Nadnaslov:U doba smanjivanja vojnih proračuna i stari borbeni
zrakoplovi mogu poslužiti svrsi
Naslov: Reciklirani zrakoplovi budućnosti
Podnaslov:Zrakoplovne snage diljem svijeta ponovo se okreću
drugorazrednim, već odbačenim zrakoplovima, nastojeći ih,
u uvjetima 'kresanja' vojnih proračuna i rastućih
proizvodnih troškova, osuvremeniti i ponovo staviti u
upotrebu. 'Reciklirani' zrakoplovi predstavljaju znatne
uštede, obzirom da im je cijena koštanja od nekoliko
stotina tisuća do nekoliko milijuna dolara po zrakoplovu,
dok novi borbeni zrakoplovi koštaju i do 100 milijuna
dolara.
Piše: Bradley BURSTON, Reuter
TEL AVIV - Ne bi trebalo previše žuriti s 'bacanjem u smeće' borbenog
zrakoplova iz pedesetih koji već duže odložen sakuplja prašinu.
Možda bi baš taj primjerak mogao postati ratni zrakoplov budućnosti.
U doba neprestanog pogađanja o visini proračuna za obranu i
vrtoglavog porasta troškova proizvodnje oružja, diljem svijeta
zrakoplovne snage ponovo se okreću drugorazrednim zrakoplovima,
nadajući se kako bi ih tehnologijom dvadeset i prvog stoljeća mogle
osuvremeniti ili "reciklirati".
Dok su moderni zrakoplovi kao "Eurofighter" zauzeli naslovne
stranice, analitičari i izvršni dužnosnici ističu kako bi "ponovno
stavljanje u upotrebu" moglo biti jedna od svijetlijih točaka ovog
desetljeća za zrakoplovnu industriju.
Jedan je dužnosnik francuske tvrtke "Dassault Aviation" početkom
godine izjavio kako će izvan bivšeg Sovjetskog bloka u slijedećih
petnaest godina biti potrebno zamijeniti 6.000 zrakoplova, dok će
proračuni za obranu biti dostatni da pokriju narudžbe za samo 4.000
zrakoplova.
Tvrtke koje bi poduzele tehnološko osuvremenjivanje zrakoplova nadaju
se da će preuzeti većinu poslova posebice za azijske, istočnoeuropske
i latinoameričke klijente.
"Za samo dio troškova neophodnih za izgradnju novog zrakoplova,
životni vijek već postojećeg može se produžiti za osam do dvanaest
godina", izjavio je Doron Suslik iz tvrtke "Israel Aircraft
Industries" (IAI), koja se veoma rano uključila u trku za "reciklažu".
Graditelji borbenih zrakoplova su se nakon završetka hladnog rata
našli u neprilici, budući su se troškovi namijenjeni obrambenoj
industriji iz "svete krave" nacionalnog proračuna pretvorili u žrtveno
jagnje.
Cijena "osuvremenjivanja" kretala bi se od nekoliko stotina tisuća
dolara do nekoliko milijuna dolara po zrakoplovu, što je još uvijek
značajna ušteda budući novi borbeni zrakoplovi stoje i do 100 milijuna
dolara.
"Takvi borbeni zrakoplovi ne mogu se ni na koji način uspoređivati sa
zrakoplovima najnovije proizvodnje, no vojna se i gospodaraska
stvarnost promijenila", izjavio je jedan pilot izraelskog ratnog
zrakoplovstva koji je letio na brojnim osuvremenjenim zrakoplovima.
Kako sada stvari stoje na svjetskom tržištu, moglo bi se desiti da
moderni kompjuterizirani borbeni zrakoplovi postanu preskupi za
tržište, izjavio je.
Međunaslov: Rok trajanja "osuvremenjenog" zrakoplova - 10 godina
Državna tvrtka IAI kao i domaći takmac, privatna tvrtka "Elbit", bore
se da plasiraju na na istočnoeuropsko tržište osuvremenjene zrakoplove
MIG 21, koji su prvi puta počeli letjeli pedesetih godina u okviru
tadašnjeg SSSR-a.
Tvrtka IAI također predlaže osuvremenjenu verziju časnih zrakoplova
F-4 i F-5 Fantom korištenih u vijetnamskom ratu kao i novu verziju
modela F-15.
Moguće opcije kreću se od izuzetno sofisticiranih elektronskih ratnih
sustava do priprostog koraka u podizanju pilotskog sjedala.
"Godinama proučavajući performanse neprijateljskih arapskih MIG-ova u
zračnoj borbi, primijetili smo da pilot jednostavno sjedi prenisko da
bi nas mogao vidjeti", navodi već spomenuti pilot.
"Samim podizanjem pilotova sjedišta, performanse zrakoplova su
poboljšane".
Korak ka osuvremenjivanju predstavlja oštar zaokret u odnosu na
situaciju u doba hladnog rata, kada su mnoge zemlje gradile svoj
prestiž na golemim proračunima i ratnim zrakoplovima vlastite
proizvodnje.
U posljednjih nekoliko godina ambiciozni projekti za izgradnju novih
zrakoplova teško se pokreću.
Zrakoplov tipa "Eurofighter", što ga grade četiri zemlje, opterećen
rastućim troškovima kao i političkim igrama, napokon je na probni let
poletio tek prošlog mjeseca, nakon što su zbrka u proizvodnji i
kvarovi na računalima uzrokovali dvogodišnje kašnjenje.
Prošle je godine prototip novog švedskog borbenog zrakoplova JAS 39
Gripen na manifestaciji zrakoplova doživio spektakularan pad.
Odgođeni rokovi u proizvodnji, kresanja proračuna i golemo smanjenje
očekivane potražnje također su dovelu u škripac američki superborbeni
zrakoplov F-22, prvi projekt koji se radi za prijelaz u novo stoljeće.
Analitičari navode kako se svjetske zrakoplovne snage klade kako će
osuvremenjeni zrakoplovi moći izdržati desetak godina no da će se tada
nakon brojnog korištenja morati zamijeniti.
"Eurofighter i njegovi takmaci dizajnirani su kao protuteža
sovjetskoj opasnosti koja više ne postoji", izjavio je pilot.
"Za devedesete to je previše pucnjave za previše 'love'".
(Hina) gm br
180721 MET may 94
180721 MET may 94
Hamas predao dvojicu izraelskih talaca, najavljen treći
Trump kaže da će "apsolutno" uvesti carine na proizvode iz EU-a
HAK: Prometne nesreće na A4 i Jadranskoj magistrali
Na novim eurima ptice, rijeke, Leonardo i Marie Curie
DHMZ: Popodne moguće razvedravanje
Rastu naknade za bolovanje; različiti iznosi ovisno o kategoriji
Hrvatska IT zajednica o DeepSeek-u: Revolucionarno za AI, ali oprez pri korištenju
Savjetovanje o planu stambene politike: Mjere proširiti i na starije od 45 godina
NBA: Rezultati
Nominacija Beatlesa za Grammy postavlja pitanje uloge AI-ja u glazbi