Ministarstvo financija i Hrvatska narodna banka dovršili su, naime, prošlog tjedna u Washingtonu razgovore s Međunarodnim monetarnim fondom o Memorandumu o ekonomskoj politici u kojem su opisana fiskalna i monetarna politika, te značajnije strukturne reforme koje će se poduzeti u preostalom dijelu ove godine i u idućoj godini.
"Temeljem tog Memoranduma hrvatska Vlada i HNB zatražili su od MMF-a sklapanje stand by aranžmana u trajanju od 20 mjeseci u iznosu od 95 milijuna SDR (specijalna prava vučenja). Zatraženi stand by aranžman bit će ponovno aranžman iz predostrožnosti što znači da hrvatske vlasti neće povlačiti ugovorena sredstva", ističe se u priopćenju Ministarstva.
Preliminarno dogovoreni stand by aranžman do iduće srijede trebaju odobriti direktori MMF-a, a pred Izvršnim odborom MMF-a trebao bi se naći početkom kolovoza.
Kao temeljni cilj zatraženog aranžmana u Ministarstvu financija navode dizajniranje i provedbu ekonomske politike koja će rezultirati usporavanjem dinamike rasta vanjskog duga i stabiliziranjem udjela vanjskog duga u BDP-u na razini od 75 do 77 posto BDP-a, izraženo u eurima.
U skladu s tim, ističe se u priopćenju, strukturirane su i ekonomske politike, te se najavljuje da će se do 15. srpnja izvršiti rebalans državnog proračuna kojim će se deficit opće države svesti na 4,5 posto BDP-a.
"Razina deficita od 4,5 posto u 2004. podupire temeljni cilj aranžmana, tj. stabiliziranje vanjskog duga", ističu iz Ministarstva.
Najavljuju pritom da će se rebalansom proračuna povećati transparentnost javnih financija. "To znači da će se u proračunu jasno prikazati sve subvencije koje se za plaće, investicije i druge potrebe daju Hrvatskim željeznicama, čime će prestati potreba bilo kakvog daljnjeg samostalnog zaduživanja HŽ-a. Na taj će se način prekinuti dosadašnja praksa visoke ovisnosti HŽ-a o kratkoročnim kreditima uz državno jamstvo", navodi se u priopćenju.
Najavljuju se također i promjene na prihodnoj strani, odnosno povećanje prihoda zbog povlačenja dividendi od javnih poduzeća i manjih korekcija u poreznom sustavu.
"Osim promjene visine rashoda zbog jasnog prikazivanja HŽ-a i manjih korekcija nekih rashoda koji nisu adekvatno planirani, rebalans će uključiti i povećane prihode zbog povlačenja dividendi od javnih poduzeća i manjih korekcija u poreznom sustavu", ističu iz Ministarstva financija.
Naglašavaju da će se rebalansom dodatno osnažiti proces fiskalne prilagodbe i snižavanja deficita opće države koji je već jasno zacrtan budžetom za ovu godinu donesenim u ožujku.
"Naime, deficit opće države u 2003. izračunat na način koji osigurava njegovu potpunu usporedivost s deficitom za 2004. iznosio je visokih 6,3 posto BDP-a. Za 2005. planira se deficit nešto ispod 4 posto BDP-a", navodi se u priopćenju.
Iz Ministarstva financija također najavljuju da će financiranje deficita državnog proračuna u ovoj i idućoj godini biti usmjereno na domaće tržište.
"To znači da će se refinanciranje svih inozemnih dugova koji dospijevaju do kraja ove godine obaviti na domaćem tržištu, uključujući i samurai obveznice koje dospijevaju u prosincu ove godine. U 2005. će se najveći dio deficita državnog proračuna i izvanproračunskih fondova, uključujući Hrvatske autoceste i Hrvatske ceste, financirati na domaćem tržištu", stoji u priopćenju.
Kako ističu iz Ministarstva financija, Memorandum o ekonomskoj politici uključuje također i niz mjera koje će ojačati financijsku disciplinu u javnom sektoru, te pojačati kontrolu nad trošenjem javnog novca. Radi se, u prvom redu, o punoj operacionalizaciji jedinstvenog računa državne riznice, što uključuje i uključivanje računa Hrvatskih autocesta (HAC) i Hrvatskih cesta (HC) u državnu riznicu do kraja 2005.
U cilju stabiliziranja stanja u sustavu zdravstva i ograničavanja rasta troškova zdravstvene zaštite, Memorandum definira niz mjera čije će postupno aktiviranje osigurati funkcioniranje zdravstvenog sustava u okvirima raspoloživih sredstava, navodi se u priopćenju.