ZAGREB, 27. studenoga (Hina) - Donošenjem zakona o mirovinskom osiguranju, koji se priprema, Hrvatska bi trebala, uz pomoć Svjetske banke, krenuti u reformu mirovinskog sustava, te ga tako dugoročno transformirati u sustav koji će se
temeljiti na tri razine, odnosno tri stupa. To su javni mirovinski sustav ili sustav generacijske solidarnosti kakav imamo danas, sustav privatnog mirovinskog osiguranja tj. sustav individualne kapitalizirane štednje te dodatno dobrovoljno osiguranje, rekao je u razgovoru za Hinu pomoćnik direktora Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske Ante Škember.
ZAGREB, 27. studenoga (Hina) - Donošenjem zakona o mirovinskom
osiguranju, koji se priprema, Hrvatska bi trebala, uz pomoć Svjetske
banke, krenuti u reformu mirovinskog sustava, te ga tako dugoročno
transformirati u sustav koji će se temeljiti na tri razine, odnosno
tri stupa. To su javni mirovinski sustav ili sustav generacijske
solidarnosti kakav imamo danas, sustav privatnog mirovinskog
osiguranja tj. sustav individualne kapitalizirane štednje te dodatno
dobrovoljno osiguranje, rekao je u razgovoru za Hinu pomoćnik
direktora Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja
radnika Hrvatske Ante Škember. #L#
Međunaslov: Tri stupa novog sustava mirovinskog osiguranja
"Uvođenjem novoga sustava i dalje bismo imali javni mirovinski
sustav, dakle sustav koji se financira putem generacijske
solidarnosti, ali s tom razlikom što bi stopa izdvajanja bila daleko
manja nego danas", kaže Škember. To znači da bi prema sadašnjoj stopi
od 25,5 posto izdvajanja za mirovinsko osiguranje, u taj sustav
odlazilo 15 posto doprinosa, dok bi se preostalih 10 posto prenosilo
na drugi stup indivividualne kapitalizirane štednje. Takav bi način
izdvajanja za mirovinsko osiguranje obuhvaćao samo osobe mlađe od 45
godina.
Sredstva dobivena individualnom štednjoj ne bi služila za tekuću
isplatu mirovina već bi se ulagala, putem investicijskih fondova, u
proizvodne grane s malim rizikom. Na taj bi se način osigurala dobit
iz koje bi se isplaćivale mirovine budućim osiguranicima. "Mirovinski
sustav je nužno od generatora potrošnje pretvoriti u generator
proizvodnje tako da se u drugom stupu osigura 'prisilna' nacionalna
štednja koja bi bila pretpostavka za financiranje produktivnih
investicija koje su opet važne za gospodarski rast i blagostanje od
čega bi korist imalo cijelo društvo", ističe Škember.
On je također podsjetio da u ovom trenutku u hrvatskom društvenom
brutto proizvodu sredstva za mirovinsko osiguranje iznose od sedam do
11 posto što je veliko opterećenje za hrvatsko gospodarstvo. A dok
ukupna sredstva za mirovine u društvenom brutto proizvodu rastu,
mirovine su i dalje niske a umirovljenici sve nezadovljniji.
Što se tiče trećega stupa - dobrovoljnog dopunskog osiguranja, ono
će omogućiti osiguranicima da, ovisno o svojim mogućnostima, uplaćuju
veću stopu doprinosa od one koja je zakonom propisana i tako jednog
dana ostvare veću mirovinu.
Međunaslov: Kako financirati novi sustav
Škember naglašava kako su temeljni problem reforme sredstva, jer se
prijelazom na nova dva stupa smanjuje stopa izdvajanja za javni
mirovinski sustav generacijske solidarnosti na 15 posto. "Dakle u
sustavu javnog mirovinskog osiguranja već postoji manjak, a uvođenjem
drugog stupa stvarao bi se dodatni manjak. Kako to financirati? Tu je
najvažnija uloga države koja ima nekoliko načina za to: povećanjem
stope doprinosa što je neprihvatljivo, financiranjem iz proračuna
putem povećanja poreza, zajmovima od međunarodnih institucija te
reduciranjem potrošnje u nekim drugim sektorima. Najboljim načinom
držimo financiranje putem imovine dobivene pretvorbom i privatizacijom
društvenih i javnih poduzeća", ocjenjuje Ante Škember.
U ovom trenutku u portfelju mirovinskih fondova ima dionica u
nominalnoj vrijednosti 3,5 do 4 milijarde njemačkih maraka dobivenih
iz pretvorbe društvenih poduzeća, a država će, kako navodi Škember, od
privatizacije javnih poduzeća fondovima dodijeliti dionica u
nominalnoj vrijednosti od 20-25 milijardi njemačkih maraka. No, kako
je razlika između nominalne i tržišne vrijednosti tih dionica velika
ta imovina nije dostatana za financiranje javnog mirovinskog sustava.
Izlaz je ponudila Svjetska banka, koja je spremna dati sredstva za
pokretanje procesa tranzicije mirovinskog sustava, pri čemu ona ne
želi financirati prvi stup (sustav generacijske solidarnosti), s
obzirom na dobivenu imovinu fondova.
Funkcioniranje sustava zamišljeno je tako da se osiguranicima, koji
su dužni izdvajati u drugi stup (mlađi od 45 godina i oni koji će tek
stupiti na tržište rada), ta izdvajanja upisuju na individualne
račune. Osiguranici će uplaćivati gotovi novac, a fond će im za
doprinose od 10 posto davati obveznice na temelju dobivene
'privatizacijske imovine', ali ne u nominalnoj već u realnoj
vrijednosti. "Tako ćemo taj drugi stup iskoristiti za finaciranje
prvog stupa i za mirovine sadašnje generacije umirovljenika jer će
mirovine putem kapitalizirane štednje stići na isplatu za 15, 20 i
više godina", ističe Škember.
Država bi u tom dijelu imala kontrolnu i nadzornu ulogu kako se ne
bi dogodilo da se preko investicijskih fondova investira u visoko
rizične grane. O upravljanju pak investicijskim fondovima odlučivat će
ministarstva financija i rada i socijalne skrbi, no Škember ističe
važnost sposobnog menagementa koji će poznavati tržišna kretanja.
Pripremila: Tamara Marinković
(Hina) mt ds
271158 MET nov 95