FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

VEČERNJI LIST: MAKSIMALISTI I MINIMALISTI

ZAGREB, 4. rujna (Hina) - U Svojoj redovitoj kolumni 'Hrvatski koloplet', Željko Krušelj u današnjem broju večernjeg lista komentira kritike njemačkoga teologa Dietmara Mietha, profesora etike, upućene zagrebačkom kardinalu Franji Kuhariću zbog njegove potpore vojnom oslobađanju hrvatskih krajeva.
ZAGREB, 4. rujna (Hina) - U Svojoj redovitoj kolumni 'Hrvatski koloplet', Željko Krušelj u današnjem broju večernjeg lista komentira kritike njemačkoga teologa Dietmara Mietha, profesora etike, upućene zagrebačkom kardinalu Franji Kuhariću zbog njegove potpore vojnom oslobađanju hrvatskih krajeva. #L# Krušelj izdvaja Miethovu ocjenu da "'nema pravednog rata', jer uvijek dolazi 'do smrti i progona nedužnih građana'", i piše: "Njemačkog teologa nije zanimalo s čime se tijekom srpske agresije suočuvalo hrvatsko i svo nesrpsko stanovništvo, pod pretpostavkom da je uopće sačuvalo živu glavu, a ne obazire se ni na zatiranje svakog traga njihove vjekovne opstojnosti na tim prostorima. Profesor etike, sve u svemu, smatra da je primjerenije kršćanskom moralu, trpjeti u prognaništvu, negoli boriti se za svoja elementarna ljudska i nacionalna prava. (...) Međutim, cijeli je taj 'kurs etike za nas zanimljiv po Miethovom unošenju 'zrnaca sumnje' kako prva ličnost Crkve u Hrvata zapravo služi užim političkim interesima, što Kuharića na neki način stavlja u klerikalne okvire. Gledajući iz hrvatskog ugla, a i dobro znajući sve ono što je kardinal proteklih godina govorio i činio, svako povezivanje nadbiskup Kuharića s kelrikalizmom doima se više nego apsurdnim", piše dalje Krušelj podsjećajući na razne istupe kardinala Kuharića iz kojih je to vidljivo. "Uz to, suvišno je i podsjećati da kardinal nikad nije 'lobirao' za neke specifične političke ciljeve, kamoli za ličnosti koje se s njim identificiraju, već je inzistirao na poštovanju temeljnih kršćanskih vrlina, kao i postulata pravne države", dodaje Krušelj. U ozračju tih kritika upućenih kardinalu Kuhariću, Krušelj u nastavku komentira kritike upućene Crkvi , "ali ovaj put iz krugova onih koji svećenstvu zamjeraju premalu političku angažiranost. "Potencirajući opet na primjeru Međugorja 'sukob popova i fratara', ne bi li za taj slučaj opet optužili redovnu hijerarhiju, jedan je od tih radikalnih 'katoličkih intelektualaca' nedavno ustvrdio kako je unutar Crkve 'uvijek bilo minimalista i maksimalista'. Prvima, dakle, onima koji su zazirali od politike, 'nije stalo do naroda ni njegove sudbine, nego do njihova lagodnog života, pa radi toga 'u nekim trenucima čak surađuju i s neprijateljima hrvatskoga naroda'", izdvaja Krušelj neke od ocjena i komentira: "Proizlazi da je politika svećenstvu zapravo važnija od duhovnih zadaća, jer se, sukladno logici, na političkoj pozornici mogu ostvariti veći nacionalni probici nego unutar crkvenih zidova. Dakako, sve to pod pretpostavkom da je dotični crkveni velikodostojnik 'pravilno' usmjeren, s obzirom na to da bi u protivnom mogao učiniti više štete nacionalnim intgeresima od onih 'običnih' političara". Dalje piše: "Prizivajući klerikalizam, što je inačica toga poželjnog 'maksimalizma', za koji je nesporno da nikad nije imao širu podršku hrvatskog naroda, taj se kritičar spotiče već na iozbiljnijem primjeru, đakovačkom biskupu Josipu Jurju Strossmayeru. Biskupov je politički angažman, kaže, bio potpuno pogrešan, jer je zagovarao jugoslavizam. Strossmayerov je 'maksimalizam', istine radi, bio usmjeren na krivu političku kartu, što proizlazi iz specifičnih okolnosti tadašnje Austro-Ugarske, a zahvaljujući golemome crkvenom, zacijelo i onom moralnom, kapitalu mogao se deetljećima boriti za svoje ideale i političke programe". Na kraju Krušelj upućuje i na djelovanje nadbiskupa Stepinca, povezuje ga s porukama što ih u današnje vrijeme upućuje kardinal Kuharić i zaključuje: "Uzmemo li u obzir da je i politička uloga nadbiskupa Stepinca, ovisno o režimu koji ju je prosuđivao, bila prepuna kontradiktornih i neutemeljenih optužaba za ono što se sada imenuje i 'maksimalizmom' i 'minimalizmom', više je nego razumljivo da se kardinal Kuharić odlučno distancirao od unutarnjih političkih sučeljavanja, svjestan da poistovjećivanje države i Crkve može stvoriti više štete nego koristi. Zagrebačkog kardinala zanima samo globalni hrvatski interes, utemeljen na kršćanskim vrednotama, zbog čega isto tako ne može pristajati niti na hipokriziju 'čiste etike' spomenutog Dietmara Mietha". (Hina) mc 040754 MET sep 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙