ZAGREB, 10. prosinca (Hina) -
Hrvatska i Ujedinjeni narodi
Ujedinjeni su narodi počeli djelovati s ciljem rješavanja krize
na području bivše Jugoslavije prije nego što je Republika Hrvatska
postala njihovom članicom (22. svibnja 1992. godine). Potrebno je
istaknuti humanitarnu pomoć (u okviru UNHCR-a) koja je počela
pristizati 1991. godine.
Temeljni dokument za rješenje krize bio je tzv. Vanceov plan
(Rezolucija Vijeća sigurnosti UN 721/27.11.1991.) kojim se
uspostavljaju zaštitne zone UN u Hrvatskoj. Zadaća UNPROFOR-a u
zaštićenim područjima bila je osiguranje prekida vatre,
demilitarizacija, odnosno povlačenje i raspuštanje, svih oružanih
snaga, zaštita ljudskih prava pod nadzorom lokalne policije (koja je
trebala biti sastavljena srazmjerno nacionalnoj pripadnosti
pučanstva), povratak prognanih osoba njihovim domovima, te povlačenje
bivše Jugoslavenske armije s cijelog područja Hrvatske.
Rezolucijom 762/30.06.1992. odobreno je, uz pristanak Hrvatske,
formiranje tzv. "ružičastih zona", kao privremenog rješenja s ciljem
brze uspostave hrvatske vlasti nad tim područjem.
Na naš zahtjev, Vijeće sigurnosti donosi Rezoluciju
769/07.08.1992. o kontroli hrvatskih državnih granica, na područjima
pod zaštitom UN prema Srbiji i Bosni i Hercegovini, što UNPROFOR
također nije proveo zbog srpskog otpora.
U rujnu 1992. godine, Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda, na
temelju mišljenja Arbitražne komisije (br. 8 od 4. srpnja 1992. pod
predsjedanjem Roberta Badintera) koju je osnovala Medunarodna
konferencija o bivšoj Jugoslaviji, donosi Rezoluciju 777/19.09.1992.
kojom se utvrđuje da je "država, ranije poznata kao SFRJ, prestala
postojati", a da SRJ (Srbija i Crna Gora) ne može automatski
naslijediti članstvo u UN.
Od tada pa do danas, Vijeće sigurnosti UN donijelo je nekoliko
veoma važnih odluka.
Rezolucijom 815 (od 29. ožujka 1993.) Vijeće sigurnosti
potvrđuje suverenost i teritorijalni integritet Republike Hrvatske,
ističući da su zaštićene zone (UNPA) integralni dijelovi državnog
područja Hrvatske.
Tu je odluku Vijeće sigurnosti kasnije potvrdilo svojim
rezolucijama 819, 847, 871, 908, 941 i konačno 947. Rezolucijom
871/04.10.93. Vijeće sigurnosti izražava duboku zabrinutost
neizvršavanjem Vanceovog plana, i prihvaća odluku Glavnog tajnika UN
o uspostavljanju posebnog zapovjedništva UNPROFOR-a za Hrvatsku.
Istom rezolucijom Vijeće izjavljuje da će kontinuirano
odbijanje suradnje pri provedbi relevantnih rezolucija Vijeća
sigurnosti, ili vanjsko uplitanje i ometanje mirovnog plana, imati za
SRJ ozbiljne posljedice u smislu da neće biti suspendirane ili
ukinute sankcije prema SRJ, koje je Vijeće sigurnosti prvobitno uvelo
zbog odgovornosti SRJ za krizu u BiH.
Tom istom rezolucijom Vijeće sigurnosti, na osnovu našeg
zahtjeva, traži ponovnu uspostavu hrvatske vlasti u tzv. "ružičastim
zonama", kao prvi korak u provedbi mirovnog plana, a također i
uspostavu komunikacija i opskrbe vodom i strujom u svim dijelovima
Hrvatske, posebno otvaranje željezničke pruge Zagreb-Split preko
Knina, autoceste i pruge Zagreb-Županja, Jadranskog naftovoda i
neometanog prometa preko Masleničkog ždrila.
Mandat UNPROFOR-a, radi provedbe rezolucija Vijeća sigurnosti,
bio je nekoliko puta produžavan.
Uoči isteka prethodnog roka (koncem rujna 1994.), Glavni tajnik
Ujedinjenih naroda Boutros Boutros-Ghali podnio je Vijeću sigurnosti
izvješće (S/1994/1067. od 17. rujna 1994.) kojim je potvrdio da
ostvarenje Vanceovog plana i svih rezolucija nije provedeno zbog
otpora pobunjenih Srba u UNPA, osim što je došlo do prekida oružanih
neprijateljstava (uz česta kršenja).
Prema njegovim riječima, pred UN nalaze se četiri problema koji
traže ponovno razmatranje: demilitarizacija UNPA (tj. razoružanje i
raspuštanje srpskih pobunjeničkih postrojbi), ponovno uspostavljanje
hrvatske vlasti u tzv. "ružičastim zonama", uspostavljanje kontrole
nad međunarodnim granicama Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine,
te osiguranje povratka izbjeglica i prognanika njihovim domovima.
Utvrđujući da zbog neprestanog protivljenja pobunjenih Srba
nema napretka, Glavni tajnik smatra da UNPROFOR nije u stanju
ispuniti svoje zadaće i zahtjeve koje opravdano postavlja Hrvatska,
jer nema za to potrebnih snaga niti sredstava, te da takva pat-
pozicija UNPROFOR-a doprinosi održavanju nezadovoljavajućeg statusa-
quo. Usprkos tome, Glavni je tajnik predložio produženje mandata
UNPROFOR-u radi bojazni da će doći do obnove neprijateljstava, što bi
moglo imati nepredvidive posljedice i još više otežati put prema
trajnom miru.
U takvim okolnostima odluka Sabora Republike Hrvatske da
jednostavno produženje mandata UNPROFOR-a, bez postizanja bilo kakvog
napretka u reintegraciji okupiranih područja nema nikakve svrhe
(Mišljenje Županijskog doma od 22. rujna 1994. i Rezolucija
Zastupničkog doma od 23. rujna 1994.) bila je od izvanrednog značenja
za potvrdu i dalju provedbu hrvatske državne politike.
U Općoj skupštini, i u Vijeću sigurnosti, Ujedinjenih naroda
iznijeli smo odlučno stanovište da će Hrvatska otkazati mandat
mirovnih snaga, ako one ne omoguće reintegraciju okupiranih područja.
Rezultat hrvatskih nastojanja bila je Rezolucija 947 od 30.
rujna 1994.
Hrvatska je postigla takvu odluku Vijeća sigurnosti o
produženju mandata koja obuhvaća i potvrđuje sve dosadašnje
rezolucije i daje osnove za posljednji pokušaj rješenja mirnim putem.
Tom rezolucijom potvrđena je obveza Vijeća sigurnosti, i svih
međunarodnih čimbenika, za pronalaženje sveobuhvatnog rješenja sukoba
u bivšoj Jugoslaviji putem pregovora, uz osiguranje suverenosti i
teritorijalne cjelovitosti svih država nastalih na području bivše
SFRJ, unutar njihovih međunarodno priznatih granica. Posebno je
istaknuta važnost međusobnog priznanja u tim granicama.
Mandat UNPROFOR-a produžen je radi ostvarivanja tih zadaća do
31. ožujka 1995., s tim da Glavni tajnik UN mora, najkasnije do 20.
siječnja 1995., podnijeti izvješće o provođenju mirovnog plana i o
ostvarenom napretku u normalizaciji prilika, uključujući i početak
povratka prognanika.
Vijeće sigurnosti, na temelju tog izvješća, ponovno će
razmotriti mandat UNPROFOR-a, uzimajući u obzir gledišta Hrvatske.
U svom djelovanju u Ujedinjenim narodima Hrvatska je postigla
veoma važan uspjeh donošenjem Rezolucije Opće skupštine Ujedinjenih
naroda o "Situaciji na okupiranim područjima". Rezolucija je
prihvaćena u plenumu Opće skupštine - 9. ov.mj. sa 142 glasa, uz 18
suzdržanih i nijedan protiv.
Posebna je važnost tog dokumenta u tome što se, osim
potvrđivanja dosadašnjih rezolucija Vijeća sigurnosti, po prvi put
nedvosmisleno konstatira da okupaciju dijelova suverenog područja
Hrvatske, potiče, omogućava i provodi Srbija, odnosno Savezna
Republika Jugoslavija, pa stoga, razumije se, snosi odgovornost pred
svjetskom OUN.
Hrvatska i druge međunarodne organizacije
Hrvatska je primljena kao punopravni član, ili kao promatrač, u
gotovo sve svjetske i europske multilateralne organizacije - od
Svjetske organizacije rada, Svjetske zdravstvene organizacije,
Organizacije o migracijama, do Komisije za ljudska prava, Europske
ekonomske komisije, Konferencije o razoružanju itd.
Kao članica Konferencije o europskoj sigurnosti i suradnji,
Hrvatska vrlo aktivno sudjeluje u svim oblicima rada ove
organizacije.
Hrvatska je pristupila svim dokumentima donešenim u okviru
KESS-a, a spremni smo i nadalje dati svoj puni prilog naporima za
sprečavanje sukoba i svladavanje kriza. Hrvatska ispunjava obveze o
općoj razmjeni podataka o vojnim snagama, a KESS je prihvatio i
sudjelovanje hrvatskog vojnog sastava (43 časnika i vojnika) u
mirovnoj operaciji u Gorskom Karabahu.
KESS se, nažalost, sve do današnjeg dana nije ozbiljnije
pozabavio krizom na području bivše Jugoslavije.
Nakon neuspjelog pokušaja djelovanja Misije dugog trajanja na
Kosovu, Sandžaku i u Vojvodini, nade velikog broja zemalja članica
Konferencije bile su polagane u budimpeštanski sastanak na vrhu
Konferencije, koji je bio održan početkom ovog mjeseca. Te su nade
ostale neispunjene!
U središtu pregovaranja i sučeljavanja našlo se s jedne strane
nastojanje proširenja NATO saveza na države istočne i jugoistočne
Europe putem Partnerstva za mir, a s druge strane namjera da se NATO
potisne u stranu pretvaranjem Konferencije u Organizaciju o europskoj
sigurnosti i suradnji. U žestokom sučeljavanju interesa došlo je,
doduše, do promjene imena Konferencije, ali se glavni čimbenici
zapadnih zemalja nisu željeli odreći NATO-a kao jamca svoje
sigurnosti.
Dakako, u takvim se okolnostima nije mogla postići suglasnost o
bilo kakvoj djelotvornoj odluci o krizi u Bosni i Hercegovini ili o
pitanju okupiranih dijelova Hrvatske.
Što se tiče primanja Hrvatske u Vijeće Europe, možemo reći da
smo ušli u završno razdoblje. Poznato je da Vijeće Europe ima u
pravilu dugotrajan postupak za primanje novih članova.
Nakon višekratnih uzajamnih posjeta parlamentarnih delegacija
našeg Sabora i Vijeća Europe, to je sada pri kraju. Među inim
Hrvatsku su posjetili i prijašnja glavna tajnica Vijeća Catherine
Lalumiere i predsjednik Parlamentarne skupštine Miguel A. Martinez, a
i skupina pravnih stručnjaka. Predstavnici Vijeća Europe zaključili
su da Hrvatska u razvitku svoje demokracije - usprkos svojevrsnim
ratnim okolnostima - zadovoljava sve uvjete, koji se postavljaju za
punopravno članstvo, i to ne manje negoli mnoge već primljene zemlje.
Stoga se može očekivati da će Hrvatska biti primljena u Vijeće Europe
u proljeće iduće (1995.) godine.
Odnosi i suradnja Hrvatske s Europskom unijom bili su
uvjetovani odnosima, osobito glavnih europskih zemalja, prema
rješenju krize na tlu bivše Jugoslavije.
Europska Unija pružala je Hrvatskoj pomoć za zbrinjavanje
prognanika i izbjeglica (smještaj, lijekovi i hrana) posredstvom
Promatračke misije.
Nakon pregovora hrvatskog i muslimanskog vodstva u Bonnu, a
pogotovo nakon potpisivanja Washingtonskih sporazuma o hrvatsko-
muslimanskoj Federaciji, i njezinoj konfederaciji s Hrvatskom, došlo
je ubrzo do pozitivne promjene gledišta mnogih zemalja, što je
utjecalo i na odnose s Europskom unijom u cjelini.
Očekujemo da će, vrlo skoro, pod njemačkim ili kasnije
francuskim predsjedanjem, doći, nakon pozitivne odluke donesene u
Vijeću ministara, i do potvrde u Europskom parlamentu o uključivanju
Hrvatske u PHARE program i do zaključenja Sporazuma o trgovini i
suradnji, koji stvara pravnu osnovu za buduću integraciju. Pozitivno
stanovište o tome zauzeto je na osnovi mišljenja istraživačke skupine
Komisije Europske unije, koja je boravila u Hrvatskoj u listopadu ove
godine.
Odlukom Međunarodnog monetarnog fonda od 14. prosinca 1992.
godine, a u skladu s načelom djelomične sukcesije, Hrvatska je
postala članicom te svjetske novčane ustanove. Time je Hrvatska
naslijedila 28,49 posto obveza i tražbina bivše SFRJ, a njezina kvota u
Fondu iznosi 261,1 milijun Specijalnih prava vučenja. Nakon
izmjeničnih posjeta izaslanstava, Odbor izvršnih ravnatelja Fonda
prihvatio je 14. listopada 1994. "Pismo o namjerama" hrvatske Vlade
te odobrio stand-by i STF aranžman sa sredstvima za pretvorbu
gospodarskog sustava. Time su Hrvatskoj odobrena sredstva u ukupnoj
visini od 196,2 milijuna Specijalnih prava vučenja.
Stand-by aranžman i krediti imaju znatno šire političko i
gospodarsko značenje od iznosa u prvom obroku odobrenja. Oni su u
prvom redu jasna potvrda i najviše međunarodno priznanje ispravnosti
provođenja hrvatske gospodarske politike, ali također znače
svojevrsnu "propusnicu" za uređenje pitanja vanjskog duga Hrvatske
prema zemljama-vjerovnicima, okupljenim u tzv. Pariškom klubu, i
vjerovnicima-poslovnim bankama u tzv. Londonskom klubu.
Time su otvorena vrata za dalju suradnju sa stranim bankama i
financijskim institucijama za dobivanje novih kredita, koji su
potrebni za brži razvitak hrvatskog gospodarstva.
Nakon MMF-a i Odbor izvršnih ravnatelja Svjetske banke takoder
je prihvatio Hrvatsku kao punopravnu članicu. To su učinile i
Europska banka za obnovu i razvitak, Međunarodna financijska
korporacija, Međunarodna agencija za garantiranje investicija.
Hrvatska je u pregovorima za potpisivanje GATT sporazuma i o
pristupu Svjetskoj trgovačkoj organizaciji. (WTO)
Sve to otvara Hrvatskoj mogućnosti za dobivanje daljih
potrebnih sredstava za gospodarski razvitak i uključivanje u svjetska
gospodarska kretanja.
(Hina - nastavlja se ) pp ds
221310 MET dec 94
221310 MET dec 94
U KBC-u Osijek od teških ozljeda umro mladić koji je ispao iz prtljažnika automobila
Vjerovnici Varteksa izglasali da se proizvodnja neće nastaviti
Francuska: Fonseca potvrđen za trenera Lyona
HUP prognozira rast BDP-a ove godine od 2,7 posto
Objavljeno slovensko izdanje pjesama Borisa Domagoja Biletića "Lovljenje zraka"
Ukrajina ponovno dronovima napala ruske rafinerije
Rušeći stablo motornom pilom u Međimurju poginuo 82-godišnji Slovenac
EPPO istražuje dvojac i hrvatsku tvrtku zbog pronevjere gotovo dva milijuna eura
U Daruvaru počela gradnja učeničkog doma vrijednog šest milijuna eura
ZSE: U mirnom trgovanju Crobexi blago pali