ZAGREB, 13. prosinca (Hina) - Zastupnički dom hrvatskoga Sabora danas je potvrdio godišnji obračun Narodne banke Hrvatske za 1994. godinu te financijski plan NBH za 1995. godinu. Zastupnici su također prihvatili dopunu dnevnog reda za
još sedam točaka, među kojima je i Prijedlog odluke o privremenom financiranju izdataka državnog proračuna za siječanj 1996. godine.
ZAGREB, 13. prosinca (Hina) - Zastupnički dom hrvatskoga Sabora danas
je potvrdio godišnji obračun Narodne banke Hrvatske za 1994. godinu te
financijski plan NBH za 1995. godinu. Zastupnici su također prihvatili
dopunu dnevnog reda za još sedam točaka, među kojima je i Prijedlog
odluke o privremenom financiranju izdataka državnog proračuna za
siječanj 1996. godine. #L#
Guverner NBH dr. Pero Jurković je kazao da su tijekom 1994. godine
postignuti značajni rezultati - zaustavljen je pad gospodarske
aktivnosti, povećana stopa konvertibilnosti domaće valute, povećane
devizne rezerve, te sklopljen stand by aranžman s MMF-om.
"Svjesni smo da se stabilizacija na dulji rok ne može osigurati bez
restrukturiranja gospodarstva i gospodarskog razvoja", kazao je
Jurković ukazujući na važnost monetarne politike. Upozorio je da su
tijekom 1994., a i 1995. na sceni i negativni fenomeni koji se često
neopravdano pripisuju samo monetarnoj politici - problem kamatnih
stopa, problem nelikvidnosti, te pitanje realne razine intervalutarnog
tečaja ističući da su sva ta tri problema strukturne naravi.
Osvrćući se na problem visokih kamatnih stopa, Jurković je ukazao
na postojeću privrednu, posebno bankovnu strukturu. Banke raspolažu
relativno lošom aktivom, svega 20 posto, dok je ostalo mrtvi kapital.
Upozorava i na monopol u bankarskom sustavu u kojemu četiri banke
sudjeluju sa više od 70 posto u ukupnoj aktivi. Pri rješavanju tih
problema monetarnoj politici je ostalo da se služi mehanizmom koji je
imala na raspolaganju, a to je stopa obvezne rezerve koja je, rekao je
Jurković, dosegla relativno visoku razinu od čak 45 posto. Na visoke
kamatne stope utjecali su i proračun te potražnja za novcem. "Sve dok
se ne zatvore gutači novca nikakva monetarna politika neće zaustaviti
rast kamatnih stopa", upozorio je Jurković.
Glede tečaja, guverner upozorava da devalvacija ne bi vodila nikamo
osim što bi podgrijali inflatorna očekivanja. NBH je u 1994. godini
sklopila Stand by aranžman s MMF-om, što je omogućilo i sređivanje
dijela vjerovničkih odnosa s Pariškim, a očekuje se uskoro i sa
Londonskim klubom. Jurković je napomenuo da se trenutno radi na novom
trogodišnjem aranžmanu sa MMF-om.
Uvođenje nacionalne valute obilježilo je 1994., kazao je guverner
dodavši da je "kuna jedna od odluka nove vlasti koja je najšire
prihvaćena u hrvatskom narodu, a to je pridonijelo i njenoj
stabilnosti". Suradnju NBH s Vladom guverner je ocijenio dobrom,
dodavši da se "Vlada ponašala korektno prema nama, nije bilo značajnijih
pritisaka, NBH je sačuvala svoju nezavisnost i ustavnu poziciju".
Upozoravajući na stanje "totalne nelikvidnosti", Srećko Bijelić
(HNS) je upitao koji su glavni uzroci da nitko nikome ne plaća i tko
je najveći dužnik. Bijelić upozorava na mišljenje nekih stručnjaka da
je tečaj precijenjen i da je time oštećena izvozna privreda. Ante
Beljo (HDZ) ukazuje na nesklad rada hrvatskih banaka sa bankama u
svijetu, a Joško Kovač (HSS) drži da bi prije sanacije banaka te banke
trebalo privatizirati. Drago Krpina (HDZ) upozorava da banke izravno
utječu na privatizaciju, dok Ivan Milas (HDZ) napominje da je Hrvatska
jedina zemlja u kojoj prednost dobivanja kredita kod banaka imaju oni
koji loše stoje. Milas pruža punu potporu čvrstoj valuti, koja je po
njemu, pretpostavka tržišnog gospodarstva. Katarina Fuček (HDZ)
predlaže da se ocijeni koja poduzeća imaju šansu opstati. Ukazujući na
naslijeđene probleme, Đuro Njavro (HDZ) se založio za pronalaženja
načina poticanja akumulacije kapitala u poduzećima kako bi se ta
poduzeća mogla osloniti na vlastita sredstva.
Odgovarajući na niz primjedbi o precijenjenosti tečaja, guverner NBH
Jurković je, uz ostalo, opetovao da nema mogućnosti da se u postojećem
sustavu obavi devalvacija jer se time, osim generiranja inflacije, ne
bi ništa dobilo. Na prijedlog o privatizaciji prije sanacije banaka,
odgovora pitanjem tko bi kupio te banke, opterećene dugovima i
balastima koje vuku. "Banke treba učiniti atraktivnim, pa ih onda
privatizirati", kazao je Jurković.
Nakon kraće rasprave, Zastupnički je dom na dnevni red uvrstio još
sedam točaka. Uz prijedlog odluke o privremenom financiranju izdataka
državnog proračuna za siječanj 1996., dnevni je red dopunjen sa četiri
zakonska prijedloga upućena po hitnom postupku - o plaćanju doprinosa
za mirovinsko i invalidsko osiguranje radnika, samostalnih privrednika,
individualnih poljoprivrednika, te o plaćanju doplatka za djecu.
Po hitnom postupku Zastupnički će dom raspravljati i o prijedlogu
odluke o davanju pomoći gradovima i općinama za elementarne nepogode
te o prijedlogu zakona o izmjeni zakona o plaćama sudaca i pravosudnih
dužnosnika. Ministar rada i socijalne skrbi Joso Škara, objašnjavajući
paket zakona o stopama doprinosa, napomenuo je da se ne radi ni o
kakvim izmjenama, te da je riječ o istim stopama kao i u 1995..
Potpredsjednik Vlade Borislav Škegro napomenuo je kako je Vlada
predmnjevala da bi se krajem godine mogla održati nova sjednica
Sabora. Kako je odlučeno da te sjednice neće biti, Vlada je točke
predviđene za tu sjednicu predložila sada. "Radi se o najnužnijim
funkcijama države koje moraju biti zadovoljene", kazao je Škegro
najavljujući da će Vlada prijedlog proračuna za 1996. Saboru uputiti u
siječnju.
(Hina) bn ds
131414 MET dec 95