FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

KINA: KAKO POMIRITI RAZVIJENI ISTOK I NERAZVIJENI ZAPAD?

(od dopisnika Hine Branka Merlina) BEIJING, 22. rujna (Hina) - Reforme, razvitak, stabilnost - tri su ključne riječi kojima visoki kineski dužnosnici objašnjavaju bit problema vezanih uz formuliranje petogodišnjeg plana za razdoblje 1996-2000 te Programa društvenog i gospodarskog razvitka do godine 2010.
(od dopisnika Hine Branka Merlina) BEIJING, 22. rujna (Hina) - Reforme, razvitak, stabilnost - tri su ključne riječi kojima visoki kineski dužnosnici objašnjavaju bit problema vezanih uz formuliranje petogodišnjeg plana za razdoblje 1996-2000 te Programa društvenog i gospodarskog razvitka do godine 2010. #L# Ne propuštajući podsjetiti da je Kina mnogoljudna zemlja u razvoju, oni ističu potrebu gospodarskih reformi bez kojih nema razvitka, dodajući u istome dahu da su uvjeti za ostvarenje reformi stabilne prilike u zemlji i mir u kineskom susjedstvu. Provođenje reformi pod geslom izgradnje sustava socijalističkog tržišnog gospodarstva (a pod ideološkim kišobranom Deng Xiaopingove teorije o izgradnji socijalizma s kineskim značajkama) - uz velike uspjehe koji su tijekom 15-ak proteklih godina izoliranu i gospodarski zamrlu Kinu Maovog doba katapultirali u svijet međunarodne tržišne utakmice, pretvorivši je u partnera (ili konkurenta) s čijim se značenjem i te kako računa u idućem stoljeću -, samu je Kinu suočilo s mnogobrojnim problemima. Među inima, i s pitanjem neravnomjernog regionalnog gospodarskog razvitka. Da ništa više nije kao prije kazuje i činjenica da će, po prvi put u dugoj povijesti Kine, država početi s točnim razgraničavanjem kineskih pokrajina, autonomnih područja i gradova pod središnjom upravom, kako bi se, tumače nadležni, razriješili granični sporovi među susjednim pokrajinama i područjima. Radi se o starim sporovima koji su posljednjih godina aktualizirani nastojanjima da se u interesu vlastite sredine osiguraju što bolji uvjeti za iskorak u tržišnu utakmicu. Deset je državnih ministarstava i komisija, nakon šetogodišnjeg rada, dosad točno utvrdilo šest međupokrajinskih granica i sedam (od osam) točaka gdje se susreću tri pokrajine. U akciji "vezanoj uz nacionalnu stabilnost i gospodarsku suradnju" bit će precizno određene i linije preostalih 59 granica. Svađe oko granica među pokrajinama ne isključuju ni kratkovidne tendencije zatvaranja u "svoje" granice radi zaštite vlastitih prirodnih resursa ili "domaćih" proizvođača, istodobno upućujući i na poznatu činjenicu da stupanj već ostvarenog razvitka i šanse za razvoj variraju ovisno o pokrajini odnosno regiji. Tako je, uostalom, bilo i kad je Kina krenula u reforme. Današnji tumači Dengovih ideja ističu da je on, svjestan zatečenog neravnomjernog regionalnog gospodarskog razvitka, rješenje pronašao u tome što će država odgovarajućim sustavom mjera najprije pomoći onim područjima koja u startu imaju uvjete da se brže obogate. Tvrdeći da rješenje ne može biti u tome da Kinezi za zaradom bježe u Hong Kong, već da treba Hong Kong uvlačiti u Kinu, formulirana je politika takozvanih posebnih zona, bescarinskih i drugih, pretvorenih u rasadište visoke tehnologije, modernog poslovanja i rastućeg standarda. Tako potaknut razvitak južnih primorskih pokrajina rezultirao je brzim i impresivnim gospodarskim rastom, uz društvene i gospodarske promjene koje su cijeloj zemlji utisnule pečat modernijih vremena. Uz sve očitiji raskorak između razvitka primorskih pokrajina u odnosu na pokrajine u središtu Kine te u njezinim zapadnim područjima. Zabrinjavajuće razvojne razlike između istoka i zapada te sjevera i juga zemlje autori novog petogodišnjeg plana nipošto ne mogu zanemariti. Iz vizure Beijinga političku stabilnost zemlje jednako ugrožavanju regionalizmi koji se vođeni filozofijom profita oglušuju na pozive na solidarnost, kao i regionalizmi koji se brane osjećajem da su eksploatirani i prepušteni sami sebi. U državi koja je hrabro prekoračila prag tržišnog privređivanja, makar to bilo i "socijalističko tržište", desetljeća Maovih privrednih eksperimenata osim prazne državne kase nisu ostavila nikakve uporabljive mehanizme socijalne zaštite. Jednako kao ni zakone bez kojih nema uredne države, ni porezni sustav, ni uhodano bankarstvo pa čak ni granične crte među pokrajinama. Uz sve probleme zemlje u tranziciji, Kina je suočena i neravnomjernim regionalnim razvojem u kojem središnja i zapadna područja značajno zaostaju za obalnim i istočnim područjima. Riječ je o 18 nerazvijenih pokrajina i autonomnih područja, o 89 posto kineskog teritorija i 64 posto ukupnog stanovništva. Najavljujući da će od 1996. do 2000. središnja vlada davati prednost investicijama u središnjim i zapadnim dijelovima zemlje, da će financijskim povlasticama pomoći tamošnji razvitak, da će požuriti s izgradnjom prometne infrastrukture, a poraditi i na uspostavljanju gospodarske kooperacije razvijenog priobalja i kontinentalnih dijelova, petogodišnji plan računa i na inozemne kredite te mogućnost stranih ulaganja u ova područja. Iako je jasno, da za razliku od stanja u priobalju, ovdje ne treba očekivati razvitak preko noći. Ne dovodeći u pitanje velike razvojne mogućnosti u poljoprivredi, iskorištavanju ugljena, nafte i obojenih metala, neki kineski ekonomisti tvrde da će do kraja stoljeća sadašnji raskorak između razvijenih i nerazvijenih postati još očitiji te da bi tek oko 2010. godine, nakon što se stabilizira razvitak u istočnim područjima, u središnjima i zapadnima moglo doći do brzog gospodarskog razvitka. Pitanje o toliko isticanoj stabilnosti, pak, prepuštaju tvorcima petogodišnjeg plana i središnjim vlastima. (Hina) mer br 221435 MET sep 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙