WASHINGTON, 12. prosinca (Hina) - Glavni tajnik UN-a Butros Butros-Gali je u izvješću Vijeću sigurnosti predložio model provedbe Temeljnog sporazuma o istočnoj Slavoniji, Baranji i zapadnom Srijemu po kojem bi u provedbi vojnog dijela
sporazuma sudjelovale međunarodne snage koalicije država članica UN-a od 9.300 ljudi, komandno i logistički naslonjene na Međunarodne provedbene snage (IFOR) u BiH, dok bi prijelazni upravitelj, zadužen za civilne poslove, bio UN-ov dužnosnik.
WASHINGTON, 12. prosinca (Hina) - Glavni tajnik UN-a Butros
Butros-Gali je u izvješću Vijeću sigurnosti predložio model provedbe
Temeljnog sporazuma o istočnoj Slavoniji, Baranji i zapadnom Srijemu
po kojem bi u provedbi vojnog dijela sporazuma sudjelovale međunarodne
snage koalicije država članica UN-a od 9.300 ljudi, komandno i
logistički naslonjene na Međunarodne provedbene snage (IFOR) u BiH,
dok bi prijelazni upravitelj, zadužen za civilne poslove, bio UN-ov
dužnosnik. #L#
Taj je prijedlog Butrosa-Galija suprotan stajalištu SAD-a i drugih
članica Vijeća sigurnosti, koje bi vojni dio operacije ostavile
svjetskoj organizaciji, a za civilni dio imenovale umirovljenog
američkog generala.
Podsjećajući da je zadaća međunarodnih snaga održavati mir i
sigurnost u istočnoj Slavoniji, Baranji i zapadnom Srijemu te
osigurati demilitarizaciju cijelog područja unutar 30 dana od
raspoređivanja snaga, Butros-Gali piše da je "uvjeren da bi bila
potrebna mehanizirana divizija od dvije brigade osposobljene za bojne
aktivnosti, zračna potpora te snažna pokretna oklopna rezerva".
"To bi značilo oko 9.300 vojnika i oko dvije tisuće za logističku
potporu."
"Snage te jačine bile bi sposobne osigurati sigurnost u regiji
tijekom prijelazna razdoblja i nadgledati demilitarizaciju kroz
vidljivu i vjerodostojnu prisutnost."
S obzirom na dosadašnja iskustva i nepreciznost Sporazuma, piše
Butros-Gali, "snage moraju imati mandat pod Poglavljem VII Povelje UN,
moraju imati mogućnosti da poduzmu potrebne akcije za održavanje mira
i sigurnosti, moraju biti dovoljno uvjerljive da odvrate napad od bilo
koje strane i moraju biti sposobne za samoobranu".
Stoga bi, po glavnom tajniku, raspoređivanje i zapovijedanje tim
snagama trebalo prepustiti koaliciji članica UN-a prije nego samoj
organizaciji. Ako se prihvati taj prijedlog, Butros-Gali predlaže
zapovjedno i logističko naslanjanje operacije na IFOR u BiH.
Obrazlažući negativne strane povjeravanja vojne operacije svjetskoj
organizaciji, Butros-Gali navodi vlastite rezerve prema sadašnjoj
sposobnosti UN-a da ostvari takvu operaciju te probleme za UN u
ispunjavanju zadaća u zadanim rokovima.
Glavni tajnik u izvješću od 15 stranica navodi da bi snage, koje bi
mogle uključiti postojeće UN-snage u tzv. Istočnom sektoru, mogle biti
raspoređene u dva dijela, od kojih bi jedan bio sjeverno, a drugi
južno od Drave s tim da bi podnosile izvješće jedinstvenom
zapovjedništvu.
Ako bi se radilo o snagama UN-a, raspoređivanje bi trajalo 180 dana,
a njihov bi zapovjednik odredio u kojoj bi fazi raspoređivanje bilo
dostatno za početak provođenja zadaća. Snage "ne bi prikupljale oružje
u skladišta nego bi pomagale" u njihovu uništavanju ili uklanjanju, te
bi nadgledale raspuštanje postojećih vojnih, paravojnih i policijskih
snaga u skladu s Temeljnim sporazumom, piše Butros-Gali.
Zapovjednik snaga mogao bi predložiti smanjenje snaga u
post-demilitarizacijskoj fazi.
Obrazlažući potrebu jakih snaga pod Poglavljem VII, Butros-Gali
ocjenjuje da bi, u ozračju uzajamnog nepovjerenja te u svjetlu
prijašnjih neuspjeha UN-a u demilitarizaciji, "raspoređivanje
nedostatnih snaga vjerojatno potkopalo provedbu Sporazuma i
precipitiralo lanac događaja koje bi ova operacija trebala
spriječiti".
Predlažući da funkciju prijelaznog upravitelja obavlja UN-ov
dužnosnik, koji bi odgovarao glavnom tajniku, Butros-Gali navodi da bi
međunarodne snage, ako bi se radilo o onima UN-a, bile pod vlašću
prijelaznog upravitelja.
On je ujedno i najavio u izvješću da će uskoro predložiti jednog
UN-ova predstavnika za tu funkciju. Američka je administracija pak
najavila kako će ona predložiti umirovljenog američkog generala za
istu funkciju.
Ukoliko bi snage u istočnoj Slavoniji, Baranji i zapadnom Srijemu
bile snage koalicije članica UN-a, tada bi njihovu zapovjedniku
trebala biti naložena uska suradnja s prijelaznim upraviteljem te bi
bio obvezan priteći u pomoć civilnom dijelu na zahtjev upravitelja,
piše Butros-Gali.
On ističe da bi Prijelazno vijeće, sastavljeno od predstavnika
hrvatske Vlade, lokalnih Srba, Hrvata i drugih manjina, bilo
savjetodavne naravi te bi upravitelj jedini imao izvršnu vlast i ne bi
mu bila potrebna suglasnost, bilo Vijeća, bilo strana za odluke.
Prijelazni bi upravitelj osnovao "funkcionalne provedbene odbore",
pod njegovim predsjedanjem ili njegovih predstavnika. Butros-Gali
predlaže osam odbora i to: za uspostavu policije, za civilnu upravu,
za obnovu javnih službi i infrastrukture te obnovu domova, za
obrazovanje i kulturu, za povratak izbjeglica i prognanika, za
praćenje poštivanja ljudskih prava, za provođenje izbora i za
izdavanje dokumenata.
Prijelazni bi upravitelj trebao posebice raditi na koordinaciji Plana
akcije za obnovu Vukovara, dodaje glavni tajnik.
Butros-Gali ocjenjuje da bi provedba civilnih zadaća bila znatno
olakšana ako bi se strane složile oko amnestije i izuzeća od kaznenog
progona za određene povrede, isključujući pritom ratne zločine.
"Trebalo bi biti jasno da je cilj prijelazne uprave postići mirnu
reintegraciju regije u hrvatski pravni i ustavni sustav nakon četiri
ratne godine i neprijateljstava, što je stvorilo duboke strahove i
nepovjerenje između hrvatske Vlade i lokalnih Srba."
Navodeći procjene da je oko 70 tisuća Hrvata i ostalih napustilo
područje i da se oko 75 tisuća Srba, većina od njih izbjeglica iz
drugih dijelova Hrvatske, doselilo od 1991., Butros-Gali piše da će
"vjerojatno doći do znatnih kretanja stanovništva tijekom prijelaznog
razdoblja".
"Do kraja prijelaznog razdoblja regija bi trebala biti
demilitarizirana i sigurna pod suverenom kontrolom hrvatske Vlade,
trebala bi biti multietnička, s tim da sve raseljene osobe uživaju
pravo na slobodan povratak svojim domovima", piše Butros-Gali, a
slobodni i pravični izbori trebali bi biti održani u tom razdoblju.
U tom bi razdoblju trebale biti stvorene i pretpostavke da
zainteresirane zemlje i organizacije dugoročno prate ljudska prava u
tom području.
Glavni tajnik u izvješću predlaže i nastavak UN-ove zadaće
promatranja demilitarizacije Prevlake, pri čemu preporučuje povećanje
promatrača s 14 na 28.
Na kraju, Butros-Gali ocjenjuje da ta operacija neće uspjeti ako ne
bude aktivne političke potpore Vijeća sigurnosti, a "posebice onih
članica koje su odigrale vitalnu ulogu u zaključenju Temeljnog
sporazuma", te ako ne bude trenutačnog osiguranja potrebnih snaga i
jamstava država članica UN-a da će se osigurati potrebna novčana
sredstva. Procjenu troškova operacije Butros-Gali najavljuje uskoro.
Vijeće sigurnosti, nakon izvješća glavnog tajnika, trebalo bi
odlučiti o tipu međunarodnih snaga te rezolucijom odobriti njihovo
raspoređivanje i uspostavu prijelazne uprave.
(Hina) ps mm
131728 MET dec 95