NEW YORK, 28. rujna (Hina) - OBAVIJEST UREDNIŠTVIMA: GOVOR
PREDSJEDNIKA TUĐMANA EMITIRAMO POD EMBARGOM DO OBAVIJESTI. PREDVIĐENO
JE DA PREDSJEDNIK GOVORI PRED OS UN U 20.30 SATI PO SREDNJOEUROPSKOM
VREMENU. UREDNIŠTVO HINE OBAVIJESTIT ĆE VAS O SKIDANJU EMBARGA.
Predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo Tuđman govorio je danas na
49. zasjedanju Opće skupštine UN u New Yorku. Govor dr. Tuđmana
objavljujemo u cijelosti.
"Gospodine Predsjedniče,
Gospodine Glavni tajniče,
Štovane gospođe i gospodo delegati,
Osobita mi je čast i zadovoljstvo obratiti se Općoj skupštini
Ujedinjenih naroda na početku njezina 49. zasjedanja.
Vjerujem da ćemo se suglasiti da je nastup svakog državnika pred
Općom skupštinom svjetske organizacije veliki trenutak moralnog i
političkog preispitivanja vlastitih promišljanja i odgovornosti pred
međunarodnom javnošću. To se podjednako odnosi na predstavnike
uvaženih zemalja utemeljitelja, kao i na nas koji predstavljamo mlade
demokracije. Ova prigoda daje nam mogućnost da iznesemo svoja gledišta
na probleme svoje zemlje, ali i na sve druge od važnosti za svjetsku
organizaciju. To je istodobno i prigoda da s krajnjom ozbiljnošću,
usporedimo visoke ideale ugrađene u Povelju UN, s teškim i zamršenim
putovima dnevnog političkog usuglašavanja u njihovu ozbiljenju.
Plemenita temeljna načela Ujedinjenih naroda o pravima i obvezama
pojedinaca, naroda i država uglavnom su u skladu s općim načelima što
su ugrađena i u sve svjetske religije i filozofije, pa i temeljne
zakone pojedinih država. Pa ipak, još smo uvijek u mukotrpnom traženju
općeg suglasja o novom i pravednom međunarodnom poretku, koji bi
sjedinio i uskladio visoke ciljeve Povelje UN i humanističke
svjetonazore s vizijama novog svjetskog poretka i s posebnim idealima
i interesima pojedinih država. Mnoge zemlje, poput moje Hrvatske, koje
se nađu u procjepu raspada jednog i stvaranja novog regionalnog
međunarodnog poretka, plaćaju, nažalost, najveću ljudsku, materijalnu
i političku cijenu nesavršenosti svijeta u kojem živimo.
Obraćajući se Općoj skupštini, kao poglavar hrvatske države i najviši
predstavnik hrvatskog naroda, mogu sa zadovoljstvom ustanoviti da je
međunarodni položaj Hrvatske učvršćen i unaprijeđen, unatoč svim
problemima u djelovanju međunarodne zajednice. Hrvatska je u svega
nekoliko godina, od svoga osamostaljenja i međunarodnog priznanja,
postala punopravni i ravnopravni subjekt međunarodnih odnosa,
učvrstivši svoj položaj u međunarodnoj zajednici i razgranavši mrežu
bilateralnih odnosa s gotovo svim državama svijeta i sa svim
međunarodnim ustanovama. Štoviše, Hrvatska je postala ključni čimbenik
u uspostavi novog regionalnog poretka u Jugoistočnoj Europi, priznati
i važni partner velikim silama, i cijeloj međunarodnoj zajednici, u
rješavanju zamršene i trenutno najteže međunarodne krize u tom
dijelu svijeta u Bosni i Hercegovini.
Teško iskustvo hrvatskog naroda tijekom cijele povijesti, a posebno
zadnjih godina obnove hrvatske državnosti, uči nas, da ni jedno visoko
načelo zapisano u Povelju UN i u međunarodnom pravu, nije automatski
ostvarivo, a još manje zajamčeno, ako narod nema odlučnu volju da ga
ostvari, ako nije spreman na visoke žrtve u postizanju vlastitog prava
na život i svoju slobodu, ako svojom snagom i svojim odlukama ne
uspije uskladiti svoje nacionalne interese s bitnim interesima
međunarodne zajednice. Bez obzira na neotuđivo pravo hrvatskog naroda
- koji je jedan od najstarijih europskih naroda - na samoodređenje i
obnovu vlastite države, bez obzira na očitu barbarsku agresiju, s
ciljem teritorijalnog osvajanja, genocidnog protjeravanja pučanstva i
uništavanja najvrednijih kulturnih spomenika hrvatskoga naroda, kao
što su Vukovar i Dubrovnik, Hrvati ne bi nikada dobili pravo na
samoodređenje, na svoju državu, na slobodu i samostalnost da nisu bili
spremni za te ciljeve podnijeti ljudske i materijalne žrtve, da nisu
pokazali snažnu državotvornu volju kojom su se odlučno nametnuli, kao
subjekt, međunarodnoj zajednici, očitujući istodobno i spremnost da
budu konstruktivan čimbenik u stvaranju novog međunarodnog poretka
umjesto neodrživog i propalog starog sustava.
Gospodine predsjedniče,
Dužnost je sviju nas, a posebno ovog najvišeg svjetskog tijela, da
učinimo odlučnije i djelotvornije korake u pronalaženju načina kako
prekinuti ukleti krug ratnih patnji ljudi i naroda. Naša je moralna i
politička obveza, kao najviših predstavnika svojih država i naroda, da
stvorimo takav međunarodni poredak i takve njegove mehanizme koji bi
mogli učinkovito braniti prava svake nacije, ili skupine, a poglavito
malih i mladih država. Takve mehanizme vrhovne svjetske organizacije,
koji bi mogli energično suzbijati i kažnjavati svaku pojavu rušenja
temeljnih načela međunarodnog prava!
Razumije se, to podrazumijeva i zadaću zaštite mogućnosti ostvarenja
tih prava i općeprihvaćenih načela demokratskim putem, a ne da se baš
svako pravo mora izboriti na najteži način, krvlju nevinih života, jer
se na taj način usađuju u kolektivno pamćenje pritajene mržnje,
predrasude i osvetoljubivost, što sve uvijek iznova potiče nove
razdore, pače i razornije unutrašnje i regionalne krize.
To jednako vrijedi za krize na tlu bivše Jugoslavije, ili u Ruandi,
Somaliji, na Kavkazu ili Srednjem Istoku, na jugu Azije, Afrike ili
Amerike. Baš kriza na području bivše Jugoslavije pokazje koliko
politikantsko iskorištavanje povijesnih mitova o kolektivnoj krivnji
ili povijesnoj nepravdi, o zavjeri cijelog svijeta protiv jednog
naroda, te isticanje iskrivljene slike o mesijanskoj ulozi pojedinog
naroda radi opravdanja osvajačke politike, nanosi golema zla, ne samo
ugroženima takvom imperijalnom politikom, nego i narodu koji postaje
žrtvom vlastitih zabluda i motiva koji su neprihvatljivi i štetni za
međunarodnu zajednicu.
Nakon sloma blokovske podjele svijeta, i raspada mnogih
višenacionalnih državnih tvorbi, stojimo pred zadaćom izgradnje novog
međunarodnog poretka. Sva dosadašnja iskustva upućuju na to da je put
do njega veoma težak. Za uspjeh potreban nam je prije svega mehanizam
za diplomatsko-političko pregovaranje, za jačanje povjerenja i
strpljivo premošćivanje stvarnih problema iz objektivno različitih
interesa. U slučaju očigledne uzaludnosti političkih napora, UN moraju
imati djelotvorniji mehanizam za postizanje, pa i nametanje, takvih
rješenja koja su u interesu mira i stabilnosti međunarodnog poretka.
Ali u jednom i drugom slučaju to nikako ne smije - u ime realne
politike i ravnoteže interesa i snaga - ići na uštrb temeljnih načela
na kojima počiva ova orgnaizacija. Pritom valja imati na umu da
mehanizam za uspostavu i obranu novog međunarodnog poretka ne smije
biti samo u službi usklađivanja interesa velikih sila, nego mora
odražavati njihovu najveću odgovornost u rješavanju regionalnih kriza,
a istodobno on mora biti oblikovan tako, da svim svojim ustrojem
jača sigurnost i napredak malih ili ugroženih članica međunarodne zajednice,
koje čine veći dio čovječanstva. Organizacija Ujedinjenih naroda mora
biti osposobljena da može jamčiti podjednake uvjete u međunarodnom
poretku za slobodu, napredak i ravnopravnost svih članica svjetske
zajednice.
Padom komunizma i bipolarne podjedle svijeta ojačala je nada u
pravedniji i sigurniji svijet za sve. Međutim, treba biti svjestan
činjenice da je sam raspad, blokovskog komunističkog sustava i
multinacionalnih država, neizbježno prouzročio privremene
destabilizirajuće učinke u međunarodnom poretku. Pritom valja uočiti
da je proglašenje suverenih nacionalnih država stvaralo pretežito
pozitivne pretpostavke za novi međunarodni poredak, ali u nekim i
negativne, tamo gdje se nacionalizam izrodio u
šovinističko-ekstremističke tendencije, pače i osvajačke agresije. No,
iz tih povijesnih kretanja bitna je spoznaja da je nastojanje malih
naroda da ostvare svoju državnost, što će reći svoj politički,
kulturni i gospodarski identitet, i subjektivitet u međunarodnom
poretku, najviše pridonijelo padu komunističkog totalitarizma i
demokratizaciji mnogih zemalja. A bez takve demokratizacije
unutrašnjih političkih sustava ne može biti ni pune demokratizacije
međunarodnih odnosa.
U današnje doba, sigurnost novih, malih država postala je ključ
stabilnosti u svakoj regiji i treba biti osnova novih kolektivnih
sustava sigurnosti. Tek ih njihova potpuna sigurnost i ravnopravnost
pretvara u ravnopravne čimbenike civilizacijske i funkcionalne
integracije u pojedinim područjima i u svjetskom poretku u cjelini.
Narodi malih zemalja rado će prihivatiti civilizacijsku integraciju
ako ona ne potire njihovu državnu, kulturnu i gospodarsku osobnost.
Samo na taj način osigurana nacionalna individualnost u
civilizacijskoj integraciji, može stvarati zdrave osnove za
funkcionalni multilateralizam u novom međunarodnom poretku. U
protivnom, mitovi i predrasude prošlosti služit će i dalje kao osnova
za nove čak i civilizacijske sukobe. A kakve zabrinjavajuće razmjere
mogu poprimiti civilizacijske razlike očituje se na tlu bivše
Jugoslavije, gdje lokalna agresija prijeti da se proširi čak u sukob
tri civilizacijsko-religijska bloka, ako se odlučno ne stane na kraj
ratne krize u Bosni i Hercegovini. Hrvatska se uvijek zauzimala za
politička rješenja, prihvaćajući normalizaciju odnosa sa svim
susjedima, pa i s onima čije smo agresije bili žrtve, kako bismo na
ravnopravnim osnovama stvorili pretpostavke ne samo za novi
međunarodni poredak, već i doveli do produktivnog prožimanja
različitih, ovdje sučeljenih civilizacija.
S obzirom na stanje u današnjem svijetu, zauzimamo se za temeljitu
reformu ustroja Ujedinjenih naroda, radi njegove veće i odgovornosti
i učinkovitosti u rješavanju gorućih problema čovječanstva. Problemi
neujednačenog razvitka, rasta stanovništva, ekološke ravnoteže
planete, ljudskih i kolektivnih prava, funkcionalne integracije
svijeta, a pogotovu krizna i ratna žarišta, traže djelotvorniji ustroj
vrhovne međunarodne organizacije. Treba nam takav ustroj organizacije
koji bi mogao učinkovitije djelovati na uspostavu jednakih normi i
obveza za sve zemlje i koji bi imao pravo da u kriznim slučajevima,
ili u ključnim pitanjima razvitka čovječanstva i života na našoj
planeti, "zadire" u ime svjetske zajednice u unutrašnje stvari država.
Međunarodna zajednica morala bi imati takve multilateralne mehanizme, u
okviru OUN, koji se učinkovitije mogu suočavati s gorućim kriznim,
razvojnim, ekološkim i tehnološkim izazovima čovječanstva.
Pritom valja pomno razmisliti o ulozi Opće skupštine UN, djelatnost
koje mora imati vjerodostojnost, ali ipak ne može preuzeti ulogu
svjetskog parlamenta na štetu suvereniteta država-članica. Iskustvo
upućuje na to, da je potrebna jasnija podjela ovlaštenja između Opće
skupštine, Vijeća sigurnosti i Ekonomskog i socijalnog vijeća.
U današnjem svijetu, regionalni sukobi postali su glavni problem
međunarodne zajednice. I to ne samo zbog prijetnji međunarodnom miru,
nego i zbog toga što prouzrokuju strahotne ljudske katastrofe, kao što
su one u Ruandi, u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj ili Somaliji. A
razumije se, blokiraju i regionalne razvojne procese, uzrokuju teško
popravljive ekološke štete i razaranja na prirodnim i kulturnim
dobrima čitavih područja.
Takvo stanje nužno iziskuje prije svega reformu Vijeća sigurnosti
Ujedinjenih naroda.
Novi svjetski poredak ne može se više zasnivati samo na koaliciji
pobjednika u drugom svjetskom ratu, ili na nuklearnom klubu velikih
sila. On mora odražavati nove demokratske, gospodarske i regionalne
realnosti, koje nužno vode stalnom članstvu u Vijeću sigurnosti i
pojačanoj globalnoj odgovornosti zemalja kao što su Njemačka i Japan,
ali i nekih regionalnih predstavnika tzv. Trećeg svijeta. Ali u
reformi Vijeća sigurnosti treba izbjeći takva rješenja koja bi
povećanjem broja članica otežavala donošenje odluka i Vijeće činila
nedjelotvornim. Valja bitno ojačati učinkovitost i vjerodostojnost
Vijeća sigurnosti u rješavanju glavnih problema međunarodne
sigurnosti, osobito u sukobima koji izazivaju ratne požare, prije
svega smanjivanjem raskoraka između sadržaja donesenih rezolucija i
mogućnosti njihove primjene. Sve države svijeta, a posebno velike sile
koje imaju pojačanu odgovornost u takvom sustavu, moraju u dobroj
vjeri staviti na stalno raspolaganje Vijeću sigurnosti prikalne
diplomatske, gospodarske i vojne instrumente koji će njegove odluke
moći provesti u život. Mirotvorno posredovanje svjetske organizacije
mora evoluirati od statičnog zamrzavanja sukoba, i sprečavanja njegova
proširenja, u mehanizam koji je sposoban pravodobno sprečavati
razvitak krize i otkloniti već nastale posljedice.
U nekim će slučajevima za zaustavljanje i rješenje krize biti
dovoljne same odluke Vijeća sigurnosti, ali će ponegdje biti potrebna
demonstracijia odlučnosti.
Međunarodna zajednica mora sustavnije razviti mehanizme kažnjavanja
onih država koje ne prihvaćaju ili krše odluke Vijeća sigurnosti.
Potrebno je učiniti još djelotvornijom primjenu međunarodne političke
ili gospodarske izolacije agresora, uz istodobne kompenzacije onim
susjednim državama koje su posredne žrtve takve izolacije. Sankcije
postaju sve češće korišten instrument kada ne postoji politički
konsenzus, ili volja za upotrebom jačih sredstava, ali, one mogu
proizvesti željeni učinak samo ako se dosljedno provode u sklopu
sustavnog pritiska.
Demokratizacija međunarodnog poretka pretpostavalja veću usmjerenost
na zaštitu ljudskih prava, uključujući i kažnjavanje za povrede
humanitarnoga i ratnog prava. Hrvatska je podržala uspostavu Suda za
ratne zločine na tlu bivše Jugoslavije. Hrvatska je i za uspostavu trajne
međunarodne institucije koja bi se bavila s najtežim povredama
humanitarnog prava, bilo da je riječ o Ruandi, Somaliji, Bosni i
Hercegovini, Hrvatskoj ili Haitiju. Ali, međunarodna zajednica mora
iznaći mogućnosti da na optuženičku klupu budu dovedeni i počinitelji
zločina iz onih agresorskih zemalja koje bi odbile surađivati sa
Sudom.
Hrvatska predlaže, da se za interventne potrebe Vijeća sigurnosti
osigura stalan kontingent mirovnih snaga na taj način da se s
određenim brojem zemalja ugovori stavljanje na raspolaganje posebnih
vojnih postrojbi za potrebe Vijeća sigurnosti. Vjerujemo da bi se
tako moglo preduhitriti rasplamsavanje mnogih regionalnih kriza, ili
ih pak brzo suzbiti. Takve međunarodne snage moraju imati veća
ovlaštenja u uporabi sile, ne samo za vlastitu zaštitu, već i za
energičnu provedbu svih odluka Vijeća sigurnost - od humanitarnih
ciljeva, do razoružavanja i demilitarizacije. Sastav mirovnih snaga
mora biti takav da nacionalni kontingenti u njima provode odluke
Vijeća sigurnosti, a ne posebne politike zemalja iz kojih dolaze.
Množenje regionalnih kriza stavlja Ujedinjene narode pred sve veće
zadaće koje Vijeće sigurnosti sa svojim ograničenim sredstvima ne
može uspješno ispunjavati. To upućuje na potrebu da Vijeće sigurnosti
može prenijeti provedbu svojih odluka i na regionalne organizacije. A
to nameće potrebu redefiniranja i jačanja uloge regionalnih
organizacija u kolektivnom sustavu sigurnosti. Svakom kriznom žarištu
treba pristupati s uvažavanjem svih posebnosti, realno procjenjujući
moguće domete regionalnih sustava u provedbi odluka Vijeća sigurnosti.
Rješenja kojima težimo u regionalnoj krizi na području bivše
Jugoslavije, kao uostalom i drugdje, moraju polaziti od temeljnih
načela međunarodnog prava, težeći pravednom i trajnom rješenju koje -
da bi bilo prihvatiljivo - podrazumijeva i kompromise u detaljima, ali
ne i u bitnim pitanjima.
Hrvatska je veoma ohrabrena sve uspješnijim mirovnim kretanjima na
Srednjem istoku, koji potvrđuju strpljivost i mudrost kako s
izraelske, tako i s arapske strane. Mi čvrsto vjerujemo da su slični
pozitivni napori mogući i u jugoistočnoj Europi i na Balkanu, ako
zadobiju potrebnu jedinstvenu podršku i odlučnost velikih sila.
Hrvatska pozdravlja mirni prijenos vlasti na većinu naroda u Južnoj
Africi, nakon desetljeća unutrašnje i regionalne nestabilnosti. Južna
Afrika najbolji je dokaz da nema alternative načelu jednakosti i
ravnopravnosti svih građana jedne države.
Pozdravljamo, također, angažiranje međunarodne zajednice u Ruandi,
koje nažalost nije spriječilo ljudsku katastrofu neizrecivih razmjera,
ali je barem zaustavilo spiralu smrti i bezakonja. Podupiremo i dalje,
sadašnje napore za stabilizaciju Ruande i sprečavanje obnove i širenje
sukoba.
Ohrabruje suglasje međunarodne zajednice da se konačno prekine
agonija i uspostavi demokratski poredak na Haitiju. Pozdravljamo
također uspješne procese demokratizacije i stabilizacije na cijelom
području Latinske i Srednje Amerike.
S pozornošću pratimo razvitak funkcionalne regionalne integracije u
Sjevernoj Americi, kao i jačanje, usprkos razlikama, integracijskih
kretanja u Europi, te približavanje dviju najvećih zemalja s područja
Euroazije i Azije - Rusije i Kine. Pozdravljamo također konstruktivnu
ulogu Japana u pacifičkom području i na Dalekom istoku.
U takvu razvitku odnosa u svijetu, u kojima glavne svjetske sile ne
teže međusobnom uništenju, već pozitivnom nadmetanju i suradnji,
Hrvatska kao mala zemlja vidi svoje mjesto, prije svega u
zapadnoeuropskom gospodarskom, civilizacijskom i sigurnosnom sustavu,
da bi imala jamstvo za svoju samostalnost, sigurnost i napredak.
Hrvatska vidi svoj boljitak i stabilnost u dosezanju punopravnog
članstva u europskim integracijskim organizacijama. Hrvatska je
spremna odgovorno ponijeti svoj dio tereta u razvitku novog
međunarodnog poretka i biti čvrsta karika u integracijskom lancu nove
Europe.
UPOZORENJE UREDNIŠTVIMA: TEKST JE POD EMBARGOM DO OBAVIJESTI!
(Hina - nastavlja se) pp fp
280914 MET sep 94
28HHMM MET sep 94
Davis Cup: Hrvatska povela 2-0
Odabrano osam predstava za 18. Malog Marulića
Trump i Netanyahu u utorak u Washingtonu na radnom sastanku i neformalnoj večeri
Hrvatski rukometaši doputovali u Oslo
Newcastle United i Aston Villa kažnjeni
Petrov: Odbijanje tužitelja u slučaju Golf Srđ pobjeda građana, a ne politike
Bundestag odbacio demokršćanski zakon o ograničenju useljavanja
Bez golova u susretu Istre 1961 i Gorice
Oštećen grob nedavno preminulog Jean-Marie Le Pena
Vlada: Ivica Budimir predložen za predsjednika Uprave HC-a do izbora novog