ZAGREB, 5. ožujka 2004. (Hina) - Nakon pet godina uzastopnog smanjivanja zračnog prometa, ova bi godina trebala donijeti oporavak, odnosno porast zračnog prometa za oko 7,5 posto, no to ne znači da će biti i nadoknađeni gubici koje je
avioindustrija zabilježila u tom razdoblju, rekao je danas glavni tajnik Europske udruge civilnih zrakoplovnih kompanija (AEA) Ulrich Schulte-Strathaus na susretu s novinarima u organizaciji Croatia Airlinesa (CTN).
ZAGREB, 5. ožujka 2004. (Hina) - Nakon pet godina uzastopnog
smanjivanja zračnog prometa, ova bi godina trebala donijeti oporavak,
odnosno porast zračnog prometa za oko 7,5 posto, no to ne znači da će
biti i nadoknađeni gubici koje je avioindustrija zabilježila u tom
razdoblju, rekao je danas glavni tajnik Europske udruge civilnih
zrakoplovnih kompanija (AEA) Ulrich Schulte-Strathaus na susretu s
novinarima u organizaciji Croatia Airlinesa (CTN).#L#
Kratkoročno se ta industrija s krizom, ponajprije potaknutom
terorističkim napadima na SAD 11. rujna 2001. te pojavom SARS-a i
ratom u Iraku, suočila otpuštanjem više tisuća ljudi i povećanjem
efikasnosti, a ipak je pretrpjela štetu od oko 800 milijuna eura, koja
nije, poput u SAD-u, nadoknađena državnim subvencijama.
No, za dugoročni oporavak trebat će se poraditi i na porezima,
pristojbama, naknadama zračnim lukama, sigurnosnim zahtjevima, ali i
ujednačavanju regulative za sve prijevoznike, kazao je
Schulte-Strathaus.
Naime, razdoblje pada kod mrežnih avioprijevoznika, koji putnicima
pružaju brojne pogodnosti - od vezanih letova, brige za transfer,
prtljagu i sl., ujedno je bilo i vrijeme intenzivnog rasta tzv.
No-Frill prijevoznika. Riječ je o kompanijama, poput irskog Ryanaira
ili britanskog easyJeta, koji uz nižu cijenu, rekao je
Schulte-Strathaus, ne nude dodatne pogodnosti, izuzev sjedala u
zrakoplovu.
AEA, koja okuplja tj. umrežuje 31 europsku nacionalnu kompaniju, među
kojima je i hrvatska zrakoplovna tvrtka, prošle je godine zauzimala 76
posto europskog aviotržišta, dok je udio No-Fill prijevoznika bio 16
posto. Schulte-Strathaus očekuje da će se njihov udio u narednim
godina povećati na oko 30 posto, no i da će se oba modela poslovanja
održati, upravo zbog potreba putnika.
U tom suživotu, dodao je, mrežni će prijevoznici morati također
smanjiti svoje troškove poslovanja, jer trenutna kriza avioindustrije
zapravo je strukturna kriza koja ne ugrožava samo na prijevoznike, već
i cjelokupnu prateću industriju - proizvođače zrakoplova, zračne luke,
kontrole leta, dobavljače goriva i sl.
Schulte-Strathaus se osvrnuo i na utjecaj širenja Europske unije na
budućnost europske avioindustrije, rekavši kako će ono donijeti
značajne promjene na tržištu, kako za prijevoznike iz EU, tako i one
koji će u svibnju to postati. Prvenstveno se to odnosi na
intenziviranje konkurencije, u kojoj će svi mrežni prijevoznici morati
raditi po regulativi EU, a omogućit će se i dolazak No-Fill
kompanija.
Prvih par godina Hrvatska bi trebala pozorno pratiti promjene na tom
proširenom tržištu i iskoristiti ih za što bržu i bolju prilagodbu
svog avioprijevoznika za EU, zaključio je Schulte-Strathaus.
Za boravka u Zagrebu, glavni tajnik AEA-e će o budućnosti
avioindustrije razgovarati i s predstavnicima Uprave zračnog prometa
pri Ministarstvu mora, turizma, prometa i razvitka.
(Hina) xrub ydb