LONDON, 14. studeni (Hina/ Reuter) - "Profit od najmanje milijardu dolara godišnje, koji se ostvaruje prodajom ukradenih umjetnina, približava se dobiti koju ostvaruju trgovci drogama i oružjem", rekla je dužnosnica Međunarodnog
vijeća muzeja (ICOM) Elizabeth Des Portes.
LONDON, 14. studeni (Hina/ Reuter) - "Profit od najmanje milijardu
dolara godišnje, koji se ostvaruje prodajom ukradenih umjetnina,
približava se dobiti koju ostvaruju trgovci drogama i oružjem", rekla
je dužnosnica Međunarodnog vijeća muzeja (ICOM) Elizabeth Des Portes.
#L#
"Nacionalna blaga diljem svijeta organizirano pljačkaju trgovci koji
ukradenim umjetninama opskrbljuju sve veće i zahtjevnije svjetsko
tržište", čulo se u utorak u Londonu na konferenciji ICOM-a čija je
tema bila iskorjenjivanje te nove pošasti.
"Nepoštena, ilegalna trgovina mora biti iskorijenjena i sve bi se
vlade morale prihvatiti što hitnijeg sprečavanja krađa umjetnina",
zaključak je konferencije.
ICOM, koji okuplja tisuću muzeja iz 120 zemalja, pripremio je strašne
podatke o krađama, oružanim pljačkama, uništavanju kulturnih spomenika
i pljačkanju arheoloških nalazišta.
"Umjetnine su u sve većoj opasnosti jer omogućuju iznimnu dobit
ilegalnim trgovcima diljem svijeta", tvrdi Des Portes.
Nakon krađe umjetnina najvažniji je odgovarajući publicitet. Tako je,
na primjer, ICOM pomogao pronaći umjetnine ukradene u hramu Angkor Wat
u Kambodži jer je odaslao međunarodni apel i tako pridonio
razotkrivanju jednoga pariškog trgovca umjetninama.
Sve je više krađa umjetnina utjecalo na stvaranje tajnog tržišta na
kojem ni trgovci ni kolekcionari ni ulagači ne pitaju za porijeklo
umjetnine ili za njezina pravog vlasnika.
Constance Lowenthal iz newyorkškog Međunarodnog zavoda za
istraživanja umjetnina kaže da su najčešća meta pljačkaša nenadgledana
mjesta izvan urbanih naselja te brojni hramovi u azijskim i
latinoameričkim zemljama.
"Kamene grede iz hramova u Tajlandu završile su u muzeju u Chicagu, a
blago Maya prodaje se u New Yorku", kaže Lowenthal.
Česta meta kradljivaca i trgovaca ukradenim umjetninama bilo je
tursko kulturno blago. Samo u protekle dvije godine tamošnja je
policija vodila 17.500 istraga zbog krađe umjetnina.
Ankara je vodila šestogodišnju parnicu na američkim sudovima kako bi
povratila antikvitete poznate pod nazivom Lidijska zbirka izložene u
Metropolitan muzeju u New Yorku.
Na londonskoj se konferenciji čulo i o tragičnoj sudbini umjetničkog
i povijesnog blaga Hrvatske.
Kustosica zagrebačkog muzeja Branka Šulc rekla je da je tijekom prvih
sedam ratnih mjeseci u Hrvatskoj uništeno više kulturnog blaga nego
što je uništeno u Drugom svjetskom ratu.
U ratnom kaosu ukradene se umjetnine mogu prilično lako
prokrijumčariti.
"Većina umjetnina koje su ukradene u Hrvatskoj prevezene su ilegalnim
putovima do razvijenih tržišta umjetninama u zapadnoj Europi",
upozorila je Branka Šulc.
(Hina) gt fp
151251 MET nov 95