki saveznici imaju prevelikog interesa da bi stajali po
strani.
Uzmimo na primjer Sjevernu Koreju. Za sada, najveći dio svijeta
dilemu SAD-a gleda sa strane. Mi to ne bismo trebali učiniti.
Sjeverna Koreja predstavlja veliku opasnost a njen čelnik, Kim Jong
II, opasno je nestabilna osoba. No ako UN i Japan budu pregovarali o
razrješenju ove političke mrtve točke, uvelike bi pomoglo da
Europljani, među ostalima, ponude usklađeni plan gospodarske
obnove, zajedno s odlučnim stajalištem u pogledu proliferacije.
Isto je i s Irakom. Europa postupa pravilno podržavajući pristup
UN-a ovoj krizi. Nadamo se da će priključenje Njemačke Vijeću
Sigurnosti dodatno ojačati ovakvu politiku Europe. Međutim, važno
je da Europa, tražeći od SAD-a da umanji svoje intervencije, pokaže
kako je sposobna zauzeti aktivnije stajalište putem zajedničke
obrane i vanjske politike.
To nas vraća, kao i uvijek u britanskoj politici, našoj ulozi u
Europi. U proteklih godinu dana, vlada je u pogledu toga učinila
nekoliko koraka unazad. Nastojanje Tonyja Blaira da ostvari svoj
cilj, posebni odnos s Amerikom, kao i neosnovane sumnje Gordona
Browna glede pridruživanja Eurozoni, umanjili su naše pravo na
tvrdnje kako smo 'u srcu Europe'. Nismo, a konačne ocjene 'pet
gospodarskih ispita' sigurno će nas dodatno udaljiti od toga. Ne bi
trebale. Kao i s Bushom i UN-om, tako i s Blairom i Europom, sve se
svodi na pitanje udruživanja suverenosti. Ovo je godina u kojoj bi
THE GUARDIAN
1. I. 2003.
Prvi rođendan eura
"Dvanaest mjeseci nakon uvođenja eura nisu se realizirale ni
prevelike nade niti najgori strahovi, koji su se oko tog projekta
izražavali prije realizacije projekta. Prije godinu dana mnogo se
govorilo o pljačkama, kaosu na bankomatima, spekuliralo se oko
tržišta valute i oportunističkog povećanja maloprodajnih cijena.
Nije se dogodilo ništa od toga. Uvođenje eura ogroman je logistički
uspjeh, a oni koji su predviđali propast nove valute još uvijek nisu
u potpunosti priznali da su bili u krivu. Nije bilo nikakvih
katastrofa. Euro je na kraju 2002. godine imao najveću vrijednost u
odnosu na dolar u posljednje tri godine. A, iako mnogi potrošači
eurozone krive novu valutu za više cijene, dokazi ne idu u prilog
njihovim sumnjama.
Istovremeno, postojalo je i rašireno uvjerenje kako će uvođenje
jedinstvene valute predstavljati katalizator za bržu i opsežniju
europsku integraciju, i unutar 12 zemalja eurozone i izvan nje. Ni
te se nade (ili strahovi, ovisno o stajalištu) nisu realizirale.
Sam po sebi, euro, naravno, ubrzava integraciju. No ankete pokazuju
kako uvođenje eura nije potaknulo građane eurozone da se osjećaju
'europskije'. Euro nije potaknuo ni trenutnu želju Britanaca da se
pridruže, što su neki sa sigurnošću predviđali. U Švedskoj, u kojoj
općenito postoji veća želja za pridruživanjem nego ovdje, ankete
pokazuju kako je želja za uvođenjem eura u toj zemlji oslabjela. Ako
se želi sažeti raspoloženje koje prevladava u Europi na kraju prve
godine novog gospodarskog poretka, moralo bi se zaključiti kako i
dalje postoji uglavnom ista mješavina nada i strahova, kakva je
postojala i ranije.
Ipak, ne bismo trebali previše filozofirati. Činjenica je da je
uvođenje eura provedeno uspješno. Trebali bi ga slaviti svi kojima
je stalo do interesa ovog dijela svijeta. Predstavlja veliki korak
naprijed za stotine milijuna Europljana. Sa sobom donosi velike i
praktične koristi za eurozonu, posebice u pogledu ulaganja. Ako se
situacija sagleda objektivnije, postaju očite još neke stvari.
Postoji novi i praktičniji duh fleksibilne integracije. Ne
odražava se samo u uvođenju eura nego i u širenju EU-a na istok i u
ključnoj raspravi o integraciji s Turskom. Neosporno je da je
Britanija suočena s istinskim i neizbježnim problemima, u pogledu
timinga i uvjeta pridruživanja eurozoni.
Općenito se smatra da će, kada stigne lipanjski krajnji rok,
ministarstvo financija obznaniti kako Britanija 'još nije' prošla
takozvane gospodarske ispite. Možda će to biti činjenično stanje,
iako bi takvu presudu bilo lakše prihvatiti da stvari u
gospodarstvu zaista mogu biti 'jasne i nedvosmislene' (riječi koje
se spominju u gospodarskim ispitima). Unatoč svemu, nitko ne bi
smio biti ravnodušan prema rezultatu 'ne još'. Stajalište vlade je
da se Britanija eurozoni treba pridružiti pravodobno. Iz ovoga
slijedi da, ako se ne pridruži, koliko god opravdano kratkoročno,
dugoročno nije u interesu ove zemlje. Trebamo, stoga, biti spremni
za pridruživanje. Na početku godine u kojoj mogućnost rata i
gospodarska nesigurnost predstavljaju najveće brige i kod kuće i u
inozemstvu, može se činiti perverznim da se ova godina proglašava
sudbonosnom za odnos Velike Britanije s Europom. Ipak, ova godina
će biti upravo takva, sviđalo se to nama ili ne", stoji u uvodniku
NJEMAČKA
DIE WELT
2. I. 2003.
UN odlazi, Bruxelles dolazi
"Usput i bez spektakla tihog je novogodišnjeg dana obavljena
povijesna smjena stožera u Bosni i Hercegovini. Poslije gotovo
jedanaest godina svršio je mandat Ujedinjenih naroda u nekoć
građanskim ratom opustošenoj balkanskoj državi. Njezine će
policijske snage ubuduće obavljati svoju službu pod zvjezdanom
zastavom EU-a. Oproštaj bez parade, za ambivalentnu misiju koja je
donijela i nadu i patnju, koja je omogućila jedan od najstrašnijih
pokolja poslije Drugog svjetskog rata i istodobno doprinose
međunarodne zajednice, ponajprije Europljana, koji su se ujedinili
protiv nepravde u svojem stražnjem dvorištu.
Danas, desetljeće kasnije, Balkan je na putu povratka u europsko
civilno društvo. No ostaje Srebrenica. Ta riječ poput mraka leži
nad poviješću UN-a. Onog ljetnog dana 1995. godine ubijeno je osam
tisuća ljudi pred očima nizozemskih plavih kaciga. Gospodari rata
koji su zapovjedili pokolj, još uvijek žive negdje u Bosni,
neometano, nekažnjeno. Srebrenica opominje da je bosanski mir pod
stalnom prijetnjom i da opasnost nije prošla. Jednako usputno kao
što je UN predao stožer EU-u, tako tiho Europljani i Amerikanci
smanjuju svoje postrojbe na Balkanu. Kažu da treba osloboditi snage
za druge sukobe, Afganistan, Irak. No Europljani ne smiju
zaboraviti da pepeo na Balkanu još uvijek tinja", piše Katja
Ridderbusch.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
2. I. 2003.
'Nedostaju politička rješenja, razvitak je ugrožen'
Interview s koordinatorom Stabilizacijskog sporazuma Erhardom
Busekom.
- Točno prije godinu dana preuzeli ste dužnost koordinatora EU-ovog
Stabilizacijskog sporazuma za Balkan i upravo ste ponovno
potvrđeni. Kad bismo se danas provezli regijom da bismo snimili
rezultat vašega rada, gdje bismo ih našli?
= Od 46 projekata koje su prihvatile donatorske konferencije, 23 su
već u izgradnji, među njima uglavnom autoceste, primjerice od
mađarske granice prema Beogradu, zračne luke kao u Sofiji ili
električni vodovi u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini kao i popravci
željezničkih pruga. Ove godine treba računati s početkom izgradnje
mosta na Dunavu Vidni - Kalafat između Rumunjske i Bugarske, s
obnovom Mosta slobode i luke Drač u Albaniji.
- Ne postoji li na temelju međunarodnog razvitka u 2002. godini,
opasnost da će i EU i cijela međunarodna zajednica izgubiti
zanimanje za Balkan?
= Jugoistočna je Europa otišla s naslovnih stranica i iz večernjih
vijesti, ali preuzete obveze ispunit će svi partneri. Nakon
zaključenja sadašnjeg proširenja EU-a, treba računati da će
perspektive budućnosti te regije doći u prvi plan.
Mogući irački rat zbog strateških razloga znači kritično stanje za
jugoistočnu Europu kao što i danas već trgovina ljudima i drogom,
organizirani kriminal i korupcija održavaju zanimanje. Jer slabost
vlada omogućuje globaliziranom kriminalu neku vrstu prolazne
postaje.
- Na Balkanu se stabilnost čini vrlo krhkom. Gdje joj prijete nove
opasnosti?
= Sadašnje političko i gospodarsko stanje u Beogradu vrlo je
labilno. Natuknice: predsjednički izbori, pitanje ustava, UN-ov
sud u Haagu. Makedonija je povećala stabilnost, ali stvar još nije
gotova. Na Kosovu su nejasna pitanja o budućnosti, dočim Bosna još
uvijek nema sposobnu vladu cjelovite države. Vojno stanje je u svim
zemljama stabilno, zahvaljujući i širenju NATO-a.
- Bivša je Jugoslavija poslije propasti predsjedničkih izbora u
Srbiji i Crnoj Gori daleko od stabilnosti. U EU-u o tomu gotovo i
nema komentara. Koliko je opasno tamošnje stanje?
= Nedostatak političkih rješenja ugrožava inače dojmljiv
gospodarski razvitak i - primjerice na Kosovu i u Crnoj Gori -
postizanje stabilnih rješenja.
- Bivši predsjednik Finske Martti Ahtisaari prije godinu je dana
tražio 'novi početak' za Stabilizacijski sporazum. Jeste li u tome
uspjeli?
= Stabilizacijski sporazum više je orijentiran na uspjeh i
praktičniji je. Zadnja regionalna konferencija u Solunu prosinca
2002. zaključila je potrebnu novu orijentaciju.
- Ahtisaari je kritizirao i rad ureda u Bruxellesu. Da nedostaju
cjeloviti koncepti, konkretni projekti, mogućnosti financiranja.
Da ured ima mogućnosti samo za teoretski koordiniranu funkciju. Je
li bilo poboljšanja?
= Ako se Ahtisaarijeva kritika odnosi na strukturu
Stabilizacijskog sporazuma, ona je donešena u sporazumu iz
Sarajeva srpnja 1999. i teško se može mijenjati. Za svaku se godinu
ipak od početka mojega mandata predočava popis rezultata kao bi ih
se moglo mjeriti. Isto se tako definiraju bitni ciljevi za koje je
moguće financiranje novcem koji pojedine zemlje daju na
raspolaganje. Prostoručno davanje vlastitih sredstava bilo bi
političko preopterećenje.
- Koliko rad Stabilizacijskog sporazuma ovisi o bruxelleskoj
birokraciji?
= Uspio sam s bruxelleskim aparatom uspostaviti izvrstan i
produktivan odnos. Problem je djelomično u birokraciji regije,
starim mrežama i djelomično u razčličitom stajalištu članova EU-a i
drugih zemalja donatora.
- Kad je sporazum rođen, euforično se govorilo o drugom
Marshallovom planu. Je li udovoljeno tom cilju?
= Pojam Marshallov plan uvijek je izazivao nesporazume i budio
prevelika očekivanja. Stanje u jugoistočnoj Europi se unatoč
četirima ratovima u propaloj Jugoslaviji ne može uspoređivati s
Drugim svjetskim ratom.
- Ljudi na Balkanu očekivali su puno a dobili malo konkretnoga. Što
se mora dogoditi da se raspoloženje ne pretvori u agresivno
razočaranje?
= Razočaranja je bilo jer se očekivalo da će se sutra odlučiti o
novcu i da će on preksutra biti isplaćen. Time su se višestruko
uštedjela razmišljanja o vlastitoj državi i društvu. Daljnja se
razočaranja mogu izbjeći ako se državama jače nego do sada otvore
perspektive pristupa EU-u.
- U svibnju 2002. rečeno je u Bruxellesu da Stabilizacijski
sporazum u svakom slučaju mora poživjeti sve dok države te regije ne
postanu članovi EU-a. Dijelite li to shvaćanje?
= Zadaće Stabilizacijskog sporazuma jamačno će se pozitivnim
razvitkom u regiji malo po malo smanjivati. Njegovo je značenje u
unapređivanju suradnje koja prelazi granice, u nadopunjavanju sa
strategijom EU-ovog Stabilizacijskog i pridružbenog sporazuma i u
pomaganju kod globalnih izazova kao i u borbi protiv terorizma i
kriminala, ali i u opskrbi energijom i u izgradnji prometnih mreža.
Kad zemlje regije postanu kandidati za pristup u EU, sporazum je
ispunio svoju zadaću. Ali međunarodna zajednica mora prije toga
ukinuti svoje protektorate (OHR u Bosni i UNMIK na Kosovu).
Razgovor je vodila Anneliese Rohrer.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
31. XII. 2002.
Ujediniti se u nastojanju da se oslabi Sjeverna Koreja
"Postupci Sjeverne Koreje, izbacivanje inspektora nuklearnog
oružja i onemogućavanje uređaja koji su sprječavali ponovno
oživljavanje programa proizvodnje atomskog oružja, brzo su
povećali opasnost na korejskom poluotoku.
nedjeljnim emisijama, državni tajnik, Colin L. Powell, ovakav je
razvoj situacije opisao kao opasnost, ali ne i krizu. Bushova vlada
tvrdi kako ovog puta prednost pred vojnim pristupom namjerava dati
diplomaciji, politici i gospodarstvu, ali još nije definirala što
točno namjerava učiniti.
Pa ipak, sljedeći logični korak čini se jasnim: pozvati zemlje koje
bi imale najvećeg interesa u tome da Sjeverna Koreja razvije još
nuklearnog oružja - Rusiju, Kinu, Japan i Južnu Koreju - da preuzmu
izravniju ulogu u poticanju zemlje da promijeni smijer svoje
politike.
Sjeverna Koreja složila se 1994. godine obustaviti svoj program
razvoja nuklearnog oružja - smatralo se da već posjeduje dvije
nuklearne rakete, iako ne i opremu za njihovo lansiranje - u zamjenu
za financijsku pomoć i naftu za grijanje, nužne za tu gospodarski
osakaćenu zemlju.
Stoga je Bushova vlada u pravu kada ustraje da Sjeverna Koreja ne
smije ponovno pokrenuti svoj nuklearni reaktor u Yongbyonu niti
ponovno početi proizvoditi plutonij koji se može koristiti za
povećanje njenog atomskog arsenala.
No za druge zemlje još je više toga na kocki. Sjedinjene Države
trebale bi organizirati konferenciju koja uključuje Sjevernu
Koreju, Rusiju, Kinu, Japan i Južnu Koreju. Sjeverna Koreja bi
dobila priliku za pregovore s Washingtonom, što je njen cilj, dok bi
Sjedinjene Države, koje izravne pregovore smatraju ustupkom, mogle
prikazati konferenciju kao multilateralnu raspravu među državama
koje imaju najveći utjecaj na ovu komunističku diktaturu.
Kina može odigrati glavnu ulogu u ublažavanju situacije. Pokušava
učvrstiti svoj položaj kao svjetska sila i ustraje kako ne želi
nuklearno oružje na korejskom poluotoku. Hu Jintao, novoimenovani
glavni tajnik kineske komunističke partije, trebao bi izvršiti
pritisak na Sjevernu Koreju da zatvori sva svoja postrojenja za
proizvodnju atomskog oružja i da dopusti inspektorima oružja da ih
nadgledaju.
Ruski predsjednik Vladimir Putin, koji ima dobre odnose sa
sjevernokorejskim diktatorom, Kim Jongom II, trebao bi iskoristiti
svoj utjecaj pridružujući se Kini u tim nastojanjima. Zauzvrat,
Kina, Južna Koreja, Japan i Sjedinjene Države, mogle bi poslati
gorivo, hranu i gospodarsku pomoć kako bi pomogle
Sjevernokorejcima i spriječili da se smrznu ili skapaju od gladi.
Stezanje gospodarskog remena u Sjevernoj Koreji, što predlažu neki
u Bushovoj vladi, moglo bi postići rezultate suprotne od željenih.
Kina i Južna Koreja, glavni dobročinitelji Sjeverne Koreje, ne žele
ukinuti pomoć, brinući se da bi još veća gospodarska katastrofa
mogla rezultirati ogromnim priljevom izbjeglica u njihove zemlje,
navesti Pyongyang da zaradi prodajući svoje nuklearno iskustvo i
stručnost drugim opasnim zemljama ili ga potaknuti da izvrši
invaziju na jug.
Neuspjela zemlja s nuklearnim oružjem noćna je mora za sve. To je
razlog zbog kojeg susjedi Sjeverne Koreje moraju pokazati kako
razumiju da Sjeverna Koreja predstavlja sve veću nuklearnu
opasnost i da su voljni pomoći u njenom uklanjanju", stoji u
FRANCUSKA
AGENCE FRANCE PRESSE - AFP *
31.XII.2002.
Rusija otjerala OESS-ove promatrače
"Rusija se uspjela osloboditi neugodnih promatrača u pobunjenoj
republici Čečeniji zatvorivši u utorak OESS-ov ured, misle
diplomati u Beču.
Organizacija za europsku sigurnost i suradnju koja je ruske vlasti
optužila za povrede ljudskih prava u borbi s čečenskim
pobunjenicima jedina je međunarodna organizacija koja je stalno
nazočna u toj kavkaskoj republici. Mandat misije istječe 31.
prosinca u ponoć i nije produljen unatoč naporima Zapada, napose
Sjedinjenih Država.
Rusija je u studenom dala prijedlog za novi mandat koji je za Zapad
bio neprihvatljiv, a onda ga nije htjela mijenjati, držeći da ga
treba prihvatiti ili odbaciti, rekao je diplomat u sjedištu OESS-a
u Beču. SAD je zatim pojačao pritisak na Rusiju da prihvati
jednomjesečno produljenje mandata kako bi dobio vremena za
pregovaranje, ali je u utorak ponovno doživio neuspjeh, rekli su
diplomati. 'Rusi su u toj stvari dobili manevarsku slobodu',
komentirao je visoki europski diplomat.
Nakon zatvaranja ureda više neće biti svjedoka zločina ruskih
vojnika koji, po mišljenju jednog američkog diplomata, znatno
premašuju ovlasti 'borbe protiv terorizma' koju Moskva navodno
vodi u Čečeniji. Zatvaranjem misije Moskva se također osvećuje SAD-
u koji je, na veliku žalost Rusije, odobrio zatvaranje OESS-ovih
ureda u Estoniji i u Latviji nakon isteka mandata koncem prosinca
2001, kazao je zapadni diplomat.
Te su bivše sovjetske republike zatražile odlazak OESS-a, premda je
Moskva smatrala da je njegova nazočnost korisna za praćenje
položaja manjina ruskog govornog područja u baltičkim zemljama.
'Ovo je upravo preslik onog što se dogodilo s Baltima', komentirao
je visoki diplomat koji nije htio otkriti svoj identitet, a bio je
vrlo strog prema naviodima o događaju, koje je u utorak ispričao
ruski ministar vanjskih poslova Igor Ivanov.
Potonji je istodobno ustvrdio da se u Čečeniji život postupno vraća
u normalu i da je 'započeo proces političkog razrješenja', ali da ga
'međunarodni terorizam želi potkopati'. Drukčiji prikaz stanja
samo je 'bacanje prašine u oči', dodaje diplomat. 'Nitko u to ne
može vjerovati', rekao je.
U najnovijim napadajima u petak u Groznom, čečenskoj
prijestolnici, smrtno je stradalo više od 80 ljudi. G. Ivanov je
rekao da je Rusija predložila da se OESS 'napose bavi usklađivanjem
dopreme i raspodjelom humanitarne pomoći puku te pomoći
povratnicima'. OESS koji okuplja 55 europskih, sjevernoameričkih i
srednjoazijskih zemalja nikada se nije bavio takvim humanitarnim
radom, odgovaraju zapadna izaslanstva u Beču.
Ured u kojemu je radilo šest diplomata osnovan je u travnju 1995.
Morao je prestati s radom u prosincu 1998. zbog sve veće
nesigurnosti u republici, gdje je bio ponovno počeo građanski rat.
Ponovno je otvoren u listopadu 1999., pošto je Rusija pod pritiskom
Zapada preuzela osiguranje diplomatskog osoblja koje se vratilo u
lipnju 2001.
G. Ivanov je dodao da zatvaranje ureda ne znači 'prekid suradnje s
OESS-om' u Čečeniji i da je Moskva spremna 'proučiti druge oblike
suradnje, primjerice uz posredovanje ustanova kao što je Ured za
demokratske institucije i za ljudska prava' (ODIHR). Po mišljenju
ruskog diplomata, članovi ODIHR-a mogli bi povremeno dolaziti u
Čečeniju, bez OESS-a koji tu više ne bi bio."
LIBERATION
31. XII. 2002.
Povratak Svetog Carstva
"Zadnja sjednica skupine G8 u Kananaskisu (Kanada) od 25. do 27.
lipnja 2002. svjedoči da se neslužbeni susret šesterih zemalja
1975. u Rambouilletu pretvorio u godišnji forum svjetske uprave. To
više nije tek obična kontaktna sjednica kakvu je htio predsjednik
Valery Giscard d'Estaing, jedan od glavnih državnika u svijetu.
Danas G8 znači povratak obliku vladavine koja nosi oznaku svetosti:
Sveto Carstvo službeno je ukinuto 1806., kada se Franjo II., pod
Napoleonovim pritiskom, odrekao carske krune. G8 ga je oživio
ponovno otkrivši njegovo nadahnuće.
Sveto Carstvo seže u noć 2. veljače 962, kada je Oton u Rimu okrunjen
za cara. Car vlada nekolikim kraljevstvima čiji je razlog
postojanja ista katolička vjera i ista želja da se bore za nju.
Sveto je Carstvo nastavak, na drukčiji način, Rimskog Carstva koje
se obnovilo i promijenilo zahvaljujući njemačkoj tradiciji izbora
vođe. Početkom XIV. stoljeća Dante definira Sveto Carstvo kao vlast
koja duhovno, a to je papino područje, odjeljuje od svjetovnog,
koje pripada caru. Caru vlast, papi ugled.
Danas je svijet ponovno ujedinjen kao u doba srednjega vijeka.
Različite su se države našle u nekoj vrsti nejasne konfederacije
koju predvode Sjedinjene Države. Nju, koja je na vrhuncu moći,
simbolizira G8 okupljen oko 'cara' raznih, najbogatijih monarha u
svijetu. No što radi Sveto Carstvo u klubu koji je vrlo ograničen?
Ne treba zaboraviti drugu stranu Svetog Carstva koju zastupa
papinstvo. Danas je gospodarska znanost zamijenila religiju.
Religija je ujedno i moral, tumačenje svijeta i potvrda da je ovaj
svijet dolje podložan višem, nevidljivom svijetu. Gospodarska
znanost s apologijom tržišta kao najizvrsnijeg regulatora života
udaljuje se od vjere. Moral? Zarada je ta po kojoj se razlikuju
najbolji i koja je njihova nagrada. Tumačenje svijeta? Ne daje ga
više providnost, već tržište. Nije li Dante 1309. rekao u 'Gozbi' da
je 'providnost prema nama često tajnovita, budući da ljudsko
djelovanje često skriva svoje nakane od samih ljudi'. Kako u tome ne
prepoznati nevidljivu ruku Adama Smitha? Taj gospodarstvenik u
'Bogatstvu naroda' iz 1776. kaže da svakog pojedinca 'nevidljiva
ruka vodi ka ispunjenju cilja koji nipošto nije i njegov plan.
Tražeći samo vlastiti probitak on često puno uspješnije radi za
dobrobit društva a da tomu zapravo i ne teži'. Za pristaše tržišnog
evanđelja, ljudi ne shvaćaju što rade, njihovo djelovanje, a da
toga nisu svjesni, pridonosi ispunjenju većeg plana.
To nam kaže i Hayek, otac neoliberalizma, kada nastoji na
otkrivanju nepoznatih mogućnosti koje tržište nudi. On misli da je
tržište red nastao sam od sebe, s nepredvidljivim, ali uvijek
zadovoljavajućim rezultatima. Tržište je igra s pobjednicima i
gubitnicima. Pravila igre ista su za sve. Ne možemo otkriti nikakvu
nepravdu, jer društvo ne želi nanijeti štetu. Nezgodno je što u tom
obrambenom govoru tržište ima ulogu providnosti: ono što se
dogodilo, moralo se dogoditi. Tržište je poput prirodnog odabira
vrsta i ne da se pobiti, budući da se ne dade ni dokazati. Ako je
preživljavanje jedino mjerilo za prosudbu teorije o odabiru vrsta,
onda je doista nepobitno. Ta se teorija ne može pobiti vlastitim
mjerilima. Mjerilo tumačenja pripada teoriji. Filozof Karl Popper
jako je isticao taj aspekt u definiranju znanstvene teorije. To
ozakonjenje tržišta više pripada vjeri negoli znanstvenoj istini.
U srednjem vijeku trebalo je osloboditi Svetu zemlju i osigurati
slavodobitnu pobjedu Svete Biblije. Danas se svijet oslobodio od
komunizma, a tržišna se radosna vijest može slobodno širiti. Kao i u
Svetom Carstvu, zadaća je novog cara osigurati pobjedu Riječi. Ona
nije izgubljena: gospodarska znanost sačuvala ju je u obliku
slavljenja tržišta. Tako je nevidljivi svijet tržišnih zakona
vrjedniji od zamaljskog svijeta. Globalizacija je nova nada koja se
smiješi svima, pa i Africi. Ne zaboravimo ipak da su u Svetom
Carstvu dva atributa potvrđivala svezu između duhovnog i
svjetovnog - Mir i Pravda. Jesu li oni tu?", pita se Jean-Gabriel
Bliek.
1. I. 2003.
'Oči svijeta uprte su u Lulu'
Danas u Brasiliji na predsjedničku dužnost službeno stupa Luiz
Inacio Lula da Silva. U tom povodu list objavljuje razgovor s
profesorom ekonomije na njujorškom sveučilištu Columbia Xavierom
Sala-i-Martinom:
"- Što mislite o Lulinoj novoj momčadi koja danas službeno stupa na
dužnost?
= Lula je htio pokazati da se iza umjerenog kandidata kakav je on bio
više ne krije demagog koji je izgubio na trima prošlim izborima.
Imenovao je ugledne ljude iz gospodarskih i poduzetničkih krugova.
To bi trebalo umiriti one koji su sigurni u njegov neuspjeh.
Ministar financija Antonio Palocci, unatoč radikalnoj prošlosti,
umjeren je čovjek, što je pokazao u prijelaznom razdoblju (od
izbora 27. listopada do danas, op. ur.). Luiz Fernando Furlan, novi
ministar za razvoj i za industriju, direktor je poduzeća priznat u
Americi i u Europi. A činjenica da Henrique Meirelles, predsjednik
središnje banke dolazi iz stranke bivšeg predsjednika Cordosa
svjedoči o Lulinoj želji da postigne velik nacionalni sporazum o
izlasku iz krize duga. Nova momčad ulijeva povjerenje. Jako je
važno što jedna stranka iz ljevice uspijeva dobro upravljati u
Latinskoj Americi, gdje ne može biti demokracije ako se pobjeda
ljevice na izborima svaki put završi državnim udarom ili
populističkim neredima poput onih u Venezueli. Oči čitavog svijeta
bit će uprte u Brazil, zato sve mora biti u redu, za dobrobit Brazila
i čitavog kontinenta.
- Znači li Lulin dolazak potpuni gospodarski zaokret?
= Brazilsko je gospodarstvo još uvijek zatvoreno i iskreno mislim
da će Lula nastaviti ići putem veće liberalizacije. U mnogim
zemljama tu su liberalizaciju sretno privele kraju samo stranke iz
ljevice jer, kada desnica započne reforme, ljevica odmah poziva na
opći štrajk... Pogledajte Španjolsku: velike liberalne reforme
sežu u doba socijalista Felipa Gonzaleza i njegovih ministara
gospodarstva. Nova Lulina vlada može učiniti isto kako bi Brazil
napokon dovela na put suvremenosti i bogatstva. Istodobno mora i
dalje tražiti potporu radnika i narodnih masa, poboljšavajući
raspodjelu bogatstava, premda mora biračima dati do znanja da to
neće biti brzo.
- Koji su glavni gospodarski i socijalni izazovi nove vlade?
= Kratkoročno gledano, izravni je izazov sučeliti se s dugom koji
premašuje 60 posto brazilskog BDP-a. To je velika brojka i za
europsku zemlju, a prevelika za zemlju sa slabim poreznim prihodima
i gospodarstvom koje je još uvijek zatvoreno. Neplaćanje duga imalo
bi vrlo teške posljedice, budući da vjerovnici nisu strane banke,
već brazilske banke, ulagači i mirovinski fondovi. Dakle,
nelikvidnost bi dovela do sloma financijskog sustava. A, kao što je
bilo i u Argentini, najteže bi bili pogođeni siromašni. Da bi
umirila duhove, međunarodna financijska zajednica mora pokazati da
odlučno podupire vladu i odobriti joj zajmove do 20 posto BDP-a, kao
Turskoj i Urugvaju. Problem je što je za Brazil 20 posto BDP-a 120
milijarda dolara i mislim da MMF nije spreman dati taj iznos. No
nedovoljan bi zajam samo odgodio krizu za nekoliko tjedana, kao što
je, opet, bilo u Argentini.
Srednjoročno je izazov u povezivanju tog golemog duga i socijalnih
obećanja iz predizborne utrke. Lula će morati obrazložiti zašto
nije održao ... ili zašto kasni s ispunjenjem obećanja.
Dugoročno, Brazil opet mora ostvariti rast od 4 do 6 posto BDP-a,
što je jedini način da se iskorijeni siromaštvo.
- Jesu li moguće napetosti između Brazila i Sjedinjenih Država?
= Da. Brazil i sve siromašne zemlje s razlogom se žale da bogate
zemlje, ponajprije Europa, a odmah za njom SAD, pokazuju veliko
licemjerstvo kada zagovaraju slobodno tržište a sramotno velike
subvencije dodjeljuju svojim poljodjelskim proizvođačima,
subvencije koje guše proizvođače u manje bogatim zemljama kao što
je Brazil. Američka zona slobodne trgovine (ZLEA) bit će uspjeh,
ali ako Brazil ne može uvjeriti SAD da odustane od svoje
poljodjelske politike, mora igrati na kartu slobodne trgovine
između zemalja Latinske Amerike koje imaju više od 400 milijuna
potrošača."
SLOVENIJA
DELO
31. XII. 2002.
Sve bliže arbitraži
"Učinak diplomacije kad susjedi zbog širih interesa pokušavaju
sami riješiti međusobna otvorena pitanja, može biti varljiv. Tako
su i uspjeh i neuspjeh diplomacije za vanjske promatrače dokaz
zrelosti dviju zavađenih strana, a pokušaj rješavanja otvorenih
pitanja s takvim ili drukčijim ishodom obično neposredno umiješane
(emotivno) jako opterećuje.
Sporazumi o granici i nuklearnoj elektrani Krško bili su krivci za
krizu vlade u Hrvatskoj, za lokalnu pobunu ribara koja je preko
unutarnje politike utjecala i na vanjsku. Diplomacija je u tom
slučaju svoju zrelost podredila osjećajima. Kao kompromis
prihvaćen je sporazum o krškoj nuklearki koji je doduše i za
Hrvatsku razmjerno povoljan - s dva osiguranja koja tu činjenicu
još ponešto naglašavaju. Ratificiranje sporazuma u Saboru izraz je
dobre volje s ograničenim rokom trajanja. Pri tomu je naime
prihvaćen zaključak da će Sabor proučiti mogućnost njegova
poništenja ako Slovenija do 1. siječnja 2003. ne ratificira
sporazum odnosno ne ostvari uvjete za njegovo stupanje na snagu.
Dobra je volja za promatrače - a ograničeni rok trajanja drugo je
ime za slovensko-hrvatske odnose.
Spomenuti zaključak ipak nije pretjerano obvezatan, ali vjerojatno
će takav postati zbog unutarnjeg osjećajnog naboja koji među našim
južnim susjedima više ili manje određuje tempo diplomaciji.
Slovenija na drugoj strani sporazum kojim je 'kupovala' Piranski
zaljev, ne može ratificirati u dogledno vrijeme jer se s pripremom
nove regulative s područja nuklearne sigurnosti u tu priču nešto
aktivnije uključila Europa. Dakle treba pojasniti što za našu
državu znači da sve članice unije (koje imaju nuklearne objekte) do
2008. godine moraju naći lokaciju za skladištenje nisko i srednje
radioaktivnog otpada. Pet godina poslije toga roka morat će dakle i
Slovenija imati u rukama građevinsku dozvolu za skladište, za deset
godina, dakle 2018.- i svu potrebnu lokacijsku dokumentaciju za
skladištenje iskorištenog nuklearnog goriva. A odredbe sporazuma s
Hrvatskom su u pogledu rješavanja tih pitanja vrlo labave. Ministar
okoliša Janez Kopač tumači ih vrlo konkretno: kad nuklearka
prestane raditi, Slovenija i Hrvatska će iz Krškoga odvesti svaka
polovicu otpada, polovicu reaktora također.
Upozorenja stručne nuklearne javnosti da to nije moguće, ministar
nije shvaćao ozbiljno a slično vrijedi i za upozorenja ustavnoga
suda da svu odgovornost u pogledu radioaktivnog otpada snosi država
u kojoj se nuklearni objekt nalazi. Svim upozorenjima naša je vlada
pridavala sekundarno značenje, sve dok se nije umiješala Europska
unija. Sada je čak i ministar Kopač odlučio da će poslije godine
dana neuspješnih uvjeravanja razmisliti ima li ratifikacija
sporazuma s Hrvatskom uopće još ikakvoga smisla.
Kompromis je bio potreban već zbog straha da bi neriješeni
međususjedski odnosi nekoga udaljili od Bruxellesa. Ne Hrvatska,
nego Slovenija je morala pokazati zrelost i to bez obzira na
emocije. A nju bi barem u buduće trebalo uzeti u obzir, jer, kako
Sloveniji dokazuje i Europa, zrelost još nije sinonim za mudrost",
zaključuje komentator lista Matej Košir.
(Hina) fc