Nadnaslov:Proizvođači automobila potiču europsko tržište kombija
Naslov: Hoće li Europljani prihvatiti kombi?
Podnaslov:Poznat kao "vozilo za prijevoz putnika" ili "višenamjensko
vozilo", kombi je za manje od 10 godina našao svoje sigurno
mjesto na američkom tržištu, dok europski proizvođači tek
sada s priličnim optimizmom kreću u oštru konkurenciju u
tom sektoru. Unatoč činjenici da se u SAD kombi uklapa u
američki tip kućanstva s više vozila, dok u Europi takav
običaj još nije zaživio, prognozeri predviđaju veliki
porast prodaje kombija u Europi.
Piše: Neil WINTON, Reuter
ŽENEVA - Proizvođači automobila klade se na milijarde dolara da će se
i Europljani, kao što se to već desilo Amerikancima, zaljubiti u
kombi.
U Europi poznat kao "vozilo za prijevoz putnika" ili "višenamjensko
vozilo", kombi je prije nalik vagonu s prozorima nego li automobilu, a
može pružiti čak i izvjestan komfor prevozeći i do osam putnika s
njihovom prtljagom.
U utorak u Ženevi, dva dana prije otvaranja prve velike izložbe
automobila u ovoj godini, talijanski Fiat i francuski Peugeot
prikazuju prvi put zajednički proizvedene kombije. Time označavaju
početak oštre konkurencije u tom sektoru.
Europsko tržište kombija malo je u usporedbi s tržištem SAD-a gdje je
godišnja prodaja za manje od 10 godine porasla od nule na 1.2 milijuna
vozila. Renault iz Francuske ostvario je popriličnu dobit svojim
vodećim vozilom na tržištu kombija - Renault "Espace". Prošle je
godine prodao 59.000 od ukupno proizvedenih nešto manje od 150.000
komada. Chrysler, najveći prodavač u SAD, zauzeo je drugo mjesto, s
28.000 prodanih kombija "Voyagers", koje uglavnom radi u svojoj
tvornici u Austriji.
Očekuje se da će Fiat i Peugeot proizvoditi oko 115.000 kombija
godišnje, prema procjenama londonskog prognozera Economist
Intellgience Unit (E.I.U.). Proizvode talijanske tvrtke prodavat će i
njezina marka Lancia, a Peugeotovi kombiji nosit će djelomično i znak
svoje podružnice Citroen.
Sljedeće godine, mješovito poduzeće Volkswagen/Ford započet će
proizvodnju kombija u 2,8 milijardi dolara vrijednoj tvornici u
Portugalu. Londonski E.I.U. procjenjuje da će ta tvornica uskoro
proizvoditi 200.000 kombija godišnje.
Međunaslov: Europa ulazi u nepoznato
"Europa ulazi u nepoznato", mišljenja je Karl Ludwigsen, predsjednik
Ludwigsen Associates, udruženja savjetnika za automobilsku industriju.
"Zbilja nemamo jasnu predodžbu o tome kolika je potražnja (za
kombijima).
Analitičari kažu da bi bilo opasno pretpostaviti da će se europski
kupci oduševiti kombijima u jednakoj mjeri kao i Amerikanci.
"U SAD kombiji se uklapaju u američki tip kućanstva s nekoliko
vozila; u Europi baš nije raširen običaj posjedovati drugo vozilo,
stoga ovdje i ne treba očekivati preveliki rast", ocjenjuje John
Lawson, direktor automobilske grupe DRI-McGraw Hill.
Lawson je također oprezan glede velikih, nearodinamičnih vozila koja
koriste daleko više goriva nego li osobni automobili. "Kombiji
strahovito troše, a cijene goriva ovdje su tri puta veće. Mislim da je
realnije očekivati da tržište kombija raste nauštrb drugih sektora,
nego li da će prihod od prodaje kombija povećati ukupnu prodaju svih
vozila."
Bez obzira na to, očekuje se velik porast prodaje kombija. Britanski
prognozer Automotive Industry Data predviđa da bi se prodaja mogla
udvostručiti u sljedećih pet godina i doseći možda 500.000 prodanih
komada, ako proizvođači ne pogode potrošače nepotrebno visokim
cijenama. E.I.U i DRI/McGraw Hill manje su optimistični.
Peter Cope iz E.I.U. kaže da će se kupcima svidjeti pokretno sjedište
- sjedišta se mogu ukloniti i vozilo pretvoriti u teretno vozilo, a
mogu se i spustiti za obiteljske piknike - te visoko i istaknuto
mjesto za vozača.
Centar za ispitivanje tržišta u Engleskoj, Motor Industry Research
(MIRU) drži da je ta dodatna ponuda kombija višak onoga što to tržište
može podnijeti. Ipak MIRU predviđa da bi prodaja do 2.000 godine mogla
dostići broj do 500.000 komada. Ima prognozera koji predskazuju i
600.000 do 700.000 prodanih komada.
MIRU također sumnja u uspješnost reklamne kampanje koja bi kombije
predstavljala kao otmjene i pomodne proizvode.
"Valja računati na ograničen broj osoba spremnih da voze kombije, jer
oni svojim izgledom ne privlače, a dinamički ne nadahnjuju", kazao je
MIRU u svome nedavno podnijetom izvješću.
A Cope iz E.I.U vidi opasnost za proizvođače kombija. "To je pucanj
na slijepo. Hoće li biti tržišta? Tvrtke su istraživale i odlučile da
hoće, no svakako postoji i element rizika", kaže Cope.
(Hina) rt br
090213 MET mar 94
090213 MET mar 94
Na 20. Pčelarskom sajmu više od 150 izlagača
Manchester United doveo Heavena iz Arsenala
Studenti iz tri hrvatska grada prosvjednom tišinom poduprli kolege u Srbiji
Rapid turnir "Open Dubrovnik 2025“: Petorica u vodstvu
Kongoanska vojska zaustavila napad pobunjenika koje podupire Ruanda
Prosvjedom "Spasimo Vruljicu" do zaustavljanja devastacije zelenih površina
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
Potpuno lokalizirani požari oko Los Angelesa, tri tjedna nakon izbijanja
SKV: Svijet u 12,30 sati