ZAGREB, 8. siječnja (Hina) - Odlukom hrvatske Vlade od 6. siječnja ove
godine Hrvatska će postati sudionikom Europskog sporazuma o glavnim
međunarodnim cestama. Vlada je, naime, prihvatila prijedlog da
notificira sukcesiju tog sporazuma, što ga je 1980. ovjerovila bivša
SFRJ.
Kako se Hrvatska po ustavnoj odluci hrvatskog Sabora o suverenosti i
samostalnosti Republike Hrvatske od 25. lipnja 1991. te saborske
odluke od 8. listopada 1991. o sukcesiji Hrvatske u odnosu prema
međunarodnim ugovorima, koje je sklopila bivša SFRJ, smatra njezinim
nasljednikom glede spomenuta sporazuma, Vlada je trebala izjaviti da
se smatra strankom Europskog sporazuma o glavnim međunarodnim cestama.
Hrvatski ministar vanjskih poslova obvezuje se da u ime hrvatske
Vlade dostavi tu izjavu glavnom tajniku UN kao depozitaru toga
međunarodnog sporazuma, a Ministarstvo pomorstva, prometa i veza da
provede njegove odredbe.
Što je bitno u tom sporazumu kad je posrijedi cestovna mreža u
Hrvatskoj? Ponajprije, određuje se kako se označuju glavne i spojne
ceste, tzv. ceste kategorije A, a kako priključne ceste, obilaznice
ili spojne ceste, tzv. ceste kategorije B te koje su to ceste u
europskoj cestovnoj mreži. Ceste kategorije A označuju se
dvoznamenkastim a ceste kategorije B troznamenkastim brojem.
Zanimljivo je da broj glavne ceste ovisi o tome je li cesta na smjeru
sjever-jug ili zapad-istok. Prve imaju neparan dvoznamenkasta broj,
koji završava brojkom 5, a druge paran dvoznamenkast broj, koji
završava brojkom 0.
Na popisu glavnih cesta u smjeru zapad-istok za Hrvatsku je zanim-
ljiv pravac E-70, koji se pruža od La Corune preko San Sebastiana,
Bordeauxa, Lyona, Torina, Verone, Trsta, Ljubljane, Zagreba i Đakova,
pa dalje Beograda i Temišvara te Bukurešta i Rusea do Varne. Zatim je
tu i glavna europska cesta E-80, koja počinje u Lisabonu, pa preko
Coimbre i Burgosa, San Sebastiana i Toulousea, Nice i Genove, Livorna
i Rima ide do Pescare, pa morem do Dubrovnika i dalje preko Podgorice
i Prištine, Niša i Sofije, Plovdiva, Istanbula i Izmira do Irana, gdje
i završava. Tu je još i glavna europska cesta E-65, koja se proteže u
smjeru sjever-jug, a počinje u švedskom gradu Malmoeu, nastavlja se na
smjer Ystad-Szczecin-Mlada Boleslav-Prag-Bratislava-Szombathely -
Nagykanizsa-Zagreb-Karlovac-Rijeka-Split-Metković-Dubrovnik-
Podgorica-Skopje-Bitolj-Larisa-Korint-Tripoli- Chania.
Europski sporazum o glavnim međunarodnim cestama također određuje
uvjete kojima moraju udovoljavati ceste na velikim međunarodnim
pravcima, zatim što su to auto-ceste, a što brze i obične ceste, koje
su geometrijske značajke cesta, koje se brzine mogu preporučiti a koje
ograničiti, te kako urediti križanja. Tu su zatim i propisi o
cestovnoj opremi te okolišu i pejzažnom uređenju i održavanju cesta.
Uz glavne europske ceste, koje prolaze kroz Hrvatsku temeljem tog
sporazuma, navedene su i za nas neke važne spojne ceste kao što su
E-59 Prag-Jihlava-Beč-Graz-Maribor-Zagreb, zatim E-61 Villach-tunel
Karavanke-Naklo-Ljubljana-Trst-Rijeka, E-71 Košice-Miskolc-
Budimpešta-Nagykanizsa-Zagreb-Karlovac-Bihać-Knin-Split, te E-73
Budimpešta-Szekszard-Mohač-Osijek-Đakovo-Zenica-Mostar-Metković. Isto
su tako zanimljive i tzv. ceste B kategorije E-661
Balatonkeresztur-Nagyatad-Barcs-Virovitica-Okučani-Banja
Luka-Jajce-Donji Vakuf-Zenica, E-662 Subotica-Sombor-Osijek, te E-751
Rijeka-Pula-Kopar.
(Hina) mc
081459 MET jan 94
0847
Šah: Azijski studenti najbolje startali
Ski-skokovi Willingen: Nova pobjeda Tschofeniga
Umro hrvatski književnik Feđa Šehović
HNL: Varaždin nanio Rijeci prvi poraz u sezoni
ABA liga: Pobjeda Cibone, poraz Splita
U rušenju aviona u Philadelphiji najmanje sedam mrtvih
Split: Sedam privedenih zbog vrijeđanja sudionika skupa podrške studentima u Srbiji
Ligue 1: Brest - PSG 2-5, tri pogotka Dembelea
Bez većih promjena u broju i iznosu izdanih računa u odnosu na prošlu subotu
Pavić: Navijači su nas pogurali prema pobjedi