PARIZ, 7. prosinca (Hina/AFP) - "Ne vjerujem u Beatlese, vjerujem samo u Yoko i sebe". Pišući taj stih kojim završava "God", jedna od najpoznatijih pjesama s njegova prvog solo albuma izašlog 1970. godine, John Lennon nije znao da će
ga povijest opovrgnuti. Petnaest godina nakon njegove smrti grupa Beatles, čiji je simbol bio, ponovno je na prvom mjestu aktualnosti.
PARIZ, 7. prosinca (Hina/AFP) - "Ne vjerujem u Beatlese, vjerujem samo
u Yoko i sebe". Pišući taj stih kojim završava "God", jedna od
najpoznatijih pjesama s njegova prvog solo albuma izašlog 1970.
godine, John Lennon nije znao da će ga povijest opovrgnuti. Petnaest
godina nakon njegove smrti grupa Beatles, čiji je simbol bio, ponovno
je na prvom mjestu aktualnosti. #L#
Ubijen iz pištolja Marka Chapmana, 8. prosinca 1980. godine, pred
svojim domom u Dakota Buildingu, u New Yorku, na povratku s duge noćne
seanse u studiju, John Lennon imao je "sreću" da ne ostari. Upravo je
bio navršio 40 godina. Publika će tako zauvijek zadržati u sjećanju
lik buntovnika, velikana rocka koji nije želio postati ikona.
Umirući mlad, prije vladavine compact disca i otkrića virusa AIDS-a,
Lennon - antikonformist preminuo je prije nego je stvoren neologizam
"rock kultura" i prije buma rock industrije.
Jer, iako Beatlesi i većina "velikana rocka" (Bowie, Stones,
Hendrix...) uživaju danas u popularnosti bez presedana, to nije bio
slučaj 1980. godine kad je umro Lennon, u trenutku kad se mladost više
nije poistovjećivala s idolima šezdesetih godina.
Izašao u vrijeme njegove pogibije, "Double fantasy", posljednji
Lennonov album, mlako je primljen od kritike. Beatlesov sjaj pomućen
je tada nastavkom njihovih samostalnih djela, najčešće smatranih
osrednjim u usporedbi s nekadašnjom produkcijom.
Trebat će pričekati 1992., godinu kad je Paul McCartney pristao
ponovno javno izvesti klasike "Fab Four", prisvojivši usput naslov
službenog čuvara ostavštine, ukazujući na prve znakove rehabilitacije
"Četvorice iz Liverpoola".
Generacije iz šezdesetih konačno se mogu vratiti uživanju u glazbi
koja je pratila njihovo mladenaštvo. Djeca prvih ljubitelja Beatlesa
mogu slušati "tatinu glazbu" bez opasnosti od podrugivanja budući da
njihovi idoli, od Vanesse Paradis do Lennya Kravitza, ne propuštaju
hvaliti svoje uzore.
Fenomen se otada nije prestao širiti. Danas sve glazbene skupine u
modi (srednja dob niža od 25 godina - ona Beatlesove djece), pozivaju
se na "Fab Four". Blur, Supergrass ili Oasis, svejedno. "Moji uzori?".
Na to pitanje Noel Gallagher, vođa Oasisa, trenutno najpopularnije
grupe u Velikoj Britaniji, odgovara: "John Lennon, John Lennon i John
Lennon".
Diskografska industrija eksploatira blago koje predstavlja naslijeđe
'veterana'. Rock ima vlastiti muzej - Rock and Roll Hall of Fame u
Clevelandu (Ohio). Rock glazba postala je roba za tržište kao i svaka
druga. Jednako kao što književnost ili slikarstvo imaju svoje
"klasike", Beatlesi, a s njima i svi velikani šezdesetih - Led
Zeppelin, Stones, Jimi Hendrix... - postali su sigurne vrijednosti.
Beatlesova slava počela se ponovno eksploatirati prije dvije godine s
ponovnim izdavanjem čuvenoga plavog i crvenog albuma. Nastavak je
uslijedio prošle godine s "BBC Tapes" (6 milijuna prodanih primjeraka
u svijetu). Izdavanje "Anthology 1", prvog od ukupno tri dijela (vol.
2 i 3 pojavit će se 1996.) dokazuje njihovu slavu: dvostruki album
"Anthology 1" prodan je u milijun primjeraka u tjedan dana u SAD, tri
puta više od "HIStory", albuma Michaela Jacksona (341.000 primjeraka).
(Hina) bnš bnš
070550 MET dec 95