FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA IZRAEL-ORUŽJE

Nadnaslov:U doba smanjivanja vojnih proračuna i stari borbeni zrakoplovi mogu poslužiti svrsi Naslov: Reciklirani zrakoplovi budućnosti Podnaslov:Zrakoplovne snage diljem svijeta ponovo se okreću drugorazrednim, već odbačenim zrakoplovima, nastojeći ih, u uvjetima 'kresanja' vojnih proračuna i rastućih proizvodnih troškova, osuvremeniti i ponovo staviti u upotrebu. 'Reciklirani' zrakoplovi predstavljaju znatne uštede, obzirom da im je cijena koštanja od nekoliko stotina tisuća do nekoliko milijuna dolara po zrakoplovu, dok novi borbeni zrakoplovi koštaju i do 100 milijuna dolara. Piše: Bradley BURSTON, Reuter TEL AVIV - Ne bi trebalo previše žuriti s 'bacanjem u smeće' borbenog zrakoplova iz pedesetih koji već duže odložen sakuplja prašinu. Možda bi baš taj primjerak mogao postati ratni zrakoplov budućnosti. U doba neprestanog pogađanja o visini proračuna za obranu i vrtoglavog porasta troškova proizvodnje oružja, diljem svijeta zrakoplovne snage ponovo se okreću drugorazrednim zrakoplovima, nadajući se kako bi ih tehnologijom dvadeset i prvog stoljeća mogle osuvremeniti ili "reciklirati". Dok su moderni zrakoplovi kao "Eurofighter" zauzeli naslovne stranice, analitičari i izvršni dužnosnici ističu kako bi "ponovno stavljanje u upotrebu" moglo biti jedna od svijetlijih točaka ovog desetljeća za zrakoplovnu industriju. Jedan je dužnosnik francuske tvrtke "Dassault Aviation" početkom godine izjavio kako će izvan bivšeg Sovjetskog bloka u slijedećih petnaest godina biti potrebno zamijeniti 6.000 zrakoplova, dok će proračuni za obranu biti dostatni da pokriju narudžbe za samo 4.000 zrakoplova. Tvrtke koje bi poduzele tehnološko osuvremenjivanje zrakoplova nadaju se da će preuzeti većinu poslova posebice za azijske, istočnoeuropske i latinoameričke klijente. "Za samo dio troškova neophodnih za izgradnju novog zrakoplova, životni vijek već postojećeg može se produžiti za osam do dvanaest godina", izjavio je Doron Suslik iz tvrtke "Israel Aircraft Industries" (IAI), koja se veoma rano uključila u trku za "reciklažu". Graditelji borbenih zrakoplova su se nakon završetka hladnog rata našli u neprilici, budući su se troškovi namijenjeni obrambenoj industriji iz "svete krave" nacionalnog proračuna pretvorili u žrtveno jagnje. Cijena "osuvremenjivanja" kretala bi se od nekoliko stotina tisuća dolara do nekoliko milijuna dolara po zrakoplovu, što je još uvijek značajna ušteda budući novi borbeni zrakoplovi stoje i do 100 milijuna dolara. "Takvi borbeni zrakoplovi ne mogu se ni na koji način uspoređivati sa zrakoplovima najnovije proizvodnje, no vojna se i gospodaraska stvarnost promijenila", izjavio je jedan pilot izraelskog ratnog zrakoplovstva koji je letio na brojnim osuvremenjenim zrakoplovima. Kako sada stvari stoje na svjetskom tržištu, moglo bi se desiti da moderni kompjuterizirani borbeni zrakoplovi postanu preskupi za tržište, izjavio je. Međunaslov: Rok trajanja "osuvremenjenog" zrakoplova - 10 godina Državna tvrtka IAI kao i domaći takmac, privatna tvrtka "Elbit", bore se da plasiraju na na istočnoeuropsko tržište osuvremenjene zrakoplove MIG 21, koji su prvi puta počeli letjeli pedesetih godina u okviru tadašnjeg SSSR-a. Tvrtka IAI također predlaže osuvremenjenu verziju časnih zrakoplova F-4 i F-5 Fantom korištenih u vijetnamskom ratu kao i novu verziju modela F-15. Moguće opcije kreću se od izuzetno sofisticiranih elektronskih ratnih sustava do priprostog koraka u podizanju pilotskog sjedala. "Godinama proučavajući performanse neprijateljskih arapskih MIG-ova u zračnoj borbi, primijetili smo da pilot jednostavno sjedi prenisko da bi nas mogao vidjeti", navodi već spomenuti pilot. "Samim podizanjem pilotova sjedišta, performanse zrakoplova su poboljšane". Korak ka osuvremenjivanju predstavlja oštar zaokret u odnosu na situaciju u doba hladnog rata, kada su mnoge zemlje gradile svoj prestiž na golemim proračunima i ratnim zrakoplovima vlastite proizvodnje. U posljednjih nekoliko godina ambiciozni projekti za izgradnju novih zrakoplova teško se pokreću. Zrakoplov tipa "Eurofighter", što ga grade četiri zemlje, opterećen rastućim troškovima kao i političkim igrama, napokon je na probni let poletio tek prošlog mjeseca, nakon što su zbrka u proizvodnji i kvarovi na računalima uzrokovali dvogodišnje kašnjenje. Prošle je godine prototip novog švedskog borbenog zrakoplova JAS 39 Gripen na manifestaciji zrakoplova doživio spektakularan pad. Odgođeni rokovi u proizvodnji, kresanja proračuna i golemo smanjenje očekivane potražnje također su dovelu u škripac američki superborbeni zrakoplov F-22, prvi projekt koji se radi za prijelaz u novo stoljeće. Analitičari navode kako se svjetske zrakoplovne snage klade kako će osuvremenjeni zrakoplovi moći izdržati desetak godina no da će se tada nakon brojnog korištenja morati zamijeniti. "Eurofighter i njegovi takmaci dizajnirani su kao protuteža sovjetskoj opasnosti koja više ne postoji", izjavio je pilot. "Za devedesete to je previše pucnjave za previše 'love'". (Hina) gm br 180721 MET may 94 180721 MET may 94

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙