ZAGREB, 16. siječnja 2004. (Hina) - Članovi Udruge novinskih izdavača pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP), na temelju analize primjene Zakona o trgovini kroz samo dvije nedjelje, procjenjuju da pad prodaje nedjeljnih izdanja novina
po pojedinim izdavačima iznosi od 10 do 15 posto te očekuju ukupni pad prihoda u siječnju za oko 1,44 milijuna kuna.
ZAGREB, 16. siječnja 2004. (Hina) - Članovi Udruge novinskih izdavača
pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP), na temelju analize primjene
Zakona o trgovini kroz samo dvije nedjelje, procjenjuju da pad prodaje
nedjeljnih izdanja novina po pojedinim izdavačima iznosi od 10 do 15
posto te očekuju ukupni pad prihoda u siječnju za oko 1,44 milijuna
kuna.#L#
Stoga su na današnjoj konferenciji za novinare predstavili svoje
prijedloge izmjena i dopuna Zakona o trgovini, koje su uputili Vladi,
Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva te Ministarstvu
kulture, kojima je cilj zaštititi dnevne tiskovine kao
"najpokvarljiviju robu na tržištu".
Izdavači predlažu da se nedjeljom novine mogu prodavati, osim u
kioscima, i u nespecijaliziranim prodavaonicama za prodaju novina u
čvrstim objektima; da se smanji broj stanovnika za određivanje rada
jedne prodavaonice s 5.000 na 2.500 i time omogući veći broj prodajnih
mjesta te da se raspored određene dežurne prodavaonice određuje u
trajanju od najmanje četiri nedjelje uzastopce, a ne iz nedjelje u
nedjelju.
Prema riječima predsjednika Udruge Ante Gavranovića, u Hrvatskoj se
novine prodaju na više od 6 tisuća prodajnih mjesta, a stupanjem na
snagu tog zakona njih je više od 55 posto bilo zatvoreno, uz
tendenciju daljnjeg smanjivanja tog broja.
Član Izvršnog odbora Udruge te član Uprave riječkog Novog lista Josip
Buršić istaknuo je da bi se, ukoliko se zbog smanjenja prihoda
izdavači odluče na gašenje nedjeljnih izdanja, njihov ukupni prihod od
prodaje novina mogao smanjiti za oko 130 milijuna kuna godišnje, dok
će država izgubiti oko 23,4 milijuna kuna s osnove PDV-a, a trgovina
oko 19 milijuna kuna s osnove rabata.
Naglašavajući kako se cijena dnevnih novina nije povećavala unazad
tri godine, Buršić je dodao i kako su njihove ankete pokazale da 66
posto potrošača kupnju novina vezuje uz prehrambene proizvode, a njih
38 posto najavljuje da će od kupnje novina vjerojatno odustati ukoliko
će morati stalno mijenjati prodajno mjesto.
Buršić drži i kako do donošenja ovog zakona nije ni trebalo doći da
se poradilo na rješavanju problema poslodavaca koji radnicima ne
plaćaju rad nedjeljom. Isto drži i glavni direktor HUP-a Bernard
Jakelić, koji je istaknuo da zbog pojedinaca koji ne ispunjavaju svoje
obveze prema radnicima, ne treba sankcionirati paušalno sve
poslodavce.
Na upit hoće li pad prihoda i eventualno gašenje nedjeljnih novina
značiti i manji broj zaposlenika u toj djelatnosti, dopredsjednik
Udruge i zamjenik glavnog urednika Jutarnjeg lista Zdravko Milinović
je odgovorio da će izdavači, "kao odgovorni gospodarstvenici" u tom
slučaju vjerojatno biti prisiljeni na otpuštanja.
(Hina) rub db