FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

DR. MATE GRANIĆ O ULOZI OESS-A U HRVATSKOJ I BIH

BUDIMPEŠTA, 8. prosinca (Hina) - Ministri vanjskih poslova zemalja članica Organizacije za europsku sigurnost i suradnju (OESS) nastavili su u petak prije podne u Budimpešti raspravu u čijem je središtu uloga koju ta organizacija treba imati u Bosni i Hercegovini. Predviđeno je da OESS u BiH nadgleda pripremu budućih općih izbora.
BUDIMPEŠTA, 8. prosinca (Hina) - Ministri vanjskih poslova zemalja članica Organizacije za europsku sigurnost i suradnju (OESS) nastavili su u petak prije podne u Budimpešti raspravu u čijem je središtu uloga koju ta organizacija treba imati u Bosni i Hercegovini. Predviđeno je da OESS u BiH nadgleda pripremu budućih općih izbora. #L# Uoči početka sjednice predsjedatelj OESS mađarski ministar vanjskih poslova Laszlo Kovacs (Laslo Kovač) sastao se s predstavnicima zemalja članica Kontaktne skupine za BiH. Tema njihova sastanka je bilo imenovanje američkog diplomata Rpberta Frowicka na čelo misije koju će OESS imati u BiH. O ulozi OESS-a u BiH u petak prije podne govorio je i hrvatski monistar vanjskih poslova dr. Mate Granić. U nastavku objavljujemo u cijelosti govor hrvatskog ministra vanjskih poslova dr. Mate Granića na petoj sjednici Ministarskog vijeća OESS-a: "Uloga OESS-a u reintegraciji istočne Slavonije, Baranje i zapadnog Srijema kao i mjesto i uloga te organizacije u primjeni Daytonskih mirovnih sporazuma za BiH biti će odlučujući test za našu organizaciju. Ishod će u velikoj mjeri odrediti budućnost OESS-a kao i njegovo mjesto i ulogu u sljedećem stoljeću. Kad je riječ o BiH to će zasigurno biti najzahtjevnija zadaća koju je OESS ikada preuzeo. Stoga je osobito važno da se od samoga početka objema zadaćama pristupi pažljivo pridajući jednaku važnost temeljnim načelima i ciljevima naše organizacije kao i stvarnom duhu i slovu daytonskih sporazuma koje OESS treba primijeniti. Svaki drugi pristup - koji bi mogao biti shvaćen kao kršenje suvereniteta zemlje domaćina ili u suprotnosti s načelima djelovanja i odlučivanja u OESS-u - mogao bi se na kraju pokazati štetnim za interese mira i dugoročne stabilnosti i sigurnosti u regiji. Potpisivanje temeljnog sporazuma u području istočne Slavonije, Baranje i zapadnog Srijema, zajedno s punom primjenom relevantnih rezolucija Vijeća sigurnosti UN, posebice rezolucija 1023 i 1025 - otvara put mirnoj reintegraciji tih područja pa je dakle odlučujući doprinos cjelovitom trajnom rješenju krize na jugoistoku Europe. OESS može i treba odigrati značajnu ulogu s tim u vezi poštujući u cijelosti i štiteći suverenitet Hrvatske te ako omogući primjenu Temeljnog sporazuma. Vjerujemo da se ta zadaća može najbolje i najdjelotvornije ostvariti uspostavom posebne misije pomoći Hrvatskoj, za istočnu Slavoniju, Baranju i zapadni Srijem. Ta misija može djelovati samo u punom skladu s Vladom Hrvatske i uz suradnju s vlastima i tijelima koje predstavljaju različite zajednice na navedenom području, posebice prijelaznom upravom kakva je određena Temeljnim sporazumom. Smatramo da misija pomoći mora svoja nastojanja usmjeriti na sljedeće zadaće: - Pomaganje hrvatskoj Vladi i stanovništvu područja u punoj primjeni zakonodavstva o ljudskim i pravima manjina; - Pomažući i savjetujući prijelaznu upravu o razvoju demokratskih institucija i procesa kao i lokalnih vladinih ureda; - Nadgledanju izbora kao što je predviđeno Temeljnim sporazumom; - Održavanjem kontakata i omogućavanjem dijaloga između različitih etničkih zajednica u tom području, ponajprije Hrvata, Srba i Mađara; - Pružajući savjete i stručnu pomoć pri rješavanju posebnih problema koje imaju prognanici i izbjeglice; - Doprinosom sveukupnoj normalizaciji života na tom području na različite načine. Misija OESS-a suočit će se s iznimno složenom zadaćom koju nikad ranije nije preuzela jedna međunarodna organizacija. Stoga je važno da njen mandat bude ne samo jasno određen nego također i usmjeren na vrlo specifične probleme tog područja, dakle istočne Slavonije, zapadnog Srijema i Baranje poznatih kao raniji UN sektor "Istok" i o reintegraciji tog područja u Hrvatsku na što pozivaju brojne relevantne rezolucije Vijeća sigurnosti UN. Samo ako pridonese mirnoj reintegraciji tog područja kakva je predviđena sporazumima, misija pomoći moći će uspješno i brzo pridonijeti i jačanju svih demokratskih institucija u Hrvatskoj stvarajući istodobno uvjete za još dosljednije i potpunije poštivanje i pridržavanje visokih europskih standarda ljudskih i manjinskih prava. Na mnogo načina reintegracija preostalog okupiranog hrvatskog područja ključna je ne samo za mirovni sporazum nego i za sveukupnu normalizaciju u regiji. OESS se stoga treba koncentrirati na tu časnu i vitalnu zadaću bez nepotrebnog raspršivanja svojih resursa. Misija OESS-a imat će više nego pune ruke posla u istočnoj Slavoniji bez da u svoj mandat preuzme cijelu Hrvatsku. Takav sveobuhvatni mandat ne samo da bi bio neprikladan i bez presedana u povijesti naše organizacije nego bi bio i nepravedan s obzirom na činjenicu da su se uvjeti u Hrvatskoj znatno popravili otkako je misija za utvrđivanje činjenica podnijela svoje izvješće. Hrvatska je pokazala svoju bezrezervnu spremnost i sposobnost da se nosi sa situacijom u bivšim UN sektorima "Sjever" "Jug" pa mandat misije pomoći mora u potpunosti i izravno odražavati promjenjene okolnosti, posebice u svjetlu daytonskih sporazuma. Postoje li ipak neka opća zabrinutost nju se može na odgovarajući način otkloniti korištenjem usluga i djelovanjem visokog povjerenika OESS-a za nacionalne manjine ili putem postojećih međunarodnih mehanizama. I misija pomoći i povjerenik OESS-a trebali bi također pridonijeti djelotvornijem, organiziranijem i transparentnijem uvidu u djelovanja i sustav brojnih skupina za nadzor. Primjerice, nadzor nad ljudskim i manjinskim pravima trebalo bi uskladiti i kad god je to moguće izbjeći preklapanja. Dopustite mi da podsjetim da su u ovom trenutku u Hrvatskoj aktivne najmanje 600 humanitarnih i organizacija za ljudska prava koje traže od moje vlade različite oblike pozornosti i suradnje. Dopustite mi da ukratko govorim i o drugim temama koje se tiču uloge OESS-a u razdoblju nakon sukoba. Glavna zadaća misije OESS-a u BiH je pružiti stvarnu šansu miru i učiniti ga trajnim i nepovredivim. Izbori, prvi slobodni i demokratski izbori u novim poslijeratnim uvjetima - bitni su za još uvijek krhku demokraciju. Imajući na umu rat, razaranje, postojanje dva entiteta i tri konstitutivna naroda, teškoće u postizanju konsenzusa, moramo biti svjesni da će nova demokracija u BiH funkcionirati i živjeti bez da ima bilo kakvo povijesno iskustvo ili uzor na koji se može osloniti. Ni jedna druga zemlja u našoj organizaciji nemora prolaziti tako složen i osjetljiv postupak u donošenju političkih i gospodarskih odluka. S druge strane samo izgradnjom takvih postupaka i složenošću institucija strane u BiH i međunarodna zajednica uspjeli su pronaći put da zaustave rat. Dužnost je stoga Misije OESS-a da štiti, jača i promiče sve takve institucije koje su postale činjenicom u BiH. Te institucije imaju jednu temeljnu značajku a ta je da osiguraju suživot Bošnjaka, bosanskih Hrvata i bosanskih Srba kao jednakih zajednica i naroda unutar jedne suverene države. To je prava bit bosanskoga mira. Drugim riječima sve su institucije stvorene kako bi zaštitile njihova interese kao konstitutivnih naroda, bez majorizacije koja se ostvaruje pristupom "jedan čovjek - jedan glas", na općim izborima ili u radu predstavničkih tijela. Naravno, ovo načelo treba se prvenstveno primjenjivati u zaštiti strateških i vitalnih interesa svakog od konstitutivnih naroda. Samo potpuna zaštita tih interesa kroz postupak postizanja konsenzusa, prilagođavanja i bez ma i traga nametanja silom može zajamčiti opstanak tih naroda i spriječiti dramatične i neželjene promjene u budućnosti BiH. Rješavajući situaciju na terenu Misija OESS-a trebala bi što je više moguće poštivati i odražavati demokratska načela djelovanja naše organizacije. Stoga, stalni odbor visokih dužnosnika treba imati mogućnost temeljito raspraviti i biti upitan za mišljenje u vezi s izvješćima i procjenama visokog predstavnika (OESS-a) na terenu, posebice o njegovoj procjeni stabilizacije i političke situacije u BiH koja je glavna pretpostavka održavanja izbora. Moja vlada podržava i pozdravlja odluku ovog sastanka da se imenuje osobni predstavnik i posebni predstavnik čija je zadaća pomoći zainteresiranim stranama u postizanju sporazuma o regionalnoj stabilnosti, uključujući kontrolu naoružanja i njegovo smanjivanje. Samo onaj kandidat koji uživa povjerenje i potporu svih zainteresiranih strana ima izgleda uspješno ispuniti tu tešku zadaću. Želio bih vas podsjetiti da je prije više od godinu dana Hrvatska zajedno s još nekim ovdje nazočnim državama predložila sličan aranžman i sporazum o regionalnoj stabilnosti. Republika Hrvatska i Hrvati općenito ne samo da su aktivno sudjelovali u Daytonskim pregovorima nego su značajno, a u nekim slučajevima koje i vi znate i odlučujuće pridonijeli uspjehu tih pregovora. Mi smo uložili u mir i očekujemo rezultate od mira. Da budem određeniji: mi očekujemo posebne međunarodne snage koje bi djelovale na provedbi sporazuma o reintegraciji preostalih okupiranih hrvatskih područja; očekujemo povećanje pomoći za obnovu i razvoj; očekujemo nesmetani pristup tržištima kapitala i međunarodnim financijskih institucijama kao što je Svjetska banka; i očekujemo, što je za nas najvažnije, otvorena vrata europskih integracijskih procesa što znači Vijeća Europe, PHARE, Sporazum o suradnji i u konačnici Sporazum o pridruživanju, kao i mjesto u Partnerstvu za mir. To bi bili početni rezultati mira ne samo za Hrvatsku nego i za cijelu regiju. Stabilna Hrvatska, integrirana u Europu može i biti će odlučujući jamac regionalne stabilnosti. (Hina) fp mm 080930 MET dec 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙