BERLIN, 14. prosinca (Hina/AFP) - Rođena iz neobične veze između Hitlera i inženjera Ferdinanda Porschea, proputovala je mnogim razdobljima, obišla svijet i vraća se u modu: sa 60 godina "buba" mirno uživa u naslovu automobila
stoljeća.
BERLIN, 14. prosinca (Hina/AFP) - Rođena iz neobične veze između
Hitlera i inženjera Ferdinanda Porschea, proputovala je mnogim
razdobljima, obišla svijet i vraća se u modu: sa 60 godina "buba"
mirno uživa u naslovu automobila stoljeća. #L#
U listopadu 1935. genijalni inženjer, koji će kasnije stvoriti čuvene
automobile Porsche, predstavio je prvi prototip "narodnog automobila"
(volkswagen) - malenog, jednostavnog, čudno zaobljene linije koja ga je
trebala učiniti obiteljskim diljem svijeta.
Za 60. rođendan izložba u Berlinu prati epopeju zvijezde koja će
potući sve proizvodne rekorde automobilske industrije (21 milijun
jedinica) i koju će međunarodni tisak proglasiti "automobilom
stoljeća" 1990.
Omaškom (da li nedužnom), izložba koju organizira tvrtka Volkswagen,
zaboravlja spomenuti Hitlerovo ime i pripisuje očinstvo "bube" jedino
Ferdinandu Porscheu koji nije gajio nacistička uvjerenja.
S dolaskom na vlast 1933. Hitler je odlučio da svaka njemačka obitelj
mora imati automobil - robustan, jeftin, i pozvao Porscheove službe
koje su već radile na takvom konceptu.
Godine 1934. Hitler je pokrenuo projekt "Volkswagen" i sam odredio
obrise budućeg automobila. Morao je moći prevesti dvije odrasle osobe
i troje djece, dostići brzinu od 100 km na sat i stajati manje od 1000
tadašnjih maraka, što je bio podvig u to doba.
Četiri godine kasnije počinje graditi "grad-tvornicu" Volkswagen, s
radničkim četvrtima i proizvodnim pogonima, preimenovan u Wolfsburg
nakon 1945.
Njegovi planovi grubo su zaustavljeni ratom. Godine 1945. tvornica,
opustošena bombardiranjima, i ideja Volkswagena spašene su tek na
poticaj britanskih okupacijskih vlasti koje su počele proizvoditi
automobil serijski.
Rođena je legenda o "bubi", nazvanoj tako prvi put u članku New York
Timesa godine 1942. Ona će utjelovljivati njemačko gospodarsko čudo i
ostvariti svoju namjenu "narodnog vozila", budući da je svaki drugi
automobil u Njemačkoj pedesetih godina "buba".
Već su 1947. izvezeni prvi automobili, što je bila pretpostavka
tržišnog uspjeha. Prava potvrda je bila kad se "buba" proslavila u
SAD-u, čak i na filmskom platnu ("Herbie" Walta Disneya). Nametnula se
i u Australiji, Južnoafričkoj Repubici i Latinskoj Americi.
"Buba je bila prvi ambasador Njemačke nakon rata, utjelovljavala je
kvalitetu 'made in Germany'", naglašava direktor Volkswagenova muzeja
u Wolfsburgu Bernd Wiersch.
Desetljećima se Volkswagen poistovjećivao s jednim jedinim modelom,
sve do pojave Golfa. Godine 1978. VW odlučuje konačno prekinuti
proizvodnju "bube" u Europi, a početkom 1985. prestaje ju uvoziti iz
Meksika. Međutim, "buba" nije rekla svoju posljednju riječ.
Nekoliko milijuna tih automobila još putuje svijetom. U Europi ostaje
sigurna vrijednost, kako polovna tako i nova, budući da je nezavisni
uvoznici nastavljaju dopremati iz Meksika gdje se i dalje proizvodi.
"Tražena je ponajprije jer je ekonomična, solidna. Osim toga, čovjek
se u nju zaljubi. Ima lijepe obline, jednostavno je neodoljiva",
objašnjava Stefan Kammler (29), član kluba zaljubljenika u "Kaefer"
(njemačko ime) u Berlinu.
Suočen s toliko pohvala trajne vrijednosti, Volkswagen je odlučio
prilagoditi "bubu" sadašnjem ukusu s "Concept 1" koji preuzima njezin
oblik. Novopridošlica bi se trebala pojaviti na tržištu prije 2000., a
stajat će otprilike 12.000 dolara.
(Hina) bnš bnš
141035 MET dec 95