LONDON, 7. listopada (Hina/AFP) - Dvije britanske udruge za zaštitu baštine English Heritage i National Trust provode kampanju za "spas" megalitske konstrukcije Stonehenge, jedne od najimpresivnijih u Europi, a protiv cestovnih
projekata ministarstva prometa.
LONDON, 7. listopada (Hina/AFP) - Dvije britanske udruge za zaštitu
baštine English Heritage i National Trust provode kampanju za "spas"
megalitske konstrukcije Stonehenge, jedne od najimpresivnijih u
Europi, a protiv cestovnih projekata ministarstva prometa. #L#
Već puno godina English Heritage i National Trust zahtijevaju da
dvije ceste koje prolaze pored te znamenitosti na jugu Engleske, stare
više od 4.500 godina, budu ukinute te da se izgradi obilaznica.
Oni također zahtijevaju da se premjesti centar za primanje
posjetitelja - više od 700.000 turista prošle godine, od čega više od
polovice stranaca.
Želja im je da dva koncentrična kruga megalita ostanu "u savršenoj
izolaciji", daleko od "buke 20. stoljeća", kao što kaže predstavnica
za novinstvo English Heritagea.
Problem je što je prije dvije godine ministarstvo prometa odlučilo
modernizirati jednu od dviju cesta, nacionalnu prometnicu 303,
neprilagođenu predviđenom razvoju prometa, i prilagoditi je europskim
normama.
Zavod za velike prometnice, koji pripada ministarstvu, izrađuje tada
dva projekta: južnu obilaznicu ili jednostavno proširenje prometnice
303. Zaštitnici baštine ocjenjuju te projekte neprihvatljivim.
Godine 1994. ministar prometa u to doba Steven Norris zaustavlja oba
projekta zavoda, ne želeći jamčiti za neki nacrt koji ne odobravaju
English Heritage i National Trust.
Ta dva tijela tada predlažu izgradnju tunela u dužini četiri
kilometara dužine pod nalazištem. "Preskupo", uzvraća ministarstvo.
No, prije dva tjedna, zavod saziva za studeni konferenciju
namijenjenu novom preispitivanju svih opcija. I izvlači iz svojih
fascikla oba ozloglašena projekta.
Iznosi i novi nacrt obilaznice, sjeverno ovog puta, također
neprihvatljiv za English Heritage i National Trust, jer bi oštetio
neka obližnja arheološka nalazišta i predstavljao smetnju za
stanovnike.
Protiv onog što smatraju provokacijom, dvije organizacije konačno su
dakle odlučile pokrenuti kampanju nazvanu "Spasite Stonehenge", i
objelodaniti alternativni projekt: sjevernu obilaznicu koja obuhvaća
tunel, ali dug samo 850 metara.
"Ako se vlada tako malo brine o baštini i turizmu da si ne može
dozvoliti najbolje rješenje, što bi predstavljao dug tunel, drugo
najbolje rješenje je sjeverna cesta koju predlažu English Heritage i
National Trust", smatra Jocelyn Stevens, predsjednica English
Heritage.
Prema "Spasite Stonehenge", nacrt bi stajao 44 milijuna funti, to
jest samo milijun više od onog ministarstva prometa. Zavod osporava tu
brojku i govori o 70 milijuna funti.
English Heritage optužuje zavod za prevrtljivost. "Novac mora biti
pronađen sada a ne za deset godina. Ministarstvo prometa predugo se
poigrava sa svima onima koji su zabrinuti za sudbinu Stonehengea, a to
uključuje milijune osoba u čitavom svijetu", tvrdi predsjednica.
(Hina) bnš bnš
070601 MET oct 95