FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

VEČERNJI LIST: V.ŠEKS: LJUDSKA PRAVA UVIJEK ZAJAMČENA

ZAGREB, 22. prosinca (Hina) - Pet godina od donošenja Ustava Republike Hrvatske, o samom Ustavu, okolnostima u kojima je donesen i vremenu poslije, za list govori Vladimir Šeks, potpredsjednik Sabora i jedan od autora hrvatskog Ustava. Razgovor je vodila Mladenka Šarić.
ZAGREB, 22. prosinca (Hina) - Pet godina od donošenja Ustava Republike Hrvatske, o samom Ustavu, okolnostima u kojima je donesen i vremenu poslije, za list govori Vladimir Šeks, potpredsjednik Sabora i jedan od autora hrvatskog Ustava. Razgovor je vodila Mladenka Šarić. #L# Iznoseći svoju opću ocjenu Ustava, Šeks na početku razgovora napominje kako se njime htjela osigurati zaštita vitalnih interesa Hrvatske u okviru bivše federacije i stvoriti ustavnopravne pretpostavke za put prema osamostaljenju. Ističe kako je njime osigurano "da svi potezi Predsjednika Republike, Vlade i Sabora budu relevantni i u međunarodnom smislu, tj. da to budi akti i odluke suverene države, a ne jednog sastavnog dijela savezne države", jer da nije tako učinjeno "svi potezi koje su donosila središnja tijela u Hrvatskoj mogli su biti proglašeni nezakonitima i neustavnima s razine saveznog ustava, što je dirigirano iz Beograda". Dodaje tome i činjenicu da je Ustav omogućio raspisivanje referenduma o samostalnosti 1991. godine, koji je bio pretpostavka nezavisnosti. "Sve to ne bi bilo moguće bez Ustava. Samo je Ustav mogao osigurati da iskazana volja hrvatskog naroda za državnim osamostaljenjem bude valjana prema međunarodnim normama", napominje Šeks. Komentirajući u nastavku različita mišljenja o polupredsjedničkom sustavu, za koji najveći dio oporbe smatra da ga treba mijenjati i uvesti čisti parlamentarni sustav, Šeks prvo objašnjava zašto je HDZ izabrao polupredsjednički model. "Trebalo bi zamisliti situaciju u kojoj se operativne odluke 1990. i 1991. godine moraju donositi u parlamentu, a onda bi ih obvezno provodila Vlada i Predsjednik. U Hrvatskoj je u to vrijeme bila jugoslavenska armija, s razvijenim kontraobavještajnim službama, u to vrijeme u hrvatskom parlamentu sjedili su zastupnici tadašnjeg SDP-a koji su tražili da se u trenutku pripremanja obrane istraži kakve se to paravojne formacije osnivaju u Hrvatskoj. A tada su se odluke trebale donositi u koncentriranom krugu ljudi. U postojećem okruženju nije postojala nikakva operativna mogućnost da se u parlamentu donese odluke, a da ih neprijatelj izvana i iznutra ne sazna", objašnjava Šeks i komentira: "Hrvatskoj je trebala, i još joj treba, čvrsta središnja vlast. Da je parlament raspravljao, odluke bi se donosile danima, a trebalo ih je donijeti u sekundi. Zato je polupredsjednički sustav bio optimalno rješenje za izvlačenje Hrvatske iz Jugoslavije. Geopolitičke prilike onda i sada diktirale su uvjete, a njima ne odgovara čisti parlamentarni sustav, jer ne bi bio djelotvoran niti u funkciji stabilne Hrvatske". O tome kad bi Hrvatskoj odgovarao jači parlamentarni sustav kaže: "Treba proteći dosta vremena da se utvrdi je li određeni ustavni model zakonodavne i izvršne vlasti i odnosa prema Predsjedniku Republike optimalan za Hrvatsku. Bilo bi preuranjeno govoriti da li bi uopće trebalo i kada prijeći na čisti parlamentarni sustav, koji, usput, u svijetu i ne postoji. U svijetu je uglavnom primijenjen polupredsjednički sustav, koji je kombiniran s parlamentom. Odgovarajući na polemike oko određivanja Hrvatske kao nacionalne države, iz čega su Hrvatskoj neskloni krugovi izvodili tezu o nacionalističkoj državi, Šeks izdvaja: "Kad se donosio ustav Hrvatska je bila u sastavu Jugoslavije. Prema ustavu SFRJ iz '74. godine, svim se narodima jamčilo pravo na samoodređenje do odcjepljenja. Da u hrvatski Ustav nije unijeto da je Hrvatska nacionalna država hrvatskog naroda, s dodatkom da je i država inih naroda i nacionalnih manjina, to bi značilo da bi i Srbi u Hrvatskoj mogli ustavno-pravno pretendirati na pravo na samoodređenje do odcjepljenja. To bi značilo da bi imali svojstvo naroda i da bi mogli legitimno tražiti konzumaciju prava na samoodređenje do odcjepljenja. Zato je bilo nužno definirati Hrvatsku kao nacionalnu državu hrvatskog naroda, a ne apstraktnu građansku državu. Danas to više nije aktualno, pa se ne može izvući nikakav zaključak da je korijen definicije u nacionalističkom svjetonazoru, koji se u zapadnom svjetonazoru kvalificira kao šovinizam, rasizam, netrpeljivost prema pripadnicima manjina..." Stupanj zaštite i ravnopravnosti manjina u hrvatskom Ustavu, u usporedbi s ustavima razvijenih zemalja, bilo je sljedeće pitanje na koje potpredsjednik Sabora Šeks odgovara: "Komparativna bi metoda pokazala da je Hrvatska ispred mnogih zemalja i u normativnom dijelu, ali i u oživotvorenju zaštite manjina. Najprije, zaštićeni su pojedinačno, kao i svaki građanin Hrvatske, ali su zaštićeni i kao kolektiviteti u očuvanju kulturološkog identiteta, ali i u političkoj prezentaciji. U predstavničkim tijelima na svim razinama su i predstavnici nacionalnih manjina. Druga je stvar sa srpskom nacionalnom manjinom čiji su mnogi pripadnici sudjelovali u oružanoj pobuni jer nisu priznavali Hrvatsku ni za svoju domovinu, a najmanje za svoju državu. Stoga je logično da im se ne mogu priznati nikakve pretenzije da imaju drukčiji status nego druge manjine". (...) (Hina) dp mć 220708 MET dec 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙