SPLIT, 1. ožujka 2004. (Hina) - Državni tajnik za more Branko Bačić danas je u Splitu, nakon sastanka s čelnicima Splitsko - dalmatinske županije o vladinim aktivnostima na području pomorstva i cestovnog prometa, osvrnuvši se na
nedavne slučajeve "prodaje otoka" na trogirskom i šibenskom području, izjavio kako "nitko ne može biti vlasnik otoka u cijelosti, već se može prodavati samo katastarska čestica zemljišta".
SPLIT, 1. ožujka 2004. (Hina) - Državni tajnik za more Branko Bačić
danas je u Splitu, nakon sastanka s čelnicima Splitsko - dalmatinske
županije o vladinim aktivnostima na području pomorstva i cestovnog
prometa, osvrnuvši se na nedavne slučajeve "prodaje otoka" na
trogirskom i šibenskom području, izjavio kako "nitko ne može biti
vlasnik otoka u cijelosti, već se može prodavati samo katastarska
čestica zemljišta". #L#
Pomorsko dobro, kao javno vlasništvo, ne može biti predmet prodaje,
ono je određeno zakonom i ne može se kupiti, istaknuo je Bačić.
S tim u vezi najavio je i izmjene Zakona o otocima. No, istaknuo je,
to ne znači da se time negira pravo domaćim i stranim fizičkim i
pravnim osobama na stjecanje vlasništva pod određenim uvjetima, već se
želi zaštititi opće dobro na način da država za takve transakcije
dozna ranije. Tako bi ona na vrijeme mogla reagirati, pa čak
ostvariti i pravo prvokupa, no za to bi, dodao je Bačić, unaprijed
trebalo odrediti sredstva u proračunu.
Zbog toga će Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka, zajedno
s drugim mjerodavnim ministarstvima, Vladi predložiti program kojim bi
se takve transakcije regulirale, a malim nenaseljenim otocima odredila
namjena i imovinsko-pravni status, što bi bila osnova za reakciju
države u slučaju pojave kupca zainteresiranog za kupnju zemljišta na
takvom otoku. Dio je njih i sada zaštićen odredbama postojećeg zakona
koji štiti šume, pomorsko dobro i slično.
Kako Ministarstvo ne raspolaže podacima o broju takvih transakcija,
od državnog će se odvjetništva zatražiti da to utvrdi i izvijesti
Vladu, odgovorio je državni tajnik Bačić na novinarsko pitanje,
naglasivši još jednom kako prodaje otoka u cijelosti nema.
Državni tajnik za razvitak Zdravko Livaković najavio je da će u
ovogodišnjem proračunu za resor mora biti određeno 853 milijuna kuna,
što je 22 posto više od prošlogodišnjeg izvršenja. Velik dio novca bit
će namijenjen za kapitalne projektne, a značajne su i subvencije
brodara na međuotočnim linijama. Splitsko-dalmatinski župan Kruno
Peronja istaknuo je da će država u razvoj otoka u toj županiji ove
godine uložiti oko 31 milijun kuna, od čega 10 milijuna kuna u luke od
županijskog značenja, što će sufinancirati i županija iz svog
proračuna.
Državni su dužnosnici najavili i da će se izraditi poseban programi
za razvoj putničkog i teretnog prometa. Prije dovršetka autoceste
odredit će se i cijena pomorskog prijevoza kako bi ona bila
svojevrstan nastavak kopnenog prijevoza putnika.
Državni tajnik Bačić rekao je da je prioritet toga ministarstva
modernizacija luka, te da će prihvatiti ono što u tom smislu za
jačanje splitske luke predloži njezina uprava, no, velika će se
pozornost dati i dvjema ustanovama od vitalnog značaja za pomorstvo:
Plovputu i Hrvatskom hidrografskom institutu. U splitsku bi se
trajektnu luku trebalo uložiti oko 3 milijuna kuna.
Prijedlog novog Pomorskog zakonika Saboru će se predati prije ljeta,
a u njemu je, uz ostalo, pozornost posvećena zaštiti pomorskog dobra
od devastacije i bezobzirnosti bespravne gradnje. Vladi će se
predložiti i petogodišnji projekt obnove flote Jadrolinije, pri čemu
će se voditi računa i o drugim brodarima, s obzirom na očekivano
povećanje pomorskog prometa nakon dovršenja autoceste Zagreb - Split,
kako brodari ne bi postali usko prometno grlo. S tim u vezi predviđa
se i znatno sniženje cijena trajektnog prijevoza u zadnjem tromjesečju
ove godine usklađivanjem s odredbama Zakona o otocima.
Bitan je i projekt obnove ribarske flote, koji se radi u suradnji s
ministarstvima poljoprivrede i gospodarstva te Udrugom ribara, a koji
predviđa u suradnji s HBOR-om znatna poticajna sredstva. Vlada provodi
velike aktivnosti vezane uz stupanje na snagu proglašenja
ribolovno-ekološke zone i širenje hrvatske jurisdikcije na Jadranu,
kazao je Bačić, kako bi se ustanovio sustav nadzora tog pojasa i kako
bi se ispoštovale sve odluke koje proizlaze iz proglašenja zone.
Pomoćnik ministra za pomorski promet, pomorsko dobro i luke Mario
Babić najavio je povratak teretnog prometa u Split uspostavljanjem
redovitog teretnog Ro-Ro servisa iz splitske luke svakih 15 dana što
će, uz potporu iz državnog proračuna, provesti Lošinjska plovidba.
Sastanku u Splitu trebao je biti nazočan i ministar Božidar Kalmeta,
no njegovi su ga suradnici opravdali neogodivim obvezama.
(Hina) xdstr ymć