NEW YORK, 1. prosinca (Hina/AFP) - Više ih je od milijarde na svijetu, prodaje ih se dvije u sekundi, njezine grudi jednako su slavne kao one Marilyn Monroe a njezina garderoba oslikava gotovo 40 godina povijesti SAD-a čiji je postala
simbol: Barbie, to je Amerika.
NEW YORK, 1. prosinca (Hina/AFP) - Više ih je od milijarde na svijetu,
prodaje ih se dvije u sekundi, njezine grudi jednako su slavne kao one
Marilyn Monroe a njezina garderoba oslikava gotovo 40 godina povijesti
SAD-a čiji je postala simbol: Barbie, to je Amerika. #L#
Opsežna izložba naslovljena "Umjetnost, design i Barbie: evolucija
kulturnog simbola", otvorena je u četvrtak u World Financial Center u
New Yorku, a trebala bi obići Kanadu i Latinsku Ameriku.
Predstavlja pretke najslavnije lutke na svijetu, njezinu evoluciju od
rođenja 1959. godine u raju igračaka Mattel te konačno djela pedesetak
suvremenih umjetnika koja je prikazuju.
"Brojni umjetnici zanimaju se za njezinu žensku stranu", objasnila je
Valerie Steel, povjesničarka mode na sveučilištu Yale, i jedan od
organizatora izložbe. "Morali smo napraviti izbor jer neke kreacije
nisu mogle biti pokazane djeci".
Ne zato što bi ti umjetnici bili posebno zaokupljeni seksom. No,
izložba prikazuje Barbie kao ublaženu verziju Lili, Nijemice rođene
1957. godine koja nije doživjela slavu. Njezina odjeća više je
podsjećala na "Plavog anđela" nego na ambijent američkog predgrađa...
i bila je namijenjena muškarcima.
Odio nazvan "Povijest Barbie" odražava 36 godina američke povijesti
kroz koju je ta lutka prošla a da se nikad nije odrekla visokih peta,
ali je mijenjala odjeću (200 novih modela godišnje), modne detalje i
prijatelje.
"To je odraz života žena", zabilježila je Valerie Steel, ističući da
je za stereotipe kriva tvrtka a ne njezini idejni začetnici.
Stanovnica predgrađa čija je jedina zanimacija kuhanje za supruga i
čavrljanje s prijateljicama između dviju kupnji, postala je aktivna
žena, odana aerobicu, koja može biti liječnica, "ali pedijatar",
naglašava Steelova.
Krajem šezdesetih godina evolucija američke tvrtke dovela je i do
kreacije crne varijante, a potom i azijatske.
"Oslikana od Warhola, korištena u filmovima i izložena u muzejima,
Barbie je izašla iz svijeta igračaka i ušla u svijet umjetnosti",
napisala je nedavno kritičarka New York Timesa. To dobro ilustrira
treći odio izložbe u kojoj se Barbie pojavljuje kao muza i inspiracija
arhitekata, slikara, kipara i fotografa.
"Ne postoji gotovo nijedan predmet koji oslikava savršen svijet tako
dobro kao što to čini Barbie", objašnjava njemački kipar Peter
Engelhardt koji je postavio monumentalnog King Konga s lutkom u ruci.
"Što je prirodnije nego povezati je s drugim simbolom Amerike
stvarajući savršen par 20. stoljeća - Barbie i King Kong?"
(Hina) bnš bnš
011128 MET dec 95