FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

-IZVJEŠĆE BUTROSA GALIJA O MANDATU UNCRO-A U NOVIM OKOLNOSTIMA

WASHINGTON, 24. kolovoza (Hina) - Glavni tajnik UN-a Butros Butros Gali predložio je Vijeću sigurnosti UN-a u četvrtak u New Yorku smanjenje snaga UNCRO na ispod 2.500 do sredine studenoga, odnosno povlačenje svih bataljuna UNCRO-a osim dva na vukovarskom području. Bivši sektori Sjever, Jug i Zapad više ne zahtijevaju bataljune pješaštva i UNCRO će zato poduzeti trenutačne akcije da smanji snagu operacije, navodi Gali u izvješću Vijeću sigurnosti i predlaže trenutačni povratak svih ostalih bataljuna, osim dva u sektoru Istok. "To bi smanjilo snage na ispod 2.500 do sredine studenoga", piše glavni tajnik UN-a dodajući da bi daljna smanjenja kasnije ovisila o razvoju mandata UNCRO i rezultatima sadašnjih mirovnih inicijativa. Trenutačna je zadaća UNCRO-a u istočnom dijelu Hrvatske, prema njegovu mišljenju, "pokušati ponovno uspostaviti režim koji proistječe iz sporazuma o prekidu vatre od 29. ožujka 1994. godine". "Ako se to može postići sklon sam vjerovati da će postojati uloga za snage UN-a (pješaštvo, logističke jedinice i vojne promatrače) u sektoru Istok. No, to bih preporučio samo ako strane pokažu novi duh suradnje", navodi Gali i dodaje da bi to zahtijevalo, uz ostalo, da se "osigura neograničena sloboda kretanja UNCRO-a, vraćanje svih zaposjednutih promatračkih postaja i da se potpuno obustavi otmica vozila UN-a". "Naredio sam svojem posebnom predstavniku da hitno nastavi konzultacije s hrvatskom Vladom i lokalnim srpskim vodstvom kako bi se u tom smjeru u detalje odredio mogući mandat za UNCRO koji bih mogao preporučiti Vijeću sigurnosti". "Također sam zapovijedio svojem posebnom predstavniku da razgovara s hrvatskom Vladom koje bi zadaće bile korisne da UNCRO nastavi obavljati drugdje u Hrvatskoj". Te bi zadaće, prema Galiju, uključile praćenje i druge usluge u odnosu na poluotok Prevlaku i Dubrovnik, promatranje hrvatske međunarodne granice s BiH i promatranje hrvatske policije i drugih pitanja koja se odnose na ljudska prava u dijelovima Hrvatske u kojima je ostala manjinska srpska zajednica. U ovom trenutku Gali ne predlaže nikakve izmjene u drugim elementima nazočnosti UN-a u Hrvatskoj, odnosno u pogledu zagrebačkog sjedišta mirovnih snaga i logističkih baza u Zagrebu i drugdje koje pružaju potporu i prometne usluge za operacije UN-a na cijelom području njihova djelovanja. Glavni tajnik UN-a, iako podržava potpisivanje sporazuma o statusu snaga UN-a u Hrvatskoj, navodi da je pred hrvatskom Vladom provedba raznih odredbi koje se odnose na osiguranje besplatnih smještajnih kapaciteta i izuzeća UN-a od raznih poreza i dadžbina. Radi se o značajnim iznosima, navodi Gali, dodajući da se samo u slučaju poreza i goriva radi o mjesečnom iznosu od dva milijuna dolara. U izvješću Vijeću sigurnosti glavni tajnik UN-a ocjenjuje da su događaji u sektorima Sjever i Jug imali značajni utjecaj na UNCRO. S propašću i odlaskom političkog vodstva naoružanih snaga krajinskih Srba nema više potrebe, osim u sektoru Istok, za praćenje ili kontrolu crte sukoba, zone razdvajanja, odlagališta oružja i područja ograničenja utvrđenih sporazumom o prekidu vatre od 29. ožujka 1994., piše Gali, a nema više ni potrebe za pomoć UNCRO-a u ekonomskim projektima preko bivših crta sukoba. "Napokon, uz iznimku sektora Istok, hrvatska vlada je sada uspostavila punu kontrolu nad svojim teritorijem kao i pristup svojim međunarodnim granicama." "Ostali aspekti mandata UNCRO-a, uključivši izgradnju povjerenja, pomoć u humanitarnim aktivnostima i zaštitu izbjeglica i prognanika, sada su primarna odgovornost hrvatske vlade i mogu se u svakom slučaju provoditi bez pješačkih bataljuna UNCRO-a." "S druge strane, u sektoru Istok mandat UNCRO-a ostaje temeljno neizmjenjen". Njegova je provedba ipak bila ozbiljno otežana visokom razinom napetosti, pomanjkanjem suradnje obiju strana i nestabilnom vojnom situacijom koja postoji od hrvatske ofenzive na sektor Zapad 1. svibnja, ocjenjuje Gali. Obje su strane zauzele promatračke postaje UNCRO-a (Hrvatska vojska 14, a srpske snage dvije) i ograničile slobodu kretanja UN-a. Ozbiljni problemi u provođenju zakona i reda prouzročili su ponovna otimanja vozila u sektoru Istok. Srpski su elementi otimali vozila UN-a, zlostavljali osoblje UN-a i privremeno zatočili pet pripadnika sjedišta UN-a u tom sektoru, piše Gali. Mnogi su civili napustili sektor, a izviješćeno je i o nazočnosti 'dobrovoljaca' iz SRJ, navodi glavni tajnik. Između 9. i 12. kolovoza oko 600 do 700 pripadnika srpske policije opaženo je kako preko Batinskog mosta ulazi u Baranju, no, prema Galiju, nije bilo moguće utvrditi odakle su došli. Napetosti doprinosi, piše glavni tajnik UN-a, i nazočnost jedinica Jugoslavenske vojske na srbijanskoj obali Dunava, ali nema dokaza o njihovoj nazočnosti u sektoru. Klima međusobnih neprijateljstava i sumnji blokirala je napredak u obnovi zona razdvajanja i nije bilo napretka na lokalnim mjerama izgradnje povjerenja ili uspostavi dodatnih UNCRO postaja uzduž međunarodne granice, kao što je predviđeno rezolucijom 981 i 990. "Za učinkovitu nazočnost UNCRO-a u sektoru Istok ključno je da obje strane ponovno potvrde svoju opredijeljenost za postojeće sporazume i da surađuju s UNCRO u stabiliziranju vojne situacije i smanjenju napetosti. U sadašnjim okolnostima, sa stranama koji nisu voljne poštovati odredbe rezolucija 981 i 990, zadaće UNCRO-a ne mogu biti provedene". "Ako ne bude značajne promjene u stajlištu strana i znatno poboljšana suradnja s UNCRO u omogućavanju da ispuni svoj postojeći mandat, uključivši promatranje granice i ophodnju s obiju strana crte sukoba, nastavljanje sadašnjeg razmještaja UNCRO-a u sektoru Istok bit će teško opravdati". Gali navodi da je njegov posebni predstavnik Akashi vodio početne razgovore o budućnosti mandata UNCRO s hrvatskom Vladom, srbijanskim predsjednikom Slobodanom Miloševićem i lokalnim srpskim predstavnicima. "Daljnje konzultacije i kontakti trebat će se održati s ciljem pridobijanja potpore svih kojih se to tiče radi revizije mandata i uvjerljivih jamstava njihove spremnosti na suradnju u njegovoj provedbi". "Ni jedna od strana nije se u načelu protivila nastavku provedbe sporazuma o prekidu vatre od 29. ožujka 1994. Hrvatska je Vlada kao uvjet za daljnje obavljanje zadaća UNCRO-a, postavljenih u postojećim mandatima u sektoru Istok ili drugdje u Hrvatskoj, posebice u smislu praćenja ljudskih prava, zatražila da UNCRO učinkovito promatra međunarodnu granicu u sektoru Istok. Snažna je želja hrvatske Vlade da UNCRO ojača svoju nazočnost duž granice". "Predsjednik Milošević, koji nije zauzeo poziciju o nazočnosti UNCRO-a duž međunarodne granice, predložio je da bi prvi korak trebao biti smanjenje napetosti u sektoru Istok uz povlačenje snaga". Lokalne srpske vođe, navodi Gali, nisu isključile nijedan od prijedloga koji su podneseni u ime posebnog predstavnika, ali su "postavile uvjete koji zahtijevaju daljnje razgovore". Nesposobnost postrojba UN-a u tri sektora da utječu na događaje prema Galiju postavljaju sumnje u korisnost bataljuna u sektoru Istok, ako ne bude napora obiju strana da podupru provedbu UNCRO mandata i prihvate sporazum o prekidu vatre te pregovaraju o trajnom rješenju. Dok se situacija značajno pogoršala u sektoru Istok i potpuno promijenila u ostalim sektorima, UNCRO provodi korisne zadaće u drugim dijelovima Hrvatske, navodi glavni tajnik. Nazočnost vojnih promatrača na strateški osjetljivom području Prevlake od velike je važnosti, navodi Gali i dodaje da, uz suglasnost hrvatske Vlade, vojni promatrači također istražuju slučajeve topničkih napada oko Dubrovnika, iako je grad izvan demilitarizirane zone određene sporazumom o Prevlaci. (Hina) ps dh 242247 MET aug 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙