Nadnaslov:Italija - Privilegirano mjesto nacionalnog proizvoda broj 1
Naslov: Muzej posvećenoj obožavanoj pašti
Podnaslov:Italija, koja je u 1992. izvezla 900.000 tona tjestenine,
odanost svom nacionalnom jelu dokazuje i prvim talijanskim
muzejem posvećenim tjestenini, što prikazuje 'povijest
tjestenine' od Etrušćana do današnjih dana. Otvorenje
Nacionalnog muzeja pašte financirao je koncern Agnesi,
jedan od najvećih proizvođača tjestenine, želeći i time
pomoći prodaji svojih proizvoda na sve konkurentnijem
tržištu.
Piše: Steven HEILBRONNER, Reuter
RIM - Za Donatellu Antro, uspomene na obiteljsku kuhinju ispunjene su
slikama tijesta raspoređenog po kuhinjskom stolu. Majka je uzimala
jedan po jedan grumen; razvlačila ga i oblikovala u paštu.
Donatella (34) je zaposlena žena i majka. U njezinoj kuhinji nema
više tragova brašna. "Nemam vremena da sama mijesim tijesto", uzdiše
ona dok skupinu svojih učenika vodi kroz 'povijest tjestenine' u prvom
talijanskom muzeju posvećenom nacionalnom jelu.
Među eksponatima izloženima u zgradi nedaleko rimske Fontane di
Trevi, prikazana su i rudimentarna oruđa za lupanje i izvlačenje
tijesta.
Muzej kronološkim redom prikazuje povijest izrade tjestenine sežući u
4. stoljeće prije Krista: do Etruščana koji su krupicu miješali s
vodom i valjkom je izvlačili u tanke listove.
Dok šeće muzejom posjetitelj postepeno shvaća da je proizvodnja
tjestenine, iako još uvijek nije zaboravljena vještina, danas
profesionalna djelatnost samo manje skupine Talijana.
Masovna proizvodnja tjestenine i sve više zaposlenih žena učinili su
svoje, pa će današnji potrošači, poput učiteljice Antro, svježe
fettucine ili punjene tortelline kupiti u pastificiou (trgovina
tjesteninom), umjesto da ih umijese sami.
Koncern Agnesi, jedan od najvećih proizvođača suhe i svježe
tjestenine, financirao je otvorenje Nacionalnog muzeja pašte (Museo
Nazionale Delle Paste Alimentari), veličajući artikl koji već godinama
drži prvo mjesto na popisu talijanskih prehrambenih izvoznih proizvoda
i središnje mjesto u talijanskoj paleti okusa, kazao je predstavnik
koncerna.
On je ipak priznao da takav potez može pomoći prodaji Agnesijevih
proizvoda na danas sve konkurentnijem tržištu.
Međunaslov: Talijani - rekorderi u potrošnji tjestenine
Barilla, najveći proizvođač tjestenine koji u talijanskoj proizvodnji
sudjeluje s jednom trećinom, upošljava tehničku ekipu od 150 osoba
kojima je jedini zadatak izmišljati nove oblike i veličine tijesta.
U protekle tri godine, tvrtka je izbacila na tržište 16 novih vrsta,
a svoje recepte čuva kao krunske dragulje.
Posjetitelji nekog od sedam Barillinih proizvodnih centara, u kojima
radi 8.500 djelatnika, ne smiju unijeti fotoaparate.
U 1992. izvezeno je 900.000 tona tjestenine. Najveći je uvoznik
Francuska. Slijede je Njemačka, SAD, Švedska, Japan i Švicarska.
Talijani su na vrhu liste potrošača. Ondje svaki muškarac, žena ili
dijete pojede 27 kg tjestenine godišnje, što je gotovo četiri puta
više od francuskog prosjeka.
No brojke o potrošnji nisu jedina razlika u prehrambenim navikama.
Talijani su manje zainteresirani za nove okuse tjestenine, kakva je
na primjer crna tjestenina (sa sipama ili lignjama), s okusom repe,
ili čak čokolade.
"Sve što možete staviti u tjesteninu da bi joj dali neobičnu boju ne
čini je nužno boljom", drži Marcella Hazan, autorica nekoliko najbolje
prodavanih kuharica u Italiji.
Takozvani novi okusi osmišljeni za izvozna tržišta, osobito za SAD,
uvijek željne noviteta, ne odgovaraju Talijanima.
"Talijani su narasli i počeli oponašati Ameriku. A onda su se
zamorili i vratili tijestu od brašna i jaja na kojemu su odrasli",
ističe Hazan.
Italija obiluje izvorima potrebnim za proizvodnju tjestenine - tvrdom
pšenicom (Triticum durum) i vodom - te umacima koji idu uz paštu.
Tjesteninu je lako kuhati, ali nema jednostavnog objašnjenja zbog čega
to jelo zauzima središnje mjesto u talijanskoj kuhinji.
"Manje više pašta je ovdje rođena", kaže Hazan. "Dio je naše zemlje,
naše kulture".
I doista. Najslavniji talijanski režiser, pokojni Federico Fellini,
dobitnik Oskara za najbolji strani film 1954., prikazao je u "La
Stradi" cirkuskog atletu koji siromašnu seosku djevojku kupuje - za
tanjur tjestenine.
A kapetan broda Galatea unajmio je dva kuhara prije dizanja sidra iz
Genove. Bilo je to godine 1351. U svom brodskom dnevniku Baciccino
Parodi je tom prilikom zapisao: "Bez kompasa se mogu snaći, ali ne
znam bi li mogao isploviti bez lazanja".
(Hina) rt br
260058 MET feb 94
260058 MET feb 94
Ukrajinci ogorčeni, smatraju da obustava američke pomoći ide na ruku Rusiji
Dimne bombe, tučnjava i kaos u srpskom parlamentu
Zavod za hitnu medicinu Međimurske županije bogatiji je za tri nova vozila
Reijnders ostaje u Milanu do 2030.
Višestruki prometni prekršitelj u Đakovu kažnjen s 5300 eura i oduzimanjem vozila
Hrvatska bi mogla postati regionalni lider u geotermalnoj energetici - konferencija
Oporba bacala dimne bombe u srbijanskom parlamentu
Veleposlanik: Balkan nije prioritet za Trumpa, nejasno je kakva će biti politika
Mladost u lovu na prvi trofej
Suprug Dolly Parton umro nakon 60 zajedničkih godina