PARIZ, 31. kolovoza (Hina/AFP) - Tehnički vrlo komplicirano i opasno,
spašavanje posade zrakoplova srušenog iznad neprijateljskog teritorija
istodobno je rezultat tehnološke i fizičke komponente, dakle složenih
elektronskih sredstava i posebno uvježbanih postrojba, piše novinar
agencije France presse u povodu akcije kojom se nastoji spasiti
dvojicu francuskih zrakoplovaca srušenih u srijedu iznad BiH.
U svim zapadnim vojskama takva akcija spašavanja naziva se CSAR
(Combat Search and Rescue - borbena potraga i spašavanje).
Teritorij iznad kojeg je u srijedu srušen francuski borbeni zrakoplov
Mirage 2000 pod potpunom je kontrolom bosanskih Srba. To je planinski
dio BiH, gotovo isključivo prekriven šumama i pun uskih klanaca, što
je istodobno i pogodnost pri spašavanju - pilot i navigator se mogu
lakše sakriti, i nedostatak - otežana je potraga i spašavanje.
Kako bi uspjeli preživjeti u slučaju nesreće, pilot i navigator,
naoružani pištoljima, prije svakog polijetanja oblače prsluk u kojem
se nalazi kompas, prijemnik GPS (satelitski sustav koji na bilo kojem
dijelu zemljine kugle omogućava orijentiranje u prostoru), radio
primopredajnik radi komunikacije elektronskim kodiranim znakovima i
baterije za njega, ogledalo, zviždaljka, svijetleće rakete, baklje,
torbica za prvu pomoć, maskirne boje, plastificirana plan terena nad
kojim lete, koja bi im mogla pomoći da prežive i sakriju se u slučaju
nesreće.
Pod sjedištem za izbacivanje nalazi se torba za preživljavanje
obješena za remene padobrana. Pilot može u toj torbi pronaći dio
materijala koji već ima u prsluku, a osim njega i termički pokrivač,
maskirnu mrežu, malo hrane i vode te jednostavna sredstva koja mu
pomažu da bi vodu našao na terenu.
Kad prizemlji, izbačeni pilot počinje provoditi u praksu ono što je
učio na mnogobrojnim tečajevima CSAR-a. Najprije se mora sakriti i
obvezno ukloniti padobran. Zatim treba pronaći mjesto, a da se ne
izlaže, s kojeg bi mogao, svaki puni sat, emitirati elektronske
signale. To znači da su francuski piloti, koji su srušeni u 17,15 sati
morali čekati 18,00 kako bi poslali prvi signal.
Kad je kontakt uspostavljen, pilot mora poslati tri koda ratnim
zrakoplovima zaduženim da ga pronađu, a zatim helikopterima za
spašavanje: slovo, brojku i riječ koju mijenja svaki dan.
Nakon tog završnog kontakta sve je u rukama posebno uvježbane skupine
spasioca i pilota zrakoplova koji se mora spustiti ili neko vrijeme
lebdjeti nad neprijateljskim terenom.
(Hina) maš fp
311936 MET aug 95
SKV: Svijet uz kavu
Auschwitz nakon 80 godina: Političari šute, preživjeli govore
ZSE: Uz povećani promet, Crobexi dosegnuli nove rekordne razine
Od proljeća naplata parkinga u KBC-u Split
Područje Batine kontinuirano naseljeno još od prapovijesti
U Hrvatskoj godišnje oko 3500 ljudi umre preuranjenom smrću zbog onečišćenja zraka
Svjetske burze snažno porasle drugi tjedan zaredom
Trump pregovara s više ljudi o TikToku, odluka u sljedećih 30 dana
Sjeverna Koreja testirala strateški krstareći projektil
SKV: Svijet u 4,30 sati