BERLIN, 16. ožujka (Hina/dpa) - Skorašnje proširenje Europske unije (EU) vjerojatno će potaknuti dugoročni rast njemačkog bruto domaćeg proizvoda (BDP) između 0,3 i 0,5 posto, kazao je predsjednik njemačkog instituta za gospodarska
istraživanja DIW, Klaus Zimmermann.
BERLIN, 16. ožujka (Hina/dpa) - Skorašnje proširenje Europske
unije (EU) vjerojatno će potaknuti dugoročni rast njemačkog bruto
domaćeg proizvoda (BDP) između 0,3 i 0,5 posto, kazao je
predsjednik njemačkog instituta za gospodarska istraživanja DIW,
Klaus Zimmermann.#L#
Predstavljajući novu studiju Instituta o gospodarskoj integraciji
postojećih zemalja Unije i novih članica koje će se tome bloku
pridružiti 1. svibnja, izrađenu na zahtjev Europske komisije,
Zimmermann je kazao kako se očekuje da će posljedice priključenja
na EU gospodarstvo imati i pozitivne i negativne aspekte, ali da će
njihov razmjer biti relativno ograničen.
Po njegovim riječima, s obzirom da osam zemalja kandidata iz
središnje i istočne Europe ostvaruje znatno brži rast od 15
postojećih zemalja članica Unije, njihova potražnja za ulaganjima
i potrošačkim robama pridonijet će kontinuiranom širenju
poslovanja domaćih i europskih proizvođača.
U prosjeku je BDP tih zemalja u 2003. porastao 3,7 posto, a očekuje
se da će u ovoj godini doseći 3,9 posto. Usporedbe radi, BDP 15
zemalja članica EU-a prošle je godine porastao anemičnih 0,7 posto,
dok bi u 2004. trebao iznositi 2 posto.
S obzirom na vrlo visoka njemačka izravna strana ulaganja u tih osam
zemalja, kompanije koje su već većim dijelom ili u cijelosti u
vlasništvu njemačkih korporacija prve su na redu za dobivanje novih
narudžbi. Njemačka ulaganja zaslužna su za oko 50 posto ulaganja u
Mađarskoj, Češkoj i Slovačkoj i uglavnom su usredotočena na
proizvodni sektor.
Istodobno, Njemačku njezina zemljopisna blizina tim zemljama čini
najprikladnijim partnerom, budući kratke udaljenosti smanjuju
troškove transporta uvozne robe, čineći je konkurentnijom.
Njemačka je zaslužna za gotovo četvrtinu uvoza tih osam zemalja.
Povrh toga, nakon što su njemačke multinacionalne kompanije poput
Volkswagena i Siemensa učvrstile svoje prisustvo u toj regiji,
oštro je porasla razina izvoza iz tih zemalja u Njemačku, koji se
uglavnom sastoji od automobila, električnih aparata ili potrošačke
elektronike proizvedene u tvornicama koje financiraju ili
posjeduju njemačke kompanije. U 2002. je Njemačka predstavljala
gotovo trećinu ukupnog izvoza tih zemalja.
(Hina) xgbo ysbo