ZAGREB, 27. rujna (Hina) - Predsjednica Županijskog doma Sabora Republike Hrvatske dr. Katica Ivanišević odgovorila je danas na pismo skupine oporbenih zastupnika toga Doma od 25. rujna, ponavljajući da "nema ustavnih ni poslovničkih
osnova", koje bi omogućavale donošenje odluka o vraćanju triju zakona na ponovno odlučivanje Zastupničkom domu hrvatskog Sabora.
ZAGREB, 27. rujna (Hina) - Predsjednica Županijskog doma Sabora
Republike Hrvatske dr. Katica Ivanišević odgovorila je danas na pismo
skupine oporbenih zastupnika toga Doma od 25. rujna, ponavljajući da
"nema ustavnih ni poslovničkih osnova", koje bi omogućavale donošenje
odluka o vraćanju triju zakona na ponovno odlučivanje Zastupničkom
domu hrvatskog Sabora. #L#
U pismu upućenom zastupniku u Županijskom domu Stjepanu Rodešu i
grupi zastupnika u Županijskom domu dr. Katica Ivanišević kaže:
"Štovani gospodo zastupnici.
Na Vaše pismo od 25. rujna 1995. godine potpisano od zastupnika gosp.
Stjepana Rodeša odgovaram sljedeće.
I danas sam mišljenja, da nema niti ustavnih niti poslovičnih osnova,
koje bi omogućavale donošenje odluka o vraćanju Zastupničkom domu
Sabora Republike Hrvatske triju zakona donesenih 20. rujna 1995.
godine, kako je svojim zahtjevima od 21. rujna 1995. predložila grupa
zastupnika u Županijskom domu. Da ponovim, istakla sam da se ne može
pokrenuti postupak za donošenje odluka o vraćanju zakona Zastupničkom
domu na ponovno odlučivanje, budući da se Zastupnički dom raspustio
sukladno članku 77. stavak 1. Ustava Republike Hrvatske, što ima
jednaki pravni učinak i posljedice kao da je Zastupničkom domu istekao
četverogodišnji mandat. Prema tome, niti pravno niti stvarno nema
Zastupničkog doma, pa mu se ne može vratiti na pononvo odlučivanje
donesene zakone. Ustav Republike Hrvatske ne propisuje nikakve uvjete
(osim kvalificirane većine) pod kojima bi se mogao raspustiti bilo
Županijski, bilo Zastupnički dom osim situacije kada Zastupnički dom
raspušta Predsjednik Republike (članak 104. Ustava Republike
Hrvatske). Jednako Ustav ne predviđa mogućnosti da se raspušteni
saborski dom sazove. U konkretnom slučaju Zastupnički dom konstituirat
će se na prvoj sjednici nakon izbora određenih za 29. listopada 1995.
Na Vašu primjedbu da iz Poslovnika Županijskog doma za mene
proizlazi bezuvjetna obveza sazivanja Doma 'bez svake odgode',
odgovaram da to nije točno.
Nije točno da predsjednik Županijskog doma ne može povodom
prijedloga za donošenje odluke o vraćanju zakona Zastupničkom domu na
ponovno odlučivanje donijeti nikakvu drugu odluku doli dostaviti
prijedlog odluke radnim tijelima i sazvati sjednicu Doma. To bi bitno
sužavalo pravo predsjednika Doma da se brine o poštivanju Poslovnika,
Ustava i digniteta Doma. Navest ću samo nekoliko primjera. Nesumnjivo
je pravo predsjednika Doma da zakašnjeli prijedlog, dakle onaj
podnesen nakon prekoračenja roka od jednog, odnosno tri dana od
dostave obavijesti o izglasovanom zakonu odbaci iz formalno-pravnih
razloga. Zar bi trebalo sazivati sjednicu Doma i tek na sjednici
utvrđivati, odnosno konstatirati prekoračenje roka u podnošenju
prijedloga? Bilo bi to preskupo, neučinkovito i štetno po dignitet
Doma.
Ili, zar treba tek na sjednici Županijskog doma doći do spoznaje, da
je akt o kojem se ponovno odlučivanje traži pred Zastupničkim domom
'nepodoban' za suspenzivni veto, jer nije zakon. Uostalom, uporište za
takvu praksu predsjednica Županijskog doma već ima u odluci Ustavnog
suda Republike Hrvatske br. U-II-1028/1994. od 10. svibnja 1995.
(obj. u Narodnim novinama br. 34/95). U konkretnom slučaju
predsjednica Županijskog doma odbacila je 'a limine' zahtjev za
pokretanje postupka odlučivanja o izjavljivanju veta na zaključke
Zastupničkog doma i Ustavni sud Republike Hrvatske dao joj je za
pravo.
Još i treći hipotetički slučaj: mora li predsjednik Županijskog doma
sazvati sjednicu Doma i tek na njoj oglasiti nevaljanost prijedloga za
pokretanje postupka odlučivanja o vraćanju zakona na ponovno
odlučivanje, jer ga je podnio nekvalificirani broj zastupnika (na pr.
jedan nedostaje do jedne trećine)? Predsjednik Doma dužan je ne
uvažiti takav zahtjev.
Zašto tako? Ustavne norme o položaju i ulozi domova hrvatskog Sabora
uspostavljaju određene odnose između domova, te se ustavna uloga
Županijskog doma ogleda jasno u tri oblasti državnog zakonodavnog
života: savjetodavna (mišljenja, prethodna mišljenja), pravo
zakonodavne inicijative i pravo suspenzivnog veta. Kao što se u
ustavanopravnom smislu ne može govoriti o Saboru Republike Hrvatske
bez Županijskog doma, tako se u Županijskom domu nabrojena tri
ovlaštenja mogu izvršavati pod uvjetima propisanim Ustavom i
Poslovnikom. To svakako ne znači da je Poslovnikom Doma moguće širiti
ovlasti Doma. No također nije moguće Poslovnikom detaljno uređivati
postupak za sve moguće životne situacije, jer će raznolikost i
bogatstvo parlamentarnog života uvijek izroditi neku situaciju, koju
niti namaštovitiji pisac poslovnika nije mogao predvidjeti.
Stoga ostajemo samo na čvrstoj podlozi načela ustavnosti i
zakonitosti.
Slažem se s Vama da je svaka daljnja prepiska suvišna, ali iz
razloga koje sam istakla. Ne mogu prihvatiti Vaše objašnjenje položaja
saborskih domova, do kojeg sam tobože dovela svojim postupanjem.
Gospodo zastupnici!
U Vašem pismu napisali ste (str. 2 in fine) 'ako je Sabor raspušten
kako Vi tvrdite', da onda nema niti predsjednika Sabora. Naravno da
takve tvrdnje u mojem pismu ne ćete naći, ali ona Vam je očigledno
potrebna zbog kasnijih konstrukcija, s kojima ne znam kakva Vam je
zadnja namjera.
Zastupnički dom svojom je odlukom iskoristio ustavno pravo iz članka
77. stavak 1. Ustava Republike Hrvatske i raspustio se, jer je tako
odlučila većina svih njegovih zastupnika. U članku 5. stavak 2.
Poslovnika Zastupničkog doma propisano je, da mandat zastupnicima
prethodnog saziva prestaje danom konstituiranja Zastupničkog doma. Iz
ovoga proizlazi da i sva prava i dužnosti zastupnika, što i jest
sadržaj zastupničkog mandata, ostaju zastupniku, ali i predsjedniku
Doma. Osim prava koja imade kao zastupnik, predsjednik Zastupničkog
doma, koji je prema Ustavu i predsjednik Sabora Republike Hrvatske, i
u vrijeme kada je Zastupnički dom raspušten ima prava i obveze
određene člankom 37. Poslovnika, osim onih vezanih za sjednice Doma i
radnih tijela, jer se iste ne mogu održati", kaže u svom odgovoru
predsjednica Županijskog doma Sabora RH dr. Katica Ivanišević.
(Hina) pp ds
271833 MET sep 95