ZAGREB, 22. rujna (Hina) - Izmjene i dopune Zakona o športu bile su posljednji zakonski dokument koji je prihvatio Sabor, prije no što je raspušten. Na tim izmjenama i dopunama najviše je inzistirao Hrvatski olimpijski odbor (HOO) -
točnije njegov predsjednik i član Međunarodnoga olimpijskog odbora (MOO) - saborski zastupnik Antun Vrdoljak, koji je u razgovoru za Hinu tim povodom izjavio:
ZAGREB, 22. rujna (Hina) - Izmjene i dopune Zakona o športu bile su
posljednji zakonski dokument koji je prihvatio Sabor, prije no što je
raspušten. Na tim izmjenama i dopunama najviše je inzistirao Hrvatski
olimpijski odbor (HOO) - točnije njegov predsjednik i član
Međunarodnoga olimpijskog odbora (MOO) - saborski zastupnik Antun
Vrdoljak, koji je u razgovoru za Hinu tim povodom izjavio: #L#
- Što se dobilo prihvaćanjem izmjena i dopuna Zakona o športu?
- Najprije, ispunili smo svoju obvezu iz Ustavnog zakona, a zatim smo
dobili Zakon koji na najbolji mogući način rješava sadašnje pitanje
ustrojstva športa u našoj zemlji. Ali, mene osobno raduje što je
hrvatski državni Sabor u tri mandata prihvatio da Nacrt izmjene i
dopune Zakona o športu uđe u proceduru po hitnom postupku. Prihvaćanje
tog zakona potvrdilo je da je šport nešto čime se bave i o čemu
razmišljaju i ljudi koji su osobno izvan njega. Jer, kako drugačije
protumačiti da u Saboru, koji je tako heterogen - ne samo po
političkim strankama i ljudskim stajalištima nego i po dobi zastupnika
- svi jednoglasno prihvate Zakon o športu. S tim smo zakonom pokazali
da možemo učiniti ono što drugi neće, jer u Ministarstvu prosvjete i
športa rade ljudi koji su bili zaduženi za taj posao. Oni su, istina,
u samo dva dana uspjeli napisati novi zakon čiji sam nacrt vidio i
tvrdim da je u cijelosti neprihvatljiv, zato što preferira sovjetsko
ustrojstvo športa. To je i razlog da ga je Sabor odbio, te prihvatio
tri amandmana koje je predložio HOO.
- Zašto su bile nužne izmjene i dopune Zakona o športu ?
- Imali smo Zakon o športu koji nije poštovao novu teritorijalnu
podjelu Hrvatske na županije i općine. Kada je on pisan imali smo
stotinjak općina, a danas ih je više od 400, dok 23 županije tada nisu
niti postojale, pa smo i po Ustavnom zakonu bili obvezatni poštovati
novu teritorijalnu podjelu. Zatim, Zakonom se trebalo riještiti ono
što se prije zvalo društvenom imovinom, a to su u prvom redu športski
objekti. To vam na najbolji način mogu ilustrirati primjerom Doma
odbojke, gdje su se najviše sukobili športski i privatni interesi.
Naime, taj dom nije samo mjesto gdje se igra odbojka, nego ima još
prostorija u kojima se prodaje kava, sokovi, piće, pivo, ćevapčići ...
i tu je bit sukoba. Mi smo tim izmjenama i dopunama zakona konačno
riješili čije su vlasništvo športski objekti u Hrvatskoj.
- Pa, čiji su?
- Prema zakonu svi športski objekti u Hrvatskoj, koji su ranije bili
društveno vlasništvo, sada postaju vlasništvo općina i gradova, a samo
u iznimnim slučajevima i županija, ili u još iznimnijim - države. To
je na primjer Bjelolasica, koja je područje od općeg hrvatskoga
interesa.
- Time su rješene sve nedoumice glede športskih objekata koji se ne
mogu privatizirati?
- Ne samo to! Na taj način u športu ukidamo i profitabilnost, što je
zabranjeno i Poveljom Međunarodnoga olimpijskog odbora. Tako se
približavamo zemljama s najbolje razvijenim športom, na primjer
Italiji. Tamo rado ističem primjer Milana na čijem gradskome stadionu
"Comunale San Siru" jedne nedjelje igra "Milan", a druge "Inter". Kod
nas bi svaki klub želio svoju dvoranu ili stadion, a mi za to nemamo
novaca. Ja neću određivati tko će gdje igrati, ali nije li nelogično -
ako jedne subote "Cibona" igra u Zagrebu - da je sljedećih 14 dana
"njezina" dvorana "Dražena Petrovića" prazna? Problem je u tome što to
i nije Cibonina dvorana, nego je ona gradsko vlasništvo u kojoj po
slovu zakona mogu igrati i preostala dva prvoligaša - "Zagreb" i
"Zrinjevac", a tijekom jutra i oni športski školski klubovi koje
Ministarstvo športa sada pokušava organizirati.
- Prihvaćena je još jedna važna izmjena zakona?
- Da, i prema njoj Zakon o športu priznaje HOO-u status krovnoga
tijela hrvatskoga športa, koje više ne mora ovisiti o tome hoće li
Ministarstvo prosvjete i športa nešto riješiti glede njegova
financiranja, nego će se HOO izravno obraćati Ministarstvu financija
ili Vladi. Ona će s prijedlogom svojega državnog proračuna ići u
Sabor, pa će on odobriti ili neodobriti određeni iznos za HOO. Stvari
treba postaviti tako da onaj novac koji Sabor namijeni HOO-u tamo i
dođe, a ne da putuje preko banaka, Zavoda za platni promet ... pa
moramo još plaćati i različite postotke i rabate.
- Ima li nekih stvari koje nisu obuhvaćene tim zakonom?
- Ima! Zakon, na primjer, nije definirao što je to kod nas
profesionalni šport. Osobno smatram da se to i ne može odrediti
Zakonom. Skloniji sam varijanti da svi športski djelatnici, koji o
tome mogu nešto reći, sjednu i razmotre uvjete za profesionalni šport
u Hrvatskoj. Je li naš profesionalni pogon u prvoj "A" i "B"
nogometnoj i košarkaškoj ligi uspostavljen samo zato da odgoji
profesionalne igrače za inozemstvo, ili su oni zato profesionalni
klubovi jer mogu kupovati profesionalne "otpade" NBA ili bilo koje
druge lige u kojima ti igrači više nemaju mjesta i za koje nije
zainteresirana ni Europa koja ima više novaca od nas. Za to vrijeme
naši igraju ne samo u NBA ligi nego i diljem Europe i to za novce za
koje bi ih mi mogli zadržati u zemlji.
- Što je s profitom iz športa?
- Tim je novim zakonom to riješeno, pa profitabilnost zauvijek mora
otići iz našeg športa. Naravno da će ljudi koji su profesionalno
vezani za pojedine klubove dobiti svoje plaće, ali više neće imati
crne fondove kojima ćemo stati na kraj. Naime, tamo gdje postoje crni
fondovi ne zna se koliki je novac u pitanju, niti tko ga dijeli, što
se daje iz ruke, a što ostaje pojedincu. Jer, o crnim fondovima nema
pisanih dokumenata, a gdje toga nema svašta se događa. To je samo dio
onoga što smo dobili novim zakonom.
(Hina) ad ad
221137 MET sep 95