FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

MAO ZEDONG - NEPRIJEPORNO MJESTO VELIKOGA VOĐE

BEIJING, 22. prosinca (Hina) - Vijest o dvojici braće, ponosnih vlasnika gotovo tri kilograma teške značke s likom Mao Zedonga, jedna je od onih što dokazuju kako zanimanje za predmete vezane uz Maoa i njegovo doba nipošto nije prošlo. Pronađena, doduše među papirom namijenjenim za recikliranje, 74 centimetra dugačka i 51 centimetar široka, značka s prikazom Maova profila obradovala bi danas svakog od brojnih sakupljača ovakvih i sličnih predmeta. Uostalom, za ovu značku, nastalu u nepoznato vrijeme i na nepoznatom mjestu, jedan je kupac već nudio pet tisuća juana (oko 600 američkih dolara); bezuspješno, kako ističu njezini vlasnici. Preplavivši Kinu od početka "kulturne revolucije" godine 1966. milijuni i milijuni značaka s Maovim likom, izrađivanih u najrazličitijim materijalima, od bambusa do porculana, danas su jednako zanimljive i sakupljačima i trgovcima. Uopće, količina raznih predmeta vezanih uz ikonografiju Maovog doba, i posebno "kulturne revolucije", što se nude na tržnicama, gradskim pločnicima i u staretinarnicama glavnog kineskog grada bogata je i raznovrsna. A starim značkama, keramičkim poprsjima, plakatima s prikazom Velikog vođe u raznim razdobljima i povijesnim situacijama te s raznim suradnicima (koji su mu to uspjeli biti kraće ili dulje vrijeme) i sličnim stvarima, trgovci danas pridodaju i nove proizvode s Maovim likom, s pravom računajući da ih kupci neće iznevjeriti. Može to biti jeftin upaljač ukrašen poznatim profilom, koji usput svira "Istok je crven", a može biti i ručni sat po cijeni od tisuću dolara, opet s poznatim profilom, a još ukrašen i (dokazano lažnim) safirima. Takav Mao, upleten u komercijalne tokove, opredmećen i sveden na razinu suvenira, simbol je u kojem se zanimljivo očitavaju i kineska prošlost i kineska današnjica. Oživljavanje snažnog zauzimanja za ikonografiju Maovog doba početkom devedesetih, s pravom je tumačeno i kao svojevrsna nostalgija za prošlošću, odnosno kao znak zbunjenosti pred vremenom koje uz brzi gospodarski razvitak odjednom postavlja i pred pojedinca i pred društvo previše otvorenih pitanja. U međuvremenu, suočavajući se s problemima koje nosi hvatanje koraka sa svijetom, od krize morala do korupcije, prostitucije, kriminala i sličnih pojava s jedne, ali i narastajuće svijesti o golemom zadatku modernizacije upravnog sustava, stvaranja zakona i uvjeta za njihovo provođenje s druge strane, Kina nije zanemarila ni ideološki sadržaj na kojem počiva Maova simbolika. Njega u primjerenim količinama nudi i susret s Mao Zedongom na stranicama početnice, kroz knjige s njegovim tekstovima te one o tim tekstovima. U širenju "misli Mao Zedonga" svoju ulogu imaju i strip i film (sa strogim pravilima o načinu pristupa Vođinom liku), tradicionalna opera, televizija i dnevni tisak. Zahvaljujući medijima saznaje se i o sakupljačima značaka s Maovim likom, o ljudima koji u tom hobiju ne štede ni vremena ni sredstava, o svakoj pjesmarici ili kaseti s pjesmama o Maou (jedan od plodnih autora njegov je unuk), ali - što je još važnije - i o tome kako Maovo učenje inspirira na samozatajan i ustrajan rad. Primjerice, priča o ljudima koji u Vojnom muzeju brižno održavaju vozila koja su nekad pripadala karizmatskom kineskom vođi, održavajući ih danas u voznome stanju. Ostajući i dalje neprijepornim simbolom Kine, ali ne više i jednim jedinim, Mao je danas već i u tekstovima za osnovce predstavljen na jednako prostora kao i ličnosti s kojima se u prošlosti, posebice u "kulturnoj revoluciji", politički razišao. No, autoritativni pozivi na potrebu ideološkog jedinstva, kao uvjeta za ostvarenje zacrtanih razvojnih planova, treba li reći, također se pozivaju na učenje Mao Zedonga. (Hina) mer br 221231 MET dec 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙