FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

RESTRUKTURIRANJE I SANACIJA HRVATSKIH ŽELJEZNICA

$ ŠTO DONOSI NOVI ZAKON O HRVATSKIM ŽELJEZNICAMA ZAGREB, 15. siječnja (Hina) - Prva etapa u procesu restruktururanja Hrvatskih željeznica bit će donošenje novog Zakona o Hrvatskim želje- znicama. Restrukturiranje će se provesti postupno, u tri etape, a do- nošenje novog zakona prvi je posao, koji daje zakonsku podlogu za re- strukturiranje, sanaciju i obnovu ovog značajnog segmenta hrvatskog gospodarstva. Zato je hrvatska vlada na svojoj posljednjoj sjednici 13. siječnja bez veće rasprave prihvatila informaciju o poslovanju Javnog poduzeća Hrvatske željeznice u 1991., 1992., i devet mjeseci 1993. godine s programom restrukturiranja i sanacije, te utvrdila prijedlog Zakona o Hrvatskim željeznicama, koji se upućuje Saboru na prvo čitanje. U programu ekonomske stabilizacije hrvatske vlade restrukturiranje javnih poduzeća jedna je od glavnih zadaća prve faze, a željeznica tu ima značajno mjesto, uz brodogradnju i sanaciju banaka. Za teško stanje Hrvatskih željeznica glavni je "krivac" agresija na Hrvatsku. 29 posto dužine kolosijeka otvorene pruge sada je zbog toga izvan prometa, a blokada magistralnih pruga Zagreb - Tovarnik, te Zagreb - Split s odvojcima za Šibenik i Zadar znači 50 posto ma- nje količine prijevoza i 63 posto manje prihoda od tog prijevoza u odnosu na stanje prije agresije. Ukupne su procijenjene štete od 1,17 milijardi dolara. Broj prevezenih putnika pao je s 40.247.000 u 1990. godini na 17.341.000 u 1992. Godine 1990. Hrvatske su željeznice pre- vezle 35.796.000 tona robe, a 1992. godine 11.700.000 tona. Uz to pogoršano je i stanje infrastrukture te vučnih i voznih sred- stava željeznice, gubici su kontinuirani, usprkos velikim subvenci- jama iz državnog proračuna, a i likvidnost je izuzetno pogoršana. Subvencije iz državnog proračuna iznosile su u 1991. godini 314.599.000 dolara i unatoč tome zabilježen je gubitak od 35.239.500 dolara. Godine 1992. subvencije su iznosile 120.173.800 dolara, a gubitak je bio 58.505.300 dolara.U prvih devet mjeseci prošle godine država je iz proračuna subvencionirala željeznicu sa 104.549.900 do- lara, a gubitak je bio 16.201.200 dolara. Sve to rječito govori da je željeznica u teškom položaju i da tre- ba učiniti sve kako bi poslovala na drugačijim načelima. Zato prijedlog Zakona i ističe da HŽ obavlja prijevoz osoba i stvari radi ostvarivanja profita. Dakle više ne iz nekih društvenih interesa, nego zbog ostvarenja dobiti. Svrha donošenja novog Zakona o Hrvatskim željeznicama jest, dakle da obavi normativni dio poslova prve etape procesa restrukturiranja hrvatskih državnih željeznica. Prema prijedlogu tog zakona Hrvatske će željeznice obavljati djelatnosti kao poduzeće privatnog prava, a njihov odnos prema državi je zakonom definiran. Država financira izgradnju i održavanje željezničke infrastrukture, a gospodarenje njome povjerava se željeznici. Matično društvo HŽ obavlja djelatnost prijevoza putnika i stvari radi dobiti, a na nerentabilnim prugama prijevoz obavlja samo ako je to u javnom interesu i tada država snosi razliku u troškovima. Davanje koncesija trećim osobama dopušteno je samo na nerentabilnim prugama, ali Zastupnički dom Sabora Hrvatske može dati koncesije trećim osobama za izgradnju i korištenje nekih pruga. Organi Hrvatskih željeznica su, prema prijedlogu Zakona, Uprava koja vodi sve poslove i Nadzorni odbor koji nadzire vođenje poslova. Mi- nistar pomorstva, prometa i veza predstavlja interes države kao vlas- nika prava udjela u temeljnom kapitalu društva, ali ima i neka dru- ga ovlaštenja, posebice u slučaju štrajka. Prema članku 24., stavku 4, radi zaštite vitalnih interesa društvene zajednice, drugih pravnih osoba ili građana određenih područja ministar odlukom određuje koji vlakovi moraju prometovati i koje dionice moraju biti u prometu. Djelatnici koji moraju raditi na tim vlakovima i dionicama dužni su za vrijeme štrajka provoditi naloge koje im izdaje Uprava. Ne učine li to prestaje im radni odnos. (Hina) mp 151347 MET jan 94 1559

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙