Nadnaslov:BiH: Kako obnoviti obrazovni sustav uništen u ratu Naslov: Podučavanje za jednu DM mjesečno Podnaslov:Nastava u sarajevskim školama, koja nikada i nije bila potpuno prekinuta, nastavljena je nakon ultimatuma UN u veljači i
odvija se u veoma teškim uvjetima, uz nedostatak opreme, udžbenika i u kojima nastavnici koji su se vratili u škole podučavaju uz mjesečnu plaću koja odgovara jednoj njemačkoj marki. Piše: Bernard BESSERGLIK, AFP SARAJEVO - Na tisuće nastavnika u BiH vratilo se u škole, za mjesečnu plaću koja odgovara jednoj njemačkoj marki, s ambicijom da rekonstruiraju obrazovni sustav upropašten u ratu. Nastava je u Sarajevu nastavljena u veljači ove godine, nakon ultimatuma UN-a srpskim napadačima, u bombardiranim zgradama. Čak i u najgorem trenutku bombardiranja glavnog rada BiH, nastava nije potpuno prekinuta, u znak otpora, objašnjava ministar obrazovanja BiH Enes Duraković. Tri mjeseca nakon manje više normalnog nastavka školskog ritma, nastavnici se trude povratiti razinu od prije početka rata. U školi "Isak Samokovlija", jako oštećenoj u bombardiranjima, stakla na prozorima zamijenjena su plastikom. Malo više od tisuću učenika, od 6 do 13 godina, tamo prati nastavu u dvije skupine, prva od 9 do 14 sati a druga od 14 do 18 sati. Oko 70% učenika izbjeglice su iz drugih djelova BiH, među kojima je i 50 siročadi od kojih nekolicina iskazuje poremećaje nastale zbog rata i imaju posebno poteškoća s koncentracijom, naglašava direktor Nedžad Nanić. Međutim, čini
Nadnaslov:BiH: Kako obnoviti obrazovni sustav uništen u ratu
Naslov: Podučavanje za jednu DM mjesečno
Podnaslov:Nastava u sarajevskim školama, koja nikada i nije bila
potpuno prekinuta, nastavljena je nakon ultimatuma UN u
veljači i odvija se u veoma teškim uvjetima, uz nedostatak
opreme, udžbenika i u kojima nastavnici koji su se vratili
u škole podučavaju uz mjesečnu plaću koja odgovara jednoj
njemačkoj marki.
Piše: Bernard BESSERGLIK, AFP
SARAJEVO - Na tisuće nastavnika u BiH vratilo se u škole, za mjesečnu
plaću koja odgovara jednoj njemačkoj marki, s ambicijom da
rekonstruiraju obrazovni sustav upropašten u ratu.
Nastava je u Sarajevu nastavljena u veljači ove godine, nakon
ultimatuma UN-a srpskim napadačima, u bombardiranim zgradama.
Čak i u najgorem trenutku bombardiranja glavnog rada BiH, nastava
nije potpuno prekinuta, u znak otpora, objašnjava ministar obrazovanja
BiH Enes Duraković.
Tri mjeseca nakon manje više normalnog nastavka školskog ritma,
nastavnici se trude povratiti razinu od prije početka rata.
U školi "Isak Samokovlija", jako oštećenoj u bombardiranjima, stakla
na prozorima zamijenjena su plastikom. Malo više od tisuću učenika, od
6 do 13 godina, tamo prati nastavu u dvije skupine, prva od 9 do 14
sati a druga od 14 do 18 sati.
Oko 70% učenika izbjeglice su iz drugih djelova BiH, među kojima je i
50 siročadi od kojih nekolicina iskazuje poremećaje nastale zbog rata
i imaju posebno poteškoća s koncentracijom, naglašava direktor Nedžad
Nanić.
Međutim, čini se da su djeca zadovoljna nastavkom školovanja jer im
škola izgleda kao neka vrsta utočišta nakon nevolja kroz koje su
prošli. Još prije samo nekoliko tjedana, dok je harala zima i struja
često bila isključivana, nisu skrivali svoje zadovoljstvo što mogu
pratiti nastavu uz svjetlost svijeće.
Međunaslov: 16.000 djece ubijeno u BiH od početka rata
U odnosu na razdoblje prije rata, broj nastavnika danas je smanjen za
45%, istovremeno zbog otpadništva i smrti. Broj učenika je također
smanjen: 16.000 djece ubijeno je u BiH od početka neprijateljstava, od
kojih 1.700 u Sarajevu, prema službenim podacima.
Samo u školi "Isak Samokovlija", dva su profesora ubijena a tri teško
ranjena. Ovi posljednji, međutim, sada već drže nastavu.
Plaća nastavnika u BiH iznosi 500.000 dinara (1,42 FRF), što je malo
čak i u odnosu na već ionako vrlo nisku razinu plaća u zemlji.
Prosječna plaća jednaka je 4,26 FRF.
U tim uvjetima, podučavati odgovara istinskoj vjerskoj predanosti. Da
bi spojili kraj s krajem, neki nastavnici prisiljeni su davati dodatne
satove u drugim ustanovama. Ili, kao i njihovi učenici, koristiti
humanitarnu pomoć.
Suočeni s privremenošću sadašnjeg stanja, objašnjava profesorica
književnosti Biserka Jaković, trebalo je isprobati nove pedagoške
metode koje počivaju na produbljenijem dijalogu između nastavnika i
učenika.
Sadašnje razdoblje smatra se prijelaznim, objašnjava profesorica, u
perspektivi uvođenja novog sustava s početkom iduće školske godine.
Najhitnija potreba trenutno u školama u BiH vezana je uz manjak
školskih pomagala a ne nastavnika, tvrdi Biserka Jaković.
Oko polovice ustanova srušeno je a brojne druge su oštećene,
nastavlja ona. Bosanskim školama nedostaju i školski udžbenici te
računaju na stranu pomoć kako bi se vratili na razinu školovanja od
prije rata.#L#
(Hina) bnš br
101352 MET may 94
101352 MET may 94