ZAGREB, 22. prosinca (Hina) - U cijelosti prenosimo uvodno izlaganje
savjetnika Predsjednika Republike za unutarnju politiku dr. Ivića
Pašalića na prvoj sjednici Predsjedničkog vijeća:
"U stvaranju i ustroju hrvatske države i temeljnih sastavnica državne
vlasti (zakonodavne, sudbene i izvršne), postojali su veliki problemi
posvuda gdje je postojeće institucije trebalo preustrojiti iz starog
komunističkog u novi demokratski ustroj sukladno interesima neovisne i
demokratske države Hrvatske. Naime, program većinske stranke - HDZ-a
je u svom temelju imao i ima ugrađenu svehrvatsku pomirdbu kojoj su
strani svi oblici revanšizma i ekstremizma. Upravo ovu odrednicu
politike većinske stranke zlorabili su dijelovi stare političke elite
i birokracije koji su na brzinu zaodjenuli ruho demokracije te nudeći
lažnu lojalnost, poslušnost i stručnost nastojali pod svaku cijenu
sačuvati pozicije. Ti elementi starog birokratskog sustava su se na
različite načine opirali nastanku neovisne Hrvatske i potom njene
izgradnje u zemlju demokracije, u kojoj državna vlast i državna uprava
ima potpuno drugu poziciju nego u prethodnom totalitarnom sustavu. Uz
naslijeđe i ratne okolnosti su dodatno pogodovale daljnjoj
birokratizaciji i korumpiranosti. U svekolikoj izgradnje Hrvatske
jasno da valja ustrajati na politici pomirdbe, ali je s druge strane
nedopustivo da se elementi starog birokratskog sustava sada javljaju
kao nositelji kočenja djelotvornosti hrvatske vlasti. Držim kako se
može ustvrditi da je ovih otpora bilo podosta i u pravosuđu. Tome je
osobito pogodovalo i stvaranje klime o potpunoj zatvorenosti,
izdvojenosti i nedodirljivosti sudbene vlasti, a da se pri tome
zaboravilo na načelo jedinstvenosti sveukupne državne vlasti.
Sve je to dovelo do dosta teškog stanja glede ostvarivanja pravne
države i vladavine prava. Takvoj ukupnoj klimi pogodovala su i
određena kadrovska rješenja, gdje su se neki čelni ljudi postavljali u
poziciju zaštite starih odnosa, ustroja i kadrova. Mnogim teškoćama
osobito u sustavu pravosuđa pogodovali su i donekle različiti
koncepcijski pristupi pa i ne baš najbolji osobni odnosi nekih čelnih
ljudi sudbene vlasti i pravosuđa što se uz ostalo očitovalo, a dijelom
je tako nažalost i danas, i u učestalim "prepucavanjima" po medijima.
Takvo ozračje uz slabe plaće u državnoj upravi, državnom odvjetništvu
i sudstvu, kao i potražnja za kompetentnim kadrovima u sustavu
slobodnog tržišta i poduzetništva pogodovalo je odljevu kvalitetnih
ljudi.
Primjerice sudovi su popunjeni s oko 60 posto potrebnog broja sudaca,
a broj neriješenih spisa uključivo platne naloge, pred sudovima u
Republici Hrvatskoj u 1994. godini, bez prekršajnih sudova iznosio je
oko 1.100.000.
Istodobno, proces pretvorbe i privatizacije te tržnog gospodarstva
nije bio praćen odgovarajućom zakonskom regulativom. Značajan broj
propisa preuzet je iz bivšeg režima, a često su bili međusobno
neusklađeni.
U ovim okolnostima pojavili su se novi oblici kriminala s kojima se
pravosudni sustav, ali i policija kao i ostala državna tijela zadužena
za njihovo otkrivanje, do sada nisu suočavala, a u postojećem
kaznenom zakonodavstvu nisu kvalitetno ili čak uopće jasno
krivično-pravno određeni. Primjerice: financijski inženjering,
organizirani kriminal, pranje novca, gdje je mašta i sposobnost
počinitelja počesto nadmašila znanje i sposobnost kontrolnog i
represivnog sustava države. U javnosti postoji uvjerenje kako cvjeta
korupcija, gospodarski i financijski kriminal, koji se ne gone
dovoljno učinkovito. Postoje brojne pritužbe građana o korupcionaškom
ponašanju državne birokracije, po kojima se npr. bez korupcije ne može
dobiti (osobito ne na vrijeme) građevinska lokacija, građevinska
dozvola, poslovni prostor, izvođenje infrastrukturnih i građevinskih
radova, nabavke za državu i sl. Držim da uz progon kriminalnih radnji,
treba državnu upravu reorganizirati, smanjiti, debirokratizirati,
informatizirati i bolje platiti. Osobito zabrinjava i opominje
uvjerenje dobrog dijela javnosti kako se najveći - tzv. kriminal s
kravatom događa u sprezi s vlašću odnosno pojedincima u njoj. Tim
prije što se smatra kako se ponajveće zloporabe događaju u izravnoj
ili neizravnoj svezi s državnim financijama i državnom imovinom. Ovdje
valja reći kako ne postoje ni jasno institucionalizirana "pravila
igre" za tzv. konflikt interesa državnih dužnosnika ili onih koji su
to bili. Naime, normalno je i dobro je da se ljudi bave privatnim
poduzetništvom, ali upitno je koliko je normalno i moralno da im to
olakšava ili čak omogućuje sadašnja ili bivša pozicija u državnoj
vlasti. To ima izuzetno negativne posljedice i zato jer kod mnogih
stvara krivo uvjerenje kao da hrvatska država ne želi ili nije u
stanju djelotvorno štititi državne interese i pravne interese svojih
građana. Smatra se kako je položaj u bivšem režimu imao značajnog
utjecaja u stvaranju dobrog dijela novog staleža poduzetnika, te da je
sprega stare birokracije i njih rezultirala ishodom u kojem je dobar
dio zdravog gospodarstva u rukama stare elite. U ovakvoj procjeni
nadalje se smatra da leži i gotovo organizirano onemogućavanje
značajnijeg uključivanja hrvatske dijaspore u proces pretvorbe i
privatizacije te sveukupne izgradnje Hrvatske.
Svaka pravna država ima temeljnu zadaću ostvariti učinkovitu
ravnotežu provođenja državne politike odnosno državnih ciljeva s jedne
strane i zaštite ljudskih prava i sloboda s druge strane. Te dvije
zadaće ne smiju nikada doći u suprotnost niti se međusobno blokirati.
Unatoč prethodnih konstatacija postoje i pozitivni pomaci. Primjerice
u pravosuđu je u proteklih godinu i pol, učinjeno razmjerno mnogo na
rješavanju problema koji su se do sada gomilali. Povećane su plaće
sucima, sudske pristojbe su povećane, donijeti su neki važni zakoni,
ubrzana su imenovanja od strane Državnog sudbenog vijeća. Prema tome
treba reći kako je prekinuto stanje mrtvila i guranja problema pod
tepih, te kako se uglavnom krenulo dobrim putem.
Isto tako valja ukazati na kompetentnost i prve dobre rezultate
državne revizije, kao jedne od temeljnih institucija za uvođenje
kontrole i reda u državnim rashodima. Držim da treba podržati, ali i
ubrzati poboljšanje rada i suradnje svih nadzornih službi države,
zaduženi za otkrivanje i prijavljivanje počinitelja kaznenih djela -
MUP, Carina, Financijska policija i druge inspekcijske službe.
Važno je osigurati stručno osposobljavanje dužnosnika i djelatnika u
pravosuđu i drugim državnim službama kako bi mogli odgovoriti
izazovima koje pred njih stavljaju novi pojavni oblici kriminala.
U novim okolnostima mira kada je uz provedbu mirovnih sporazuma
gospodarski preporod i samim time rješavanje socijalnih problema
nacionalni prioritet, posebno važnu ulogu ima funkcioniranje pravne
države. Pri tome treba naglasiti potrebu za što potpunijim poštivanjem
ustavnih načela i instituta socijalne države i socijalne pravde, kao
jednog od temeljnih čimbenika stabilnosti hrvatske države pa i uvjeta
za ozbiljenje pravne države. Nasuprot vrijednosnom relativizmu, lažnoj
lojalnosti i stručnosti te nametanju defetizma, valja ponuditi
prepoznatljiv sustav vrijednosti, kompetentnosti, optimizma i
etičnosti. Pravna država mora osigurati pravu sigurnost građana i
poduzetništva, mora jasno ukazati kako se fenomen MAFIOKRACIJE u
Hrvatskoj neće dogoditi te će se goniti kriminali i sve zlouporabe bez
obzira da li su počinitelji ili njihovi zaštitnici ovako ili onako
pozicionirani prema vlasti.
Držim da bi se ovime sva dobrobit nacionalne suverenosti i mira, na
najbolji mogući način pretočila u korist, blagostanje i dostojanstvo
života pojedinca, obitelji i Domovine Hrvatske."
(Hina) pp vkn
221830 MET dec 95
Kupci u Splitu masovno bojkotiraju kupovinu
Zbog prijetnji na TikToku zadarska učenica suspendirana s nastave
SKV: Svijet u 12,30 sati
PU: Broj računa u trgovini na malo 40 posto, a iznos 47 posto manji nego prošli petak
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
Hajdaš Dončić: Vlada i Plenković su se predali, predlažemo mjere za inflaciju
Možemo traži istražno povjerenstvo o Hrvatskim šumama
Sabor: Država sindikatima vratila 35 nekretnina
Dječji vrtić u Bereku uskoro otvara vrata
Rusija: Zatvorske kazne za otkrivanje informacija o nabavi sankcionirane robe