ZAŠTO SE OD BUDIMPEŠTE DO ZAGREBA (I OBRATNO) PUTUJE DUŽE
NEGO ZA VRIJEME AUSTRO-UGARSKE?
ZAGREB, 23. studenog (Hina- piše Miljenko Pajalić) - Često ističemo
kako naša domovina, Hrvatska, ima izvanredan geografsko-prometni
položaj i kako joj je promet, uz turizam, jedna od najpropulzivnijih
gospodarskih grana. Istodobno, kao da prometne pravce, koje imamo, i
koje bi trebala koristiti cijela Europa, a posebice naše
srednjoeuropsko zaleđe, ne koristimo dovoljno. Ili, točnije rečeno, ne
gradimo ceste i pruge tamo, gdje to ekonomska logika nalaže.
Eto, pravac prema Mađarskoj, smjer koji nas povezuje s jedne strane s
industrijskim prostorom Srednje Europe, a s druge sa sjevernim lukama
Starog kontinenta, nije u središtu pozornosti hrvatske razvojne
politike. Ili se to bar tako čini.
Potražili smo odgovor na drugoj, mađarskoj strani i o tome razgovarali
s pomoćnikom ministra prometa, veza i vodoprivrede dr. Peterom
Scharleom.
U vezi sa željezničkim povezivanjem dviju zemalja, koje, to je sasvim
jasno, prometno upućene jedna drugoj, prvi je problem - tehnička
strana, a to su zastarjele i ruinirane pruge koje ne dopuštaju brzine
veće od 60 do 80 km/h., iako lokomotive mogu postići brzinu i od 200
km/h. Za to, jasno, nedostaje novca, a pitanje je i daljnji razvoj
željezničkog prometa, koji očito gubi bitku s cestovnim. I MAV,
Mađarske državne željeznice, kao i Hrvatske željeznice, imaju velike
gubitke, 20 do 30 milijardi forinti iznosi razlika između troškova i
prihoda. Prije 6 godina u Mađarskoj je željeznica prevozila godišnje
oko 120 milijuna tona robe, a sada manje od 50 milijuna. Situacija je
slična i u prijevozu putnika. Sva to, kaže dr. Scharle, dovodi u
pitanje mogućnost poboljšanja željezničkih veza Mađarske i susjednih
zemalja.
Mađarska je zainteresirana za daljnji razvoj prometa prema Jadranu
i svjesna je da se, u zajednici s Hrvatskom, može postići poboljšanje
prometnih koridora prema riječkom lučkom bazenu. Najvažnija je zadaća,
s mađarske strane - elektrifikacija željezničke pruge s južne strane
Balatona prema Hrvatskoj, koja će omogućiti električnu vuču, a pravac
prema Hrvatskoj i jugu za Mađarsku predstavlja prioritet. I to ne samo
u Hrvatskoj i Mađarskoj, nego na čitavoj pruzi od Rijeke do Zahonya,
na granici s Ukrajinom, koji će Rijeci i Jadranu približiti cijelu
Ukrajinu i ruska prostranstva.
Točno je, kaže Peter Scharle, da je danas vrijeme putovanja od
Budimpešte do Zagreba duže, nego prije 100 ili 120 godina. Čak se i
do Beča putuje duže nego prije. Uz tehničke nedostatke pruge, ima tu i
jedan drugi problem - carinske i druge formalnosti prigodom prijelaza
granice između Hrvatske i Mađarske. Bilo bi za vrijeme trajanja puta
daleko bolje da se te formalnosti obavljau u vlaku kao i da se
izbjegne zamjena lokomotiva na željezničkoj postaji na granici. Sve
bi to, uz poboljšanje željezničke infrastrukture, omogućilo da
putovanje između Budimpešte i Zagreba traje od 3 do 5 sati. Samo, tu
se postavlja i pitanje hoće li korist od takvih zahvata biti veća od
njihove cijene koštanja. Jer, sadašnji broj putnika na toj pruzi ne
ulijeva nadu i ne opravdava veća ulaganja u njezinu modernizaciju.
Tu ipak treba dodati da je s hrvatske strane mnogo učinjeno, da je
pruga modernizirana i omogućuje relativno velike brzine od 120 km/h.
Jasno, kad je riječ o željezničkoj vezi Mađarske s Jadranom, javlja
se i konkurencija slovenske luke Koper i talijanskih - Trsta i
Venecije. Prema riječima dr. Scharlea, Mađarska se neće odlučiti za
jedan pravac i koristit će kompatibilne prednosti svakoga od njih.
Sigurno je da je riječka luka i pravac prema Rijeci zanimljiv i važan
već i zbog povijesnih veza Hrvatske i Mađarske, ali određene prednosti
imaju i Koper i Trst. Sad je samo pitanje ulaganja u željezničku
infrastrukturu i jasno je da će pruga koja će omogućiti brži i
kvalitetniji prijevoz imati prednost.
Što se cestovnih pravaca tiče, Peter Scharle smatra da cesta M-7, od
Budimpešte do Zagreba ima prioritet u mađarskoj politici ulaganja u
cestovnu infrastrukturu, baš kao i cesta M-3 koja Budimpeštu povezuje
s Bečom. Ta će cesta u listopadu sljedeće godine biti završena na
cijelom potezu od Beča do glavnog grada Mađarske, a dr. Scharle
očekuje da će isto tako krenuti i radovi na izgradnji autoceste do
mađarsko-hrvatske granice, južno od Balatona. Za to već postoji
ministarska odluka, u tijeku je proces podnošenja koncesija, a
brzina gradnje ovisit će o financijskim sredstvima. Dr. Scharle smatra
da će taj cestovni smjer i u Hrvatskoj imati prioritet, jer je on
istodobno i jedan od važnijih pravaca na potezu Sjever - Jug Starog
kontinenta. Za Mađarsku, a sigurno i za Hrvatsku, osobito za riječki
lučki bazen, važan je i nastavak te ceste u smjeru istoka, prema
Ukrajini. Smatra se da će gustoća prometa, uz naplatu cestarine
opravdati investiranje u tu prometnicu. U Mađarskoj je, naime,
odlučeno da se uvede sustav naplate cestarina na autocestama, osim
nekih malih dionica. U tome i jest smisao koncesija, jer se od naplate
cestarina, uz određenu gustoću prometa, mogu skupiti značajna
financijska sredstva.
Za Mađarsku je, kaže Peter Scharle, značajan i cestovni smjer M-5,
Budimpešta-Segedin i dalje, preko Vojvodine i Srbije prema Solunu. I
taj se pravac uklapa u mišljenje da se neće izabrati određeni smjer
prema Jugu, nego će se koristiti svaki, uz poštivanje njegovih
kompatibilnih prednosti. S tim u vezi je dr. Scharle istaknuo da se
osobno ne plaši konkurencije pravca Beč - Maribor- Zagreb i ceste
Beč - Budimpešta - Segedin. Promet ne bira pravac prema simpatijama,
nego ekonomskom logikom i svaki će smjer biti dobar, bude li njime
promet tekao brzo i efikasno.
I Mađarsku uznemirava sve jači promet teških teretnih vozila, koje
poneki zovu cestovnim krstaricama. U susjednoj se zemlji ozbiljno
ispituje mogućnost uvođenja vikend-ograničenja prometa i što veći broj
takvih teških kamiona usmjeriti na željeznicu, dakle na tzv.
kombinirani transport. No, kako je velik cestovni promet, zbog rata
na području bivše Jugoslavije, te zbog ograničenja dopuštenog
osovinskog pritiska, preusmjeren na Mađarsku, morat će se nešto
učiniti u smislu smanjenja prometa teških vozila, ali uz striktno
poštivanje europskih normi o cestovnom prijevozu. I u tom pogledu,
smatra dr. Peter Scharle, može se uskladiti prometna politika Hrvatske
i Mađarske.
(Hina) mp fp
231011 MET nov 94
231011 MET nov 94
Članice EU-a traže od EIB-a da pojača kreditiranje vojne industrije
Pula: Krenuli radovi na rekonstrukciji gradskog kupališta Stoja
Poslodavci: Zbog povećanja minimalne plaće kasnit će plaće u siječnju u FBiH
U Pakracu poginuo biciklist
Čelnici Podravke i Fortenove: Suradnjom institucija do rješenja problema rasta cijena
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Kremlj ponovno poručuje Trumpu da članice BRICS-a ne kane kreirati vlastitu valutu
Nezaposlenost u eurozoni blago porasla u prosincu; u Hrvatskoj stabilna
U rujnu u Karlovcu Svjetsko prvenstvo u spašavanju u prometu
Bauk (SDP): Priča o stabilnoj većini već na prvom testu 'pala u vodu'