ZAGREB, 22. prosinca (Hina) -
Bilateralni odnosi s drugim zemljama
Osim iznimno rijetkih problema u bilateralnim odnosima, o
kojima je već bilo riječi, Hrvatska ima dobre međusobne odnose s
gotovo svim državama s kojima je uspostavila diplomatske odnose, a i
s nekoliko drugih država s kojima je u tijeku uspostavljanje
redovitih odnosa. Tako npr. s Izraelom već imamo dobro razvijene
odnose na gospodarskom, kulturnom i športskom području.
Smatram za potrebno, ipak, posebno se osvrnuti na odnose s onim
zemljama koje pokazuju iskrene želje za što boljim odnosima i
suradnjom, te na odnose s državama koje su od početka dale bitnu
potporu ostvarenju hrvatske državnosti, u vrijeme kad su neke druge
još iskazivale nepovjerenje ili oklijevanja prema Hrvatskoj.
O prijateljskim odnosima sa SAD već sam govorio, a ovdje želim
posebno istaknuti ulogu Sv. Stolice i Savezne Republike Njemačke
glede međunarodnog priznanja Hrvatske.
Polazeći od moralnih zasada za koja se zauzima, Sv. Stolica je
od prvog trenutka skretala pozornost svjetskoj javnosti, i
državnicima najvažnijih zemalja u svijetu, da u krizi u bivšoj
Jugoslaviji nije riječ o secesiji, ili o građanskom ratu, nego o
pravu hrvatskog (i slovenskog) naroda na ostvarenje vlastite države.
I to na osnovi opće prihvaćenih načela u svjetskoj zajednici o pravu
naroda na samoodređenje do odcjepljenja, odnosno o pravu izlaska tih
naroda iz bivše federativne državne zajednice u kojoj nisu bila
poštovana njihova prava i interesi. Potpora Sv. Stolice Hrvatskoj
glede reintegracije okupiranih područja, i rješenja krize u BiH,
dobila je posebnu i izričitu potvrdu u posjetu Sv. Oca, Ivana Pavla
Drugog, Hrvatskoj u povodu proslave 900. obljetnice Zagrebačke
nadbiskupije. Govori Sv. Oca za vrijeme boravka i nakon odlaska iz
Hrvatske, a takoder i susreti i razgovori što sam ih vodio s njim u
svojstvu hrvatskog državnog poglavara, ostaju trajnim svjedočanstvom
odnosa dubokog povjerenja izmedu Vatikana i demokratske suverene
Hrvatske.
Riječi izgovorene tom prigodom, kao i jedinstveno dostojanstven
način na koji je hrvatski narod dočekao i ispratio Sv. Oca, učinili
su neumjesnim špekulacije onih inozemnih i domaćih krugova koji su
nastojali umanjiti značenje Papinog posjeta. To je bio ne samo dokaz
visokog priznanja nego i prilog podizanju ugleda i važnosti Hrvatske
u današnjem svijetu.
Hrvatska duguje osobitu zahvalnost i Saveznoj Republici
Njemačkoj, kako za njezino zauzimanje za priznanje Hrvatske u
Europskoj Uniji, i za rješenje krize oko okupiranih područja, i one u
BiH, tako i na iskrenom podupiranju uključivanja naše zemlje u
programe europske integracije.
Potrebno je također izraziti priznanje austrijskoj diplomaciji
(na čelu s dr. Mockom), koja je od početka pokazala razumijevanje za
hrvatske težnje i interese, dajući nam svoju vrlo utjecajnu potporu u
međunarodnim organizacijama i tijelima.
Osim već rečenog, o odnosima Hrvatske sa Sjedinjenim Američkim
Državama treba dodati da su se oni postupno razvijali u odnose sve
prisnijeg prijateljstva i suradnje na svim područjima. Najizrazitiji
primjer za to je sporazum o suradnji izmedu hrvatskog i američkog
Ministarstva obrane, što su ga prošlog mjeseca u Washingtonu u ime
Hrvatske i SAD potpisali ministri G. Šušak i W. Perry.
Sjedinjene Države imale su bitnu i odlučujuću ulogu u
zaključivanju Washingtonskih sporazuma, o hrvatsko-muslimanskoj
federaciji i konfederaciji, a može se bez pretjerivanja, reći da
izmedu Hrvatske i Sjedinjenih Država postoje gotovo istovjetna
gledišta o rješavanju krize na području bivše Jugoslavije. Međusobna
politička suradnja na svim razinama, uključujući i moje višekratne
susrete s predsjednikom Clintonom, postaje, po mišljenju i glavnih
europskih sudionika, nezamjenjivom i od najveće važnosti u raspletu
krize na ovim prostorima, koja počinje biti opasnim žarištem mogućeg
širenja sukoba čak do civilizacijskih razmjera.
U lipnju 1993. godine, prigodom mojega državnog posjeta
Narodnoj Republici Kini, uspostavljeni su veoma dobri odnosi za
međusobnu političku, gospodarsku i kulturnu suradnju. Oni već daju
prve plodove, ali postoje izvanredno velike mogućnosti daljeg
proširenja te suradnje. Daleka je Kina, dakako, izvan izravnih
interesa na europskom prostoru, ali kao velika svjetska sila nije
nezainteresirana za mir i stabilnost u Europi.
Među zemljama s kojima je Hrvatska uspostavila osobito dobre
odnose treba svakako spomenuti Tursku. Za vrijeme posjete pok.
predsjednika Turske Turguta ™zala i sadašnjeg predsjednika Sleymana
Demirela Hrvatskoj, kao i mojega državnog posjeta Turskoj u proljeće
prošle godine, stvoreni su temelji zajedničkog razumijevanja i
suradnje. Turska je dala veliki doprinos normalizaciji odnosa izmedu
Hrvata i Bošnjaka-muslimana u BiH. Za Hrvatsku su odnosi s Turskom od
velike važnosti i stoga što nam ona može služiti kao most prema
mnogim srednjo-azijskim i drugim islamskim zemljama.
Nizom susreta i državnih posjeta nastojali smo u proteklom
razdoblju unaprijediti bilateralne odnose Hrvatske s drugim zemljama,
jačajući njezinu ulogu u međunarodnoj zajednici.
Među državnim posjetima, osim već navedenih, treba spomenuti:
posjet Predsjednika Albanije Sali Berishe Republici Hrvatskoj (10.
svibnja 1993.) i uzvratni posjet Republici Albaniji (28. veljače i 1.
ožujka 1994.); posjet Predsjednika Rumunjske Iona Iliescua Republici
Hrvatskoj (17.-19. svibnja 1993.) i uzvratni posjet Rumunjskoj (14.-
16. veljače 1994.), te posjet predsjednika Republike Slovenije Milana
Kučana Hrvatskoj (7. lipnja 1994.). Od posebne važnosti bio je i
državni posjet Republici Čile i Republici Argentini, na kraju prošlog
i na početku ovog mjeseca.
Na Općoj skupštini Ujedinjenih naroda, kao i u zatvorenim
sjednicama Vijeća sigurnosti, iznio sam gledišta hrvatske politike,
krajem rujna 1993., te koncem rujna 1994. godine.
Bilo je od važnosti i sudjelovanje na sastancima na vrhu
zemalja KESS-a 1992. godine u Helsinkiju i početkom ovog mjeseca u
Budimpešti.
U nizu službenih i radnih sastanaka treba posebno spomenuti
više susreta s predsjednikom Predsjedništva BiH Alijom Izetbegovićem.
O problemima Hrvatske govorilo se, dakako, i u svim susretima s
mnogim poglavarima država i vlada i međunarodnih tijela, što govori
kakvu važnost Hrvatska ima u rješavanju krize na tlu bivše
Jugoslavije i u stvaranju novog međunarodnog poretka u ovom dijelu
Europe. (Od tadašnjeg predsjednika Italije - Cossige, zatim bivših
predsjednika Francuske Giscard d'Estainga i SAD J. Cartera,
predsjednika Francuske - Mitterranda, Kine - Jiang Zemina, do
nedavnih susreta s predsjednikom Chilea - Freiom, Argentine - Menemom
i SAD - Clintonom, od predsjednika Rumunjske -Iliescua, Mađarske -
G”ncza do Bugarske -Želeva, od predsjednika Austrije - Klestila do
Litve -Brazauskasa, Latvije - Ulmanisa, Estonije - Meria do
predsjednika Ukrajine - Kravčuka, Finske - Ahtisaarija, od kancelara
Kohla do tadašnjih predsjednika grčke vlade Mitsotakisa i Švedske
Bildta, zatim Turske Tansu Ciller i Pakistana Benazir Bhuto, od
glavnog tajnika UN - Boutros Boutros-Ghalija do predsjednika Komisije
EU - Delorsa i sadašnjeg Glavnog tajnika NATO-a Claesa; od prvih
predsjedatelja Evropske konferencije o bivšoj Jugoslaviji lorda
Carringtona i Vancea do lorda Owena i Stoltenberga.) Nije moguće
ovom prigodom, nabrajati sve brojne susrete sa stranim ministrima
vanjskih poslova i s posebnim izaslanicima poglavara stranih država,
s visokim dužnosnicima medunarodnih organizacija, veleposlanicima
stranih zemalja i drugima.
Razumije se, posebnu važnost za učvršćenje međunarodnog
položaja Hrvatske imali su mnogobrojni susreti i razmjene
parlamentarnih delegacija hrvatskoga Sabora i drugih zemalja iz
čitavog svijeta.
Prigodom državnih posjeta zaključeni su ugovori o prijateljstvu
i suradnji s Republikom Albanijom, 10. svibnja 1993.; Republikom
Rumunjskom, 16. veljače 1994.; Republikom Turskom 16. srpnja 1994.,
te brojni sporazumi o gospodarskoj i znanstveno-tehničkoj i kulturnoj
suradnji.
Osim mojih, i susreta predsjednika Vlade Nikice Valentića, te
službenih posjeta i susreta, koje je imao u vrlo velikom broju
potpredsjednik Vlade i ministar vanjskih poslova dr. Mate Granić,
izaslanstva Republike Hrvatske sudjelovala su u radu mnogih važnih
međunarodnih konferencija. Među najvažnijima mogu se navesti:
Svjetska konferencija o pravima čovjeka, Međunarodna konferencija o
stanovništvu i razvoju, Diplomatska konferencija o nuklearnoj
sigurnosti, sastanak na vrhu Vijeća Europe, Konferencija o Paktu o
stabilnosti u Europi, Konferencija nesvrstanih i zemalja u razvitku,
Konferencija Organizacije islamskih država, te sastanci zemalja
članica Srednjeeuropske inicijative, Radne zajednice Alpe-Jadran i
Radne zajednice podunavskih regija, itd.
Gospode i gospodo saborski zastupnici,
Ovaj kratak pregled bilateralnih političkih odnosa Hrvatske s
pojedinim zemljama u svijetu, nameće jasan zaključak. Hrvatska je
vanjska politika u proteklom razdoblju ostvarila vrlo dobre odnose s
velikim brojem zemalja članicama svjetske zajednice. Dakako, da
postoje različiti stupnjevi i istančane razlike u tim odnosima. One
su posljedica zemljopisne bliskosti ili udaljenosti, identičnosti ili
razlike u kulturama i stupnjevima civilizacije, vjerske sličnosti ili
različitosti. Uvjetovane su i razlikama u geopolitičkom položaju i u
povijesnom razvitku, te posebnim nacionalnim interesima i utjecajem
međunarodnih i svjetskih silnica.
Uzimajući sve to u obzir možemo s pravom ustvrditi, da je
demokratska i suverena Hrvatska, oslanjajući se na čvrstinu svojeg
demokratskog poretka i na rezultate svoje gospodarske preobrazbe,
uspjela svojom dosljednom miroljubivom, ali i načelnom politikom,
steći ugled dostojnog i pouzdanog člana svjetske zajednice naroda.
Takva njezina vanjska politika donosi plodove u prijateljskim i
obostrano korisnim odnosima s velikim brojem zemalja današnjega
svijeta.
2. O USTROJU I STANJU OBRAMBENOG I SIGURNOSNOG SUSTAVA
Štovani zastupnici hrvatskoga Sabora!
Izgradnja obrambenih snaga i sigurnosnog sustava od životne je
važnosti za svaku državu, a to je pogotovo bilo za Hrvatsku, u
njezinim naporima za uspostavu i obranu svoje državne nezavisnosti.
Poznato je u kakvim se prilikama našla Hrvatska, kad se morala
bukvalno goloruka suprotstaviti srpskoj agresiji sa silom
jugokomunističke armije, uz istodobno nametanje međunarodnog embarga
na nabavljanje oružja. Da nismo uspjeli organizirati uspješnu obranu
i stvaranje svojih, najprije redarstvenih, a zatim i vojnih snaga,
danas hrvatske države ne bi ni bilo!
I pretvaranje redarstvenih snaga u instrument državne politike
samostalne Hrvatske bila je veoma složena zadaća. Ona je uspješno
riješena srazmjerno brzo, te su redarstvene snage poslužile ne samo
za osiguranje demokratskog poretka, već i kao prva obrambena snaga
Hrvatske.
U okviru MUP-a organizirali smo i postrojbe Zbora narodne garde
(prema mojoj odluci od 20. travnja 1991.), dovijajući se takvoj
mogućnosti u tadašnjim ustavnopravnim okvirima. Prve postrojbe,
odnosno brigade ZNG osnovane su u svibnju 1991. One su činile jezgro
i začetak izgradnje hrvatske oružane sile, a njihovu tradiciju danas
nastavljaju gardijske brigade i posebne postrojbe Hrvatske vojske.
Istodobno, samonikle dobrovoljačke postrojbe Narodne zaštite
pretvaramo u službeni ustroj, odlukom od 30. lipnja 1991., a pred
kraj te godine osnivamo i Hrvatsko domobranstvo, na tradicijama
hrvatskog vojništva.
Hrvatsko domobranstvo sastavni je dio Hrvatske vojske, ali i s
posebnom zadaćom ustrojstva teritorijalne obrane svih područja
hrvatske države.
Kakve smo i kolike napore morali ulagati u obranu Hrvatske može
se zaključiti iz nekih osnovnih podataka.
U domovinskom ratu potkraj 1991. i na početku 1992. pod oružjem
smo imali oko 200.000 ljudi, ili 4,2% od ukupnog stanovništva, ili
oko 20% od odraslog pučanstva, što potpada pod vojnu obvezu. No, svih
mobiliziranih u domovinskom ratu bilo je 340.617 ljudi, ili 7,13% od
ukupnog stanovništva. Taj podatak pokazuje da je Hrvatska morala
mobilizirati više nego li je bio prosjek mobiliziranih u II.
svjetskom ratu.
U domovinskom ratu na svim bojištima sudjelovali su dobrovoljci
i mobilizirani iz čitave Hrvatske i dobrovoljci iz BiH i iseljene
Hrvatske.
Sporazum o primirju i dolasku mirovnih snaga UN na okupirana
područja omogućio nam je postupnu demobilizaciju, te smo potkraj
1992. imali u vojsci 127.966, a godinu kasnije 116.237 ljudi.
I u ovoj godini učinili smo dalje smanjenje vojske, ali s
obzirom na potrebu izgradnje sveukupne obrambene strukture (borbena
nastava, školovanje, opskrba, nova ratna tehnika, proizvodnja, vojno-
teritorijalna uprava) na proračunu Ministarstva obrane još je uvijek
114.000 ljudi.
Za sveukupne potrebe obrane prošle smo godine izdvajali 36,98%,
ove godine izdvajamo 31,06% iz državnog proračuna, a toliko se
(31,08%) predvida i za iduću (1995.) godinu. To čini 9,10% bruto
domaćega proizvoda (BDP), što je u odnosu na druge zemlje, u redovnim
okolnostima 3-4 puta više (Austrija npr. izdvaja 1% BDP, skandinavske
zemlje od 1,5%-3,2%, Njemačka 2,5% BDP).
Ti izdaci za obranu znače golemo opterećenje za gospodarski i
sveukupni život zemlje. Oni se, medutim, teško mogu smanjivati s
obzirom na naše okolnosti i na cijene suvremene ratne tehnike (npr.
jedan ratni zrakoplov s opremom košta 30-50, pa čak i 70 milijuna
USD, helikopter 3,5-7 milijuna USD, tenk 450.000-1.300.000 USD,
obična topovska granata 250-350 USD, protutenkovska raketa 1.000, a
daljinska i protuzrakoplovna 15-18.000 USD!!
Nešto znatnije smanjenje izdataka za vojne potrebe moći će se
postići tek nakon uspostave normalnog stanja, u svezi s okupiranim
područjima i okončanjem ratne krize u BiH.
No, dok iznosimo ove činjenice, onda treba takoder spomenuti da
je u okolnostima domovinskog rata došlo i do oživljavanja mnogih
proizvodnih grana. Odnosno, nasuprot pada proizvodnje u nekim granama
ili poduzećima, došlo je i do povećanja u onima koje su proizvodile
za potrebe vojske.
U tom sklopu posebno treba spomenuti samoinicijativno nicanje
proizvodnje za ratne potrebe: od ručnih bombi i bacača do raketa, od
pušaka i strojnica do oklopnih kola.
Hrvatski su ljudi i na tom području očitovali visoku domoljubnu
svijest, samoprijegornu snalažljivost, inicijativu i sposobnost: od
kvalificiranih radnika do inžinjera i sveučilisnih profesora.
Već potkraj 1991. godine prišlo se sustavnom usmjerenju
proizvodnje za ratne potrebe. O tomu se brine poseban Vojno-tehnički
savjet u oviru MO.
Danas je naša vojna industrija osposobljena ne samo za remont
sve ratne tehnike, već i za znatnu proizvodnju, sve do tenkova i
ratnih brodova.
Vojna proizvodnja ima kooperaciju sa 324 gospodarska subjekta u
Hrvatskoj.
Ne računajući redovnu proizvodnju prehrambene, tekstilne i
kožarske industrije, te graditeljstva za vojne potrebe, namjenska
vojna proizvodnja povezuje oko 15.000 izravnih izvršitelja.
Jačanju obrambene moći Hrvatske služi i sve razvijenija
suradnja s oružanim snagama prijateljskih nam zemalja. Pri tome je od
posebne važnosti sporazum o upućivanju naših časnika na školovanje i
usavršavanje u visoke stožerne škole prijateljskih zemalja.
Oružana sila Hrvatske danas je, po svom ustroju, tehničkoj
opremljenosti i uvježbanosti spremna da u potpunosti izvrši sve
zadaće koje joj postavi državna politika.
Štovani zastupnici hrvatskoga Sabora!
Hrvatska je od jugokomunističke i srpske agresije pretpjela
goleme ljudske i materijalne žrtve. One će se u potpunosti moći
prosuditi istom nakon oslobađanja okupiranih područja.
Izravne materijalne štete dosada se procjenjuju na 22 milijarde
USD.
Ljudske žrtve na našoj strani u Hrvatskoj iznose: 8.882
poginula i 2.820 nestalih, što je ukupno 11.702 poginula i nestala, a
ranjenih je 26.448, od kojih 17.802 invalida. Bez jednog roditelja
ostalo je 4.273 a bez oba roditelja 54 djeteta.
Budući da je obrambeni rat hrvatskog naroda protiv agresora
opravdano promatrati u cjelini, to uz spomenute podatke o žrtvama u
Hrvatskoj navodim i one što ih je imao HVO. U BiH Hrvati su imali
6.197 poginulih i nestalih (213) i 11.705 ranjenih, a te se žrtve u
BiH jos uvijek povećavaju.
Prema tome je ukupno stradalih 56.059, od kojih 38.150 (ili 68
posto) u Hrvatskoj i 17.902 (ili 32 posto) u Bosni i Hercegovini.
Iz ovih podataka proizlazi da je u ovom ratu, za obranu samostalne
hrvatske države i hrvatstva u BiH, hrvatski narod podnio žrtve od 1,24
posto od svog ukupnog broja (u Republici Hrvatskoj 1,02 posto od
hrvatskog stanovništva u Hrvatskoj i 2,35 posto od hrvatskog
stanovništva u BiH), dok su žrtve hrvatskog naroda u II. svjetskom
ratu bile 5,88 posto.
Osim spomenutih tjelesno stradalih, najteže posljedice agresije
snose prognanici i izbjeglice.
U rujnu 1992. u Hrvatskoj smo imali 626.796 prognanika i
izbjeglica, a u rujnu ove godine imamo ih 382.358, od kojih 197.507
prognanika i 184.851 izbjeglica mahom iz BiH, od kojih je 128.870 ili
72,31 posto Hrvata i 46.421 ili 26,05 posto Muslimana.
Problem prognanika i izbjeglica bio je, i ostaje sve do njihova
povratka, jedan od najtežih problema s kojim smo suočeni, kako u
materijalnom tako i psihološko-političkom smislu. To je ujedno i
jedan od najvažnijih razloga zašto smo odlučni da otkažemo mandat
UNPROFOR-u ukoliko se ne osigura neodložan početak povratka
prognanika i izbjeglica.
Predstoji još ozbiljan posao oko dovršenja davanja priznanja
svim sudionicima Domovinskog rata.
Na osnovi Zakona o odlikovanjima i priznanjima sudionicima u
domovinskom ratu dosada je dodijeljeno 294.920 Spomenica domovinskog
rata. U tijeku je postupak da svi sudionici domovinskog rata dobiju
spomenice.
Dosada je za 4.351 poginulog donijeta odluka o dodjeli
posmrtnog odlikovanja orden "Petar Zrinski i Fran Krsto Frankopan",
koji se uručuje obitelji poginulog.
U svezi s tim i mnogim drugim pitanjima poseban je problem u
pravnom statusu nestalih. Stoga predlažem da Sabor donese zakon kojim
se izjednačavaju prava nestalih branitelja domovinskog rata, i
članova njihovih obitelji, s pravima poginulih branitelja domovinskog
rata.
A kad je riječ o davanju priznanja sudionicima domovinskog
rata, onda smatram potrebnim da na ovom mjestu, kao Predsjednik
Republike, izjavim da uz dodjelu državnih priznanja u obliku odličja:
najveće priznanje, i opću zahvalnost Domovine, zaslužuju oni koji su
najviše stradali - djeca i obitelji poginulih, invalidi i ranjenici,
prognanici koji su ostali bez svojih domova, povratnici koji su iz
sigurna svijeta došli braniti svoju Hrvatsku.
Svi oni koji su podnijeli najveće žrtve, ili dali najveći
prilog hrvatskoj pobjedi, očituju i najveću rodoljubnu svijest i
samoprijegornu spremnost na dovršenje i učvršćenje Hrvatske Slobode.
U to sam se osobno uvjerio u mnogim susretima - od Vukovara i
Baranje, preko Hrvatske Kostajnice, Petrinje i Like do Škabrnje,
Konavala, Hercegovine, i Zagreba - od prvih dana rata do danas.
Bezbroj puta čuo sam potresna svjedočanstva, kakvo je i ono u
"Zahvalnici" što ju je obitelj Šumera sedmog ovog mjeseca uputila
MUP-u Hrvatske ("Specijalnoj policiji" Šibenik). U toj "Zahvalnici"
na sućuti i pomoći pri ukopu sina Dragana, koji je poginuo neki dan
prije toga, piše:
"On je uvijek bio i ostat će naš Dragan, no koliko je pripadao nama
isto tako pripadao je i Vama, najboljima i najljepšima što je naša
Hrvatska mogla dati. Da nije bilo takvih, kao što ste Vi, i kakav je
naš Dragan, ne bi bilo ni Hrvatske. Volite je i branite je na isti
način, srcem, snagom, ljubavlju."
Iako je po veličini tragike, svijesti i hrabrosti, iznimno
poseban slučaj, i herojska majka Kata Šoljić izražava, takoder, opće
raspoloženje probuđenog i osvješćenog, do svete žrtve uzdignutog
Hrvatstva.
I ona, također ovog mjeseca, iz "TV parlamenta" poručuje
neprijatelju: ubili ste mi četiri sina, ali nas ne možete zatrti;
imam 15-ero unučadi, od kojih je šest u Hrvatskoj vojsci; i sa svima
njima vratit ću se u Vukovar!
Ali majka Kata poručuje i našim ljudima, ne samo u "TV"
parlamentu: Ne zaboravljajte da smo slobodu skupo platili! A ni to,
da još nije sve gotovo!
(Hina - nastavlja se ) pp ds
221355 MET dec 94
221355 MET dec 94
Noć muzeja: Umjesto u šoping centrima šetnja po muzejima i galerijama
Hrvatski satelit CroCube poslao snimke Hrvatske iz svemira
Liga prvaka: Manchester City protiv Reala iz Madrida
Svijet iščekuje hoće li Trump sutra uvesti carine Kanadi, Meksiku i Kini
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
Studenti u Banjoj Luci mirnim okupljanjem iskazali potporu kolegama u Srbiji
Podravka zaključila akviziciju tvrtki iz poljoprivrednog segmenta Fortenova grupe
SKV: Svijet u 12,30 sati
Sabor: Oporba i vladajući pohvalili Državni ured za reviziju
SKV: Sport u 12.30 sati