ZAGREB, 23. siječnja (Hina) - "Prava Roma u obrazovanju" naziv je dvodnevna okruglog stola koji je danas u organizaciji Hrvatskoga Helsinškog odbora za ljudska prava (HHO) i Europskog centra za prava Roma u Zagrebu okupio predstavnike
Roma (romskih udruga), Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa i stručnjake za tu problematiku.
ZAGREB, 23. siječnja (Hina) - "Prava Roma u obrazovanju" naziv je
dvodnevna okruglog stola koji je danas u organizaciji Hrvatskoga
Helsinškog odbora za ljudska prava (HHO) i Europskog centra za prava
Roma u Zagrebu okupio predstavnike Roma (romskih udruga), Ministarstva
znanosti, obrazovanja i športa i stručnjake za tu problematiku.#L#
Glavni je cilj skupa govoriti o pitanju prava Roma na obrazovanje i
trenutačnu stanju - koliko se poboljšao položaj romske djece u
obrazovnom sustavu, pogotovo u Međimurskoj županiji zbog odvojene
nastave, rekao je član Izvršnog odbora HHO-a Tin Gazivoda.
Po procjeni HHO-a dvadesetak je odvojenih razreda za romsku djecu u
sedam do osam škola, većinom u Međimurskoj te jednoj ili dvjema u
Varaždinskoj županiji, rekao je Gazivoda. Naglasio je kako nije
ključno pitanje koliko je točno odvojenih razreda, već činjenica da
takvi razredi postoje.
Rekao je da u Međimurskoj županiji postoji jedna škola u kojoj je
postotak romske djece viši od 80 posto, zbog čega je praktički vrlo
teško organizirati "miješanu" nastavu, ali da po standardima UN-a
odvojeni razredi ne mogu postojati jer se zbog toga u djece stvara
osjećaj potisnutosti, manje vrijednosti i straha, pa se u
adolescentskoj dobi javlja nasilje i kriminalno ponašanje.
Gazivoda je rekao da u drugim hrvatskim županijama romska djeca nisu
odvojena u posebne razrede, ali je otežano njihovo uključivanje u
obrazovni sustav, nema predškolskog odgoja i dodatne nastave. Istaknuo
je da je Ministarstvo obrazovanja počelo rješavati to pitanje kad je u
listopadu prošle godine Vlada donijela Nacionalni plan za Rome i sada
ga treba provoditi. Naveo je da su počele i poduke Roma-pomagača koji
su počeli raditi kao veza Roma i nastavnika. Zaključio je kako je već
postignut glavni cilj projekta HHO-a u vezi s poboljšanjem položaja
Roma, jer se u javnosti potaknulo zanimanje kojega nije bilo prije
tri-četiri godine.
U Hrvatskoj se od predškolskog do visokog školstva školuje oko 2000
Roma, a polovica u Međimurskoj županiji, rekla je Jadranka Huljev iz
Ministarstva obrazovanja. Napomenula je da je Ministarstvo taj podatak
dobilo od romskih udruga, ali da ne može imati točan broj Roma koji se
školuju jer se u Hrvatskoj učenici ne upisuju po narodnosti. Dodavši
kako su svi testovi pri upisu u prve razrede isti za sve učenike u
Hrvatskoj, odbacila je tvrdnje što su se čule na skupu da romska djeca
dobivaju posebne testove. Rekla je da u Međimurju ima razrednih odjela
u kojima su samo romski učenici, ali da nije riječ o namjernoj
segregaciji. U područnoj školi Držimurec-Strelec prošle je školske
godine bilo samo petero Hrvata i 79 Roma koji su se trebali upisati u
prvi razred.
Larry Olomoofe iz Europskog centra za prava Roma rekao je da se
projekt o pravima Roma u obrazovanju osim u Hrvatskoj provodi i u
Slovačkoj, Srbiji i Madžarskoj i da im je cilj stvoriti komparativnu
sliku segregacije Roma. Navedeno je kako primjerice u Slovačkoj romska
djeca pohađaju posebne škole za mentalno zaostalu djecu.
(Hina) bma az