Nadnaslov:Konkretizacija sna starog gotovo dva stoljeća
Naslov: Napokon Tunel ispod La Manchea
Podnaslov:Ideja o čvrstoj vezi između Engleske i kontinenta, što je
od početka 19. stoljeća proganjala desetke inženjera i
mučila čelne ljude s obje strane kanala, od Napoleona do
Mitterranda i Margaret Thatcher, napokon, nakon svih
peripetija, postaje zbiljom - 6. svibnja otvara se
Tunel ispod La Manchea.
Piše: Isabelle PARENTHOEN, AFP
LILLE - Otvaranjem Tunela ispod La Manchea, 6. svibnja 1994. godine,
ostvaruje se san star gotovo dva stoljeća, kolebajući se između
utopije, za njegove zagovaratelje, i košmara, za brojne Britance
prestravljene idejom da će izgubiti svoju 'otočnost'.
Od početka 19. stoljeća, čvrsta veza između Engleske i kontinenta
proganjala je na desetke inženjera. Ona je mučila Napoleona,
MacMillana, De Gaullea, sve do Francois Mitterranda i Margaret
Thatcher.
Pas de Calais nije uvijek postojao. Britanski otok bio je, prije pet
milijuna godina, poluotok povezan s kontinentom prevlakom.
More koje razdvaja obale nije uopće impresivno. Tjesnac je širok
najmanje 35 km, na maksimalnu dubinu od 54 m. Po jasnom vremenu
vidljivi su litice od krede u Doveru.
Godine 1802. francuski inženjer Albert Mathieu podnosi Napoleonu
Bonaparteu nacrt tunela. Prolaz kakav je zamišljao sadržavao bi
popločenu cestu, osvijetljenu uljenim svjetiljkama, po kojoj bi se
kretale diližanse.
No, tehničke poteškoće pokazale su se nepremostive te je Napoleon,
slab mornar, morao odustati od svojih namjera spram Engleske.
Neuspio Mathieuov plan prvi je u dugom nizu nasipa, cijevi, tunela i
mostova, koji osim na papiru nikada nisu ugledali svjetlo dana.
Međunaslov: Od ideje do konačne realizacije
Ti snovi inženjera bili su većinom neostvarivi, na primjer most s
nosačem samo na jednoj strani, ili podmornica s željezničkim
kolosijekom, koja bi uklanjala prepreke uz pomoć kamenobrana (kao pred
lokomotivom). Oni koji su mogli dobiti priliku da opstanu sukobili su
se s otporom Engleza.
Potrebna je bila ustrajnost još jednog Francuza, Aime Thomas de
Gamonda, i povoljan kontekst stvoren industrijskom revolucijom, da
počnu radovi bušenja, krajem stoljeća. Thomas de Gamond platio je sam
realizaciju prvih geoloških istraživanja.
Nakon različitih neuspjeha, njegov znanstveni pristup doveo je do
zajedničkog nacrta s Britancem Williamom Lowom. Njih su dvojica već
riješila težak problem s ventilacijom: vlakovi, vozeći dvjema
galerijama povezanim grananjem, trebali su pred sobom gurati nečist
zrak, uvlačeći čisti zrak.
Prvi radovi bušenja, započeti 1881. godine, napušteni su dvije godine
kasnije, nakon novinarske kampanje koja je osudila "opasnost od
invazije" koju bi takvo što predstavljalo za 'otočane'. Čak se nije
napravilo ni dva kilometra galerije.
Drugi svjetski rat doveo je Veliku Britaniju na dohvat zrakoplova
bombardera i raketa, remeteći strateške poznanice.
Otpor nekih medija s druge strane Kanala trebao je međutim opet
spriječiti nacrte, od kojih jedan koji su odobravale željezničke
kompanije dviju zemalja, koji je predviđao prolaz vlakova velike
brzine i vozila za prijevoz automobila i teških kamiona (1974.).
Međutim, upravo je iz Londona 1979. godine stigla posljednja
inicijativa. Konzervativna vlada Margaret Thatcher uspjela se
sporazumjeti sa socijalističkom vladom Francois Mitterranda. Njih su
dvoje 29. srpnja 1987. godine potpisali konačni sporazum o Tunelu
ispod La Manchea.
(Hina) bnš br
040734 MET may 94
04HHMM MET may 94
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
Potpuno lokalizirani požari oko Los Angelesa, tri tjedna nakon izbijanja
SKV: Svijet u 12,30 sati
Njemačka: Osuđen ugostitelj hrvatskog porijekla koji je uz pizzu prodavao kokain
SDP: Restović i Baranović kandidati za šibenskog gradonačelnika i župana
Prosvjedovalo 500-tinjak građana, kirurg poručio: U bolnici je neviđena kriza
Umro bivši njemački predsjednik Horst Koehler
Grbin: Briga o djeci je naš prioritet
PU: Promet u maloprodaji 19 posto veći nego 24. 1. ali i 44 posto manji nego 17. 1.