MADRID, 15. veljače 2004. (Hina/AP) - Nedugo prije no što je proglašen ludim, Vaslav Nižinski (1890.-1950.) izveo je posljednju predstavu, prosvjedni ples protiv Prvog svjetskog rata, najavivši uglađenim gostima u hotelu u švicarskom
St. Moritzu: "Sad ću plesati rat", siječanjskog popodneva 1919.
MADRID, 15. veljače 2004. (Hina/AP) - Nedugo prije no što je proglašen
ludim, Vaslav Nižinski (1890.-1950.) izveo je posljednju predstavu,
prosvjedni ples protiv Prvog svjetskog rata, najavivši uglađenim
gostima u hotelu u švicarskom St. Moritzu: "Sad ću plesati rat",
siječanjskog popodneva 1919.#L#
Započeo je ples isprekidanim pokretima ispunjenim dubokom tugom. Osam
desetljeća kasnije, koreograf John Neumeier, umjetnički direktor
Hamburškog baleta, stvorio je "Nižinskog".
Epski balet premijerno prikazan 2000., govori o životu, radu i padu u
ludilo ruskog baletana, koji je nazvan Bogom plesa, cijenjen kao
pionir moderne koreografije, a nakon psihičkog sloma 1919., proveo
sljedeću 31 godinu života pomračenoga uma.
Balet je proteklog tjedna započeo turneju po SAD-u.
"Jedna od glavnih stvari koje su Nižinskog odvele u ludilo bilo je
nasilje u Prvom svjetskom ratu. Oni koji su ga znali govorili su kako
je bio opčinjen okrutnošću s kojom su se suočavali mladići u tom
ratu", rekao je Neumeier.
Neumeierov balet počinje i završava šokantnim solom Nižinskog koji je
nazvao "Vjenčanje s Bogom", dok se između toga provlače snažne
halucinacije iz plesačeva života, prizivajući događaje, osobe i uloge
u njegovoj spektakularnoj karijeri. Vatrena veza Nižinskog s mentorom
i ljubavnikom Sergejem Djagiljevim, kao i ženine nevjere koje su ga
mučile, lajtmotivi su predstave. Najmučnije su scene ludila i smrti
Nižinskijeva brata i brutalne slike rata.
Za 61-godišnjeg koreografa, predstavljanje priče o Nižinskom i
njegovoj kreativnosti širokoj publici jedna je od njegovih dugotrajnih
ambicija. Neumeier je izbjegao ponavljanje njegove legendarne plesne
tehnike i koreografije.
Nižinskijevi baleti šokirali su primitivizmom i krutošću, a izvedeni
su samo nekoliko puta. Posljednji balet, "Posvećenje proljeća", toliko
je uzbudio publiku na pariškoj premijeri 1913. da je izbila pobuna i
ansambl Ballets Russes izbacio ga je s programa.
Neumeier je pak stvorio mozaik impresija koje su zastrašujuće, ali i
nježne, na glazbu Chopina, Schumanna, Rimski-Korsakova i Šostakoviča.
Pedesetak plesača Hamburškog baleta isprepliće ljupkost klasičnog
baleta s ravnim, naglim pokretima koji prizivaju Nižinskijev unutarnji
nemir. Neumeier je obnovio Nižinskijeve originalne kostime u
androginom i senzualnom stilu, koji je izazivao publiku ranog 20.
stoljeća.
Ova je priča fascinirala umjetnike desetljećima. George de la Pena,
glumac i plesač koji je igrao Nižinskog u filmu Herberta Rossa iz
1980., kaže da je njegova priča neodoljiva.
"Bio je maskota svojeg vremena", rekao je De la Pena. "Poludio je od
osjećajnosti. To je bit ljepote i umjetnosti: ako učinite dovoljno
nasilja, na kraju ćete slomiti i umjetnost i umjetnika".
Hamburški balet izvodi "Nižinskog" u kalifornijskom Performing Arts
Centeru od 11. do15. veljače, u njujorškom City Centeru od 20. do 22.
veljače i u Kennedy Centeru u Washingtonu od 25. do 29. veljače.
(Hina) xpgo ybnš